2021-08-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ett bättre svar än din första kommentar kajusi. Jag säger inte emot det du skriver ovan men noterar din synpunkt. Jag är dock inte säker på att de flesta ser det så som du gör. Särskilt inte kvinnor.

Vad gäller själva betalandet. Det är förstås viktigt att det sköts snyggt och smidigt och det går idag när de flesta har swish.

T ex

Man sitter vid bordet.

- Ska vi begära in notan så vi kan gå vidare?
- Visst.
Notan kommer.
Jag tar notan och frågar samtidigt
- Känner du dig bekväm med att jag betalar eller vill du dela?

Alternativ A.
- Det är ok att du betalar (så kan jag ta det nästa gång)
Jag betalar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.

Alternativ B
- Jag delar gärna.
- Ok.
Jag betalar hela beloppet.
- Du kan swisha mig X kr (halva beloppet som är lätt att räkna ut)
Hon swishar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.

Alternativ C - hon säger
- Jag tar gärna hela notan.
- Ok, jag delar gärna men om det känns bäst för dig är det ok. Jag tar nästa. (Personligen skulle jag inte gilla detta men jag gör ingen grej av det).

Vi människor är olika och då det viktigt att ha respekt för det. Huvudfrågan i tråden är dock inte detta utan om det har någon betydelse för hennes intresse om hon svarar t ex A eller B eller C.

// CC

Swishar mig halva notan?

Alltså fy fan vad svenskt.

Jag skiter fullständigt i vad hon tycker om betalning.

Men ska hon göra en grej av det kan hon dra åt helvete för då vet man vilket helvete som ligger framför med varenda liten småsak.

Vilket bittert avslut att få en dejt att handla om pengar....

Jag vet att ni är många som inte förstår, för ni förstår inte mycket om attraktion.

Tjejer älskar drama.
Deras uppgift för de själva är att skapa det vid varje tillfälle de kan, vårt jobb som män är att skjuta ner det vid varje tillfälle.

Vi är männen, vi måste vägleda de.
Senast redigerad av kajusi 2021-08-09 kl. 15:51.
Citera
2021-08-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ego?
Jag måste inte stå för notan.
Vill du betala notan för 2-3tkr så gör det, men sköt det snyggt.

Hade du läst mina inlägg i tråden så hade du förstått att jag vill betala notan för att få det överstökat så fort som möjligt så vi kan fokusera på oss.

Du verkar vilja göra det till dejtens höjdpunkt.

Snacka om röda flaggor.
Ja, jag skulle sköta det snyggt och inte göra det till dejtens "höjdpunkt". Nu får du sluta projicera tycker jag.
Citat:
Swishar mig halva notan?

Alltså fy fan vad svenskt.

Jag skiter fullständigt i vad hon tycker om betalning.

Men ska hon göra en grej av det kan hon dra åt helvete för då vet man vilket helvete som ligger framför med varenda lite småsak.

Vilket bittert avslut att få en dejt att handla om pengar....

Jag vet att ni är många som inte förstår, för ni förstår inte mycket om attraktion.

Tjejer älskar drama.
Deras uppgift för de själva är att skapa det vid varje tillfälle de kan, vårt jobb som män är att skjuta ner det vid varje tillfälle.

Vi är männen, vi måste vägleda de.
Den enda som gör en stor grej av det i denna tråd är du. Läs om dina aggressiva svar i tråden en gång till. Mupp
Citera
2021-08-09, 15:58
Medlem
3dls avatar
Man vet att man är på dejt med en svennebanan när miniräknaren och swishen åker fram! Lågoddsare för självmål på övertid.
Citera
2021-08-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomchakalaka
Ja, jag skulle sköta det snyggt och inte göra det till dejtens "höjdpunkt". Nu får du sluta projicera tycker jag.

Den enda som gör en stor grej av det i denna tråd är du. Läs om dina aggressiva svar i tråden en gång till. Mupp

"Om man nu ska låta någon betala ens nota så är det ju i så fall bittra misogyna skithögar som man ändå inte bryr sig om. Inte bra och fina män som man är intresserad av."

Gråt mer.
Inte undra på att du är singel.
Jävla ragata.
Citera
2021-08-09, 16:01
Medlem
LucNNs avatar
Min förre flickvän betalade mat + transport på första dejt eftersom jag var pank.
Citera
2021-08-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3dl
Man vet att man är på dejt med en svennebanan när miniräknaren och swishen åker fram! Lågoddsare för självmål på övertid.
Jo, det blir ju så när grandiosa svenska män har stora problem med att låta kvinnor betala för saker och ting.

Låter man kvinnan stå för hela notan så slipper man miniräknaren.
Citera
2021-08-09, 16:08
Medlem
Citat:
Fram med kvittot!!!

Börja räkna kronorna.
Fram med miniräknaren.

Okej okej!
Vi delar på notan, det blir 125,3:-.
Okej okej!
Det var lite dyrt.

Kalla hit servitören.

Drömdejt.

ugh.

Haha ja ugh

Citat:
Swishar mig halva notan?

Swisha efter dejten 😅

På vilket sätt skulle man kunna läsa av ens intresse utifrån betalning av notan? Det går inte.
Citera
2021-08-09, 16:09
Medlem
Citat:
"Om man nu ska låta någon betala ens nota så är det ju i så fall bittra misogyna skithögar som man ändå inte bryr sig om. Inte bra och fina män som man är intresserad av."

