• 3
  • 4
2024-12-16, 16:35
Medlem
Ni som knapprar dessa kosttillskott är ni inte rädda för biverkningar? Exakt vilka fördelar ger just detta,medel? Större muskler? Större kuk? Mer uthållighet?
Citera
2024-12-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jo men bara för att något står på nätet betyder det ju inte att det är sant. Vad finns det för vetenskapliga undersökningar som styrker att det skulle ha en effekt? Det du skriver här verkligen lyser bondfångeri långa vägar. Om man har ett preparat som har en massa goda medicinska effekter så satsar man väl på att sälja in dessa. Varför blanda ut marknadsföringen med rena lögner.

Om det finns 84 mineraler i detta måste det ju innehålla en massa tungmetaller. Endast ett begränsat antal mineraler behövs i kroppen. Vad ska man ha övriga till?
jag mår bra av dom brukar ta det med redbull.....
Citera
2025-01-09, 12:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ni som knapprar dessa kosttillskott är ni inte rädda för biverkningar? Exakt vilka fördelar ger just detta,medel? Större muskler? Större kuk? Mer uthållighet?

Långsammare åldrande.
Jag närmar mig 60, men folk tror 45.

Mindre skador
Nu ska jag till simhallen och då är de fjäril och högintensiv träning första halvan och apnea som gäller andra halvan av passet.

Jag gör mina egna kosttillskott och naturmediciner.
Biverkningar händer sällsynt men då får man byta naturmedicin.
Kunskap är viktig för att veta vad man stoppar i sig, helst vetenskapliga studier i fackgranskade tidskrifter.
Men ibland är traditionell kunskap oxå ok, från naturmedicinska böcker.

Just shilajit skulle jag inte själv stoppa i mig eftersom det är en form av tjära/lättflytande asfalt som jag tror/misstänker kan innehålla cancerframkallande ämnen.

Mineraler kan man få i sig på andra sätt än shilajit, från kosten och örtteer.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-01-09 kl. 13:17.
Citera
2025-01-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Långsammare åldrande.
Jag närmar mig 60, men folk tror 45.

Mindre skador
Nu ska jag till simhallen och då är de fjäril och högintensiv träning första halvan och apnea som gäller andra halvan av passet.

Jag gör mina egna kosttillskott och naturmediciner.
Biverkningar händer sällsynt men då får man byta naturmedicin.
Kunskap är viktig för att veta vad man stoppar i sig, helst vetenskapliga studier i fackgranskade tidskrifter.
Men ibland är traditionell kunskap oxå ok, från naturmedicinska böcker.

Just shilajit skulle jag inte själv stoppa i mig eftersom det är en form av tjära/lättflytande asfalt som jag tror/misstänker kan innehålla cancerframkallande ämnen.

Mineraler kan man få i sig på andra sätt än shilajit, från kosten och örtteer.
Tror mer att nikotin är cancerframkallande och mer än hälften af befolkningen använder det ...plus att det finns över 100tals miljoner som använder shilajit. Och det är du som klagar här .läs fakta först sen skriv !!!! Det fins folk som lever mer hälsosamt än andra och dom får cancer ....du lever fortfarande i stenålder kompis,cancer är en sjukdom som dom hög uppsata läkare har tillverkat i lab ..shilajit är från naturen så som droger frukt grönsaker växer i dessa varma länder ! Shilajit har används som medicin och kosttillskott i alla dessa år !!!!! Och du kommer med cancer som är uppfunnen i ett lab . Det samma med corona den är också gjort i en lab . Läs mera och du kommer förstå hella 🙏historian
Citera
2025-01-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Rent? Luftföroreningar i Himalaya har påverkat området negativt sedan industrialismen. Kan bara tänka mig vad närliggande länder släpper ut i dessa dagar...
Nä tror inte det .!!!!dessa shilajit är från berget långt upp .där det kan finnas vattenfall och dena vatten är 100%rent som folket dricker.
Citera
2025-01-22, 20:26
Medlem
oggethedoggs avatar
testade det idag och jag kände effekten direkt, var svår att sätta ord på men jag gillart
Citera
2025-01-24, 14:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker12345
Tror mer att nikotin är cancerframkallande och mer än hälften af befolkningen använder det ...plus att det finns över 100tals miljoner som använder shilajit. Och det är du som klagar här .läs fakta först sen skriv !!!! Det fins folk som lever mer hälsosamt än andra och dom får cancer ....du lever fortfarande i stenålder kompis,cancer är en sjukdom som dom hög uppsata läkare har tillverkat i lab ..shilajit är från naturen så som droger frukt grönsaker växer i dessa varma länder ! Shilajit har används som medicin och kosttillskott i alla dessa år !!!!! Och du kommer med cancer som är uppfunnen i ett lab . Det samma med corona den är också gjort i en lab . Läs mera och du kommer förstå hella 🙏historian
Du tror på konspirationsteorier om cancer och inbillar dig att en asfalts-produkt från naturen ger fantastisk hälsa.

