Peter Kadhammar brukar skriva ganska vettigt, så även denna gång.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...eter-kadhammar
Är det kallt? Lyssnar inte politikerna? Men buhu synd om er. Härda ut ett par ynka år till ni kan ta körkort. Det handlar om en kort period för en ganska liten del av befolkningen.
Jag bor i en kommun med ganska stor andel landsbygd. När jag växte upp på 90-talet löstes på nåt märkligt sätt de flesta transportbehov utan A-traktorer. Elever tog sig till gymnasiet med cykel, moped, lätt MC, buss och till viss del även bil (många hann ju fylla 18 under vårterminen i trean). Max två tre stycken körde EPA eller A-traktor. De som hade riktigt långt hem hyrde rum nära skolan.
A-traktorer är lyx och nöjesfordon. Sitta på Coops parkering och spela EPA-dunk är inte ett viktigt transportbehov. Det är säkert kul för ungdomarna som sitter där men om A-traktorerna försvinner så är jag helt övertygad om att nästa generation 15-18-åringar hittar ett annat sätt att roa sig.
Och nej, de lär sig inte meka! Ett litet antal lär sig kanske hur man kapar fjädringen så fordonet om möjligt blir ännu mer värdelöst i vanlig trafik men bygga flak och byta växellådor är ju inget som behövs längre.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...eter-kadhammar
Fjäsket för landsbygden är outhärdligt.
Ökar bensinpriserna?
Avgrundsvrål stiger ur granskogarna, ekar på fjällen och studsar mellan fasaderna i bruksorter från Klippan till Kiruna.
Det borde inte vara någon klyfta mellan stad och land. Vi är alla skyldiga till att den växer genom att acceptera glesbygdens offerroll. Skyldigast är politiker som genom att framställa sig som glesbygdens försvarare hoppas inhösta röster i kommande val.
Det är enda förklaringen jag kan tänka mig när jag ser A-traktorer på vägarna.
De flesta av oss som är ute och kör har varit med om samma sak. Man färdas i godan ro i 80-90-100 och plötsligt dyker ett hinder upp: en ombyggd Volvo med röd triangel i aktern. Den kryper fram. Kön bakom växer. Triangelbilen kryper. Kön växer.
A-traktorer är framför allt landsbygdens fluga. Flest A-traktorer har tonåringarna i Västernorrland, lägst antal finns i Stockholms län.Kör moped eller gå ihop ett gäng och försök påverka politikerna att ordna busslinjer säger jag.
Därför tutade infrastrukturminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande 2 mars:
– A-traktorn är både viktig och nödvändig för många ungdomar, framför allt på landsbygden, och ska även framöver kunna bidra till frihet och framkomlighet för unga i hela vårt land.
Herre Gud vilket snömos. Nödvändig? Sedan när? 2020? Frihet? Framkomlighet?
Vad är det för fel med cykel? Buss? Föräldrar som skjutsar? Lifta!
Hur har förresten tonåringar på vischan råd att köra runt i sina A-traktorer om bensinen är så panikartat, outhärdligt, fruktansvärt oacceptabelt dyr?
Är det kallt? Lyssnar inte politikerna? Men buhu synd om er. Härda ut ett par ynka år till ni kan ta körkort. Det handlar om en kort period för en ganska liten del av befolkningen.
Jag bor i en kommun med ganska stor andel landsbygd. När jag växte upp på 90-talet löstes på nåt märkligt sätt de flesta transportbehov utan A-traktorer. Elever tog sig till gymnasiet med cykel, moped, lätt MC, buss och till viss del även bil (många hann ju fylla 18 under vårterminen i trean). Max två tre stycken körde EPA eller A-traktor. De som hade riktigt långt hem hyrde rum nära skolan.
A-traktorer är lyx och nöjesfordon. Sitta på Coops parkering och spela EPA-dunk är inte ett viktigt transportbehov. Det är säkert kul för ungdomarna som sitter där men om A-traktorerna försvinner så är jag helt övertygad om att nästa generation 15-18-åringar hittar ett annat sätt att roa sig.
Och nej, de lär sig inte meka! Ett litet antal lär sig kanske hur man kapar fjädringen så fordonet om möjligt blir ännu mer värdelöst i vanlig trafik men bygga flak och byta växellådor är ju inget som behövs längre.