2022-12-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Vad är det för pajaskonster du ägnar dig åt?
Mja, jag uppmärksammar att du skrivit off topic påståenden.

Och så efterfrågar jag redogörelser som är konsistent med topic.

Att du benämner det pajaskonster berättar för alla vad du anser om saklighet.
Citera
2022-12-24, 17:31
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Nja, en kapitalist kan istället vara en person som förordar kapitalism.

Du har en lite udda definition på kapitalist.

EDIT:
Oops ser att jag redan svarat på detta en gång. Och det var ett mer innehållsrikt svar så jag hänvisar dit.

Saol håller inte med dig men de är väl marxister får man anta.

https://www.saob.se/artikel/?seek=kapitalist
Citera
2022-12-27, 12:59
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Det är nästan korrekt. Men har en del felaktigheter i sig.

Tar vi USA som exempel har det varit tillåtet för banker att ha reserverna i egna kassavalv.
Men i praktiken blir det ohanterligt och en lagstiftning som medger att en fordran på en CB ingår i reserverna blir nödvändig. Så är det också i USA. (Eller mer korrekt har varit. USA har även dom tagit bort reservkravet sent omsider).

Dock är inte FED en statlig CB. CB behöver inte vara statlig. Istället har man gjort så i USA att FED är extremt reglerat i lagstiftningen.

Nu med reservkravet borta så skulle USA klara sig bra utan CB.
Det är en smal sak för bankerna att sätta upp ett eget clearinginstitut.

(Sedan gör i sig FED en del andra saker som kan göra det lite angeläget att ha kvar vissa CB funktioner. Inte minst har det märkts på senare tid med Trump och Biden som löper fullkomlig amok. Utan FED hade det gått riktigt illa).

För nästan alla valutor är reservkravet bortplockat. Och då blir det inte korrekt att tala om FRB längre.
FRB förutsätter ett reservkrav.

Sedan ökar M1 genom bankernas inlåning. Inte utlåning.
Detta gäller även M2 som också omfattar inlåning som är tidsbunden. M2 - M1 är dock inte pengar eftersom man inte kan handla/konsumera/betala med dessa då de är låsta.
Det är bara M1 som är pengar.

M3 slutligen tillför emitterade obligationer med kortare löp/bindningstid. Det är inte pengar heller.

Frasen "riktiga pengar" är mer något som penningsystem-haverister brukar använda. Dom saknar kunskaper och drar därmed till ganska mycket floskler.

Sedan är kontanter också "skuldpengar". Det är en, icke räntebärande, fordran på centralbanken.

Nej, Fed är egentligen privatägt men eftersom de agerar med mandat och makt som en statlig CB så har det ingen betydelse för frågeställningen om FRB.

Att reservkravet slopas påverkar inte FRB-systemets funktionssätt. Det finns fortfarande en penningmultiplikator och huvudparten av penningmängden skapas genom bankernas utlåning. Ett clearinginstitut kan därför inte ersätta en CB utan ett sånt fungerar bara när vi talar om fullt matchade finansiella instrument.

M3 är det i särklass mest accepterade och använda måttet på pengar idag. Så du kan inte fuska genom att istället prata om M1 eller den monetära basen. Om vi istället hade haft ett fullreservsystem så skulle du haft rätt för då hade obligationer och andra handlade skuldebrev emitterats och prissatts på en marknad. Således skulle krediter och pengar varit separerade.

Självfallet finns det en definition av riktiga pengar som skiljer sig från din. Dina kunskaper i ämnet är inte i närheten så goda som du inbillar dig. Egentligen är det bara guld och möjligen vissa andra ädelmetaller som är riktiga pengar. Eftersom sådana har ett intrinsikalt värde och naturligtvis inte heller är kopplade till någon skuld. Riktiga pengar är ingen egen vara utan ett transaktionsmedel som ska underlätta prissättning av varor så en enorm mängd relativpriser undviks.
Citera
2022-12-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ja, men då citerar jag väl ditt tidigare sinnesslöa svammel om valutor. Eftersom du tycks ha inte bara intellekt utan även minne som en guldfisk.

Inlägg 58

Förväntar mig inte att du ska förstå detta, men marknaden och statliga valutor är två olika saker.”/Pzykoplutten

(FB) Liberalers bristande ekonomikunskaper

Inlägg 60

Fast återigen så är valutor och marknaden olika saker.”/Pzykoplutten

(FB) Liberalers bristande ekonomikunskaper

Du lider verkligen av en fullständigt grandios Dunning-Kruger. Nej, FRB kan inte ens existera utan en statlig CB som garanterar likviditeten i banksystemet. Vilket jag och alla andra kunniga enkelt kan visa både teoretiskt och empiriskt. Har du aldrig funderat över varför inga FRB-banksystem utan CB existerar?

