2021-09-14, 14:40
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Senast i morse så hamnade jag bakom en a-traktor på 80-väg, den låg i vägen och vägrade åka in till vägrenen tills jag till sist fick en lucka att köra om. Jag var sur så jag la mig demonstrativt i vägrenen och då körde den bara längre ut i vägen och heljusblinka.

Efterdet så kommer det en långtradare och då tänkte jag att a-traktorn borde flytta på sig. Men nej, den låg i vägen på samma sätt tills den stackars chaffisen lyckades krångla sig förbi.

Unge herr Lundin i sin C30 borde bli dömd att aldrig framföra ett annat fordon än tandemscykel ensam i all framtid.
Förarna av a-traktorer får stå ut med en hel del djärva omkörningar och annat riskbeteende i trafiken. Till exempel har vi dig som surar till och "demonstrativt lägger dig i vägrenen" för att tillrättavisa och uppfostra dina medtrafikanter på ett fräckt sätt. Föraren av a-traktorn är säkert äldre än dig mentalt och med din attityd borde du inte ha bedömts lämplig när du ansökte om körkortstillstånd.

Hade du bråttom till din destination och a-traktorns hastighet gjorde att du riskerade att komma för sent? Räkna på tidsvinsten längs 80-sträckan om a-traktorn inte var där. Det handlar om ett fåtal sekunder du hade vunnit på att kunna hålla 80 hela den sträckan.
Citera
2021-09-14, 15:00
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Förarna av a-traktorer får stå ut med en hel del djärva omkörningar och annat riskbeteende i trafiken. Till exempel har vi dig som surar till och "demonstrativt lägger dig i vägrenen" för att tillrättavisa och uppfostra dina medtrafikanter på ett fräckt sätt. Föraren av a-traktorn är säkert äldre än dig mentalt och med din attityd borde du inte ha bedömts lämplig när du ansökte om körkortstillstånd.

Hade du bråttom till din destination och a-traktorns hastighet gjorde att du riskerade att komma för sent? Räkna på tidsvinsten längs 80-sträckan om a-traktorn inte var där. Det handlar om ett fåtal sekunder du hade vunnit på att kunna hålla 80 hela den sträckan.

Du är nog den som framstår som dum, det står i trafikförordningen andra kapitlet första paragrafen.

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"

80-vägen i fråga har väldigt bred vägren och god sikt så det finns ingen som helst anledning att inte släppa förbi övrig trafik.
Citera
2021-09-14, 17:14
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Du är nog den som framstår som dum, det står i trafikförordningen andra kapitlet första paragrafen.

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"

80-vägen i fråga har väldigt bred vägren och god sikt så det finns ingen som helst anledning att inte släppa förbi övrig trafik.
Inte sant. Du har inte lagen på din sida i din iver att tvinga någon att agera enligt din vilja bara för att ditt fordon får köras i högre hastighet än framförvarande.

Förr satt det ibland ett klistermärke bak på en del bilar med hänvisning till kärnan i denna diskussion: "Vägrenskörning avgör jag" - det kanske behöver återkomma.
Citera
2021-09-14, 17:51
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Inte sant. Du har inte lagen på din sida i din iver att tvinga någon att agera enligt din vilja bara för att ditt fordon får köras i högre hastighet än framförvarande.

Förr satt det ibland ett klistermärke bak på en del bilar med hänvisning till kärnan i denna diskussion: "Vägrenskörning avgör jag" - det kanske behöver återkomma.

Du har fel, ge mig en hänvisning till trafikförordningen åtminstone. Klistermärken från Hobbex gills inte.
Citera
2021-09-14, 20:06
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Du har fel, ge mig en hänvisning till trafikförordningen åtminstone. Klistermärken från Hobbex gills inte.
Vi hade bägge fel, men du lite mindre än jag.

Transportstyrelsen: Traktor a ska köras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt.

