• 1
  • 2
2021-08-10, 16:19
Medlem
M.Labingis avatar
En tråd jag startade på Juridikforumet blev låst eftersom andra bara ställde frågor hela tiden eller kommenterade att jag ville censurera och var emot yttrandefrihet.

(FB) Anmäla en roman för hets mot folkgrupp

Jag tänker att jag vill försvara mig mot de frågor jag fick, och förklara lite grann vad vi vet om idag och varför det är viktigt att revidera den lite naiva synen vi haft på yttrandefrihet. Innan år 2016 trodde vi i världen på allvar att yttrandefrihet var en förutsättning för ett demokratiskt samtal, även om vi redan såg tecken på att allt inte stod rätt till. Exempelvis på sociala medier fanns det mycket hot och hat, och det som vi idag kallar fake news fanns redan då - vilket är varför SD vuxit som en cancer på det svenska samhället bland annat.

År 2016 inträffade två väldigt otäcka saker. I omröstningen i Storbritannien vann Brexit-anhängarna, och UK gick ut ur EU, och en nazist knivhögg en bremainer bara några dagar innan valet. Brexiteers drev en linje med en massa lögner, och folk röstade för att de ville tro på lögnerna.

I valet i USA november 2016 valdes en kandidat som ljuger om allt och hetsar mot utsatta grupper i det amerikanska samhället. En kandidat som dessutom troligen kollaborerat med Putin och är i Putins ficka.

Det fick de sociala medierna som Google, Twitter och Facebook att börja inse att de har ett socialt ansvar för innehållet på sina plattformar. Innehåll som hotar, hatar och hetsar har en effekt i den verkliga världen, och i länder som Polen och Ungern ser vi idag hur statsmedier övertagits av trollen och hotar oppositionella journalister och oberoende domare.

En skriker inte "Eld" på en fullsatt teater, ändå sitter högerextremister idag och påstår att vaccinerna är en hemlig komplott av judarna för att sterilisera alla ickejudar (trots att Israel är världens mest vaccinerade land).

Om vi tillåter vilken falsk information som helst att spridas obehindrat, så rör vi oss från demokratin och mot ett mobbstyre där de mest högljudda och aggressiva styr allt - vilket vi redan kan se i dagens Sverige där 17,3% av väljarna ska bestämma för oss alla andra hur Sverige ska se ut, trots att vi är 82,7% som vill ha ett mångkulturellt och tolerant samhälle.

Det är därför jag anmälde en roman vars hela handling bygger på att uppförstora och uppmärksamma ett väldigt mikroskopiskt och försvinnande litet fenomen, vilket kan leda till ökad främlingsfientlighet och ökade motsättningar i samhället.
Citera
2021-08-10, 16:19
Moderator
Meijis avatar
Boken som TS åsyftar heter: Ida : hör mig jag ropar

https://www.bokus.com/bok/9789177655...mig-jag-ropar/

Länk till TS tråd ang. boken i forumet "Juridik"

(FB) Anmäla en roman för hets mot folkgrupp

/Moderator
Citera
2021-08-10, 16:30
Medlem
Vi är redan där och du är en del av det.

Sluta generallisera och mobba oskyldiga till tystnad.
Citera
2021-08-10, 16:31
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Vi är redan där och du är en del av det.

Sluta generallisera och mobba oskyldiga till tystnad.

Jag hjälper till att skydda oskyldiga mot mobbing. Vi behöver curators som kan hjälpa alla röster att höras, genom att få vissa röster att höras mindre.
Citera
2021-08-10, 16:38
Medlem
mikaelss avatar
Yttrandefriheten är till för att skydda det vi inte gillar, inte det vi gillar.

Tills alldeles nyligen var teorin att Covid var människoskapat en konspiration, och Facebook och Twitter lydde, och tog bort sådana inlägg. Nu kommer de från CDC och US government, och är sanning. Fast fortfarande en teori, men ändå en vi nu kan diskutera.

Harvey Weinstein var en uppburen människa tills han avslöjades, tack vare yttrandefriheten.

Assange var en 'våldtäktsman' tills det kom fram att han bott hos Anna två nätter, och hans brott var att ta av kondomen, en av flera gånger de knullade. Våldtäkt?

Mona Sahlin höll på att bli statsminister tills hennes lögner avslöjades.

Yttrandefrhet.

Hat, hot och hets är bara skitsnack, går du in i en debatt, särskilt med skumma, eller dumma, åsikter, får du mothugg, det är inte hat eller hot, det är argumentation, även om det tar dig ur din 'safe space' och gör dig 'triggered'.

Facts don't care about your feeelings, get it?

Och därför är yttrandefrihet bra, och därför hatar ni intersektionalister och andra dårar att ni kan bli ifrågasatta.

En bok om ett gäng negrer som våldtar en svensk tjej är inte HMF, den är snarare ett reportage ur vardagen, get over it.
Citera
2021-08-10, 16:43
Medlem
IcyHearts avatar
Yttrandefrihet kan väl sägas vara lite paradoxal eller hur man ska uttrycka det.

