• 5
  • 6
2021-08-18, 14:35
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi struntade lnge i att amortera. Hade ett bra vervrde p huset, dvs vrde 8 mkr o ln 4 mkr. Sen brjade vi amortera ganska kraftigt. Vi insg att p 5 r kan vi plocka bort en miljon i ln, och det gr ju faktiskt skillnad. Jag tnker p det som en riskfri pensionsfrskring. Sen vi brjade amortera har iofs vrdet p huset skjutit i hjden, s rent ekonomiskt behvs det inte.

En miljon p 1,5% rnta r ju inte s mycket. En dryg tusenlapp i mnaden. Det jobbiga r ju om rntan skulle stiga till lt sga 7%, d r kostnaden nstan 6000kr i mnaden fr varje miljon.

Givet att man planerar bo kvar i bostaden s r dess marknadsvrde relativt ointressant, tminstone om man frgar mig. Sljer man fr att i rdande ekonomiska situation ha rd med lnet s kper man troligen nsta bostad i samma marknad. Det betyder att man kper ner sig p ett eller annat vis.

Jag r helt enig med dig, att ga sin bostad till pensionen knns som en otroligt fin skerhet.

Fr mig innebr lga rntor att det r billigt att amortera. Mnga andra ser p det som att det r billigt att lna. Jag tycker det senare r lite kortsiktigt tnkt, tminstone tills man skert vet med sig att man inte kommer hamna i en situation dr bostaden hnger lst. Mitt hem r bland det absolut viktigaste jag har, och jag vill inte frlora det pga omstndigheter jag inte kan pverka. D mste man planera fr att sdant kan intrffa.
Citera
2021-08-18, 15:31
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
En miljon p 1,5% rnta r ju inte s mycket. En dryg tusenlapp i mnaden. Det jobbiga r ju om rntan skulle stiga till lt sga 7%, d r kostnaden nstan 6000kr i mnaden fr varje miljon.

Givet att man planerar bo kvar i bostaden s r dess marknadsvrde relativt ointressant, tminstone om man frgar mig. Sljer man fr att i rdande ekonomiska situation ha rd med lnet s kper man troligen nsta bostad i samma marknad. Det betyder att man kper ner sig p ett eller annat vis.

Jag r helt enig med dig, att ga sin bostad till pensionen knns som en otroligt fin skerhet.

Fr mig innebr lga rntor att det r billigt att amortera. Mnga andra ser p det som att det r billigt att lna. Jag tycker det senare r lite kortsiktigt tnkt, tminstone tills man skert vet med sig att man inte kommer hamna i en situation dr bostaden hnger lst. Mitt hem r bland det absolut viktigaste jag har, och jag vill inte frlora det pga omstndigheter jag inte kan pverka. D mste man planera fr att sdant kan intrffa.

Ta man med riksbankens inflationsml p 2%, s "skrivs skulden ner" 2% varje r.
S r rntan lg s tjnar man p att ha pengarna ngon annanstans och betala av senare.

Frvrigt s r vl kostnaden fr att lna en miljon till 7% rnta 4400 kr efter rnteavdrag. (Blev det ngot av frslaget att slopa avdraget?)

Vi kommer nog inte se ngra snabba rntehjning d det skulle kunna stta mnga idag i en jobbig ekonomisk situation. Blir det tillrckligt mnga som fr dlig ekonomi s kommer kpkraften minska och vi har skapat eller frstrkt en lgkonjunktur, dr vgar man nog sig inte p ngra snabba hjningar.
Citera
2021-08-18, 20:36
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:

Jag tnker att nr jag vl sljer bostaden s fr jag mer pengar ver om jag har amorterat, n om jag inte har gjort det. Nr man r pensionr (det r vl d vi lr slja huset) s fr man inte s ltt nya ln, d r det bra att ha ett vervrde i huset.
Citera
2021-08-18, 20:51
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dumt att amortera om vrdet r 4mille och lnet r p 1mille ?

Lgg pengarna i ngon fond istllet
Citera
2021-08-18, 21:34
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Nej, det var inget hn. Det var ett konstaterande. Det r vldigt vanligt att folk fdda den nmnda perioden beter sig som du fresprkar.

