• 1
  • 2
2021-08-09, 08:44
Medlem
Ska man ha ett knegaryrke så tycker jag att det ska ge möjligheter till mycket övertid och svartjobb vid sidan av.

🔴 Målare tycker jag borde bada i erbjudanden om svartjobb.

🔴 Snickare samma sak men fan vad slitigt det måste bli.

🔴 Låssmeder lär väl kunna få en hel del lönsam övertid men de har väl knappast någon större marknad för svartjobb?

🔴 Golvläggare, visst är det dyrt att lägga golv men folk byter väl inte ut sina golv så ofta så därför tycker jag att svartjobben inte borde vara så många.

🔴 Elektriker kanske har de bästa förutsättningarna både för välbetald övertid och svartjobb?

Eller vad säger ni andra?

Ni som själva är knegare, kommentera eller fyll på listan och motivera varför jag ska satsa på just det ni jobbar med! Ur ett lönsamhetsperspektiv alltså. Jobb som jobb, tänker jag. Det mesta blir ju vad man gör det till så med en positiv attityd kan man få vilket knegaryrke som helst att bli både roligt, intressant, lärorikt och utvecklande. Det är i alla fall min inställning.
Citera
2021-08-09, 08:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Elektriker och rörmokare tror jag har bäst förutsättningar, de andra finns de så många av, inte minst då det väller in folk från öst som snickrar och målar för en billig peng. Låssmeder och golvläggare är inte lika efterfrågat. Fick jag välja hade jag blivit elektriker, oftast varma, rena och fina jobb inomhus och inte speciellt tungt.
Citera
2021-08-09, 09:04
Medlem
Golvläggare, tänker du på korkmattor och parkett etc?

Industrigolvläggare är ju annars bra
Citera
2021-08-09, 09:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
När det gäller svartjobb är nog många försiktiga med både elektriker och VVS p.ga försäkringar ( vissa saker behöver göras av fackman för att försäkring ska gälla)
Citera
2021-08-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
När det gäller svartjobb är nog många försiktiga med både elektriker och VVS p.ga försäkringar ( vissa saker behöver göras av fackman för att försäkring ska gälla)

Du kan betala 5kr och således ha det vitt. Sen betalar du resten svart. Försäkringsbolaget är nöjda och har ingenting att säga till om.
Citera
2021-08-09, 09:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Elektriker och rörmokare tror jag har bäst förutsättningar, de andra finns de så många av, inte minst då det väller in folk från öst som snickrar och målar för en billig peng. Låssmeder och golvläggare är inte lika efterfrågat. Fick jag välja hade jag blivit elektriker, oftast varma, rena och fina jobb inomhus och inte speciellt tungt.
Skulle också säga att elektriker och rörmokare nog borde ha bland de bästa förutsättningarna för svartjobb. El vill man ju ha kopplat på ett säkert och korrekt sätt. När det gäller VVS så vill man ju ha det rätt gjort och det behövs ju ofta viss specialutrustning för att kröka och bocka rör och sen montera dem på ett riktigt sätt. En vattenläcka kan bli riktigt jobbig, precis som ett elfel.
Citat:
Jo så är det. Nu är det väl i o f inte så att försäkringsbolagen kollat att jobbet i sig är utfört vitt och skattat, möjligen vill de väl ha intyg på att jobbet är korrekt utfört. Du får/kan ju göra mycket själv i from av kabeldragning och säkert även rördragning, och det räcker väl med att en behörig kontrollerar och godkänner jobbet och möjligen gör de sista anslutningarna. Då skulle man ju kunna betala vitt för bara den delen egentligen. Så det finns alltid sätt att komma runt svartarbetesproblematiken.
Citera
2021-08-09, 10:04
Medlem
En bekant är plåtslagare och det verkar vara ett jävla tryck på svartjobben.
Citera
2021-08-09, 10:20
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du kan betala 5kr och således ha det vitt. Sen betalar du resten svart. Försäkringsbolaget är nöjda och har ingenting att säga till om.

Jasså är det så det går till
Fan en annan är så laglydig att jag enbart köpt vita tjänster som jag inte klarar av själv
Citera
2021-08-09, 10:27
Medlem
Citat:
Fan en annan är så laglydig att jag enbart köpt vita tjänster som jag inte klarar av själv

Ja asså 5kr är ju såklart inte sant. Men säg att han endast fakturerar för två timmar istället för de 20 det egentligen tar...

Som ex.
Citera
2021-08-09, 11:34
Medlem
Citat:
Hade på förra jobbet många händiga kollegor. De sa att man kunde hämta en lista med krav av försäkringsbolaget hur man skulle dokumentera arbetet med bland annat bilder för att få det fackmannamässigt gjort även om man gjorde allt jobb själv.

Så man behöver inte ha en behörig firma
Citera
2021-08-09, 11:48
Medlem
Vem0ths avatar
Rivare får väldigt mycket svartjobb, mest pga arbetsgivare hellre låter dessa jobba utan försäkring och gärna i ackord för att inte lata sig. Typ win-"win" förutsatt att rivaren inte får någon arbetsolycka.
Citera
2021-08-09, 11:51
Medlem
bilmekaniker/fordonstekniker... finns hur mycket jobb som helst. kan jobba över hur mycket som helst. finns hur mycket svartjobb som helst.

nu tar jag det rätt lugnt. men förut när "hjälpte" folk med sina bilar utanför arbetet så var det flertal månader jag ej ens behövde röra lönen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in