2021-08-09, 00:27
Medlem
PerniWhas avatar
I ett helt annat universum skulle man ju kunna tänka sig att ju mer man amorterar desto lägre blir kostnaden för lånet men vad vet jag?
Citera
2021-08-09, 01:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Alla som svarar att det är bra att amortera gör det av känslomässiga skäl.
Inte av logiska orsaker.

Börsen har de senaste 10åren ökat 10.51 % /år.
Vad tror du själv är smartare. Att sätta in pengarna på börsen eller betala tillbaka ett lån när räntan är 1-1,5%.
Du kan till och med låsa pengarna med flerdubbel avkastning med bankgaranti om du vill vara helt säker.
Lägg dessutom till eventuell inflation på detta och att kronan faller i värde.
Om jag kunde låna 100miljoner till dubbla räntan skulle jag stå utanför banken imorgon när den öppnar.

Svaret är alltså att det är hjärndött att amortera. Men om du har asperger, problem att styra dina handlingar när du har pengar, om det för dig är värt pengar att ha mindre lån eller liknande. Ja då kanske det är bättre att amortera av känslomässiga orsaker.

Men av ekonomiska orsaker är det givetvis helt idiotiskt.

Vad är det som är idiotiskt av ekonomiska orsaker. Idiotiskt är när man jagar mer pengar än vad man behöver. Har pengar stigit folk åt huvudet? Blir man lyckligare av mer pengar?
Lever man gott på det man har och huset är betalt samt att man kan gå i pension tidigare, räcker inte det?
Eller handlar det om vem som har mest pengar när han dör. Till vilken nytta? Vad är logiken i det?
Citera
2021-08-09, 02:12
Medlem
Räntorna är så låga att det är tveksamt om det är lönsamt att amortera jämfört med att istället investera. Men jag skulle nog säga amortera eftersom i praktiken så konsumerar flertalet vilket givetvis är det allra sämsta.

Det är stor skillnad på investera och konsumera.

Amortera är en form av investering, vilket är bra, men med ett frågetecken om det är bästa investeringsalternativet helt enkelt.

Nu tvingas många att amortera, dvs det finns ofta amorteringskrav. Vilket man då infört för att folk helt enkelt är för dåliga på att spara och investera annars.

Sedan ur bankens synvinkel är det ju jättebra om t ex bostaden inte är överbelånad även om värdet på bostaden skulle sjunka kraftigt. Därför minskar risktagandet för banken om man har amorterat. Blir ekonomin dålig så får banken ta över bostaden, men utan att förlora så mycket pengar om lånet var nedamorterat till en nivå långt under bostadens värde innan bostaden tappade sitt värde så att säga.
Senast redigerad av idontknowmyself 2021-08-09 kl. 02:14.
Citera
2021-08-10, 22:57
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jo, det fattade jag.
Kan du berätta var du hittar detta och vad det kallas, med "bankgaranti"?

Bankgaranti eller insättningsgaranti är när den som förvaltar dina pengar har en garanti från staten att om de t.ex. går i konkurs så ersätter staten dig med upp till 1 050 000 kronor per person och institut.
Typ dina pengar är försäkrade.

Placerar du pengarna i "Ronnys klipparfond" är det troligt att du ej har insättningsgaranti.
Eller vissa institut som vill att du sparar hos dem med 8% ränta, men då är risken att pengarna går till oseriösa SMS lån där låntagarna har usel betalningsförmåga. Man vet inte vad som händer i framtiden, och dessa har vanligtvis inte insättningsgaranti.

Jag vill inte skriva ut något specifik investeringstips.
Men kolla privat, eller premieobligationer eller kapitalförsäkring eller liknande.
Fråga din bank.
Senast redigerad av Bulkninja 2021-08-10 kl. 23:00.
Citera
2021-08-11, 00:22
Medlem
pjtrs avatar
Den helt avgörande frågan är vad du har tänkt att göra med pengarna istället för amortera på bolånet? Först när alternativet är känt du få ett bra råd.

