Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Finns en tråd om vem som ska betala första dejten/träffen. Min fråga handlar inte om det utan gäller mer om det går (eller inte går) att utläsa en kvinnas intresse utifrån hur betalningen sker på första dejten. Frågan utgår från två premisser:
1) Det finns en kultur som säger att mannen är den som ska betala (även om den kulturen har börjat naggas i kanten)
2) Det blir allt vanligare att gemensamt komma överens om att träffas snarare än att någon (oftast mannen) ”bjuder” ut kvinnan. Dvs det är inte längre lika tydligt att någon är utbjuden och att någon är bjudare. Min fråga utgår från detta, inte att någon har ”bjudit” ut den andre
Du är på en gemensamt överenskommen dejt/träff. Det kan vara drinkar, det kan vara mat. Det är dags att betala notan. Utifrån de olika scenarion som kan bli resultatet:
- Mannen betalar för allt
- Kvinnan betalar för allt
- Paret delar lika (oavsett vem som har druckit och ätit vad)
- Var och en betalar det som själv har ätits/druckits
Utifrån ovan olika resultat. Gå det att säga något om kvinnans intresse av sin manliga dejt utifrån vilket alternativ som kvinnan föreslår / argumenterar för av fördelningen av notan? Eller spelar det ingen roll för kvinnans intresse?
Dvs är t ex kvinnan mer eller mindre intresserad om hon erbjuder sig att betala hela eller dela notan? Eller saknar det helt betydelse för intresset?
// CC
Svarar endast från min egen horisont, och jag dejtar inte "seriöst" heller, men vill gärna ta en kemifika innan jag vet om det blir fler träffar.
Har jag pratat med mannen så att jag är rätt så säker på att vi kommer att fortsätta träffas, är det okej ifall han väldigt bestämt vill bjuda mig på kaffe och en kaka.
Men då är mitt utgångsläge, att jag kan bjuda nästa gång, eller att vi delar på notan då det blir mera än bara kaffe och kaka. Jag vill inte känna mig i underläge på så sätt att jag snyltar på mannens pengar, jag vill kunna betala mitt kaffe själv om vi dricker kaffe ute.
Men ifall mannen visar i både ord och handling, att han verkligen vill bjuda mig, så kan jag gå med på det, för hans skull. Men helst vill jag dela rakt av för att det ska kännas som lika villkor, då båda är lika intresserade av en träff. Så för mig, så går inte mitt intresse att läsa av genom hur vi betalar, det är snarare hur vi pratat innan träffen som han förstår det.