Gråt mer.
Inte undra på att du är singel.
Jävla ragata.
Ja, jag gör inte det till en stor grej. Jag låter fjanten betala för min måltid om det är så viktigt för honom och sedan så blockar jag honom överallt.

Medan han går hem, slår sönder hela mammas källare, för att sedan i ren raseri sätta sig framför flashback och dampa om att alla kvinnor är jävla horor som bara utnyttjar "snälla män" för gratis måltider och samtidigt åker kukkarusell med top 20 männen. Lol
Senast redigerad av bomchakalaka 2021-08-09 kl. 16:27.
Citera
2021-08-09, 16:12
Medlem
F.Hansens avatar
Om jag datar en etnisk svensk tjej ska hon naturligtvis betala sin del av notan, det ska ju vara jämlikt i Sverige.
Men nu med min kvinna från asien betalar jag allt eftersom vi har ett naturligt förhållande man - kvinna.
Citera
2021-08-09, 16:14
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ett bättre svar än din första kommentar kajusi. Jag säger inte emot det du skriver ovan men noterar din synpunkt. Jag är dock inte säker på att de flesta ser det så som du gör. Särskilt inte kvinnor.

Vad gäller själva betalandet. Det är förstås viktigt att det sköts snyggt och smidigt och det går idag när de flesta har swish.

T ex

Man sitter vid bordet.

- Ska vi begära in notan så vi kan gå vidare?
- Visst.
Notan kommer.
Jag tar notan och frågar samtidigt
- Känner du dig bekväm med att jag betalar eller vill du dela?

Alternativ A.
- Det är ok att du betalar (så kan jag ta det nästa gång)
Jag betalar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.

Alternativ B
- Jag delar gärna.
- Ok.
Jag betalar hela beloppet.
- Du kan swisha mig X kr (halva beloppet som är lätt att räkna ut)
Hon swishar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.

Alternativ C - hon säger
- Jag tar gärna hela notan.
- Ok, jag delar gärna men om det känns bäst för dig är det ok. Jag tar nästa. (Personligen skulle jag inte gilla detta men jag gör ingen grej av det).

Vi människor är olika och då det viktigt att ha respekt för det. Huvudfrågan i tråden är dock inte detta utan om det har någon betydelse för hennes intresse om hon svarar t ex A eller B eller C.

// CC

Äsch! Vad är det för stelt agerande. Varför ens babbla om det hehe.

Jag är med Kajusi här! Bara få det överstökat snabbt som tusan. Så man kan fokusera på väsentligheterna sen.. Det behöver inte betyda sex men kanske lite härligt hångel. Om notan ens blir en issue/samtalsämne, så är jag antagligen inte speciellt intresserad därefter…

Kan lova att om jag är galet ointresserad, så kommer jag antagligen protestera när du börjar betala notan. Om du då säger ”okej absolut, vi kan väl splitta då”. Så är det okej.

Den mest ”classy move” du som man kan göra är att likt Kajusi (the smooth operator? Haha) bara ta för givet att du betalar. Och därmed basta. Skulle bli väldigt jobbigt om mannen börjar prata om notan, då skulle mitt intresse dala rätt hyfsat. Magin försvinner ut genom fönstret.

Javisst det är säkert nån gammal könsroll och bla bla. Men det är en första dejt liksom, det är inte hela världen. Du vinner mycket på att framstå som generös, obekymrad, smidig, manlig, helt enkelt.
Citera
2021-08-09, 21:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Äsch! Vad är det för stelt agerande. Varför ens babbla om det hehe.

Jag är med Kajusi här! Bara få det överstökat snabbt som tusan. Så man kan fokusera på väsentligheterna sen.. Det behöver inte betyda sex men kanske lite härligt hångel. Om notan ens blir en issue/samtalsämne, så är jag antagligen inte speciellt intresserad därefter…

Kan lova att om jag är galet ointresserad, så kommer jag antagligen protestera när du börjar betala notan. Om du då säger ”okej absolut, vi kan väl splitta då”. Så är det okej.

Den mest ”classy move” du som man kan göra är att likt Kajusi (the smooth operator? Haha) bara ta för givet att du betalar. Och därmed basta. Skulle bli väldigt jobbigt om mannen börjar prata om notan, då skulle mitt intresse dala rätt hyfsat. Magin försvinner ut genom fönstret.

Javisst det är säkert nån gammal könsroll och bla bla. Men det är en första dejt liksom, det är inte hela världen. Du vinner mycket på att framstå som generös, obekymrad, smidig, manlig, helt enkelt.

Inte en chans att jag skulle ta för givet att jag betalar. Det är bara simpar som gör det idag.

Jag tror heller inte att din och kajusi åsikt tillhör majoriteten. Dock var de intressanta att läsa.

// CC
Citera
2021-08-09, 21:44
Medlem
Katzyns avatar
Att jag låter honom betala tyder väl egentligen på intresse, det skulle jag inte göra, inte utan mycket stora protester iaf, om jag inte planerade att bjuda tillbaka. Så låter jag honom betala utan kommentar är det för att jag tänker att jag bjuder nästa gång vi ses.

Men jag hade varit mycket mer bekväm med att dela på notan en första träff. Fortsätter man ses kan man gärna turas om att betala, t.ex den som tog initiativet betalar, men när man träffar någon första gången är det ju högst osäkert om man vill fortsätta ses.

Betala hela notan själv på en första träff hade jag nog bara gjort om den var billig (typ en fika) eller om det varit överenskommet så på förhand. Är okej att betala för bägge längre fram i relationen, men inte om man inte vet om man kommer ses mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in