2020-10-11, 22:22
Medlem
Swe1227s avatar
Det funkar väl. Å ena sidan går dom lite väl sakta. Å andra sidan kör ungdomarna i moppebilar som jävla idioter i 45 km/h så det hade väl varit rimligt att a-traktorer a fick gå i 35-40 km/h
Citera
2020-10-11, 22:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Trångsynt gaggiga gubbar som tror dom äger vägen brukar resonera så men a-traktor har ett praktiskt användningsområde, alla bor inte i stan alla kan inte ta buss alla kan inte ta moped, alla kan inte bli körda överallt, alla kan inte ta taxi, alla kan inte cykla...varför har många bilister så fruktansvärt svårt för att fatta detta?

Så alternativet är att unga människor ska bruka fordon som nästan kan liknas vid självmordsmaskiner, mopedbilar har ingen krocksäkerhet överhuvudtaget idag reglerna som dom ser ut idag förbjuder i praktiken det.

Visst är den obefintliga krocksäkerheten i mopedbilar ett problem, men även alternativet mopeder på två hjul har obefintlig krocksäkerhet. Problemet med krocksäkerhet (bland EPA och A) är snarare att de många gånger är omgjorda personbilar på ett ton eller mer, (vikten krävs i princip för krocksäkerheten, tänk gammal Volvo), som blir till dödliga projektiler när de framförs olagligt fort och vårdslöst. Jag krockar absolut hellre mot en mopedbil än att jag frontalkrockar mot en 740 (framförd av någon folkölsfull "ball" Kevin eller Liam i 150).
(Kalla mig för egoist om du vill).

Tyvärr så är traktorerna både självmordsmaskiner och mordmaskiner beroende på deras trimbarhet och storlek. Moppebilar är "bara" självmordsmaskiner. Lesser of the two evils.

Jag retar mig inte på att traktorerna går långsamt
Citera
2020-10-11, 22:31
Medlem
Citat:
Du gnällde om långsamma fordon så nej det är ingen skillnad i det här fallet, en väghyvel som gör 30 eller a-traktor som gör 30 är sak samma.

Sinnessjukt är hur fruktansvärt korkad du är som inte förstå det idiotiska i ditt resonemang, du gnäller på långsamma fordon utan insikt i att a-traktorer är en försvinnande liten del av alla långsamma fordon på vägarna idag, vill du ha bort a-traktorer för dom är långsamma då vill du i förlängningen även ha bort cyklister mopedister fotgängare med mera och det skulle kräva att man bygger separata vägar över hela sverige.

Fast du nöjesåker väl inte runt med din väghyvel för att det är kul? Varför leker du dum för?
Citera
2020-10-11, 23:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Trångsynt gaggiga gubbar som tror dom äger vägen brukar resonera så men a-traktor har ett praktiskt användningsområde, alla bor inte i stan alla kan inte ta buss alla kan inte ta moped, alla kan inte bli körda överallt, alla kan inte ta taxi, alla kan inte cykla...varför har många bilister så fruktansvärt svårt för att fatta detta?

Så alternativet är att unga människor ska bruka fordon som nästan kan liknas vid självmordsmaskiner, mopedbilar har ingen krocksäkerhet överhuvudtaget idag reglerna som dom ser ut idag förbjuder i praktiken det.

Du gnällde om långsamma fordon så nej det är ingen skillnad i det här fallet, en väghyvel som gör 30 eller a-traktor som gör 30 är sak samma.

Sinnessjukt är hur fruktansvärt korkad du är som inte förstå det idiotiska i ditt resonemang, du gnäller på långsamma fordon utan insikt i att a-traktorer är en försvinnande liten del av alla långsamma fordon på vägarna idag, vill du ha bort a-traktorer för dom är långsamma då vill du i förlängningen även ha bort cyklister mopedister fotgängare med mera och det skulle kräva att man bygger separata vägar över hela sverige.

Är du kommunist eller bara ändå helt borta från verkligheten?

Där jag bor har vi också problem med dessa långsamtgående fordon, de svagbegåvande EPA-förarna kör här på en hårt trafikerad 2+1 Europa-väg med 100 km/h-hastighetsbegränsning, tempot på denna väg är högt och vägen är hårt trafikerad, 20.000 fordon per dygn, transitväg för lastbilar etc,, - bara en idiot med dödslängtan skulle cykla eller köra moped här, och det gör ingen heller såklart.
Men från och till kommer här en EPA-idiot i 30 km/h.. skapar enorma köer på någon minut och det är väl bara en tidsfråga innan en långtradare mosar en EPA i höstmörkret en kväll..
Citera
2020-10-11, 23:38
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Jag undrar hur det kan vara lagligt att använda EPA-traktorer, A-traktorer eller vad det nu ska kallas som dagligt transportmedel ute på landsbygden - eller någon annanstans för den delen. Det finns en lag som förbjuder vanliga bilar att köra i 30 km/h på till exempel en 70-väg. Men kör man en vanlig bil ombyggd till EPA-traktor, då blev det helt plötsligt okej...Jag förstår inte logiken.

