Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-01, 09:22
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jo, generellt sett. Men jag har också träffat extremt olämpliga myndiga och extremt lämpade minderåriga.

Det hör inte hit. Folk buskör med bilar och motorcyklar trots att de är över 18 och har körkort. Det är en annan fråga.

För att lagstiftaren var över 18. Antagligen familjelös stadsbo.

Vrf tror du lagstiftare är över 18?
Jag har förstått att du är en av dessa 15-åringar som gillar att härja omkring och busköra med A-traktor och därför försvarar er existens. När du blir vuxen kommer du begripa bättre och förstå vad jag menar.
Citera
2023-03-01, 09:26
  #830
Medlem
Anktalares avatar
Döda apa och raggarkulturen samtidigt, så kanske det blir lite ordning och reda på våra lantisar på landet.
Citera
2023-03-01, 09:30
  #831
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag tycker snarare att den som beslutade om förenklat regelverk för att registrera A-traktorer förstörde makten över livet för alla oss andra. Det går knappt att köra bil fortare än 30 på vissa vägar nu längre.

Är jätteglad om EU hjälper oss att få tillbaka vägarna.
Jag förstår vad du menar. Man behöver inte alltid dra det så långt som jag gjorde gällande EU och jag förstår frustrationen över situationen för många, som t.ex. drabbas på vägar som saknar möjlighet att köra om.
Citera
2023-03-01, 09:35
  #832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Någon stans måste man dra en gräns. Vad anser du skulle vara lämplig ålder? 14, 12 eller kanske 10 år?
Jag skulle inte använt ålder, kön, etnicitet eller sexuell läggning som kriterium, utan satt upp en kravlista. T.ex:

1. Man ska nå pedalerna
2. Man ska se ut
3. Man ska ha 500 olycksfria mil i simulator
4. Man ska klara teoriprov 4ggr med tre månaders intervall
5. Prov på syn, hörsel och reaktionsförmåga
6. Läkarintyg var 10:e år
7. Riskgenomgång
8. GPS, alkolås, live dashcam och fartlogg för riskgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu kanske det inte beror på just män. KSA har en väldigt hög trafiksäkerhet och där har kvinnor tills nyligen inte varit berättigade att framföra bil.
Vad är KSA?

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Som feminist så anser jag att detta kan vara fullt befogat....

Många av förarna till dessa fordon är också i stort behov av motion så en cykel skulle vara både hälsosammare och billigare för dem.
Det är iofs ett folkhälsoproblem. Som feminist är du väl för jämlikhet? Män och kvinnor ska hålla sig till fettförbrännande transportalternativ?
Citera
2023-03-01, 09:36
  #833
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Förut var det ju krav på dubbla växellådor och mekanisk begränsning av hastigheten (istället för som idag elektronisk begränsning). Med en mekanisk begränsning av hastigheten är det omöjligt att köra för fort, eller iaf väldigt mycket svårare.
Nej, man plockar bort den extra växellådan.
En ung person har en annat tidsperspektiv på saker, finns mer tid på något vis. Redan några timmar efter besiktningen har epan varit upphissad och växellådan är bytt mot orginalkardan eller ryckspärr aktiverad.
På nyare bilar med hreg görs andra saker eller så kör de genom bilprovningen med intakta men dolda fusk.
__________________
Senast redigerad av TELAVIV91 2023-03-01 kl. 09:45.
Citera
2023-03-01, 09:45
  #834
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag skulle inte använt ålder, kön, etnicitet eller sexuell läggning som kriterium, utan satt upp en kravlista. T.ex:

1. Man ska nå pedalerna
2. Man ska se ut
3. Man ska ha 500 olycksfria mil i simulator
4. Man ska klara teoriprov 4ggr med tre månaders intervall
5. Prov på syn, hörsel och reaktionsförmåga
6. Läkarintyg var 10:e år
7. Riskgenomgång
8. GPS, alkolås, live dashcam och fartlogg för riskgrupper.

Men när vi kommer nedåt i åldrarna så finns ett annat viktigt kriterium att ta hänsyn till - personlig mognad. Att inte ta onödiga risker. Nu vet jag att du kommer skriva att det finns vuxna som inte har detta, det kan jag i så fall hålla med om, men i regel så är så pass unga människor inte lika rustade med detta som äldre.


Citat:
Vad är KSA?

Kingdom of Saudiarabia, Saudiarabien


Citat:
Det är iofs ett folkhälsoproblem. Som feminist är du väl för jämlikhet? Män och kvinnor ska hålla sig till fettförbrännande transportalternativ?

