• 1
  • 2
2023-05-14, 22:12
Medlem
Harry_s avatar
Amorterar 3500:-/mån fast jag inte behöver
är det dumt/smart att pausa den nu när räntan är så hög?

lån ca. 1.2
värdet ca. 3.5
Citera
2023-05-14, 22:42
Medlem
Glorfindels avatar
Det beror väl på vad du har tänkt göra med pengarna istället...
Även om det är hög ränta så borde det på sikt vara bättre att investera dem i en aktiefond, då aktiemarknaden på lång sikt historiskt har ökat med c:a 7% per år.
Citera
2023-05-14, 22:58
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_

lån ca. 1.2
värdet ca. 3.5

Lite drygt 28 år kvar innan du äger din bostad.

Sverige, Sverige....

Tacka vet jag UK. Där var normen 20 år.. men de börjar bli lika oansvariga som oss så nu är snittet 25... du kan lätt få 30 år men det betyder från start till slut.
Max 40 även om det är ovanligt.... Inget tjafs om amorteringsfrihet som där.

Vi är näst mest skuldsatta landet bland privatpersoner och inte så konstigt när folk bara vill låna utan att betala.

Ta du och betala av din skuld.
Behöver du pengar framöver kan du ju ta ett nytt lån men se din bostad som en investering och inte en belastning.
Citera
2023-05-16, 00:44
Medlem
glajarns avatar
Är så jävla glad att jag äger min bostad idag😄
Citera
2023-05-16, 11:28
Medlem
Jag tänker precis tvärt om. Jag har aldrig amorterat tidigare när räntorna varit låga. Men nu när räntorna är höga och det faktiskt kostar något att ha lån, så har jag börjat amortera.
Citera
2023-05-17, 12:39
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tänker precis tvärt om. Jag har aldrig amorterat tidigare när räntorna varit låga. Men nu när räntorna är höga och det faktiskt kostar något att ha lån, så har jag börjat amortera.

blir knappt skillnad på räntan va?
om du nu inte amorterar 10-20k/mån
Citera
2023-05-17, 12:59
Medlem
Citat:

Det är precis det jag kör. Förra amorteringen hade jag samlat på mig 100k som antingen skulle placeras på börsen eller amortera. Den gången valde jag att amortera.
Citera
2023-05-20, 00:54
Medlem
Citat:

lån ca. 1.2
värdet ca. 3.5

Om du inte behöver pengarna till annat just nu så amortera amortera amortera. Jag ser för egen del väldigt få problem med att amortera. Du betalar till dig själv och ser samtidigt till att få ned räntekostnaden.
Citera
2023-05-20, 00:55
Medlem
Citat:

Feltänk i min värld. Man ska väl börja någonstans. Det är inte dina pengar till att börja med…
Citera
2023-05-20, 00:56
Medlem
Citat:

Helt rätt tänkt!
Citera
2023-06-11, 11:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Frågan är ju fortfarande vad alternativavkastningen hade varit dock. Kan du spara X antal kr i räntekostnader genom att amortera så behöver detta jämföras mot om att du kunnat tjäna Y antal kr på att investera pengarna i t.ex. en indexfond. Om de inbesparade räntekostnader (efter avdrag, då det är detta man faktiskt betalar) är mindre än alternativavkastningen (efter skatt) så är det fortfarande sämre att amortera.
Citera
2023-06-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Frågan är ju fortfarande vad alternativavkastningen hade varit dock. Kan du spara X antal kr i räntekostnader genom att amortera så behöver detta jämföras mot om att du kunnat tjäna Y antal kr på att investera pengarna i t.ex. en indexfond. Om de inbesparade räntekostnader (efter avdrag, då det är detta man faktiskt betalar) är mindre än alternativavkastningen (efter skatt) så är det fortfarande sämre att amortera.

Så klart, men vi kan ju inte se in i framtiden och ju högre räntan blir, desto mindre sugen blir jag på att ha ett stort lån iaf. Jag skulle gissa att det egentligen är bättre att investera pengarna så länge räntan är under iaf 6%, och antagligen även upp mot 8-9%. Därför är det ju inte så att jag säljer av det jag har investerat och betalar av lånet heller, utan gör en kompromiss och amortera lite nu när räntorna börjat gå upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in