Lagen jag tänker på är 3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Är inte regelverket kring EPA/A-traktorn framtaget för typ tusen år sen i syfte att reglera arbetsfordon inom jordbruk, truckar och dylikt?

Varför förbjuder man inte EPA-traktorer som dagligt transportmedel, hur svårt ska det vara? Det är ju uppenbart vad skillnaden på ett dagligt transportmedel och arbetsfordon är.

Traktorer och arbetsfordon, JA. 15-åringar i Volvo 740, NEJ.

Är jag sinnessjuk som tänker så här?

Förbjud epa traktor A traktor och mopedbilar omedelbart och el scotrar med nu.
Djävla bonnraggare.
Citera
2020-10-11, 23:45
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Där jag bor har vi också problem med dessa långsamtgående fordon, de svagbegåvande EPA-förarna kör här på en hårt trafikerad 2+1 Europa-väg med 100 km/h-hastighetsbegränsning, tempot på denna väg är högt och vägen är hårt trafikerad, 20.000 fordon per dygn, transitväg för lastbilar etc,, - bara en idiot med dödslängtan skulle cykla eller köra moped här, och det gör ingen heller såklart.
Men från och till kommer här en EPA-idiot i 30 km/h.. skapar enorma köer på någon minut och det är väl bara en tidsfråga innan en långtradare mosar en EPA i höstmörkret en kväll..

Precis samma i min närhet dock en 70 väg mellan de fåniga raggarna i Vargön och Vänersborg.
Mängder med epa traktorer A traktorer mopedbilar Eu mopeder i biltrafiken de kör där för att djävlas så klart. Vilket deras inavlade wt mammor och pappor lärt dom att göra. För det gör de så kallade vuxna raggarna med sina extremt fåniga gamla raggarbilar med de kör så sakta de bara kan och spelar gammal skit musik på högsta volym .
Så sjukt att inte snuten gör någonting åt detta elände.
Vart är vi på väg ?
Antingen bonnraggare eller kamelryttare i BMW.
Vanligt folk är satt på undantag på alla fronter. Oavsett om du bor i Arvika eller Malmö.
Stoppa detta nu.
Citera
2020-10-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Förbjud epa traktor A traktor och mopedbilar omedelbart och el scotrar med nu.
Djävla bonnraggare.

Kan bara hålla med, och nej jag är inte en gammal surkuk och förstår att motorintresse finns bland ungdomar. Men trafikfaran dessa idioter framkallar är oförsvarbart. De som i denna tråd käftar emot denna fakta är antingen:

1: bondjävlar med snorungar som sörplar folköl och för liv av sig

2: snorungar som sörplar folköl och för liv av sig, vilket också betyder att de är för unga för att ha ett konto på flashback.

Köp en vanlig moppe, håll hastigheten och håll dig i på vägrenen istället.
Citera
2020-10-12, 00:03
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Precis samma i min närhet dock en 70 väg mellan de fåniga raggarna i Vargön och Vänersborg.
Mängder med epa traktorer A traktorer mopedbilar Eu mopeder i biltrafiken de kör där för att djävlas så klart. Vilket deras inavlade wt mammor och pappor lärt dom att göra. För det gör de så kallade vuxna raggarna med sina extremt fåniga gamla raggarbilar med de kör så sakta de bara kan och spelar gammal skit musik på högsta volym .
Så sjukt att inte snuten gör någonting åt detta elände.
Vart är vi på väg ?
Antingen bonnraggare eller kamelryttare i BMW.
Vanligt folk är satt på undantag på alla fronter. Oavsett om du bor i Arvika eller Malmö.
Stoppa detta nu.

Det är skitsnack det du säger, jag gillar inte heller dessa mopedbilar osv....men vi tyckte också det var kul i den åldern köra moppe och MC, jag skulle inte heller tackat nej till en fin moppebil av mina föräldrar om jag var 15, perfekt att träna sig innan riktiga B-körkortet.

MEN, problemet är i storstäderna som Sthlm tex, det finns moppebilar precis överallt och med redan ansträngd trafiksituation så blir det ett problem när dom ska ut på 70 vägarna runt stan, ibland en trafikfara för många idioter fattar inte varför dom bara gör 30km/h.

Och sanningen varför det exploderat med moppebilar är pga att folk i Sverige har för mycket pengar röra sig med pga all lån alla kan ta enkelt, men så klart grabben ska ha en moppebil, det är bara låna en 100 tusen.
Senast redigerad av Prodelin 2020-10-12 kl. 00:06.
Citera
2020-10-12, 00:13
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är skitsnack det du säger, jag gillar inte heller dessa mopedbilar osv....men vi tyckte också det var kul i den åldern köra moppe och MC, jag skulle inte heller tackat nej till en fin moppebil av mina föräldrar om jag var 15, perfekt att träna sig innan riktiga B-körkortet.

