2021-08-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Jag har ingen bil, men jag har lastbil och kör yrkestrafik. Lgf fordonen är livsfarliga. Lika så alla semesterfolk.

Jag kör också yrkestrafik och skulle säga att de farligaste i trafiken är stressade bilförare som överskattar sin förmåga och inte lgf.

Blir man så uppjagad att man av någon form av tvångssyndrom måste köra om varje moped och atraktor oavsett hastighetsbegränsning och eventuellt mötande fordon så är man inte lämplig på vägarna.
Citera
2021-08-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bra. Du behöver inte köra om i tätort. 30 är dessutom vad hastighetsbegränsningen är i många tätorter. Starta tidigare om du har bråttom och lär dig respektera andra trafikanter.

I min närmaste stad finns två vägar för genomfartstrafik. en mellanstor svensk stad i storleksordningen 50-75k invånare. Den ena vägen är en tungt trafikerad riksväg med uteslutande 60- & 80-sträckor. Dock mestadels enfiligt och inte alls ovanligt att man hamnar bakom ett helt stim lgf om man har otur. Mer eller mindre alltid någon enstaka ute och bara snurrar oavsett tid på dygnet men vid vissa rider är det överjävligt och jag överdriver inte när jag kallar dom för stim.
Här är det ofta kaos när lgf-ungarna stoppar upp trafiken och trafikanter bakom inte vågar/kan köra om.

Den andra vägen genom staden är hastighetsbegränsnad till 50kmh hela vägen från ena änden av stan till den andra med ett tiotal rödljus på vägen. Längs den här vägen är det ofta ännu fler lgf då vägen på ett naturligare sätt ansluter till olika bostadsområden, skolor etc jämfört med riksvägen.

Staden ligger dessutom i en av Sveriges epatätaste regioner och landsvägarna mellan de närliggande städerna är ofta igenkorkade på det sätt Peterlan beskrev här ovanför. Speciellt nu under sommaren då det förutom lgf är otaliga husvagnar, husbilar och annat löst folk som passerar längs vägarna påväg till stugor och campingar.
Citera
2021-08-17, 20:54
Medlem
slagghackas avatar
Planera din körning, lätta på gasen och åk i god tid så är det inga problem att hantera långsamtgående fordon i trafiken.

Vägen är till för många slags fordon, i vissa fall även traktorer, hästar, cyklister och gångtrafikanter. Så kör försiktigt, visa hänsyn, håll avstånd, använd körriktningsvisare och hjälp dina medtrafikanter så kommer det gå jättebra för dig att köra bil hela livet.
Senast redigerad av slagghacka 2021-08-17 kl. 20:57.
Citera
2021-08-17, 22:04
Medlem
Svenska vägnätet är otroligt uråldrigt och anpassat för hur trafiken såg ut för 50-60 år sedan. Lösningen heter bredare vägar och högre hastighetsbegränsning.
Citera
2021-08-17, 23:07
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Är ju bara blåsta pissluder som gnäller över epor. Dessa mytiska bromsklossar som jag aldrig upptäckt trots alla mina mil i Norr och söder. Det är ju ganska klart att det är tomhylsor som inte kan köra bil som gnäller.
Citera
2021-08-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Jag kör också yrkestrafik och skulle säga att de farligaste i trafiken är stressade bilförare som överskattar sin förmåga och inte lgf.

Blir man så uppjagad att man av någon form av tvångssyndrom måste köra om varje moped och atraktor oavsett hastighetsbegränsning och eventuellt mötande fordon så är man inte lämplig på vägarna.

Knappast!
De värsta idioterna är ” yrkes-chauffören” som kör om på motorväg för att vinna 2 km i timmen.
Hatar er verkligen!
Citera
2021-08-18, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Efter diskussion med ts så öppnas tråden igen, denna gången som en samlingstråd för samtliga diskussioner som bottnar i att a-traktor borde avskaffas.
/Moderator
Citera
2021-08-18, 07:31
Medlem
Noose..s avatar
Finns det någon miljövinst genom att öppna upp för alla dessa ombyggda bilar som kör i 30km/h? Eller handlar det bara om att få ut fler bromsklossar på vägarna som skapar mer irritation?
Citera
2021-08-18, 09:04
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Knappast!
De värsta idioterna är ” yrkes-chauffören” som kör om på motorväg för att vinna 2 km i timmen.
Hatar er verkligen!
Det är fan bara rumäner och annat skitfolk som gör så, men jag håller med hatar dom med
Citera
2021-08-18, 17:01
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska ni samtidigt förbjuda traktorer att köra på väg, för det är just vad dessa är?

Det är ingen fel på dessa fordon, men de måste naturligtvis följa lagen.

Vanliga traktorer är arbetsfordon. Det var ju den ursprungliga tanken med EPA/A-traktorer också, men numera är majoriteten av dem bara nöjesfordon.

Det största problemet med A-traktorer är att de går för långsamt och p.g.a sin storlek är ivägen och stör trafikrytmen.

Låt dem få gå i åtminstone 50-60 km/h men ställ högre krav på utbildning för att få framföra dem.

Annars kan man innan man nått 18 år gott få nöja sig med EU-moppe.
Citera
2021-08-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Knappast!
Hatar er verkligen!

Du måste ha läst dåligt vad jag skrev om det framgick att jag kör på det sättet.
Förresten varför tycker du att det är lämpligt att skriva "" när det faktiskt är yrket. Tycker du att du är tuff när du försöker förminska någon annans arbete?
Känner du dig stor då?

Kanske borde lägga lite mer tid på att lära dig förstå vad du läser istället?
Citera
2021-08-19, 23:48
Medlem
ppung1s avatar
Jäkla gnäll, klart A-traktorer ska få vara kvar så att alla motorintresserade ungdomar har nå att mecka med. Är man då stressad i trafiken att man störs över dessa ska man inte vara där. Är ju bara att köra om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in