2021-08-09, 21:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Att betala sina räkningar kontant är väl inte suspekt? Kanske inte vanligt längre men möjligheten finns ju.

Sedan hamnar ju aldrig pengarna på banken först så banken borde väl inte kunna se dessa pengar? Är dock ingen expert på området.
Jag vet inte vilka som ser informationen i vanliga fall, men alla transaktioner lagras ju under ditt personnummer eftersom du måste legitimera dig. Det är i allmänhet inte så bra att ha en lång radda transaktioner med odeklarerade kontanter i sitt namn om någon av någon anledning skulle kolla upp en i framtiden.

Sen tänker säkert vissa "Äh, jag tror inte chansen är så stor, jag kör!", och det är ju upp till dem att välja om de vill ta den risken eller inte.
Citera
2021-08-09, 21:51
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag vet inte vilka som ser informationen i vanliga fall, men alla transaktioner lagras ju under ditt personnummer eftersom du måste legitimera dig. Det är i allmänhet inte så bra att ha en lång radda transaktioner med odeklarerade kontanter i sitt namn om någon av någon anledning skulle kolla upp en i framtiden.

Sen tänker säkert vissa "Äh, jag tror inte chansen är så stor, jag kör!", och det är ju upp till dem att välja om de vill ta den risken eller inte.
Köper jag en vara och betalar kontant så skapar man ju inte heller en transaktion. Typ så jag tänker.

Har dock aldrig testat kassagirot själv.
Citera
2021-08-09, 21:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Köper jag en vara och betalar kontant så skapar man ju inte heller en transaktion. Typ så jag tänker.

Har dock aldrig testat kassagirot själv.
Nej, köper du varor gör du oftast inte det. Men Kassagirot kräver legitimation och sparar infon varje gång. Mycket regler mot penningtvätt nu för tiden vet du.
Citera
2021-08-09, 22:30
Medlem
Rörmokare och elektriker, i den ordningen. Lås tråden!
Citera
2021-08-09, 23:05
Medlem
Tjoflos avatar
Jobbar som hantverkare och som standard drar jag in runt 100000 svart om året, i år har det inte blivit en enda krona av någon anledning. Brukar inte erbjuda det utan låter kunden själv ställa frågan.
Citera
2021-08-09, 23:32
Medlem
Bilmekaniker, bilrekonditionerare och hantverkare.

Är själv elektriker, men jobbar i stort sett aldrig svart. Jag klarar mig bra på min ordinarie lön, så jag värderar min fritid högre. Dessutom måste jag erkänna att jag har väldigt dålig koll på hur det ser ut rent juridiskt om något mot förmodan skulle gå åt helvete och man inte har någon behörighet bakom sig.
Senast redigerad av Detroit1 2021-08-09 kl. 23:36.
Citera
2021-08-09, 23:37
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du kan betala 5kr och således ha det vitt. Sen betalar du resten svart. Försäkringsbolaget är nöjda och har ingenting att säga till om.

Bättre att ta allt vitt och kräma ut ROT-avdraget från staten.
Citera
2021-08-10, 00:09
Frisör..dock är det få som vill hålla på utanför sin ordinarie arbetstid. Kan väl lätt ge arbetsskada om inte händer o armar får vila.
Citera
2021-08-10, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det ska vara fackmannamässigt utfört. Det är vad försäkringsbolaget kräver och kommer skicka en person till att bedöma. Behörighet för VVS är något branschen har hittat på.

Okej, det visste jag inte. Så de hantverkare som säger att de har våtrumsbehörighet stämmer alltså inte?
Tack för upplysningen.
Citera
2021-08-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
Bättre att ta allt vitt och kräma ut ROT-avdraget från staten.

Sen får man även tillbax % när man säljer. Inte att glömma.
Citera
2021-08-10, 10:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeena001
Okej, det visste jag inte. Så de hantverkare som säger att de har våtrumsbehörighet stämmer alltså inte?
Tack för upplysningen.

Stämmer gör det säkert, men det betyder inte det folk tror att det betyder, så på det viset är det medvetet en smula bedrägligt. Jag förstår att det är förvirrande, men syftet är att driva kunder till de firmor som köper en behörighet, inget annat.

För försäkringsbolag är kriteriet "fackmannamässighet". Är du kapabel att göra en fackmannamässig jobb själv så är det inget som kommer hållas mot dig vid en ev. framtida försäkringsskada. Och omvänt så klart, om din "behöriga" firma ändå skulle göra ett undermåligt jobb.
Citera
2021-08-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Hade på förra jobbet många händiga kollegor. De sa att man kunde hämta en lista med krav av försäkringsbolaget hur man skulle dokumentera arbetet med bland annat bilder för att få det fackmannamässigt gjort även om man gjorde allt jobb själv.

Så man behöver inte ha en behörig firma

Och om du får elbrand eller vattenskada efteråt utan att det är godkänt av behörig personal så får du ut noll på försäkringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in