2021-08-08, 22:14
Medlem
Så är det.
Om 5 år kan du räkna med 25 kr litern.
Citera
2021-08-08, 22:36
Medlem
miikoss avatar
Kan det det ha att göra med att man ifrån augusti behöver blanda i mer biobränsle, ex. RME eller HV100 i pumpen?
Citera
2021-08-08, 23:29
Medlem
Anktalares avatar
Vad lantisarna som klagar inte fattar är att det går att köpa begagnade elbilar. Och har man inte råd att pendla tio mil så får man väl flytta närmre stan?
Citera
2021-08-09, 00:17
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Ja sossfittorna och miljöasen höjde skatten när oljepriset var lågt.

Egentligen borde det vara nackskott på en människa som röstar på dessa partier.
Citera
2021-08-09, 00:25
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Vad lantisarna som klagar inte fattar är att det går att köpa begagnade elbilar. Och har man inte råd att pendla tio mil så får man väl flytta närmre stan?
Ja, socialarna och mongopartiet kom väl nyss ut att alla skulle husera negrer i garderoben för bostadsbristen. Blir ju perfekt.
Citera
2021-08-09, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskSvartskalle7
Lilla jävla sket Sverige som ska vara as duktiga och skatta sönder allting och när det väl har skattats så ska det skattas en gång till på skatten!

Jag har inget emot att betala skatt på min LÖN! När det dock ska skattas på precis allting i det här jävla samhället och sen skattas igen på skatten och samtidigt är sjukvården, äldreomsorgen, skolan och pensionssystemet en jävla skam.. nää då kokar man inombords. Vad fan är meningen med att betala så jävla mycket skatt på allt när pengarna rinner mellan fingrarna på våra politiker! Varför ska vi betala så jävla mycket skatt när folk gör sådana vinster i välfärden. Varför ska vi betala så jävla mycket skatt för att tanka bilen när lilla Sverige inte gör minsta lilla klimatavtryck i världen och världen skiter fullständigt i vad lilla Sverige försöker bevisa..

Jag är så jävla less på systemet.

Låt det bli fullständig anarki!
Mycket känslor, och det har kommit en massa svar i tråden.

Jag flikar bara in att den dyra dieseln hänger ihop med världspolitiken mer än de svenska skatterna.

Saudi har sänkt sin produktion för att hålla priset uppe. Sedan är det sanktioner mot Iran så det blir brist därifrån. Mer diesel kommer då från USA och den är annorlunda kemiskt och dyrare att framställa. Dollarpriset och den svaga kronan påverkar förstås priset. EU och Sverige har också fler miljöklasser på diesel med inblandning av förnybara ingredienser vilka är dyrare.

Så skatter är inte hela sanningen.
Citera
2021-08-09, 05:51
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kan det det ha att göra med att man ifrån augusti behöver blanda i mer biobränsle, ex. RME eller HV100 i pumpen?

Jag skulle vilja veta mer om detta, om någon här vet vad det är frågan om.

Jag var på en tapp ok går, där kostade standard diesel (med tillsatt bio) och blank-diesel (utan bio) lika mycket.

När det gäller bensinen, så steg den i pris samma dag som e10 infördes.

Detta utan att världsmarknadspriset stigit kraftigt.

Enligt vad jag läst hävdades det att dom höjde priset för att biobränslet är dyrare att tillverka.
Det stämmer kanske på dieseln, men vad jag vet så är etanolen betydligt billigare än bensinen, det skiljer 4-5kr/l.

Så hur kan literpriset på bensin öka när dom tillsätter billigare innehåll?
Om blank-diesel och sämre, biotillsatt diesel kostar lika mycket, varför i allsin dar skall man tänka biotillsatt diesel?
Citera
2021-08-09, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Är alla jobb i stan?
De i stan kom jobbar på annan ort då?
Citera
2021-08-09, 06:09
Medlem
Krocketklubbas avatar
Grön skatteväxling. MPs påhitt, partiet som styr Sverige med under 4% av rösterna alltså. Köp en Tesla för 1 miljon kronor så är problemet löst, ska det vara så svårt?
Senast redigerad av Krocketklubba 2021-08-09 kl. 06:12.
Citera
2021-08-09, 06:23
Medlem
Ser inte problemet även om jag hatar sossar och miljöpartister. 17 sek är inte dyrt jämfört med att köpa bostad idag, dessutom tjänar vanliga arbetare 40-45k före skatt idag, lastbilschaufförer och industri arbetare t.ex.
Citera
2021-08-09, 06:27
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Vadå riktig bil? Din riktiga bil lär dricka minst 20-30% mer än jämförbara dieselbilen så det blir inte billigare ändå.

Bahaha, det stämde för 10-15 år sedan. Nu är bensinare precis lika bränsleeffektiva som diesel.

Bytte nyss till en merca bensinare på 250 hk, snittar 0,6 precis lika mycket som förra passaten diesel med 170 hk, och är nog mer tung på foten med den här
Citera
2021-08-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Sjukt, tankade 70 liter idag, 17.30 litern. Illa.
Nu är det ju sommar och då brukar vi generellt se priserna gå upp.
Men det kommer ske en ökning av skatten på bränsle kommande åren. Det kombinerat med priset för råolja gör ju att vi lär se priser en bit över 20kr/l.
Det som kommer få folk att tröttna är väll när kilometerskatten lägga på😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in