2021-11-08, 16:46
Medlem
zoombos avatar
Ni har missat en väsentlig sak: det man kör är per definition traktorer. Arbetsredskap. Bruksfordon. Att en bonde behöver köra sin traktor några km ibland på en 70- eller 90-väg får man acceptera men att ungdomar dagligen ska korka igen allmänna vägar bara för att en förlegad lag medger det är åt h-e! Varför det finns 16-års gräns på traktorer öht beror nog på samma sak: lagen är förlegad och sträcker sig tillbaka till den tid som bonden lät sina barn hjälpa till i jordbruket. Vilket har upphört till nästan 100%.
Vad man dock inte tänkte på är att dessa fordon får framföras på allmän väg bland bilar och cyklister men dom som rattar dem har liten trafikerfarenhet och väldigt begränsad utbildning jämfört med en körkortsinnehavare, även om dom läser samma teori.
.
Jag ser en, säger en fördel med en A-traktorförare: det blir enklare att lära sig köra vanlig bil när det är dags då man kanske har lärt sig bättre hur ett fordon fungerar och kanske fått leka av sig lite. Slut på fördelarna.

En enkel lösning finns: höj A-traktoråldern till 18 år. Då sjunker intresset som en sten. Men A-traktorerna kan få finnas kvar som fordon, inga problem.
Senast redigerad av zoombo 2021-11-08 kl. 16:54.
Citera
2021-11-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Ja, trafiken tappar flytet helt när alla epatraktorer förökat sig som kaniner och vägarna dessutom byggs om till det sämre och omöjliggör omkörningar. Jag tycker man borde lagstifta alla långsamgående fordon att ha väjningsplikt att släppa förbi bakomvarande trafik. Bygg ut fler rastplats/parkeringsluckor längs med vägarna där långsamtgående uppmanas med påbudsskyltning att svänga av och släppa förbi och bötfäll stenhårt om de inte gör det. Inför även lag om regplåt även bak på epor så bakomvarande trafikanter har möjlighet att kolla upp vem som kör bromsklossen.
Jag har för mig på att det är lag på att köra i vägrenen och släppa förbi bakomvarande trafik när du kör ett LGF fordon.

Åtminstone var det så vi blev lärda och gjorde i realiteten när en annan var ung och körde A traktor eller riktig traktor ute i trafiken under gymnasietiden.

Är dagens ungdom så ohyfsad att de som kör A traktor nu blockerar upp trafik med flit ?

Lite intressant är det att det verkar vara många här som skriver att A traktorn är ett poppisfordon idag.

Här där jag bor ser man dem nästan aldrig numera och då bor jag ändå i en del av Sverige med väldigt mycket landsbygd. Den naturliga miljön som A traktorer annars brukar frodas i, åtminstone förr.

Tråkigt om dagens ungdomar missköter sig så mycket så den nostalgiska A traktor blir förbjuden.
Citera
2021-11-08, 17:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Traktorer ska var på åkrarna. Fredag runt Sjöbo -Tommelilla korkar de igen vägarba ordentligt. 16 åringar är inte vuxna att vara på trafikerade vägar. Inga regskyltar bak gör att de gärna spelar Allan på vägarna

Vadå inte vara på trafikerade vägar? Du behöver tänka på att vägarna är till för fler trafikanter än enbart bilister och a-traktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Ja, alltså, antingen så får man stänga av dem från vägar med hastigheter över 70 (vilket vore rätt rimligt) eller så måste de gå fortare. Att komma i mörkret i 100, laglig hastighet, och sedan helt plötsligt ha en halvgömd triangel i nyllet från ett fordon som står mer eller mindre still är livsfarligt. Jag var på vippen att smälla med en sån för bara några månader sedan.

I så fall behöver jag ifrågasätta huruvida du är lämplig att köra bil. Ifall du inte klarar av att se en a-traktor, skulle du då klara att se en fotgängare som korsar vägen? Tänk dig en åldring som har svårt att gå, och därför inte hinner korsa vägen innan du dyker upp med bilen.
Citera
2021-11-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Vilket jävla kärringgnäll
Men ni som gnäller kanske saknar en tillräckligt manlig bil för att köra om a-traktorerna följt att hinna ikapp trafikflödet igen L O L

Du missa nog ett litet poäng.

Även om jag (låt oss anta att jag ej skulle vara en fegis) skulle ligger på plats 5 i kön och kanske uppfyller alla villkoren enligt ditt lilla inavelhjärna på att kunna utföra en snabb omkörning, så kanske det inte går, ändå för att de som ligger framför mig är "fegisar" och blockerar underbara möjligheter för de andra i EPA kön att köra om.
Tycker du då att de "modiga" förare ska köra om de mindre modiga i kön? Tycker du det ser bra ut?

Det är till och med på MC ganska galet att köra om en sån rad, för man vet ju aldrig om nån otålig dåre för sig slänger sig precis åt sidan. Fast är man tillräcklig djärv så kanske man inte bry sig alls.