MEN, problemet är i storstäderna som Sthlm tex, det finns moppebilar precis överallt och med redan ansträngd trafiksituation så blir det ett problem när dom ska ut på 70 vägarna runt stan, ibland en trafikfara för många idioter fattar inte varför dom bara gör 30km/h.

Du verkar duktig ponken.
En äkta förebild märker vi.
Sällan så rediga språkvårdare knackar ned sina alster här bland pöbeln.
Vilka är vi?
Saken är ju den att det inte krävs en enda körlektion för att sätta sig i dylikt fordon.
Att de uppträder på olika vägar med olika hastigheter gör ju i mina ögon inte saken bättre.
Det exempel jag påtalar genererar mängder med vansinnesomkörningar. Som skapar olyckor med.
Som att tillåta vapen som i USA som exempel. För ett fordon är ju i händerna på en novis en projektil.
Beteendet som de uppvisar i syfte att reta och provocera andra normala bilister är med sjukt. Samtidigt är det helt vansinnigt att de får förpesta luften med avgaser.
Stoppa allt det här . Körkort i framtiden med elbil när man är 25 år och kan visa upp ett helt rent straffregister.
Citera
2020-10-12, 00:36
Medlem
Blygfisens avatar
Som lastbilschaufför kan jag inte minnas en enda situation där jag har stört mig på en Epa eller A-traktor när jag varit ute i trafiken under arbetstid.

Klart att jag har hamnat bakom några LGF-fordon och visst är det tråkigt när det sker när jag kör tung last på halt underlag.

Som privatperson har jag bara en endaste gång haft problem med Epa/A-traktorer och det var när ett gäng grabbar samlades på innergården vid min förra lägenhet och spelade på som själve fan, lät grabbarna roa sig i 10min innan jag gick ner och bad de skruva ner på basen.

Tror nog de uppskattade att jag bad dem i vänlig ton att sänka basen istället för att leka surgubbe för de sänkte faktiskt basen.

Om de flestas problem med just LGF-fordon är att de befinner sig på vägen så kan jag meddela en sak; Det är alla som prompt ska köra om mig i lastbilen och sedan kasta sig in framför mig och av någon jävla anledning börja bromsa direkt som någon markering för att jag existerar och ligger på laglig maxhastighet för tungt fordon med släp, där kan vi snacka om problem i trafiken.
Citera
2020-10-12, 01:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Till skillnad från allsköns patrask som du så accepterar jag att man inte äger vägen utan delar den med många andra, varför är du liksom så många andra i trafiken så otroligt trångsynta när det gäller att man måste samsas och samarbeta på vägar? till syvende och sist så byggs vägar för allmänt bruk...

Det är skrämmande vilka trångsynta idioter det finns som måste spy galla i tid och otid för en fordonstyp som det bara finns 20.000st av idag, vad jag ser så är det en av dom minst förekommande fordonen i trafiken men ska man tro allsköns idioter så verkar det finnas 84 miljoner a-traktorer i sverige

Redigerat:
lite märkligt att det hatas så vansinnigt på a-traktorer samtidigt som det knappt yppas ett ord om mopedbilar som är grymt mycket vanligare i storstäderna idag och gud bevare, FLAKMOPEDER...

Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Som lastbilschaufför kan jag inte minnas en enda situation där jag har stört mig på en Epa eller A-traktor när jag varit ute i trafiken under arbetstid.
På 10år har jag sett kanske ett dussin i trafiken varav nästan alla utanför storstäderna, lätta o se med lgf-skylten och lätta att köra om men kanske är ett unikum som inte får fnatt över långsamma fordon oavsett om det är mopedist eller a-traktor eller en bonde som fraktar käk till korna eller lastbil.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-10-12 kl. 01:53.
Citera
2020-10-12, 01:52
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
På 10år har jag sett kanske ett dussin i trafiken varav nästan alla utanför storstäderna, lätta o se med lgf-skylten och lätta att köra om men kanske är ett unikum som inte får fnatt över långsamma fordon oavsett om det är mopedist eller a-traktor eller en bonde som fraktar käk till korna.

Så vi pissar oss själva i ansiktet märker jag.
Lite sur ikväll inte fått något på länge så klart.
Dina tirader är enormt tråkiga. Självklart skall dessa fordon som jag inte nämner igen förbjudas.
De är farliga för andra trafikanter, om du vet vad det är för något.
De är farliga för bonnraggarna som framför dom.
De är farliga för oss alla som andas luften.
De använder resurser som kunde vara till nytta för helt andra grupper.
Listan fortsätter länge länge till.
Du är precis som Kalle, en vresig surmupp.
Som griniga gamla gubbar som fortfarande vill ha kontanter.
Förbjud dessa Lgf nu omedelbart.
God kväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in