Men om belåningsgraden är 25% och du har en ekonomin i övrigt i balans finns det med stor sannolikhet lönsammare alternativ.
Senast redigerad av pjtr 2021-08-11 kl. 00:25.
Citera
2021-08-11, 17:17
Medlem
Citat:
Bankgaranti eller insättningsgaranti är när den som förvaltar dina pengar har en garanti från staten att om de t.ex. går i konkurs så ersätter staten dig med upp till 1 050 000 kronor per person och institut.
Typ dina pengar är försäkrade.

Placerar du pengarna i "Ronnys klipparfond" är det troligt att du ej har insättningsgaranti.
Eller vissa institut som vill att du sparar hos dem med 8% ränta, men då är risken att pengarna går till oseriösa SMS lån där låntagarna har usel betalningsförmåga. Man vet inte vad som händer i framtiden, och dessa har vanligtvis inte insättningsgaranti.

Jag vill inte skriva ut något specifik investeringstips.
Men kolla privat, eller premieobligationer eller kapitalförsäkring eller liknande.
Fråga din bank.
Jo, det där känner jag också till.
Jag tolkade dock formuleringen på ditt tidigare inlägg som att det finns någon sparform med garanterad avkastning på flera procent som också har insättningsgaranti, men det gör det väl knappast, därför jag började undra.
Citera
2021-08-11, 17:21
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Alla som svarar att det är bra att amortera gör det av känslomässiga skäl.
Inte av logiska orsaker.

Det där håller jag helt med om. Knepigt att folk kopplar ifrån skallen.
Citera
2021-08-11, 17:26
Medlem
Tydligen är banken seg att låna ut pengar när man blir gammal så kan vara jävligt dumt att ligga på under 25% belåning när man går i pension om räntan fortfarande är låg. Har TS redan 3mille i huset kanske det kan bli tal om hus i Spanien eller nåt sånt och då är det kanske bättre med några mille som är lättare att likvidera.
Citera
2021-08-11, 20:16
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jo, det där känner jag också till.
Jag tolkade dock formuleringen på ditt tidigare inlägg som att det finns någon sparform med garanterad avkastning på flera procent som också har insättningsgaranti, men det gör det väl knappast, därför jag började undra.

Företagsobligationer och lågrisk-hedgefonder, Alltså det hedge var ämnat för från början. Globalfonder, Sverigefonder, bör ha en avkastning på 7-8 procent.
Det kan man nog anse vara nästan lika riskfritt som ett bankkonto.
Citera
2021-08-11, 20:20
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det där håller jag helt med om. Knepigt att folk kopplar ifrån skallen.

Sedan kan ju någon typ av missriktad trygghet vara värt det för många.

Att göra något man inte förstår är en otrygghet.
Då kan man antingen lära sig förstå riskerna eller avsaknaden av dem, eller göra ingenting.
Många väljer då ingenting.
Citera
2021-08-11, 22:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Sedan kan ju någon typ av missriktad trygghet vara värt det för många.

Att göra något man inte förstår är en otrygghet.
Då kan man antingen lära sig förstå riskerna eller avsaknaden av dem, eller göra ingenting.
Många väljer då ingenting.
Bygger väl på noll intresse/kunskap för en aktiv ekonomi. Att man helt enkelt inte fattar bättre.
Citera
2021-08-11, 23:17
Medlem
lemmelns avatar
Det handlar om att inte få ont i magen.

Att sitta med fyra miljoner i lån och fyra miljoner på börsen när börsen kraschar, man får sparken och relationen spricker så man måste sälja huset till förlust och tvingas av banken att sälja aktierna till halva priset man köpte dem för, det får man ont i magen av att bara tänka på.

Att äga sitt boende och ha levnadskostnader på några tusen i månaden så man kan hantera vilken situation som helst när den inträffar, det ger en lugn mage.

Hitta din egen sinnesro någonstans där på den bipolära skalan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in