2021-08-06, 04:09
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
USA har väl också drivmedelsbeskattning?

Snart kommer bensinen kosta ca 30kr liter. Är huvudet dumt får kroppen lida. I Sverige väljer svenskarna själva vem som ska agera huvud här i landet. Enjoy 🥂!

Du svarade nog på fel inlägg? Vad snackar du om? Jag tillrättavisade bara en annan skitsnackare till flashbackare som likt andra flashbackare ”bor i usa”.
Citera
2021-08-06, 04:13
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Du svarade nog på fel inlägg? Vad snackar du om? Jag tillrättavisade bara en annan skitsnackare till flashbackare som likt andra flashbackare ”bor i usa”.
Du menar folk ljuger öppet kring vart de bor? Skulle det inte vara rimligare att han faktiskt betalar 6 kr per liter? Eventuellt med avdrag för beskattningen.

Sedan var jag inte ute efter att diskutera med dig egentligen, vi har det som vi har det i Sverige som svenskarna själva valt, det är inget vi 2 eller flashback-användare i gemen kan ändra på.
Citera
2021-08-06, 04:19
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Du menar folk ljuger öppet kring vart de bor? Skulle det inte vara rimligare att han faktiskt betalar 6 kr per liter? Eventuellt med avdrag för beskattningen.

Sedan var jag inte ute efter att diskutera med dig egentligen, vi har det som vi har det i Sverige som svenskarna själva valt, det är inget vi 2 eller flashback-användare i gemen kan ändra på.

Han sa att han betalar UNDER 6 kr litern vilket inte är sant. Och givetvis ljuger många om att de bor i Usa på samma vis som att de skriver att de
tjänar 100 000 i månaden på lagerjobb eller försäljning.

Givetvis skall det vara dyrt köra fossildrivna fordon. Det förstör ju miljön och el-bilar funkar bra dom med eller som jag påpekade så kan man faktiskt röra på sig mer och cykla istället. Allt fler blir överviktiga så folkhälsan hade blivit bättre med.
Citera
2021-08-06, 04:22
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Han sa att han betalar UNDER 6 kr litern vilket inte är sant. Och givetvis ljuger många om att de bor i Usa på samma vis som att de skriver att de

Givetvis skall det vara dyrt köra fossildrivna fordon. Det förstör ju miljön och el-bilar funkar bra dom med eller som jag påpekade så kan man faktiskt röra på sig mer och cykla istället. Allt fler blir överviktiga så folkhälsan hade blivit bättre med.
Hade Sverige varit ett paradis i övrigt hade jag hållit med. Men nu får vi bara samhällsförstöring för pengarna. Snart sticker oljepriset, både GS och City drar slutsatsen kring >100dollar per fat. I sådant svenario hamnar priserna kring 20-40 kr litern. Folk på landsbyggden kommer få cykla långa sträckor. Ja samt att maten kommer tripplas i pris.
Citera
2021-08-06, 04:33
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Nej det blir ingen dieselskatt alls.
Den tas inte ut på bensin.

Kom in i matchen, givetvis får även du betala dieselskatten, fast indirekt genom att ALLT du konsumerar blir dyrare då det levereras av lastbilar med dieselmotorer, det är konsumenterna som får ta smällen då skatten höjs, inte åkerierna.
Citera
2021-08-06, 05:43
Medlem
Antivalents avatar
Citat:

Nu är ju moderna persondieselbilar ingen enorm miljöförlust. LCA visar att elbilar inte är mycket bättre.
Citera
2021-08-06, 05:52
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:

Om svenskarna själva har valt det här, varför behövdes isf en massa svek och jöken osv?

Om svenskarna själva har valt det här, varför har vi då ett jättelitet parti som nästan ingen har röstat på men som ändå har mer inflytande än något av de tre största partierna?

Varför har vi så mycket av Miljöpartiets politik i Sverige när nästan ingen har röstat på dem? Om nu svenskarna får det som de har valt?
Citera
2021-08-06, 06:07
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kör med grön diesel då, och våga vara mer än en tangetbordskrigare, våga vara rebell!

REBELL

helt rätt. har aldrig blivit kollad när jag kört färgad mk1 diesel, har heller inte hört om någon som blivit kollad det senaste decenniet. möjligt att polisen för 20-30 år sedan hade tid med sånt, men nu? glöm det. tanka färgad diesel och pissa på miljöpartiet
Citera
2021-08-06, 06:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du inte har råd att ha motorfordon så får du väl göra dig av med. Alternativt är att skaffa en utbildning och sedan ett arbete som gör att du har råd att ha motorfordon.
Citera
2021-08-06, 06:24
Medlem
Miljöpartiet firar detta och meddelar att snart är vi uppe i 20 kr.
Sedan 25. Och 30 o.s.v…
Citera
2021-08-06, 06:26
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Skatten är en minidel av kostnaden.

Bensinen/Dieseln blir dyrare, och kommer bli dyrare varje år. Hårt men sant.

Det har mer att göra med producenterna av den.

Minidel av kostnaden? Vad har du i huvudet egentligen? Minst 60% är skatt på skiten
Citera
2021-08-06, 07:10
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Skatten är en minidel av kostnaden.

Bensinen/Dieseln blir dyrare, och kommer bli dyrare varje år. Hårt men sant.

Det har mer att göra med producenterna av den.
Minidel?

”I maj 2021 kostade bensinen i genomsnitt 15,90 kronor litern. 62 procent, eller 9,92 kronor, av priset utgjordes av skatter.”

https://www.ekonomifakta.se/fakta/en...ter-pa-bensin/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in