• 1
  • 2
2021-08-08, 14:33
Medlem
Harry_s avatar
dumt att amortera om värdet är 4mille och lånet är på 1mille ?
Citera
2021-08-08, 14:42
Bannlyst
Finns väl amorteringskrav?
Citera
2021-08-08, 14:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Finns väl amorteringskrav?

Inte i alla lägen.
Citera
2021-08-08, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte i alla lägen.
Vilka lägen är det amorteringsfritt?
Citera
2021-08-08, 14:47
Man kan fortfarande pausa amorteringen?
Är det bara en miljon hade jag gärna amorterat. Ganska mycket också.

Tänk att amortera 120 000 om året. Om 8 är har du inga lån, vilken frihet.

Men det är främst för den mentala anledningen. Om det är smartast ekonomiskt låter jag vara osagt, beror ju på hur mycket räntan stiger och hur duktig du är på börsen.
Citera
2021-08-08, 14:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Vilka lägen är det amorteringsfritt?

Om man lånade innan kraven kom, eller om lånet är litet nog.
Citera
2021-08-08, 14:50
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dumt att amortera om värdet är 4mille och lånet är på 1mille ?

Aldrig dumt att amortera, men jag tror det är en bättre investering om du månadssparar motsvarande belopp i en Global Indexfond med låg avgift.
Citera
2021-08-08, 15:32
Medlem
Kanske är "dumt" att amortera om du har en avdragsgill ränta om 1,5% (alltså i praktiken 1% netto) om du tror att du kan få bättre avkastning någon annanstans. Säg att du kan få 5% avkastning efter skatt, då är det ju ändå 40000 kr per år som du förlorar på att amortera.

Sedan finns andra aspekter att ta hänsyn till. Är man högbelånad (vilket iofs du absolut inte är) så kanske man får bättre nattsömn av att amortera ner skiten.

I ditt fall hade jag hellre investerat pengarna än att amortera, mest för att du bara har en belåning om endast 25%. Det ska ju till en sjuhelvetes krasch i samhället om du ska slå i taknocken med ett sådant lån. Då snackar vi om en fastighetskrasch om 75% från dagens nivå, kommer inte hända !

Sedan finns knappast några vattentäta, helt "säkra" investeringar. Allt kan ju falla i värde. Men kolla med banken vad de rekommenderar för alternativ med låg risk och ta beslutet själv.
Citera
2021-08-08, 16:07
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tänk att amortera 120 000 om året. Om 8 är har du inga lån, vilken frihet.
Om du istället investerar 120000 per år så ser det lite bättre ut. Säg att du får 5% ränta i netto efter att du betalt ränta på lånet och avgifter för fonder. Då kan du om åtta år betala tillbaka hela lånet om du har lust med det, samtidigt som du har 300k över. Alternativt så kan du bli skuldfri på sex år istället för åtta.
Citera
2021-08-08, 16:14
Medlem
Duerfs avatar
Historiskt har det varit bättre att inte amortera lån och samtidigt spara samma belopp.

Om du inte har disciplin att spara själv kan amortering vara ett bra sätt att tvinga dig själv att spara på så vis.
Citera
2021-08-08, 16:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Matematiskt är det klokast att inte betala av lånet. Dock är den matematiken baserad på historisk avkastning. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Jag skulle säga att ifall det inte finns någon känslomässig anledning till att betala av lånet (inte vill gynna banker/systemet etc.) bör du inte amortera av lånet. Förutsättningen är dock att du klarar eventuella räntehöjningar på säg 3-4 %
Citera
2021-08-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Historiskt har det varit bättre att inte amortera lån och samtidigt spara samma belopp.

Om du inte har disciplin att spara själv kan amortering vara ett bra sätt att tvinga dig själv att spara på så vis.
Amoretar inte utan kör en stabil avkastningsfond som betalar lånen.
Jag har mer investerat än låm så min stop-loss är att när mitt investerade kapital sjunkit så det närmar sig lånen säljer jag allt och amorterar hela beloppet. För säkerhet att inte vara skuldsatt i dåliga 20-talstider
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in