• 5
  • 6
2021-08-18, 14:35
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi struntade länge i att amortera. Hade ett bra övervärde på huset, dvs värde 8 mkr o lån 4 mkr. Sen började vi amortera ganska kraftigt. Vi insåg att på 5 år kan vi plocka bort en miljon i lån, och det gör ju faktiskt skillnad. Jag tänker på det som en riskfri pensionsförsäkring. Sen vi började amortera har iofs värdet på huset skjutit i höjden, så rent ekonomiskt behövs det inte.

En miljon på 1,5% ränta är ju inte så mycket. En dryg tusenlapp i månaden. Det jobbiga är ju om räntan skulle stiga till låt säga 7%, då är kostnaden nästan 6000kr i månaden för varje miljon.

Givet att man planerar bo kvar i bostaden så är dess marknadsvärde relativt ointressant, åtminstone om man frågar mig. Säljer man för att i rådande ekonomiska situation ha råd med lånet så köper man troligen nästa bostad i samma marknad. Det betyder att man köper ner sig på ett eller annat vis.

Jag är helt enig med dig, att äga sin bostad till pensionen känns som en otroligt fin säkerhet.

För mig innebär låga räntor att det är billigt att amortera. Många andra ser på det som att det är billigt att låna. Jag tycker det senare är lite kortsiktigt tänkt, åtminstone tills man säkert vet med sig att man inte kommer hamna i en situation där bostaden hänger löst. Mitt hem är bland det absolut viktigaste jag har, och jag vill inte förlora det pga omständigheter jag inte kan påverka. Då måste man planera för att sådant kan inträffa.
Citera
2021-08-18, 15:31
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
En miljon på 1,5% ränta är ju inte så mycket. En dryg tusenlapp i månaden. Det jobbiga är ju om räntan skulle stiga till låt säga 7%, då är kostnaden nästan 6000kr i månaden för varje miljon.

Givet att man planerar bo kvar i bostaden så är dess marknadsvärde relativt ointressant, åtminstone om man frågar mig. Säljer man för att i rådande ekonomiska situation ha råd med lånet så köper man troligen nästa bostad i samma marknad. Det betyder att man köper ner sig på ett eller annat vis.

Jag är helt enig med dig, att äga sin bostad till pensionen känns som en otroligt fin säkerhet.

För mig innebär låga räntor att det är billigt att amortera. Många andra ser på det som att det är billigt att låna. Jag tycker det senare är lite kortsiktigt tänkt, åtminstone tills man säkert vet med sig att man inte kommer hamna i en situation där bostaden hänger löst. Mitt hem är bland det absolut viktigaste jag har, och jag vill inte förlora det pga omständigheter jag inte kan påverka. Då måste man planera för att sådant kan inträffa.

Ta man med riksbankens inflationsmål på 2%, så "skrivs skulden ner" 2% varje år.
Så är räntan låg så tjänar man på att ha pengarna någon annanstans och betala av senare.

Förövrigt så är väl kostnaden för att låna en miljon till 7% ränta 4400 kr efter ränteavdrag. (Blev det något av förslaget att slopa avdraget?)

Vi kommer nog inte se några snabba räntehöjning då det skulle kunna sätta många idag i en jobbig ekonomisk situation. Blir det tillräckligt många som får dålig ekonomi så kommer köpkraften minska och vi har skapat eller förstärkt en lågkonjunktur, där vågar man nog sig inte på några snabba höjningar.
Citera
2021-08-18, 20:36
Citat:

Jag tänker att när jag väl säljer bostaden så får jag mer pengar över om jag har amorterat, än om jag inte har gjort det. När man är pensionär (det är väl då vi lär sälja huset) så får man inte så lätt nya lån, då är det bra att ha ett övervärde i huset.
Citera
2021-08-18, 20:51
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dumt att amortera om värdet är 4mille och lånet är på 1mille ?

Lägg pengarna i någon fond istället
Citera
2021-08-18, 21:34
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Nej, det var inget hån. Det var ett konstaterande. Det är väldigt vanligt att folk födda den nämnda perioden beter sig som du förespråkar.