Demokratin behöver yttrandefrihet för att kunna få kallas demokrati. Samtidigt så kan yttrandefriheten i sig, leda till att extremister ju också får driva sina syften/propaganda, osv. Så i och med det kan yttrandefriheten vara det som i slutänden leder till att demokratin försvinner. Dvs att extremister tar över och skapar en totalitär regim istället.

Vi bör dock hela tiden vara vaksamma på att censur inte ska få ta över vår yttrandefrihet. För i så fall är det ju vi själva som aktivt skapar ett totalitärt samhälle med avsaknad av demokrati och yttrandefrihet…

Är jobbigt att tänka i de här looparna men så är det ju.

Nu har jag inte läst din andra tråd.

Men kort sagt, som det gamla talesättet:

Beware when fighting monsters, that you yourself don’t become a monster… (Nietzsche)

Edit: Så ja yttrandefriheten är inte alltid ”bra” men den är nödvändig. Och inskränkandet av den skall alltid ske med oerhörd försiktighet.
Citera
2021-08-10, 16:44
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Tills alldeles nyligen var teorin att Covid var människoskapat en konspiration, och Facebook och Twitter lydde, och tog bort sådana inlägg. Nu kommer de från CDC och US government, och är sanning. Fast fortfarande en teori, men ändå en vi nu kan diskutera.

Harvey Weinstein var en uppburen människa tills han avslöjades, tack vare yttrandefriheten.

Assange var en 'våldtäktsman' tills det kom fram att han bott hos Anna två nätter, och hans brott var att ta av kondomen, en av flera gånger de knullade. Våldtäkt?

Yttrandefrhet.

Hat, hot och hets är bara skitsnack, går du in i en debatt, särskilt med skumma, eller dumma, åsikter, får du mothugg, det är inte hat eller hot, det är argumentation, även om det tar dig ur din 'safe space' och gör dig 'triggered'.

Och därför är yttrandefrihet bra, och därför hatar ni intersektionalister och andra dårar att ni kan bli ifrågasatta.

En bok om ett gäng negrer som våldtar en svensk tjej är inte HMF, den är snarare ett reportage ur vardagen, get over it.

Och Der Stürmer var bara en oskyldig tidning? Minns att Julius Streicher avrättades i Nürnberg 1946 för att det ansågs att tidningen han var ansvarig för hade möjliggjort Förintelsen.
Citera
2021-08-10, 16:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Och Der Stürmer var bara en oskyldig tidning? Minns att Julius Streicher avrättades i Nürnberg 1946 för att det ansågs att tidningen han var ansvarig för hade möjliggjort Förintelsen.
Nej, Der Stürmer var en vidrig tidning. Det betyder inte att den borde förbjudits. Inte heller Flamman. Eller Pravda.

Man vinner över trollen och ondskan genom att exponera dem, och den, och argumentera mot dem, och den, inte genom deras egna metoder, förbud och förföljelse.
Citera
2021-08-10, 16:52
Medlem
p1Schwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Yttrandefrhet.

Yttrandefrhet är inte bara bra utan även en nödvändighet för det samhälle majoriteten tror sig vilja leva i.
Citera
2021-08-10, 16:54
Medlem
Kajahs avatar
Jag har inte mycket mer att säga än att jag läst dina inlägg här och där, och du verkar fullkomligt efterbliven. Eller så är du ett mästerligt troll?
Citera
2021-08-10, 16:58
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
År 2016 inträffade två väldigt otäcka saker. I omröstningen i Storbritannien vann Brexit-anhängarna, och UK gick ut ur EU, och en nazist knivhögg en bremainer bara några dagar innan valet. Brexiteers drev en linje med en massa lögner, och folk röstade för att de ville tro på lögnerna.

I valet i USA november 2016 valdes en kandidat som ljuger om allt och hetsar mot utsatta grupper i det amerikanska samhället. En kandidat som dessutom troligen kollaborerat med Putin och är i Putins ficka.
Det var väldigt raljant skrivet må jag säga.
Du anser det ”otäckt” att folkviljan segrade i Storbritannien. Du preciserar inte vad ”lögnerna” bestod av, så man kan lugnt anta att det bara handlar om trams från din sida.

Under samma år som Jo Cox dog, så passade 57, mestadels negrer, på att hugga ihjäl varandra. Enbart i London.
Vad är det som gör mordet på Jo Cox så speciellt? Det var ju en enskild händelse, ej en början på en trend.

Likaså efter omfattande undersökningar kunde man ej påvisa något olämpligt samarbete mellan Trump och Putin, så även där blir du svaret skyldig.

Sammanfattningsvis så framstår du som en förespråkare av censur, alternativt troll.

Det är ingen vidare demokrati som du förespråkar, där endast vissa åsikter får uttryckas. Ingen demokrati alls med andra ord.
Citera
2021-08-10, 17:08
Medlem
Yttrandefrihet är en av grundpelarna i ett fritt och demokratiskt samhälle.
"Svaga grupper" blir inte starkare av att vissa saker inte får uttalas.

Sluta tänk på människor som olika grupper, prova att tänk individer istället.
Det finns starka individer och svaga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in