Ja cykeln är bättre på alla sätt, miljövänligt, ger motion, är billigare etc.
Citera
2023-03-01, 09:59
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Vrf tror du lagstiftare är över 18?
För att de skiter i folk under 18. Vore lagstiftaren adlig så skulle den ha en in-group bias gentemot adeln. Det är ett gammalt problem. Du skulle inte förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Jag har förstått att du är en av dessa 15-åringar som gillar att härja omkring och busköra med A-traktor och därför försvarar er existens. När du blir vuxen kommer du begripa bättre och förstå vad jag menar.
Du har förstått fel. Jag startade inte konto här som 9-åring. Åldersgräns slår fel åt båda håll. Olämpliga förare accepteras bara pga åldern.

Dessa förslag är bättre än åldersgräns:
1. Femhundra olycksfria mil i simulator
2. Klara fyra teoriprov med tre månaders intervall
3. Prov på syn, hörsel och reaktionsförmåga
4. Läkarintyg var 10:e år
5. Riskgenomgång (som idag)
6. GPS, alkolås, live dashcam och fartlogg för riskgrupper.
Citera
2023-03-01, 10:02
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men när vi kommer nedåt i åldrarna så finns ett annat viktigt kriterium att ta hänsyn till - personlig mognad. Att inte ta onödiga risker. Nu vet jag att du kommer skriva att det finns vuxna som inte har detta, det kan jag i så fall hålla med om, men i regel så är så pass unga människor inte lika rustade med detta som äldre.
Följ listan så sållas de bort. Oavsett ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja cykeln är bättre på alla sätt, miljövänligt, ger motion, är billigare etc.
Ok. Jag tycker inte cyklar ska förbjudas. Bara i trafiken.
Citera
2023-03-01, 10:06
  #837
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Följ listan så sållas de bort. Oavsett ålder.

Under vilken punkt menar du?


Citat:
Ok. Jag tycker inte cyklar ska förbjudas. Bara i trafiken.

Jag kan hålla med om att cyklar utgör en stor risk i tät biltrafik. De är förhållandevis snabba, tysta, och svåra att upptäcka, särskilt om de kommer bakifrån.
Citera
2023-03-01, 10:07
  #838
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Sätt körkortskrav och öka den tillåtna hastigheten till 40, så slipper man ligga i 30 när man hamnar bakom.
Enig. Enklast är väl att rakt av anamma AM-kortet för EPA och tillåta hastigheten upp till 45kmh. EPA-bilar ska ej längre registreras som arbetsfordon. Behöver omfattas av samma lagar som vanliga personbilar vad gäller bälteslagen, max antal passasegare m.m. Bilen i sig är betydligt tryggare ute på våra vägar än de mopedbilar som dominerat senaste åren. Små kartonger utan något som helst skydd vid ev. krock.
Citera
2023-03-01, 10:12
  #839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Under vilken punkt menar du?

1. Man ska nå pedalerna
2. Man ska se ut
3. Man ska ha 500 olycksfria mil i simulator
4. Man ska klara teoriprov 4ggr med tre månaders intervall
5. Prov på syn, hörsel och reaktionsförmåga
6. Läkarintyg var 10:e år
7. Riskgenomgång
8. GPS, alkolås, live dashcam och fartlogg för riskgrupper.
3, 6 och 8

Lägg gärna till någon punkt anpassat efter din definition av mognad. Det är en godtycklig egenskap.
Citera
2023-03-01, 10:18
  #840
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt

1. Man ska nå pedalerna
2. Man ska se ut
3. Man ska ha 500 olycksfria mil i simulator
4. Man ska klara teoriprov 4ggr med tre månaders intervall
5. Prov på syn, hörsel och reaktionsförmåga
6. Läkarintyg var 10:e år
7. Riskgenomgång
8. GPS, alkolås, live dashcam och fartlogg för riskgrupper.
3, 6 och 8

Lägg gärna till någon punkt anpassat efter din definition av mognad. Det är en godtycklig egenskap.

Ja personlig mognad kan vara svårdefinierad egenskap.

Men den enda punkten som verkligen har relevans är den sista vad jag kan se. Att köra i simulator ensam är inte som att köra sina kompisar på fest en fredagskväll och läkare har inget instrument som kan avläsa om en person är lämplig att framföra ett fordon eller inte.

Som jag skrev tidigare så ser jag ingen anledning till att ha dessa fordon i trafik i mer tätbebygda områden.

Dessutom har detta skapat en mycket obehaglig subcultur med s.k epadunk som är något som samhället borde ta starkt avstånd ifrån. Vi behöver inget snuskande från tant snusk så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback