Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Ett bättre svar än din första kommentar kajusi. Jag säger inte emot det du skriver ovan men noterar din synpunkt. Jag är dock inte säker på att de flesta ser det så som du gör. Särskilt inte kvinnor.
Vad gäller själva betalandet. Det är förstås viktigt att det sköts snyggt och smidigt och det går idag när de flesta har swish.
T ex
Man sitter vid bordet.
- Ska vi begära in notan så vi kan gå vidare?
- Visst.
Notan kommer.
Jag tar notan och frågar samtidigt
- Känner du dig bekväm med att jag betalar eller vill du dela?
Alternativ A.
- Det är ok att du betalar (så kan jag ta det nästa gång)
Jag betalar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.
Alternativ B
- Jag delar gärna.
- Ok.
Jag betalar hela beloppet.
- Du kan swisha mig X kr (halva beloppet som är lätt att räkna ut)
Hon swishar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.
Alternativ C - hon säger
- Jag tar gärna hela notan.
- Ok, jag delar gärna men om det känns bäst för dig är det ok. Jag tar nästa. (Personligen skulle jag inte gilla detta men jag gör ingen grej av det).
Vi människor är olika och då det viktigt att ha respekt för det. Huvudfrågan i tråden är dock inte detta utan om det har någon betydelse för hennes intresse om hon svarar t ex A eller B eller C.
// CC
Äsch! Vad är det för stelt agerande. Varför ens babbla om det hehe.
Jag är med Kajusi här! Bara få det överstökat snabbt som tusan. Så man kan fokusera på väsentligheterna sen..

Det behöver inte betyda sex men kanske lite härligt hångel. Om notan ens blir en issue/samtalsämne, så är jag antagligen inte speciellt intresserad därefter…
Kan lova att om jag är galet ointresserad, så kommer jag antagligen protestera när du börjar betala notan. Om du då säger ”okej absolut, vi kan väl splitta då”. Så är det okej.
Den mest ”classy move” du som man kan göra är att likt Kajusi (the smooth operator? Haha) bara ta för givet att du betalar. Och därmed basta. Skulle bli väldigt jobbigt om mannen börjar
prata om notan, då skulle mitt intresse dala rätt hyfsat. Magin försvinner ut genom fönstret.
Javisst det är säkert nån gammal könsroll och bla bla. Men det är en första dejt liksom, det är inte hela världen. Du vinner mycket på att framstå som generös, obekymrad, smidig, manlig, helt enkelt.