2021-08-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag har inte skrivit vad jag själv tror men ämnar nu göra det. Som en gammal räv här på FB kajusi borde du kunna läsa in det i trådstarten. Tycker du inte det?

Jag tror det spelar roll men att det varierar från person till person. Det går inte att ha det som en säker mätmetod för intresse eller ointresse.

En del kvinnor gillar inte "obalansen" som kan uppstå om mannen betalar och de inte är intresserade. Det som Icyheart är inne på i sitt svar. Likväl som en kvinna kan tacka nej till en erbjuden drink på krogen då, om hon tackar ja, kan känna ett moraliskt ansvar att under intagandet av drinken, umgås med mannen som bjöd på den, vilket hon kanske inte alls har lust med.

Å andra sidan kan en kvinna vilja markera sin självständighet samt att hon inte är en minigolddigger, i hopp om att mannen ska tro / tycka bättre om henne.

Skulle jag göra en gissning (betonar gissning så folk inte tar det för en sanning) drar det mer mot att en kvinna som accepterar att mannen betalar, oftare är mer intresserad än om hon vill dela notan och kunna lämna utan att känna någon skuld eller obalans.

// CC

Man markerar inte självständighet genom att tacka nej till att mannen bjuder, det enda man gör är att få dejten att handla om vem som ska betala vilket inte var anledningen till varför man gick ut till att börja med.

Betalning ska gå så smort som möjligt.... att börja och prata om pengar och vem som ska betala är tacky och osexigt.
Citera
2021-08-09, 13:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Man markerar inte självständighet genom att tacka nej till att mannen bjuder, det enda man gör är att få dejten att handla om vem som ska betala vilket inte var anledningen till varför man gick ut till att börja med.

Betalning ska gå så smort som möjligt.... att börja och prata om pengar och vem som ska betala är tacky och osexigt.

Håller med. Magin försvinner lätt då.
Citera
2021-08-09, 14:00
Medlem
Ja, om jag envisas med att betala hela notan så är jag intresserad.

Om jag däremot säger att vi borde splitta på kostnaden eller om jag accepterar att du vill stå för hela notan och betala även för mig så betyder det att jag inte är ett dugg intresserad.
Citera
2021-08-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomchakalaka
Ja, om jag envisas med att betala hela notan så är jag intresserad.

Om jag däremot säger att vi borde splitta på kostnaden eller om jag accepterar att du vill stå för hela notan och betala även för mig så betyder det att jag inte är ett dugg intresserad.

Det säger mig absolut inget för alla dejter som jag betalat för så har tjejerna velat knulla mig den kvällen.

Så lev i din fantasivärld av konstiga markeringar som ingen bryr sig om.
Citera
2021-08-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Håller med. Magin försvinner lätt då.

Fram med kvittot!!!

Börja räkna kronorna.
Fram med miniräknaren.

Okej okej!
Vi delar på notan, det blir 125,3:-.
Okej okej!
Det var lite dyrt.

Kalla hit servitören.

Drömdejt.

ugh.
Citera
2021-08-09, 14:14
Medlem
Citat:
Det säger mig absolut inget för alla dejter som jag betalat för så har tjejerna velat knulla mig den kvällen.

Så lev i din fantasivärld av konstiga markeringar som ingen bryr sig om.
Förstår inte vad du säger.

Jag förklarar bara att något som jag och många andra feministiska kvinnor gör, det är att istället för att börja tjafsa när någon misogyn snubbe envisas med att betala för hela notan, så accepterar vi det och träffar honom sedan aldrig igen.

Om man nu ska låta någon betala ens nota så är det ju i så fall bittra misogyna skithögar som man ändå inte bryr sig om. Inte bra och fina män som man är intresserad av.
Senast redigerad av bomchakalaka 2021-08-09 kl. 14:21.
Citera
2021-08-09, 14:16
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du säger.

Säger bara att något som jag och många andra feminister gör, det är att istället för att börja tjafsa när någon misogyn snubbe envisas med att betala för hela notan, så accepterar vi det och träffar honom sedan aldrig igen.

