Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Bra. Du behöver inte köra om i tätort. 30 är dessutom vad hastighetsbegränsningen är i många tätorter. Starta tidigare om du har bråttom och lär dig respektera andra trafikanter.
I min närmaste stad finns två vägar för genomfartstrafik. en mellanstor svensk stad i storleksordningen 50-75k invånare. Den ena vägen är en tungt trafikerad riksväg med uteslutande 60- & 80-sträckor. Dock mestadels enfiligt och inte alls ovanligt att man hamnar bakom ett helt stim lgf om man har otur. Mer eller mindre alltid någon enstaka ute och bara snurrar oavsett tid på dygnet men vid vissa rider är det överjävligt och jag överdriver inte när jag kallar dom för stim.
Här är det ofta kaos när lgf-ungarna stoppar upp trafiken och trafikanter bakom inte vågar/kan köra om.
Den andra vägen genom staden är hastighetsbegränsnad till 50kmh hela vägen från ena änden av stan till den andra med ett tiotal rödljus på vägen. Längs den här vägen är det ofta ännu fler lgf då vägen på ett naturligare sätt ansluter till olika bostadsområden, skolor etc jämfört med riksvägen.
Staden ligger dessutom i en av Sveriges epatätaste regioner och landsvägarna mellan de närliggande städerna är ofta igenkorkade på det sätt Peterlan beskrev här ovanför. Speciellt nu under sommaren då det förutom lgf är otaliga husvagnar, husbilar och annat löst folk som passerar längs vägarna påväg till stugor och campingar.