Du borde kanske länka till något som faktiskt bevisar din poäng, vilket du inte klarar av på grund av dina svaga kognitiva förmågor

Valutamarknaden? Den har ju dessutom ett enormt inflytande på handelsmönster.”/Iradeorumongot

Valutamarknaden bör snarare ses som en egen marknad i det här sammanhanget, men även där kan man väl göra skillnad på marknaden i sig och betalmedlet/valutan, om det var din poäng?”/PzyK0pAteN

Du projicerar din obefintliga intelligens vilket är väldigt uppenbart. FRB kan existera utan en statligt CB som garanterar likviditeten. Det är något som vi som kan något om ämnet förstår, vilket dock inte gäller dig. Nu är ju det faktum att de flesta länder idag har en CB inget argument. Men FRB har funnits till viss del innan centralbanker var en grej, i alla fall i någon större utsträckning.
Senast redigerad av PzyK0pAteN 2022-12-27 kl. 17:46.
Citera
2022-12-28, 12:31
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Du borde kanske länka till något som faktiskt bevisar din poäng, vilket du inte klarar av på grund av dina svaga kognitiva förmågor

Valutamarknaden? Den har ju dessutom ett enormt inflytande på handelsmönster.”/Iradeorumongot

Valutamarknaden bör snarare ses som en egen marknad i det här sammanhanget, men även där kan man väl göra skillnad på marknaden i sig och betalmedlet/valutan, om det var din poäng?”/PzyK0pAteN

Du projicerar din obefintliga intelligens vilket är väldigt uppenbart. FRB kan existera utan en statligt CB som garanterar likviditeten. Det är något som vi som kan något om ämnet förstår, vilket dock inte gäller dig. Nu är ju det faktum att de flesta länder idag har en CB inget argument. Men FRB har funnits till viss del innan centralbanker var en grej, i alla fall i någon större utsträckning.

Pzykoplutten. Du är intellektuellt förintad genom dina citat som jag länkade in. Inga krumbukter i världen kan hjälpa dig.

Symptomatiskt att du inte kan ge exempel på FRB-system idag utan en statlig CB. Men det stämmer att det prövats historiskt. Det gick åt helvete tämligen fort. Just därför krävs en statlig CB som garant i ett FRB-system. Du är bara en ignorant liten mupp med svår Dunning-Kruger.
Citera
2022-12-31, 22:55
Medlem
Citat:
Pzykoplutten. Du är intellektuellt förintad genom dina citat som jag länkade in. Inga krumbukter i världen kan hjälpa dig.

Symptomatiskt att du inte kan ge exempel på FRB-system idag utan en statlig CB. Men det stämmer att det prövats historiskt. Det gick åt helvete tämligen fort. Just därför krävs en statlig CB som garant i ett FRB-system. Du är bara en ignorant liten mupp med svår Dunning-Kruger.

Iradeorumongot.. Du blir förnedrad och din obefintliga intelligens bevisas av min motcitering så tydligt att inte ens nassar kan förneka det.

Det är absolut intressant att du inte kan förklara hur huruvida någonting existerar idag är ett argument för varför det inte kan existera. Det stämmer som sagt att FRB utan centralbank har existerat tidigare. De trots risker lyckades generera pengar och användes bland flera som system, vilket är varför en statlig centralbank inte nödvändigtvis behövs för FRB. Du är bara ett efterblivet mongo som projicerar sina intellektuella defekter.
Citera
2023-01-03, 12:48
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Iradeorumongot.. Du blir förnedrad och din obefintliga intelligens bevisas av min motcitering så tydligt att inte ens nassar kan förneka det.

Det är absolut intressant att du inte kan förklara hur huruvida någonting existerar idag är ett argument för varför det inte kan existera. Det stämmer som sagt att FRB utan centralbank har existerat tidigare. De trots risker lyckades generera pengar och användes bland flera som system, vilket är varför en statlig centralbank inte nödvändigtvis behövs för FRB. Du är bara ett efterblivet mongo som projicerar sina intellektuella defekter.

Efterblivne Pzykoplutten kan inte förklara bort sina idiotiska citat om valutamarknaden.

Det är inte jag som är svaret skyldig här utan du. Genom att du inte kan hänvisa till vare sig något nu eller historiskt existerande FRB-system som fungerat utan statlig CB och utan att krascha så har du förlorat den här debatten. Om du hade begripit något av olika penningsystem så skulle du aldrig ens ha givit dig in i den här diskussionen.
Citera
2023-01-03, 16:45
Medlem
Citat:
Efterblivne Pzykoplutten kan inte förklara bort sina idiotiska citat om valutamarknaden.

Det är inte jag som är svaret skyldig här utan du. Genom att du inte kan hänvisa till vare sig något nu eller historiskt existerande FRB-system som fungerat utan statlig CB och utan att krascha så har du förlorat den här debatten. Om du hade begripit något av olika penningsystem så skulle du aldrig ens ha givit dig in i den här diskussionen.