Om man nu ska låta någon betala ens nota så är det ju i så fall bittra misogyna skinhögar som man inte bryr sig om. Inte män som man är intresserade av.

Så du påstår att du kastar bort en relation som skulle kunnat bli fantastisk på grund av att han betalade på första dejten?

De enda som är bittra här är du och dina "feministvänner".
Liksom, vad har ens betalning på första dejten med feminism att göra?
Du är så jävla skadad.
Du och dina bittra kärringar kommer vara singlar livet ut, för ni fattar verkligen inte ens anledning till varför ni går ut på dejt.
Det är inte för att uttrycka er FI-feminism.
Citera
2021-08-09, 14:19
Medlem
Citat:
Så du påstår att du kastar bort en relation som skulle kunnat bli fantastisk på grund av att han betalade på första dejten?

De enda som är bittra här är du och dina "feministvänner".
Liksom, vad har ens betalning på första dejten med feminism att göra?
Du är så jävla skadad.
Du och dina bittra kärringar kommer vara singlar livet ut, för ni fattar verkligen inte ens anledning till varför ni går ut på dejt.
Det är inte för att uttrycka er FI-feminism.
Det hade inte kunnat bli en "fantastisk" relation med ett narcissistiskt rövhål.

Så det är ju jättebra att sådana typer avslöjar sig själva redan på första dejten.
Citera
2021-08-09, 14:20
Medlem
Citat:
Det hade inte kunnat bli en "fantastisk" relation med ett narcissistiskt rövhål.

Så det är ju jättebra att sådana typer avslöjar sig själva redan på första dejten.

Det enda rövhålet här är du och det är viktigare att betala för dig, än själva dejten, så tror jag inte du får något 2a dejt heller.
Citera
2021-08-09, 14:27
Medlem
Citat:
Det enda rövhålet här är du och det är viktigare att betala för dig, än själva dejten, så tror jag inte du får något 2a dejt heller.
Nja, det är snarare för dig och ditt ego som det är viktigt att få stå för hela notan. Annars så hade du inte uttryckt dig så argt i dina svar till mig.
Citera
2021-08-09, 14:36
Medlem
Citat:
Nja, det är snarare för dig och ditt ego som det är viktigt att få stå för hela notan. Annars så hade du inte uttryckt dig så argt i dina svar till mig.

Ego?
Jag måste inte stå för notan.
Vill du betala notan för 2-3tkr så gör det, men sköt det snyggt.

Hade du läst mina inlägg i tråden så hade du förstått att jag vill betala notan för att få det överstökat så fort som möjligt så vi kan fokusera på oss.

Du verkar vilja göra det till dejtens höjdpunkt.

Snacka om röda flaggor.
Senast redigerad av kajusi 2021-08-09 kl. 14:42.
Citera
2021-08-09, 15:13
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Ett bättre svar än din första kommentar kajusi. Jag säger inte emot det du skriver ovan men noterar din synpunkt. Jag är dock inte säker på att de flesta ser det så som du gör. Särskilt inte kvinnor.

Vad gäller själva betalandet. Det är förstås viktigt att det sköts snyggt och smidigt och det går idag när de flesta har swish.

T ex

Man sitter vid bordet.

- Ska vi begära in notan så vi kan gå vidare?
- Visst.
Notan kommer.
Jag tar notan och frågar samtidigt
- Känner du dig bekväm med att jag betalar eller vill du dela?

Alternativ A.
- Det är ok att du betalar (så kan jag ta det nästa gång)
Jag betalar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.

Alternativ B
- Jag delar gärna.
- Ok.
Jag betalar hela beloppet.
- Du kan swisha mig X kr (halva beloppet som är lätt att räkna ut)
Hon swishar. Ämnet avslutas. Vi reser på oss och går vidare.

Alternativ C - hon säger
- Jag tar gärna hela notan.
- Ok, jag delar gärna men om det känns bäst för dig är det ok. Jag tar nästa. (Personligen skulle jag inte gilla detta men jag gör ingen grej av det).

Vi människor är olika och då det viktigt att ha respekt för det. Huvudfrågan i tråden är dock inte detta utan om det har någon betydelse för hennes intresse om hon svarar t ex A eller B eller C.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in