Kllor p det?
Citera
2021-08-19, 08:41
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Aldrig dumt att amortera, men jag tror det r en bttre investering om du mnadssparar motsvarande belopp i en Global Indexfond med lg avgift.

Vad aldrig dumt att amortera?
Om du har ett hus p 4 mille och ett ln p 2 mille s ska du absolut inte amortera.
Sg att du har en rnta p 2% (ja, meningen r att ta i lite extra hr) d betalar du allts 3333 kr per mnad fr att bo i ditt hus.

Om du ska amortera s sger vi att du gr det med 8000 kr per mnad.
Dessa 8000 kr per mnad kommer generera enormt mycket mer pengar p brsen i fonder med snittavkastningen p 10% per r.

2.000.000 kr kommer ta 21 r att betala av om man rknar rakt av. Vi sger 18 r fr sakens skull.
18 r x 8000 kr per mnad x 10% rsavkastning = 4 574 000 kr
Du har gtt frbi 2.000.000 redan vid 11 r och 8 mnader.

S varfr amortera? Du frlorar pengar p att gra det jmfrt med att lgga det p brsen.

Lnet p mitt hus har senaste ren legat p 49,98%, dvs jag har inget krav p amortering. Jag har istllet en mnadsinsttning p mina aktie/fondkonton som lngt verstigit 10%, men jag tog som sagt snittet p brsen.
Citera
2021-08-19, 09:59
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Om du har ett hus p 4 mille och ett ln p 2 mille s ska du absolut inte amortera.

Och vad r din rekommendation till de som har 5 MSEK i ln, och mste amorterar 2 eller 3%?
Citera
2021-08-19, 10:24
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Och vad r din rekommendation till de som har 5 MSEK i ln, och mste amorterar 2 eller 3%?

Vad r vrdet p huset?
Amortera ner till 50%, sedan skall det enligt min rekommendation absolut inte amorteras mer d det r avsevrt bttre att anvnda brsen.
Citera
2021-08-19, 20:38
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Ta man med riksbankens inflationsml p 2%, s "skrivs skulden ner" 2% varje r.
S r rntan lg s tjnar man p att ha pengarna ngon annanstans och betala av senare.

Frvrigt s r vl kostnaden fr att lna en miljon till 7% rnta 4400 kr efter rnteavdrag. (Blev det ngot av frslaget att slopa avdraget?)

Vi kommer nog inte se ngra snabba rntehjning d det skulle kunna stta mnga idag i en jobbig ekonomisk situation. Blir det tillrckligt mnga som fr dlig ekonomi s kommer kpkraften minska och vi har skapat eller frstrkt en lgkonjunktur, dr vgar man nog sig inte p ngra snabba hjningar.

Om planen r att kunna parera omstndigheter jag inte kan pverka s skulle jag inte rkna med att rnteavdraget r kvar, eller fr den delen att jag har ngon inbetald skatt jag kan dra av p.
Citera
2021-08-20, 06:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Vad r vrdet p huset?

De som tvingas amortera >2% har 85% belning.

Har sjlv en belning <50% - roade mig i vras med hjlp av bankens bolnekalkylator att berkna vad min mnadskostnad skulle varit om min belning varit >70%. Fick nstan en chock, det var mycket pengar.
Citera
2021-08-20, 08:48
Medlem
Citat:
D har du en belningsgrad p 25% och behver d inte amortera.
Rntan blir mindre n 1% (frhandla) vilket blir efter skatt mindre n 0,7%.
Det blir netto mindre n 583kr per mnad.

Ja, rntan kan g upp, men det ser inte ut s och du brjar frn 583kr per mnad.
Stt pengar i fonder, du fr definitivt mer n 1% i avkastning, och skit i amortering.
Citera
2023-06-10, 21:33
Bannlyst
Citat:

(FB) Pausa amorteringen?

Varfr gr vrdet ner., och lnet upp i senaste trden? jag lnkade

Borde varit tvrtom Harry larry
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in