Människorna i Indien och Nepal som äter shialit, de har kortare livslängd än vi i sverige.
Citera
2025-01-26, 18:19
Medlem
Citat:
Du tror på konspirationsteorier om cancer och inbillar dig att en asfalts-produkt från naturen ger fantastisk hälsa.

Människorna i Indien och Nepal som äter shialit, de har kortare livslängd än vi i sverige.

Enligt vetenskapen så är produkten hälsosam, i synnerhet när den är fri från tungmetaller. Det ingen asfaltsprodukt, det är materia (växter, naturgummi) som brutits ner under tusentals år, under dessa år bildas många intressanta ämnen i det. Det är en rätt så unik produkt och går inte att massproducera då det är limiterad mängd tillgängligt i naturen. Shilajit kan också skilja sig åt (olika kemiska sammansättning) på grund av diverse omständigheter så all shilajit är inte likvärdig.

Det är förmodligen en väldigt liten % av dessa människor som äter shilajit regelbundet så vad deras livslängd är rent generellt är oväsentligt och pekar inte på om shilajit skulle förlänga livslängden eller inte. Vetenskapen är dock enig om att det innehåller en del nyttiga ämnen som kan vara hälsosamma och på så sätt kan det förlänga livet.

Du vet således inte vad du pratar om.

Citat:
Det är just på grund av rädslan för biverkningar som vanlig medicin ger som gör att folk vänder sig till alternativa mediciner. I och med människan konsumerat naturlig alternativmedicin i tusentals år har vår kropp anpassat sig och tolererar den ofta mycket väl, därav får man ofta mindre biverkningar än med konventionella mediciner.

Naturligt behöver inte betyda nyttigt men all vetenskap pekar på att väldigt många(inte alla men en hel del) av naturliga alternativmediciner är väldigt gynnsamma får vår kropp, organ, psyke t.ex.

Shilajit påverkar bland annat dopamin, kolin och även vissa hormoner, testosteron, kortisol o.s.v. Det har även lugnande verkan, lite ångestdämpande beroende på dos och vilken produkt man konsumerar. Det är en adaptogen.

Det är inget mirakel eller narkotika men det har definitivt effekter på kroppen och psyket, är värt att utforska och är en värdefull medicin. Fördelarna är givetvis individuella men du kan läsa på om det via en enkel Googlesökning sedan göra en sammanfattning av diverse vetenskapliga källor du läst.
Vissa tycker det gör en mer energisk, jag tycker den är lite lugnande. En del anser att det främjar libidot (tror det beror på ens hormonella uppsättning också, så kanske inte alla får samma effekt här, men majoriteten verkar få det iaf) t.ex.

"Treatment with Shilajit for consecutive 90 days revealed that it has significantly (P < 0.05) increased total testosterone, free testosterone and dehydroepiandrosterone (DHEAS) compared with placebo."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26395129/
Senast redigerad av N0.N4M3 2025-01-26 kl. 18:25.
Citera
2025-01-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Enligt vetenskapen så är produkten hälsosam, i synnerhet när den är fri från tungmetaller. Det ingen asfaltsprodukt, det är materia (växter, naturgummi) som brutits ner under tusentals år, under dessa år bildas många intressanta ämnen i det. Det är en rätt så unik produkt och går inte att massproducera då det är limiterad mängd tillgängligt i naturen. Shilajit kan också skilja sig åt (olika kemiska sammansättning) på grund av diverse omständigheter så all shilajit är inte likvärdig.