Nej, särskilt på mycket trafikerade vägar med dåligt sikt och därmed dåliga omkörningsmöjligheter är (EP)A traktorer en plåga.
Citera
2021-11-08, 17:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Lite intressant är det att det verkar vara många här som skriver att A traktorn är ett poppisfordon idag.
Här där jag bor ser man dem nästan aldrig numera och då bor jag ändå i en del av Sverige med väldigt mycket landsbygd. Den naturliga miljön som A traktorer annars brukar frodas i, åtminstone förr.

A-Traktorerna har blivit svindyra och på landet har man inte råd med dem. Bortskämda snorvalpar i övre medelklassen i städerna har det däremot och det är klart att lille Sebastian ska få (inte själv jobba ihop) en A-traktor för 75' så att han kan ta sig till och från skolan på ett säkrare sätt än med moppe. Självklart ska den också vara bakhjulsdriven så man kan drifta med den, jävlar i min låda så ballt det är! Och förresten min lille son: här har du ett tankkort.
Citera
2021-11-08, 17:11
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Jag har för mig på att det är lag på att köra i vägrenen och släppa förbi bakomvarande trafik när du kör ett LGF fordon.

Åtminstone var det så vi blev lärda och gjorde i realiteten när en annan var ung och körde A traktor eller riktig traktor ute i trafiken under gymnasietiden.

Är dagens ungdom så ohyfsad att de som kör A traktor nu blockerar upp trafik med flit ?

Tråkigt om dagens ungdomar missköter sig så mycket så den nostalgiska A traktor blir förbjuden.

Ett stort problem är ju att vägrenar alltmer byggs bort, tex. min kommun har sen ett tag byggt såna där "idiotbreda" trottoarer och lyxiga cykelvägar på bekostnad av den tidigare vägrenen så vägbanan slutar numer tvärt med ett stålstaket. Och jag ser detta på fler ställen iaf. här i stockholmsområdet.

Typexempel Norrvikenleden norrut vid Sollentuna Kyrka:
https://goo.gl/maps/DvRsfVus4bn1s1k87

Och då är det inte konstigt att A-traktorer/moppebilar korkar igen vägarna.

Så som så ofta är det alltså helt och hållet miljöpartiets fel.
Citera
2021-11-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jo men reaktionsförmågan hos en 16-åring är sämre än en 30-åring det är statistiskt bevisat.

Jo, men vi har ju även en massa individuella skillnader. Det bästa är ju givetvis att man testar detta för varje person som söker körkort, efter en gräns man definierat. Borde inte vara så svårt.
Citera
2021-11-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En enkel lösning finns: höj A-traktoråldern till 18 år. Då sjunker intresset som en sten. Men A-traktorerna kan få finnas kvar som fordon, inga problem.

Bra förslag. Man kan även komplettera med att man behöver han någon form av lantbruksfastighet (finns redan färdiga definitioner för det).
Citera
2021-11-08, 17:16
Medlem
Duvlorts avatar
Gärna ett förbud under rusningstrafik, gäller även all LGF-trafik.
Citera
2021-11-08, 17:20
Medlem
Citat:

Bor i område med hyfsade villor (de flesta 200-300 kvm) ca 2 mil från storstaden i ett lite bättre bemedlat område vid havet/kusten. Extremt mycket Porsche och Tesla, men inte superrikt heller, då det inte är så väldigt många Ferrari, Lambo, G-wagen (även om de finns också, så är de väldigt få och inte många totalt sätt). Här i detta övre medelklassområde+ så kryllar det av främst mopedbilar, men även A-traktorer är extremt vanliga.

Grymt störande och irriterande!

Finns inte heller så breda vägar att det går att släppa förbi fordon som bildas i en svans bakom.
Senast redigerad av mtflash 2021-11-08 kl. 17:26.
Citera
2021-11-08, 17:22
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
A-Traktorerna har blivit svindyra och på landet har man inte råd med dem. Bortskämda snorvalpar i övre medelklassen i städerna har det däremot och det är klart att lille Sebastian ska få (inte själv jobba ihop) en A-traktor för 75' så att han kan ta sig till och från skolan på ett säkrare sätt än med moppe. Självklart ska den också vara bakhjulsdriven så man kan drifta med den, jävlar i min låda så ballt det är! Och förresten min lille son: här har du ett tankkort.

Det är exakt sådär det fungerar, de flesta föräldrar verkar välja stora dyra högbyggda fordon som A-traktor så att "lille Sebastian minsann skall åka säkert när han utsätter andra för livsfara - för det har vi RÄTT till" , jag gråter inte längre några tårar när det rapporteras om olyckor med A-traktorer, men att deras föräldrar släpper ut barn i riktiga bilar för att gasa som svin har jag svårt att förstå.
Citera
2021-11-08, 17:28
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:

Många på landet har inte råd med 80 tusen för en A-traktor, här är det mest medelklassbarn med helt ny iPhone som kör traktor till och från nöjen och villaförorten. Jag har aldrig sett en A-traktor släppa förbi trafiken ens när det finns rastplatser vis sidan av vägen, och jag kör ca 2200 mil per år. Däremot ser jag dagligen traktorer som slickar mittfilen för att försvåra omkörning. Det skapar bara arga irriterade förare, särskilt yrkesförare som inte vill tappa tid på mitträckesvägar som är mil långa.
Senast redigerad av BarbaDonkey 2021-11-08 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in