Tack för insikten.
Citera
2021-09-14, 20:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Transportstyrelsen: Traktor a ska köras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt.

Tack för insikten.
Traktor a är dock inte samma sak som en A traktor.
Citera
2021-09-14, 20:23
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:

Tack för insikten.

Jupp, lite mindre fel vi kan säga så.

Varsågod det var det en rent nöje.
Citera
2021-09-14, 20:25
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Traktor a är dock inte samma sak som en A traktor.

Kan du förklara varför med tanke på att det står såhär på transportstyrelsen?

"Äldre traktorer (före 2003) och bil ombyggd till traktor (A-traktor) ska vara begränsade till en hastighet av högst 30 km/h. De anses därmed tillhöra traktor a."
Citera
2021-09-14, 20:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kan du förklara varför med tanke på att det står såhär på transportstyrelsen?

"Äldre traktorer (före 2003) och bil ombyggd till traktor (A-traktor) ska vara begränsade till en hastighet av högst 30 km/h. De anses därmed tillhöra traktor a."
Mycket möjligt att A traktor går under samma regler som traktor a här men annars är traktor a en riktig traktor som får gå i 40 km/h.
Citera
2021-09-14, 20:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Den finska motsvarigheten till A-traktor får gå i 60 km/h. Här borde Sverige ta efter.
Vad har man för utbildning och krav i Finland?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Menar du på fullaste allvar att du vill se såna här begagna sig av bla cykelvägar?

https://img.klaravikcdn.com/uploads/...g?v=1588012214
Är det verkligen rimligt att få framföra ett sådant fordon när man fyllt 15 år, gjort ett enkelt teoriprov och kört upp på en tvåhjuling med ett helt annat styr- och bromssystem och som väger en en bråkdel av detta fordon?

Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja som det är nu stoppar dom ju upp trafiken tom på 40 vägar som det ju är i tätbebyggt område.
Men trafikverket håller på med utredning om ev anpassning med sänkning till 30 km/h i tättbebyggt område, precis som dom sänker hastigheterna på många riksvägar från tex 90 till 80 km/h så då är problemet löst.😁
Hur tänkte dom när man införde AM-kort men ingen som helst utbildning för fordon med fyra hjul, nä gör om gör rätt.
Man tänkte inte alls skulle jag säga. En utbildning/uppkörning bör väl iaf vara på ett fordon som till största delen liknar det som man får körkort för? Inte får jag köra upp för busskort på en MC?
Citera
2021-09-14, 21:25
Medlem
Citat:

Vi har 2+1 vägar runt staden och dessa är 80+90 och de mot sjukhuset 100km/h sträckor. När a-traktor folket lägger sig där i rusningstrafiken och stoppar upp blir köerna riktigt långa ligger då en ambulance långt bak som ska skyndsamt leden till sjukhuset blir det att krypköra halvmilen innan det blir omkörnings möjlighet. Just sjukhus sträckan är populär att ställa till köer på såg senast idag dessa väghjältar sitta och vinka åt alla som lyckades passera dem när 2 sträckan påbörjades, hoppas innerligt att det är en nära anhörig till dem i nästa sjuktransport.
Citera
2021-09-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad har man för utbildning och krav i Finland?

Är det verkligen rimligt att få framföra ett sådant fordon när man fyllt 15 år, gjort ett enkelt teoriprov och kört upp på en tvåhjuling med ett helt annat styr- och bromssystem och som väger en en bråkdel av detta fordon?

Man tänkte inte alls skulle jag säga. En utbildning/uppkörning bör väl iaf vara på ett fordon som till största delen liknar det som man får körkort för? Inte får jag köra upp för busskort på en MC?

Skulle vara kul att se hur olycksstatistiken förändrats på tex en 10-år period men en sak är säker att när regelverket ändrades har det skenat. Men höjer dom maxhastighet till säg 45 km/h och förarprov. Sen är det som alltid i trafiken visa hänsyn!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in