Källor på det?
Citera
2021-08-19, 08:41
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Aldrig dumt att amortera, men jag tror det är en bättre investering om du månadssparar motsvarande belopp i en Global Indexfond med låg avgift.

Vadå aldrig dumt att amortera?
Om du har ett hus på 4 mille och ett lån på 2 mille så ska du absolut inte amortera.
Säg att du har en ränta på 2% (ja, meningen är att ta i lite extra här) då betalar du alltså 3333 kr per månad för att bo i ditt hus.

Om du ska amortera så säger vi att du gör det med 8000 kr per månad.
Dessa 8000 kr per månad kommer generera enormt mycket mer pengar på börsen i fonder med snittavkastningen på 10% per år.

2.000.000 kr kommer ta 21 år att betala av om man räknar rakt av. Vi säger 18 år för sakens skull.
18 år x 8000 kr per månad x 10% årsavkastning = 4 574 000 kr
Du har gått förbi 2.000.000 redan vid 11 år och 8 månader.

Så varför amortera? Du förlorar pengar på att göra det jämfört med att lägga det på börsen.

Lånet på mitt hus har senaste åren legat på 49,98%, dvs jag har inget krav på amortering. Jag har istället en månadsinsättning på mina aktie/fondkonton som långt överstigit 10%, men jag tog som sagt snittet på börsen.
Citera
2021-08-19, 09:59
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Om du har ett hus på 4 mille och ett lån på 2 mille så ska du absolut inte amortera.

Och vad är din rekommendation till de som har 5 MSEK i lån, och måste amorterar 2 eller 3%?
Citera
2021-08-19, 10:24
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Och vad är din rekommendation till de som har 5 MSEK i lån, och måste amorterar 2 eller 3%?

Vad är värdet på huset?
Amortera ner till 50%, sedan skall det enligt min rekommendation absolut inte amorteras mer då det är avsevärt bättre att använda börsen.
Citera
2021-08-19, 20:38
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Ta man med riksbankens inflationsmål på 2%, så "skrivs skulden ner" 2% varje år.
Så är räntan låg så tjänar man på att ha pengarna någon annanstans och betala av senare.

Förövrigt så är väl kostnaden för att låna en miljon till 7% ränta 4400 kr efter ränteavdrag. (Blev det något av förslaget att slopa avdraget?)

Vi kommer nog inte se några snabba räntehöjning då det skulle kunna sätta många idag i en jobbig ekonomisk situation. Blir det tillräckligt många som får dålig ekonomi så kommer köpkraften minska och vi har skapat eller förstärkt en lågkonjunktur, där vågar man nog sig inte på några snabba höjningar.

Om planen är att kunna parera omständigheter jag inte kan påverka så skulle jag inte räkna med att ränteavdraget är kvar, eller för den delen att jag har någon inbetald skatt jag kan dra av på.
Citera
2021-08-20, 06:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Vad är värdet på huset?

De som tvingas amortera >2% har 85% belåning.

Har själv en belåning <50% - roade mig i våras med hjälp av bankens bolånekalkylator att beräkna vad min månadskostnad skulle varit om min belåning varit >70%. Fick nästan en chock, det var mycket pengar.
Citera
2021-08-20, 08:48
Medlem
Citat:
Då har du en belåningsgrad på 25% och behöver då inte amortera.
Räntan blir mindre än 1% (förhandla) vilket blir efter skatt mindre än 0,7%.
Det blir netto mindre än 583kr per månad.

Ja, räntan kan gå upp, men det ser inte ut så och du börjar från 583kr per månad.
Sätt pengar i fonder, du får definitivt mer än 1% i avkastning, och skit i amortering.
Citera
2023-06-10, 21:33
Bannlyst
Citat:

(FB) Pausa amorteringen?

Varför går värdet ner., och lånet upp i senaste tråden? jag länkade

Borde varit tvärtom Harry larry
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in