Det är förmodligen en väldigt liten % av dessa människor som äter shilajit regelbundet så vad deras livslängd är rent generellt är oväsentligt och pekar inte på om shilajit skulle förlänga livslängden eller inte. Vetenskapen är dock enig om att det innehåller en del nyttiga ämnen som kan vara hälsosamma och på så sätt kan det förlänga livet.

Du vet således inte vad du pratar om.

Det är just på grund av rädslan för biverkningar som vanlig medicin ger som gör att folk vänder sig till alternativa mediciner. I och med människan konsumerat naturlig alternativmedicin i tusentals år har vår kropp anpassat sig och tolererar den ofta mycket väl, därav får man ofta mindre biverkningar än med konventionella mediciner.

Naturligt behöver inte betyda nyttigt men all vetenskap pekar på att väldigt många(inte alla men en hel del) av naturliga alternativmediciner är väldigt gynnsamma får vår kropp, organ, psyke t.ex.

Shilajit påverkar bland annat dopamin, kolin och även vissa hormoner, testosteron, kortisol o.s.v. Det har även lugnande verkan, lite ångestdämpande beroende på dos och vilken produkt man konsumerar. Det är en adaptogen.

Det är inget mirakel eller narkotika men det har definitivt effekter på kroppen och psyket, är värt att utforska och är en värdefull medicin. Fördelarna är givetvis individuella men du kan läsa på om det via en enkel Googlesökning sedan göra en sammanfattning av diverse vetenskapliga källor du läst.
Vissa tycker det gör en mer energisk, jag tycker den är lite lugnande. En del anser att det främjar libidot (tror det beror på ens hormonella uppsättning också, så kanske inte alla får samma effekt här, men majoriteten verkar få det iaf) t.ex.

"Treatment with Shilajit for consecutive 90 days revealed that it has significantly (P < 0.05) increased total testosterone, free testosterone and dehydroepiandrosterone (DHEAS) compared with placebo."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26395129/
Menar du att du blir allmänt kåtare och får starkare erektion? Har du testat eller?
Citera
2025-01-26, 18:44
Medlem
Citat:
Menar du att du blir allmänt kåtare och får starkare erektion? Har du testat eller?

Jag skulle inte säga att det är det bästa för libidot(finns bättre naturliga mediciner till det), tror det är främst för människor som kanske har brist på dessa hormoner som det kan hjälpa mycket i den aspekten, sedan kan även ökningen av dopamin också främja till bättre libido. Men när jag åt det så märkte jag att det hade positiv inverkan i längden åtminstone, det är rätt allmänt känt att ha positiva effekter på libidot, åtminstone för män. Kolla på sociala medier vad folk har för upplevelser, så kommer man se att en del tycker den hjälper libidot. Men all shilajit är inte likvärdig som sagt, därav kan det ge olika resultat, sedan beroende på vilken form man tar det i kan också ha en inverkan på det hela.

Det är värt att pröva men jag använde det främst för att bli lugnare, mer harmonisk o.s.v. och där funkar det väl. Man mår bättre av det, då det både ökar och sänker diverse saker i kroppen. Tycker det är en bra medicin, i synnerhet i kombination med andra adaptogener.
Tycker shilajit är bra mot ångest/oro t.ex. även social fobi.
Senast redigerad av N0.N4M3 2025-01-26 kl. 18:46.
Citera
2025-01-28, 01:25
Medlem
Citat:

Det är vad du tror !!!!nu vill du ha en lång diskussion med mej men jag tänker inte svara det finns en här som svarade på din fråga så jag tänker inte diskutera med dej om det mera så tack och hej lev längre med din inställning
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in