2021-08-12, 10:56
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det handlar om att inte få ont i magen.

Att sitta med fyra miljoner i lån och fyra miljoner på börsen när börsen kraschar, man får sparken och relationen spricker så man måste sälja huset till förlust och tvingas av banken att sälja aktierna till halva priset man köpte dem för, det får man ont i magen av att bara tänka på.

Att äga sitt boende och ha levnadskostnader på några tusen i månaden så man kan hantera vilken situation som helst när den inträffar, det ger en lugn mage.

Hitta din egen sinnesro någonstans där på den bipolära skalan.

Och om det är valutan som kraschar då?
Köp en kapitalförsäkring, privatobligationer eller hedgefond istället.
Citera
2021-08-12, 16:37
Medlem
Citat:
Det handlar om att inte få ont i magen.

Att sitta med fyra miljoner i lån och fyra miljoner på börsen när börsen kraschar, man får sparken och relationen spricker så man måste sälja huset till förlust och tvingas av banken att sälja aktierna till halva priset man köpte dem för, det får man ont i magen av att bara tänka på.

Att äga sitt boende och ha levnadskostnader på några tusen i månaden så man kan hantera vilken situation som helst när den inträffar, det ger en lugn mage.

Hitta din egen sinnesro någonstans där på den bipolära skalan.

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra, man kan ju både amortera och spara ett kapital om man får ont i magen av lån.

Sannolikt så har man större chans att behålla sitt hus om man har ett kapital att ta av även om det minskat i värde än om allt är uppbundet i sitt hus som man inte kommer åt för att banken inte vill låna ut till dig när du blivit arbetslös.
Citera
2021-08-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEddie
Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra, man kan ju både amortera och spara ett kapital om man får ont i magen av lån.

Sannolikt så har man större chans att behålla sitt hus om man har ett kapital att ta av även om det minskat i värde än om allt är uppbundet i sitt hus som man inte kommer åt för att banken inte vill låna ut till dig när du blivit arbetslös.

Så har jag/vi alltid gjort. Sitter inte på en spåkula om framtiden så det känns skönt att amortera också även om det kanske inte är det smartaste i alla lägen. Sparar dock mer än vi amorterar. Känns som att folk generellt är blinda när det kommer till lån idag då de endast varit med om extremt låga räntor.
Om den dagen kommer och vi låt säga sitter med 4-5% ränta så behöver iaf vi inte ändra vårt leverne eller sparande då amorteringen helt enkelt kan strypas till noll.
Citera
2021-08-12, 22:07
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEddie

Håller med om ovanstående, så har vi gjort vi har höjt lånen och har satt endel på konto, endel i fond och lite i aktier.

Tanken med det har varit att höja lånen medans vi blir beviljade, så vi kan använda det inneboende kapitalet i huset om vi skulle behöva eller när vi blir ännu äldre. Amorterar inget och har nu en lånekostnad på drygt 4 000:- på ett lån på 4mkr. Det som blir över använder vi för att leva gott i nuet...

Jag skulle INTE amortera, du har 25% belåningsgrad, skulle säga att den där äkta frihetskänslan av att inte ha lån är skröna.

Mitt råd är att låna 1mkr till, du behöver inte amortera om du har en belåningsgrad under 50%
Citera
2021-08-13, 09:36
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Håller med om ovanstående, så har vi gjort vi har höjt lånen och har satt endel på konto, endel i fond och lite i aktier.

Tanken med det har varit att höja lånen medans vi blir beviljade, så vi kan använda det inneboende kapitalet i huset om vi skulle behöva eller när vi blir ännu äldre. Amorterar inget och har nu en lånekostnad på drygt 4 000:- på ett lån på 4mkr. Det som blir över använder vi för att leva gott i nuet...

Jag skulle INTE amortera, du har 25% belåningsgrad, skulle säga att den där äkta frihetskänslan av att inte ha lån är skröna.

Mitt råd är att låna 1mkr till, du behöver inte amortera om du har en belåningsgrad under 50%

Det låter som att du är född runt 1990 och aldrig varit med om din räntekostnader stigit.
Citera
2021-08-13, 14:57
Medlem
Citat:
Det låter som att du är född runt 1990 och aldrig varit med om din räntekostnader stigit.

Räntor kan gå upp och börsen kan krascha, ekonomi är inte statiskt. Jag har haft flera hundra procent högre räntor än jag har idag och varit med om börskrascher. Men under många år har investera istället för att amortera varit en bättre strategi om man vill maximera sitt kapital.

Ändras förutsättningarna får man ändra sin strategi. Men som sagt får man ont i magen av att ha lån så får man väl ta en lägre avkastning och bara amortera istället. Man får göra det som känns bäst.
Citera
2021-08-13, 19:02
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Eller på 60 talet och betalat 9%......

pointen är att vi kommer ha låg ränta relativt länge, minst 5 år en ligt Riksbankens prognoser, visst det kan gå upp, men då använder jag kapitalet och amorterar av halva lånet på ett bräde.

Vad var det som fick dig att "håna" mitt sätt att förhålla sig till nuet?

Det låter som du är en trångsynt människa som saknar kapacitet att vidga sina perspektiv *ironi*
Citera
2021-08-14, 23:10
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Eller på 60 talet och betalat 9%......

pointen är att vi kommer ha låg ränta relativt länge, minst 5 år en ligt Riksbankens prognoser, visst det kan gå upp, men då använder jag kapitalet och amorterar av halva lånet på ett bräde.

Vad var det som fick dig att "håna" mitt sätt att förhålla sig till nuet?

Det låter som du är en trångsynt människa som saknar kapacitet att vidga sina perspektiv *ironi*

Det var väl inget hån? Det var bara ett konstaterande.
Citera
2021-08-15, 13:30
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Det var väl inget hån? Det var bara ett konstaterande.

Nej det var inget konstaterande, det var ett uttryck för att du tycker att min inställning är fel
, sen sätter du en stämpel på varför mina åsikter är fel utifrån ditt perspektiv.

Hån eller inte så är det ett felaktigt antagande och med en "hånande" underton.
Citera
2021-08-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dumt att amortera om värdet är 4mille och lånet är på 1mille ?

Du ska såklart prova att få 2mille eller mer i lån. Allt annat är idiotiskt.
Citera
2021-08-17, 16:41
Vi struntade länge i att amortera. Hade ett bra övervärde på huset, dvs värde 8 mkr o lån 4 mkr. Sen började vi amortera ganska kraftigt. Vi insåg att på 5 år kan vi plocka bort en miljon i lån, och det gör ju faktiskt skillnad. Jag tänker på det som en riskfri pensionsförsäkring. Sen vi började amortera har iofs värdet på huset skjutit i höjden, så rent ekonomiskt behövs det inte.
Citera
2021-08-18, 13:04
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Nej det var inget konstaterande, det var ett uttryck för att du tycker att min inställning är fel
, sen sätter du en stämpel på varför mina åsikter är fel utifrån ditt perspektiv.

Hån eller inte så är det ett felaktigt antagande och med en "hånande" underton.

Nej, det var inget hån. Det var ett konstaterande. Det är väldigt vanligt att folk födda den nämnda perioden beter sig som du förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in