• 4
  • 5
2021-08-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
i vissa fall är tom damen som hade dumpat vissa män som inte bjuder villig att betala ens (mannens) nota

I vissa fall är till och omed damen som hade dumpat vissa män som inte bjuder villig att betala vissa mäns nota

det beror helt på vem damen är samt mannen är.

Alltså samma kvinna som vill bli bjuden av en viss man är villig att bjuda vissa män.

Det beror helt på vem kvinnan och mannen är.

Alltså träffar en klassisk dam en klassisk man förväntar hon sig att mannen bjuder.

Å andra sidan träffar denna damen en nytänkande originell man kan hon överväga att betala för sig själv och tom betala för båda. Det beror helt på hur attraktiv mannen är och på vilket sättteeeesådeså!

Om jag minns rätt nu så tror jag du skrev för några inlägg sedan att du hade 100kr dagen.
Har det något med "nytänkande originell man" att göra?
Och att "hon överväga att betala för sig själv, och till o med för båda"
Citera
2021-08-14, 00:14
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Om jag minns rätt nu så tror jag du skrev för några inlägg sedan att du hade 100kr dagen.
Har det något med "nytänkande originell man" att göra?
Och att "hon överväga att betala för sig själv, och till o med för båda"

Ja
Citera
2021-08-14, 08:01
Medlem
Nej, det går inte att veta om kvinnan är intresserad utifrån de val som görs kring betalning.
Ingen kvinna är den andre lik, den saken är klar.
En blyg tjej kan välja att endera dela, betala allt själv eller låta sig bli bjuden.
En framåt tjej likadant .

Tror det är lite av ett test om vem jag är och hur mitt agerande skulle passa dem, mycket pga att pengar är en central del i en framtida relation
Citera
2021-08-14, 11:23
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Finns en tråd om vem som ska betala första dejten/träffen. Min fråga handlar inte om det utan gäller mer om det går (eller inte går) att utläsa en kvinnas intresse utifrån hur betalningen sker på första dejten. Frågan utgår från två premisser:

1) Det finns en kultur som säger att mannen är den som ska betala (även om den kulturen har börjat naggas i kanten)

2) Det blir allt vanligare att gemensamt komma överens om att träffas snarare än att någon (oftast mannen) ”bjuder” ut kvinnan. Dvs det är inte längre lika tydligt att någon är utbjuden och att någon är bjudare. Min fråga utgår från detta, inte att någon har ”bjudit” ut den andre

Du är på en gemensamt överenskommen dejt/träff. Det kan vara drinkar, det kan vara mat. Det är dags att betala notan. Utifrån de olika scenarion som kan bli resultatet:

- Mannen betalar för allt
- Kvinnan betalar för allt
- Paret delar lika (oavsett vem som har druckit och ätit vad)
- Var och en betalar det som själv har ätits/druckits

Utifrån ovan olika resultat. Gå det att säga något om kvinnans intresse av sin manliga dejt utifrån vilket alternativ som kvinnan föreslår / argumenterar för av fördelningen av notan? Eller spelar det ingen roll för kvinnans intresse?

Dvs är t ex kvinnan mer eller mindre intresserad om hon erbjuder sig att betala hela eller dela notan? Eller saknar det helt betydelse för intresset?

// CC

Jag tror att det saknar betydelse från kvinnans perspektiv.
En del kvinnor vill bli bjudna på allt, alltid oavsett om hon är intresserad eller inte medans en del kvinnor känner att om dom betalar sitt eget så känner de att de är fria och inte behöver vara tacksamma.

Min väninna berättade att hon betalade själv första gången, han bjöd andra gången och tredje dejten bjöd hon.

Däremot kan man se lite om en tjej bara vill utnyttja så är hon inte intresserad av mannen utan tänker bara på att få allting gratis.
Citera
2021-08-14, 11:48
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Beror väldigt mycket vilken kultur kvinnan kommer ifrån. I många kulturer utanför Sverige så skulle inte kvinnor ta med tång i dig om du inte tog notan. I o för sig lättare, då vet man vad som gäller.

De gånger tjejer verkligen markerat att vi delar notan helt, så har det varit tjejer som markerat ”Vi är bara kompisar”. Inget fel i det..men uppfattar att tjejer som just vill vara kompisar är rädda att man ska tro nåt annat om man inte splittar.

Min egna erfarenhet gör att jag är lite inne på din linje lone star. Vill hon dela eller betala är det oftare som du skriver ett tecken på att hon ser mer vänskapligt på relationen. Hon säkerställer att hon lämnar träffen/dejten i "balans". Detta gäller även om vi träffas flera ggr för hon vet inte om det blir något mer. Skulle hon däremot acceptera att killen betalar kan det vara ett tecken på att hon vill (har inställningen/förhoppningen om att) ses igen och då kan bjuda igen. Detta är dock bara min känsla. Finns ingen vetenskaplighet bakom detta.

