2021-10-14, 14:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Ska vi högbeskatta andra vätskor och och pulver som är "miljöfarliga" också då, enligt din retorik?
Svar: ja, det tycker jag. Det görs redan i viss utsträckning.
Citera
2021-10-14, 15:53
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Svar: ja, det tycker jag. Det görs redan i viss utsträckning.

På vilket vis mår naturen bättre av att människor blir fattigare?
Citera
2021-10-14, 16:07
Medlem
Couplets avatar
Citat:
På vilket vis mår naturen bättre av att människor blir fattigare?
Fattiga människor gör mindre avtryck på jorden = bra.
Citera
2021-10-14, 16:39
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:

Räknas Kineser som ett fattigt folk? Eller Asiater överlag?
Citera
2021-10-14, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Skatten är en minidel av kostnaden.

Bensinen/Dieseln blir dyrare, och kommer bli dyrare varje år. Hårt men sant.

Det har mer att göra med producenterna av den.

Vad är det här för CP?
Citera
2021-10-14, 17:08
Medlem
jattelokas avatar
Satt och räknade lite då jag funderade på att byta bil. Trots att driftkostnaderna för en elbil är avsevärt mindre så äts mellanskillnaden upp av de hutlösa priserna för elbil här i Sverige. Inte nog med att man ska skjutsa in en handpenning på ca 90.000kr så ska man betala ca 4.500kr i månaden på lånet. Efter 3 år så återstår då ca 50% av bilens värde..... Då har man alltså puttat in ca 250 000 kr på 36 månader, och så kvarstår då 50% som man måste casha om man vill behålla bilen. Vet inte vad dom fattiga i den här tråden tror. Även om man har en hög inkomst så är detta mycket pengar. Då behåller jag hellre min bensinbil, tankar dyr bensin, åker mindre/kortare och konsumerar mindre. Snacka om att öka inflationen och all annan misär i de här landet haha.

Elbil fungerar bara i Norge där elbilarna är billigare än bensin och dieselvarianterna. De pendlar troligen längre än vad svensken gör i genomsnitt så vi kan väl avfärda det som en anledning till att inte byta. Nu är jag inte så insatt i hur Norge gör men de har räknat med att i April 2022 så köps det bara 100% elbilar i landet. Undra om vi har något att lära av dom?

När vi var på resa i Norge ca 2-3 år sedan kostade 95an där borta ca 19-20 NOK.
Citera
2021-10-15, 20:54
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:

Räknar du folk från östra delen av vårat jordklot som fattiga eller rika?

Har Asien mer utsläpp än övriga världen?
Citera
2021-10-16, 12:47
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Räknar du folk från östra delen av vårat jordklot som fattiga eller rika?

Har Asien mer utsläpp än övriga världen?

Om utsläppen i stället presenteras per invånare eller per capita, så blir resultatet som kartan nedan. Då har plötsligt Förenade Arabemiraten, Quatar och Kuwait störst utsläpp, tätt följda av USA, Kanada, Australien och Saudiarabien. Kina har betydligt lägre utsläpp och ligger ungefär på genomsnittet för en europé.
https://www.folkbildningklimat.nu/vi...rst-klimatbov/
Citera
2021-10-19, 18:02
Medlem
Goulburns avatar
Har inte läst allt i denna tråd så något liknande har kanske skrivits förut.

Efter att läst och hört en hel del om att de höga priserna på diesel riskerar att göra människor panka ville jag kolla fakta. Räknad då på priserna. Enl. olika källor fick jag fram följande.

År 1985 som var ett år med ovanligt högt bensinpris kostade den cirka 4:70 per litern. Samma år var timlönen för industriarbetare i medel 51 kronor. Netto utan skatt antar jag att det var cirka 35 kr per timme. Då drog personbilarna i snitt 1 liter per mil vilket ger att lönen från en timmes arbete räckte för cirka 7,5 mils bilkörning.

År 2021 räknat på samma sätt.

Bensinpris 18 kr/litern. 0,8 l/mil. Lön 180 kr/timme. Netto 120 kr/timme ger cirka 8,3 mils körning per arbetstimme.
Diesel 19 kr/l. 0,5 l/mil. Lön 120 kr/netto netto. Lönen från 1 timmes arbete räcker till 12,6 mil körning.
Biodiesel HVO pris 21 kr/l. 0,5 l/mil. Lön 120 kr. Lönen från 1 timmes arbete räcker till 11,4 mil körning.

Slutsats, det är billigare att köra dieselbil på biodiesel nu än bensinbil 1985.
Senast redigerad av Goulburn 2021-10-19 kl. 18:04.
Citera
2021-10-19, 18:05
Medlem
Citat:

Färre människor på jorden är den enda vägen framåt.

Vilka förslag har du för att minska jordens befolkning på ett bra sätt?
Citera
2021-10-19, 18:15
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Färre människor på jorden är den enda vägen framåt.

Vilka förslag har du för att minska jordens befolkning på ett bra sätt?
OT, förstås, men egentligen borde jag väl tänka tvärtom när det kommer till bränslepriserna - låtom oss förgöra oss så snabbt som möjligt, men jag är för naiv. Andra sätt att begränsa mänskligheten är fri abort, tillgång till preventivmedel, försämra förlossningsvården, ta bort allt arbetsmiljöskit och säkra arbeten, väck med varningstexter på ditten och datten. Nog kommer folk på sätt att ha ihjäl sig och andra.

Det jag finner intressant med bränslepriserna är att bensin inte följt samma kurva (det är säkert förklarat nånstans i tråden, men jag orkar'nte). Då går det väl liksom inte att hävda att det är råvarupriset som styr, det måste vara någon sorts politisk styrning? Eller? Det är det jag tror händer med priset, alltså.
Citera
2021-10-19, 19:02
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det är lite för mycket skatter. Vi hade gjort mer nytta för klimatet om vi sänkt bensinskatten och byggt ett kärnkraftverk istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in