Det efterblivna mongot Iradeorumongot kan inte förklara sina efterblivna påståenden angående valutamarknaden.

Jag behöver inte svara här vilket du gör. Eftersom du inte kan förklara relevansen i argumentet att ett FRB-system utan CB inte finns, eller kan argumentera emot att det har använts historiskt av folk som har tjänat pengar på det så har du förlorat debatten, som vanligt. Eftersom du inte kan något om ekonomi och penningsystem så kommer du inte med någonting vettigt.
Citera
2023-01-03, 17:44
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det efterblivna mongot Iradeorumongot kan inte förklara sina efterblivna påståenden angående valutamarknaden.

Jag behöver inte svara här vilket du gör. Eftersom du inte kan förklara relevansen i argumentet att ett FRB-system utan CB inte finns, eller kan argumentera emot att det har använts historiskt av folk som har tjänat pengar på det så har du förlorat debatten, som vanligt. Eftersom du inte kan något om ekonomi och penningsystem så kommer du inte med någonting vettigt.

Att du ständigt bara kopierar mina meningar och invektiv bevisar bara vilken lågpannad liten tönt du är, Pzykoplutten. Du begick debattaktiskt självmord genom dina påståenden om valutamarknaden som jag saxat in.

Jag har i motsats till dig både dagens verklighet och historien på min sida vad gäller FRB. Du har absolut inget att komma med. Det fanns liksom en anledning till att statliga CBs inrättades. Nämligen för att slippa de bankkrascher som annars är oundvikliga med FRB.
Citera
2023-01-04, 00:16
Medlem
Citat:
Att du ständigt bara kopierar mina meningar och invektiv bevisar bara vilken lågpannad liten tönt du är, Pzykoplutten. Du begick debattaktiskt självmord genom dina påståenden om valutamarknaden som jag saxat in.

Jag har i motsats till dig både dagens verklighet och historien på min sida vad gäller FRB. Du har absolut inget att komma med. Det fanns liksom en anledning till att statliga CBs inrättades. Nämligen för att slippa de bankkrascher som annars är oundvikliga med FRB.

Att du måste projicera att du kopierar mina påpekanden bevisar bara vilket efterblivet cp du är, Iradeorumongot. Jag krossade dig i debatten efter att jag citerade mer angående valutamarknaden utan att du kunde förklara din poäng.

Ja till skillnad från dig så har jag fakta på min sida angående FRB. Du kan inte ens komma med en förklaring utav ditt argument. För FRB har ju använts utan CB och och lyckades generera vinster. Ingen har nekat att det finns en risk med systemet. Centralbankers skapades främst för att kunna "låna" pengar och kontrollera inflationen.
Senast redigerad av PzyK0pAteN 2023-01-04 kl. 00:21.
Citera
2023-01-04, 12:17
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Att du måste projicera att du kopierar mina påpekanden bevisar bara vilket efterblivet cp du är, Iradeorumongot. Jag krossade dig i debatten efter att jag citerade mer angående valutamarknaden utan att du kunde förklara din poäng.

Ja till skillnad från dig så har jag fakta på min sida angående FRB. Du kan inte ens komma med en förklaring utav ditt argument. För FRB har ju använts utan CB och och lyckades generera vinster. Ingen har nekat att det finns en risk med systemet. Centralbankers skapades främst för att kunna "låna" pengar och kontrollera inflationen.

Jisses. Ditt härmapebeteende slår ju alla rekord. Men alla kan se att du kissat dig själv i ansiktet genom dina uttalanden om valutamarknaden.

Som jag skrev tidigare så har FRB utan statlig CB prövats historiskt vilket ledde till bankkrasch. Endast en komplett idiot som du kan anföra att FRB utan statlig CB kan fungera.
Citera
2023-01-05, 20:06
Medlem
Citat:
Jisses. Ditt härmapebeteende slår ju alla rekord. Men alla kan se att du kissat dig själv i ansiktet genom dina uttalanden om valutamarknaden.

Som jag skrev tidigare så har FRB utan statlig CB prövats historiskt vilket ledde till bankkrasch. Endast en komplett idiot som du kan anföra att FRB utan statlig CB kan fungera.

Shit, projicerandet utav ditt kopierande blir ännu mer pinsamt. Fattar att du är efterbliven, men vi andra märker hur mycket kuk i röven tog angående valutamarknaden.

Jag har påpekat att folk tidigare har använd FRB-utan CB och genererade vinst, vilket innebär att det kan användas även om det innebär en risk. Men efterblivna mongonassar som du förstår inte att FRB utan CB kan ändas som affärsmodell.
Senast redigerad av PzyK0pAteN 2023-01-05 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in