• 1
  • 2
2021-08-08, 14:33
Medlem
Harry_s avatar
dumt att amortera om vrdet r 4mille och lnet r p 1mille ?
Citera
2021-08-08, 14:42
Bannlyst
Finns vl amorteringskrav?
Citera
2021-08-08, 14:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Finns vl amorteringskrav?

Inte i alla lgen.
Citera
2021-08-08, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte i alla lgen.
Vilka lgen r det amorteringsfritt?
Citera
2021-08-08, 14:47
Man kan fortfarande pausa amorteringen?
r det bara en miljon hade jag grna amorterat. Ganska mycket ocks.

Tnk att amortera 120 000 om ret. Om 8 r har du inga ln, vilken frihet.

Men det r frmst fr den mentala anledningen. Om det r smartast ekonomiskt lter jag vara osagt, beror ju p hur mycket rntan stiger och hur duktig du r p brsen.
Citera
2021-08-08, 14:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Vilka lgen r det amorteringsfritt?

Om man lnade innan kraven kom, eller om lnet r litet nog.
Citera
2021-08-08, 14:50
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dumt att amortera om vrdet r 4mille och lnet r p 1mille ?

Aldrig dumt att amortera, men jag tror det r en bttre investering om du mnadssparar motsvarande belopp i en Global Indexfond med lg avgift.
Citera
2021-08-08, 15:32
Medlem
Kanske r "dumt" att amortera om du har en avdragsgill rnta om 1,5% (allts i praktiken 1% netto) om du tror att du kan f bttre avkastning ngon annanstans. Sg att du kan f 5% avkastning efter skatt, d r det ju nd 40000 kr per r som du frlorar p att amortera.

Sedan finns andra aspekter att ta hnsyn till. r man hgbelnad (vilket iofs du absolut inte r) s kanske man fr bttre nattsmn av att amortera ner skiten.

I ditt fall hade jag hellre investerat pengarna n att amortera, mest fr att du bara har en belning om endast 25%. Det ska ju till en sjuhelvetes krasch i samhllet om du ska sl i taknocken med ett sdant ln. D snackar vi om en fastighetskrasch om 75% frn dagens niv, kommer inte hnda !

Sedan finns knappast ngra vattentta, helt "skra" investeringar. Allt kan ju falla i vrde. Men kolla med banken vad de rekommenderar fr alternativ med lg risk och ta beslutet sjlv.
Citera
2021-08-08, 16:07
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tnk att amortera 120 000 om ret. Om 8 r har du inga ln, vilken frihet.
Om du istllet investerar 120000 per r s ser det lite bttre ut. Sg att du fr 5% rnta i netto efter att du betalt rnta p lnet och avgifter fr fonder. D kan du om tta r betala tillbaka hela lnet om du har lust med det, samtidigt som du har 300k ver. Alternativt s kan du bli skuldfri p sex r istllet fr tta.
Citera
2021-08-08, 16:14
Medlem
Duerfs avatar
Historiskt har det varit bttre att inte amortera ln och samtidigt spara samma belopp.

Om du inte har disciplin att spara sjlv kan amortering vara ett bra stt att tvinga dig sjlv att spara p s vis.
Citera
2021-08-08, 16:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Matematiskt r det klokast att inte betala av lnet. Dock r den matematiken baserad p historisk avkastning. Historisk avkastning r ingen garanti fr framtida avkastning.

Jag skulle sga att ifall det inte finns ngon knslomssig anledning till att betala av lnet (inte vill gynna banker/systemet etc.) br du inte amortera av lnet. Frutsttningen r dock att du klarar eventuella rntehjningar p sg 3-4 %
Citera
2021-08-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Historiskt har det varit bttre att inte amortera ln och samtidigt spara samma belopp.

Om du inte har disciplin att spara sjlv kan amortering vara ett bra stt att tvinga dig sjlv att spara p s vis.
Amoretar inte utan kr en stabil avkastningsfond som betalar lnen.
Jag har mer investerat n lm s min stop-loss r att nr mitt investerade kapital sjunkit s det nrmar sig lnen sljer jag allt och amorterar hela beloppet. Fr skerhet att inte vara skuldsatt i dliga 20-talstider
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in