Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Elektriker och rörmokare tror jag har bäst förutsättningar, de andra finns de så många av, inte minst då det väller in folk från öst som snickrar och målar för en billig peng. Låssmeder och golvläggare är inte lika efterfrågat. Fick jag välja hade jag blivit elektriker, oftast varma, rena och fina jobb inomhus och inte speciellt tungt.
Skulle också säga att elektriker och rörmokare nog borde ha bland de bästa förutsättningarna för svartjobb. El vill man ju ha kopplat på ett säkert och korrekt sätt. När det gäller VVS så vill man ju ha det rätt gjort och det behövs ju ofta viss specialutrustning för att kröka och bocka rör och sen montera dem på ett riktigt sätt. En vattenläcka kan bli riktigt jobbig, precis som ett elfel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
När det gäller svartjobb är nog många försiktiga med både elektriker och VVS p.ga försäkringar ( vissa saker behöver göras av fackman för att försäkring ska gälla)
Jo så är det. Nu är det väl i o f inte så att försäkringsbolagen kollat att jobbet i sig är utfört vitt och skattat, möjligen vill de väl ha intyg på att jobbet är korrekt utfört. Du får/kan ju göra mycket själv i from av kabeldragning och säkert även rördragning, och det räcker väl med att en behörig kontrollerar och godkänner jobbet och möjligen gör de sista anslutningarna. Då skulle man ju kunna betala vitt för bara den delen egentligen. Så det finns alltid sätt att komma runt svartarbetesproblematiken.