2021-08-12, 10:56
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det handlar om att inte f ont i magen.

Att sitta med fyra miljoner i ln och fyra miljoner p brsen nr brsen kraschar, man fr sparken och relationen spricker s man mste slja huset till frlust och tvingas av banken att slja aktierna till halva priset man kpte dem fr, det fr man ont i magen av att bara tnka p.

Att ga sitt boende och ha levnadskostnader p ngra tusen i mnaden s man kan hantera vilken situation som helst nr den intrffar, det ger en lugn mage.

Hitta din egen sinnesro ngonstans dr p den bipolra skalan.

Och om det r valutan som kraschar d?
Kp en kapitalfrskring, privatobligationer eller hedgefond istllet.
Citera
2021-08-12, 16:37
Medlem
Citat:
Det handlar om att inte f ont i magen.

Att sitta med fyra miljoner i ln och fyra miljoner p brsen nr brsen kraschar, man fr sparken och relationen spricker s man mste slja huset till frlust och tvingas av banken att slja aktierna till halva priset man kpte dem fr, det fr man ont i magen av att bara tnka p.

Att ga sitt boende och ha levnadskostnader p ngra tusen i mnaden s man kan hantera vilken situation som helst nr den intrffar, det ger en lugn mage.

Hitta din egen sinnesro ngonstans dr p den bipolra skalan.

Fast det ena behver ju inte utesluta det andra, man kan ju bde amortera och spara ett kapital om man fr ont i magen av ln.

Sannolikt s har man strre chans att behlla sitt hus om man har ett kapital att ta av ven om det minskat i vrde n om allt r uppbundet i sitt hus som man inte kommer t fr att banken inte vill lna ut till dig nr du blivit arbetsls.
Citera
2021-08-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEddie
Fast det ena behver ju inte utesluta det andra, man kan ju bde amortera och spara ett kapital om man fr ont i magen av ln.

Sannolikt s har man strre chans att behlla sitt hus om man har ett kapital att ta av ven om det minskat i vrde n om allt r uppbundet i sitt hus som man inte kommer t fr att banken inte vill lna ut till dig nr du blivit arbetsls.

S har jag/vi alltid gjort. Sitter inte p en spkula om framtiden s det knns sknt att amortera ocks ven om det kanske inte r det smartaste i alla lgen. Sparar dock mer n vi amorterar. Knns som att folk generellt r blinda nr det kommer till ln idag d de endast varit med om extremt lga rntor.
Om den dagen kommer och vi lt sga sitter med 4-5% rnta s behver iaf vi inte ndra vrt leverne eller sparande d amorteringen helt enkelt kan strypas till noll.
Citera
2021-08-12, 22:07
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEddie

Hller med om ovanstende, s har vi gjort vi har hjt lnen och har satt endel p konto, endel i fond och lite i aktier.

Tanken med det har varit att hja lnen medans vi blir beviljade, s vi kan anvnda det inneboende kapitalet i huset om vi skulle behva eller nr vi blir nnu ldre. Amorterar inget och har nu en lnekostnad p drygt 4 000:- p ett ln p 4mkr. Det som blir ver anvnder vi fr att leva gott i nuet...

Jag skulle INTE amortera, du har 25% belningsgrad, skulle sga att den dr kta frihetsknslan av att inte ha ln r skrna.

Mitt rd r att lna 1mkr till, du behver inte amortera om du har en belningsgrad under 50%
Citera
2021-08-13, 09:36
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Hller med om ovanstende, s har vi gjort vi har hjt lnen och har satt endel p konto, endel i fond och lite i aktier.

Tanken med det har varit att hja lnen medans vi blir beviljade, s vi kan anvnda det inneboende kapitalet i huset om vi skulle behva eller nr vi blir nnu ldre. Amorterar inget och har nu en lnekostnad p drygt 4 000:- p ett ln p 4mkr. Det som blir ver anvnder vi fr att leva gott i nuet...

Jag skulle INTE amortera, du har 25% belningsgrad, skulle sga att den dr kta frihetsknslan av att inte ha ln r skrna.

Mitt rd r att lna 1mkr till, du behver inte amortera om du har en belningsgrad under 50%

Det lter som att du r fdd runt 1990 och aldrig varit med om din rntekostnader stigit.
Citera
2021-08-13, 14:57
Medlem
Citat:
Det lter som att du r fdd runt 1990 och aldrig varit med om din rntekostnader stigit.

Rntor kan g upp och brsen kan krascha, ekonomi r inte statiskt. Jag har haft flera hundra procent hgre rntor n jag har idag och varit med om brskrascher. Men under mnga r har investera istllet fr att amortera varit en bttre strategi om man vill maximera sitt kapital.

ndras frutsttningarna fr man ndra sin strategi. Men som sagt fr man ont i magen av att ha ln s fr man vl ta en lgre avkastning och bara amortera istllet. Man fr gra det som knns bst.
Citera
2021-08-13, 19:02
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Eller p 60 talet och betalat 9%......

pointen r att vi kommer ha lg rnta relativt lnge, minst 5 r en ligt Riksbankens prognoser, visst det kan g upp, men d anvnder jag kapitalet och amorterar av halva lnet p ett brde.

Vad var det som fick dig att "hna" mitt stt att frhlla sig till nuet?

Det lter som du r en trngsynt mnniska som saknar kapacitet att vidga sina perspektiv *ironi*
Citera
2021-08-14, 23:10
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Eller p 60 talet och betalat 9%......

pointen r att vi kommer ha lg rnta relativt lnge, minst 5 r en ligt Riksbankens prognoser, visst det kan g upp, men d anvnder jag kapitalet och amorterar av halva lnet p ett brde.

Vad var det som fick dig att "hna" mitt stt att frhlla sig till nuet?

Det lter som du r en trngsynt mnniska som saknar kapacitet att vidga sina perspektiv *ironi*

Det var vl inget hn? Det var bara ett konstaterande.
Citera
2021-08-15, 13:30
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Det var vl inget hn? Det var bara ett konstaterande.

Nej det var inget konstaterande, det var ett uttryck fr att du tycker att min instllning r fel
, sen stter du en stmpel p varfr mina sikter r fel utifrn ditt perspektiv.

Hn eller inte s r det ett felaktigt antagande och med en "hnande" underton.
Citera
2021-08-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dumt att amortera om vrdet r 4mille och lnet r p 1mille ?

Du ska sklart prova att f 2mille eller mer i ln. Allt annat r idiotiskt.
Citera
2021-08-17, 16:41
Medlem
Zurfarn08s avatar
Vi struntade lnge i att amortera. Hade ett bra vervrde p huset, dvs vrde 8 mkr o ln 4 mkr. Sen brjade vi amortera ganska kraftigt. Vi insg att p 5 r kan vi plocka bort en miljon i ln, och det gr ju faktiskt skillnad. Jag tnker p det som en riskfri pensionsfrskring. Sen vi brjade amortera har iofs vrdet p huset skjutit i hjden, s rent ekonomiskt behvs det inte.
Citera
2021-08-18, 13:04
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Nej det var inget konstaterande, det var ett uttryck fr att du tycker att min instllning r fel
, sen stter du en stmpel p varfr mina sikter r fel utifrn ditt perspektiv.

Hn eller inte s r det ett felaktigt antagande och med en "hnande" underton.

Nej, det var inget hn. Det var ett konstaterande. Det r vldigt vanligt att folk fdda den nmnda perioden beter sig som du fresprkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in