Jag tror också att det har skett en glidning från att kvinnor idag i högre grad vill betala sin del i syfte att markera självständighet och oberoende. Något som allt fler människor idag verkar ha ett stort behov av att uttrycka. Ingen vill visa sig sårbar. Detta talar emot det jag skrev ovan. Jag är medveten om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulten50
Nej, det går inte att veta om kvinnan är intresserad utifrån de val som görs kring betalning.
Ingen kvinna är den andre lik, den saken är klar.
En blyg tjej kan välja att endera dela, betala allt själv eller låta sig bli bjuden.
En framåt tjej likadant .

Tror det är lite av ett test om vem jag är och hur mitt agerande skulle passa dem, mycket pga att pengar är en central del i en framtida relation

Jag håller med om att pengar är en central del i en framtida relation. Samtidigt handlar bjuda respektive inte bjuda och / eller ta emot en bjudning mycket om ens syn på sig själv och sin egna självständighet. Därav håller jag med om att det kan vara svårt att dra någon generellt slutsats då vi alla är olika individer. Dock intressant att läsa andras erfarenheter.

Samtidigt ska sägas att det inte går att bedöma någons ekonomiska situation utifrån om personen bjuder flott. Lika lite som man kan se det på vilken bil en kille kör. Bjuda flott kan vara ett tecken på slösaktighet och inte alls god ekonomi. En flådig bil kan ägas av banken. Jag vet dock att en del kvinnor - absolut inte alla - kan vara snabba på att bedöma en man utifrån hur flott han bjuder och vilken bil han kör då de förknippar det med bra respektive dålig ekonomi, vilket i dagens lånesamhälle, inte alls behöver vara säkert.

// CC
Citera
2021-08-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Min egna erfarenhet gör att jag är lite inne på din linje lone star. Vill hon dela eller betala är det oftare som du skriver ett tecken på att hon ser mer vänskapligt på relationen. Hon säkerställer att hon lämnar träffen/dejten i "balans". Detta gäller även om vi träffas flera ggr för hon vet inte om det blir något mer. Skulle hon däremot acceptera att killen betalar kan det vara ett tecken på att hon vill (har inställningen/förhoppningen om att) ses igen och då kan bjuda igen. Detta är dock bara min känsla. Finns ingen vetenskaplighet bakom detta.

Jag tror också att det har skett en glidning från att kvinnor idag i högre grad vill betala sin del i syfte att markera självständighet och oberoende. Något som allt fler människor idag verkar ha ett stort behov av att uttrycka. Ingen vill visa sig sårbar. Detta talar emot det jag skrev ovan. Jag är medveten om det.

// CC

Kan hålla med i en bredare generalisering i att kvinnan friendzonar mannen vid de gånger båda betalar för sig, men vill ändå lägga in att det även finns de som (tyvärr hängt för mycket på fb och läst om hur mycket sämre värde en kvinna har) försöker överkompensera genom att inte våga tro bättre om sig själv, vilket bidrar till en "falsk (så att vi män inte fattar nyanserna) självständighet". Hon vill helt enkelt inte visa sårbarhet som att ta emot något för att inte vara en jobbig tjej.
Vilket också, tyvärr, gör att i allafall jag inte kan uppfatta hennes beteende på annat sätt än att hon inte har ett genuint intresse utan jag tror att hon bara vill vara vänner.
Citera
2021-08-14, 15:17
Medlem
Jag vet inte hur vanligt det här är men jag har upplevt att kvinnor helt skamlöst kan bjuda in sig själv på lunch eller middag hos mannen. "Jag tänkte att du kunde laga lunch. Kommer hem till dig på Söndag klockan ett. Jag äter inte fisk" Inte ens en fråga, inte för att jag skulle svarat nej men man kan ju åtminstone fråga om han vill istället för att bara anta det.
Citera
2021-08-14, 15:25
Medlem
Kvinnor vill ha kött, fina biffar, entrecote, spelar ingen roll vem som betalar, han eller hon. Men betalar han så är det ett stort plus. Det är de urgamla jägargenerna som verkar.
Citera
2021-08-14, 15:30
Medlem
De gånger kvinnor har betalat har det blivit knullande
Citera
2021-08-14, 16:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
De gånger kvinnor har betalat har det blivit knullande

Så du är en prostituerad som säljer dig för lite mat och dryck.

Skämt å sido. Intressant. Du menar att din erfarenhet är att chansen till sex ökar om kvinnan betalar?

// CC
Citera
2021-08-14, 16:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag vet inte hur vanligt det här är men jag har upplevt att kvinnor helt skamlöst kan bjuda in sig själv på lunch eller middag hos mannen. "Jag tänkte att du kunde laga lunch. Kommer hem till dig på Söndag klockan ett. Jag äter inte fisk" Inte ens en fråga, inte för att jag skulle svarat nej men man kan ju åtminstone fråga om han vill istället för att bara anta det.

Har aldrig upplevt det. Är detta i Sverige?
Har inget emot att en kvinna visar framtassarna men detta är oförskämt. Hade personligen aldrig accepterat det såvida vi inte känner varandra ganska väl och har umgåtts en del sedan tidigare.

// CC
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in