Citat:
Ursprungligen postat av
VergissMich
Läste
denna trådstart och började tänka på hur extremt vanligt detta fenomen är. Inte just "samlagskontroll" utan kontroll, fysisk och psykisk misshandel, gaslighting med mera. Hur kommer det sig att typ alla med sånt här beteende i princip alltid är i ett förhållande?
Om man har ett allmänt dåligt rykte som säger att man är sjukt kontrollerande och behandlar sina partners illa eller till och med är dömd för sådana brott, hur fan lyckas man då skaffa nya partners hela tiden?
Bara ett exempel ur mitt liv är min exflickvän som blev tillsammans med en kille som "alla" vet är ett riktigt jävla svin mot kvinnor. Hur han behandlar henne vet jag inte, men på hennes privata instagram skriver hon öppet om sina otaliga självmordsförsök och liknande saker.
I min värld så bör man ha problem med att skaffa nya partners om man är ett känt äckel, men det verkar allt som oftast inte vara så. Finns det någon teori för varför det ser ut såhär eller har någon där ute några egna tankar kring ämnet?
Många av de här besvärliga personerna och det finns både män och kvinnor har en personlighetsstörning (egentligen heter det syndrom numera). Narcissism (grandios eller dold). Psykopati. Folk tror att dessa är jätteovanliga men vad många glömmer är att dessa finns på en glidande skala där du kanske aldrig träffar en 100% psykopat men du kommer under livet sannolikt träffa på ett antal personer som är i spannet 60-90% narcissist och det räcker för att skapa stora problem.
Vad narcissister ofta gör är att de duperar folk genom att börja relationen med sk "love bombing" som senare övergår till oftast psykisk och ibland även fysisk misshandel av sitt offer.
Varför dessa finns vet man inte riktigt. Men det troliga är att det är en kombination av gener i kombination med otrygg barndom. Den otrygga barndomen kan skapa trauma hos barnet som då kan utveckla en väldigt egoistisk och opportunistisk personlighet som i vuxen ålder är väldigt svår att påverka eftersom självbedrägeri och självupptagenhet också har blivit hörnstenar i den här personlighetstypen. De söker väldigt sällan psykologisk hjälp, eftersom de kan inte se att de gör något fel. De själva är ju helt förträffliga och det är andra människors problem att de är "svaga" och inte kan eller vill utnyttja andra människor för sin egen vinnings skull, vilket för en riktig narcissist är vad det sociala livet och spelet går ut på.
Sök på Youtube, det finns hur mycket som helst om detta.
Som vanlig individ kan man inte göra något för dessa typer. Man kan bara rädda sig själv och förhoppningsvis några andra. Genom att lära sig identifiera typerna och sedan ignorera och allra helst hålla sig undan.