Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Beror väldigt mycket vilken kultur kvinnan kommer ifrån. I många kulturer utanför Sverige så skulle inte kvinnor ta med tång i dig om du inte tog notan. I o för sig lättare, då vet man vad som gäller.
De gånger tjejer verkligen markerat att vi delar notan helt, så har det varit tjejer som markerat ”Vi är bara kompisar”. Inget fel i det..men uppfattar att tjejer som just vill vara kompisar är rädda att man ska tro nåt annat om man inte splittar.
Min egna erfarenhet gör att jag är lite inne på din linje lone star. Vill hon dela eller betala är det oftare som du skriver ett tecken på att hon ser mer vänskapligt på relationen. Hon säkerställer att hon lämnar träffen/dejten i "balans". Detta gäller även om vi träffas flera ggr för hon vet inte om det blir något mer. Skulle hon däremot acceptera att killen betalar kan det vara ett tecken på att hon vill (har inställningen/förhoppningen om att) ses igen och då kan bjuda igen. Detta är dock bara min känsla. Finns ingen vetenskaplighet bakom detta.
Jag tror också att det har skett en glidning från att kvinnor idag i högre grad vill betala sin del i syfte att markera självständighet och oberoende. Något som allt fler människor idag verkar ha ett stort behov av att uttrycka. Ingen vill visa sig sårbar. Detta talar emot det jag skrev ovan. Jag är medveten om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bulten50
Nej, det går inte att veta om kvinnan är intresserad utifrån de val som görs kring betalning.
Ingen kvinna är den andre lik, den saken är klar.
En blyg tjej kan välja att endera dela, betala allt själv eller låta sig bli bjuden.
En framåt tjej likadant .
Tror det är lite av ett test om vem jag är och hur mitt agerande skulle passa dem, mycket pga att pengar är en central del i en framtida relation
Jag håller med om att pengar är en central del i en framtida relation. Samtidigt handlar bjuda respektive inte bjuda och / eller ta emot en bjudning mycket om ens syn på sig själv och sin egna självständighet. Därav håller jag med om att det kan vara svårt att dra någon generellt slutsats då vi alla är olika individer. Dock intressant att läsa andras erfarenheter.
Samtidigt ska sägas att det inte går att bedöma någons ekonomiska situation utifrån om personen bjuder flott. Lika lite som man kan se det på vilken bil en kille kör. Bjuda flott kan vara ett tecken på slösaktighet och inte alls god ekonomi. En flådig bil kan ägas av banken. Jag vet dock att en del kvinnor - absolut inte alla - kan vara snabba på att bedöma en man utifrån hur flott han bjuder och vilken bil han kör då de förknippar det med bra respektive dålig ekonomi, vilket i dagens lånesamhälle, inte alls behöver vara säkert.
// CC