2021-08-08, 01:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Lappland är ju samiskt språkområde från början och inte svenskt. Det är utifrån den grunden som dialekterna där formats till stor del.

Inte många rätt, tyvärr. Hur har du snickrat ihop den teorin?

Svenskan som talas i Lappland har inte influerats särskilt mycket av samiska. Samerna var få och hade låg status.

Jag tippar på att du aldrig varit i Lappland och inte vet direkt något alls om hur det är där eller dess historia.
Citera
2021-08-08, 01:52
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inte många rätt, tyvärr. Hur har du snickrat ihop den teorin?

Svenskan som talas i Lappland har inte influerats särskilt mycket av samiska. Samerna var få och hade låg status.

Jag tippar på att du aldrig varit i Lappland och inte vet direkt något alls om hur det är där eller dess historia.
Jo..men nybyggardialekter får man allt säga att det är. Det är det som är poängen. Och nog är det en nyans av samiskt/finsk tobfall på många håll.
Citera
2021-08-08, 02:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jo..men nybyggardialekter får man allt säga att det är. Det är det som är poängen. Och nog är det en nyans av samiskt/finsk tobfall på många håll.

Ja, bland vissa med finsktalande bakgrund så är det så ofta, särskilt bland de äldre. Många med tornedalsfinsk bakgrund finns längst uppe i norra Lappland.

Förstår inte vad du menar med att det finns en koppling ("poäng") mellan nybyggares dialekt och samiska?
Citera
2021-08-08, 03:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. Jag skulle säga att Norrbotten är en i sen tid påhittad landskapsanalogi som aldrig har fungerat som ett äkta landskap - det har till exempel aldrig funnits någon lagman över Norrbotten, trots att lagmansinstitutet inte upphörde förrän 1849 och Norrbottens län bildades redan 1810. Norrbotten definieras som delen av det ursprungliga Västerbotten som tillhör Norrbottens län, men har åtnjutit anseende som fullvärdigt landskap bara de senaste typ sjuttio åren.

Tja. De gamla traditionella landskapen var ju fram till och med äldre vasatid administrativa enheter, och likafullt identifierade folk sig som upplänningar och västgötar minst lika mycket nu som då. Det var förstås inte den administrativa enheten i sig som man identifierade sig med då, och det är det naturligtvis inte för dagens väster- och norrbottningar heller. Men däremot känner man samhörighet med folk som bor i hela länet. Det är alltså länets territorium som utgör basen för samhörighetskänslan.

Icke desto mindre är taxonomin: land, landsdel, landskap.
Citera
2021-08-08, 12:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Icke desto mindre är taxonomin: land, landsdel, landskap.

Helt obegripligt hur svårt det varit för dig att begripa det här...

I Lappland är taxonomin snarare: land, landsdel, län. Landskapstillhörigheten upplever man mer som en grej pådyvlad av nån flåshurtig stockholmare i turistbranschen! (Politiskt korrekta samer tycker t.o.m att landskapets namn är pejorativt och talar hellre om det mycket större området Sapmi...)

Även länet är förstås pådyvlat av höjdare i Stockholm. Men det finns ändå en viss samhörighet eftersom regionerna (fd. landstingen) har samma geografiska utbredning som länen med allt från sjukvård till kollektivtrafik och massa annat. Även SRs lokala radio har den uppdelningen vilket säkert också bidragit till samhörighetskänslan med den geografiska länsindelningen Västerbotten/Norrbotten.
Citera
2021-08-08, 13:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. Jag skulle säga att Norrbotten är en i sen tid påhittad landskapsanalogi som aldrig har fungerat som ett äkta landskap

På den tiden när jag bodde i Norrbotten så tänkte jag aldrig en enda gång på att en del av den geografiska regionen/länet Norrbotten är ett landskap som också heter Norrbotten. Det är liksom ingenting som någon bryr sig om där. Varken de som bor i Lapplandsdelen av Norrbottens län eller de som bor i Norrbottendelen.

Wikipedia: "Som landskap är Norrbotten förhållandevis svagt etablerat. I vardagligt tal används ofta Norrbotten som beteckning på hela länet."
Citera
2021-08-08, 13:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Helt obegripligt hur svårt det varit för dig att begripa det här...

I Lappland är taxonomin snarare: land, landsdel, län. Landskapstillhörigheten upplever man mer som en grej pådyvlad av nån flåshurtig stockholmare i turistbranschen! (Politiskt korrekta samer tycker t.o.m att landskapets namn är pejorativt och talar hellre om det mycket större området Sapmi...)

Även länet är förstås pådyvlat av höjdare i Stockholm. Men det finns ändå en viss samhörighet eftersom regionerna (fd. landstingen) har samma geografiska utbredning som länen med allt från sjukvård till kollektivtrafik och massa annat. Även SRs lokala radio har den uppdelningen vilket säkert också bidragit till samhörighetskänslan med den geografiska länsindelningen Västerbotten/Norrbotten.

Det är jävligt lätt för mig att begripa att taxonomin är: land, landsdel, landskap. Vad du tycker och vad personer i Lappland uppfattar eller inte uppfattar är förbannat ointressant i det sammanhanget. Taxonomin har inte ett förbannade dugg med identitet att göra.

Du kan vara säker på att landskapsgränserna kommer att leva kvar, men att länsgränserna kommer att förändras.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-08-08 kl. 13:47.
Citera
2021-08-08, 13:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Det är jävligt lätt för mig att begripa att taxonomin är: land, landsdel, landskap. Vad du tycker och vad personer i Lappland uppfattar eller inte uppfattar är förbannat ointressant i det sammanhanget. Taxonomin har inte ett förbannade dugg med identitet att göra.

Nu kommer du väl snart börja köra nån autistutläggning om vad ordet taxonomi betyder

Det vi diskuterade var faktiskt vad folk däruppe tänker. Oavsett om Riksdagen för en vecka sen beslutade om att en del av nordligaste Sverige ska kallas för Umpabumpa.

Du blir så jävla sur när du inte hänger med att det är komiskt. Du har troligen aldrig på 38 tusen jävla inlägg erkänt att du har fel eller inte hänger med.
Citera
2021-08-08, 14:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu kommer du väl snart börja köra nån autistutläggning om vad ordet taxonomi betyder

Nej, men jag ger dig svar på tal när du försökte påskina att jag inte förstod. Det var du som inte förstod skillnaden mellan taxonomi och identitet.

Citat:
Det vi diskuterade var faktiskt vad folk däruppe tänker. Oavsett om Riksdagen för en vecka sen beslutade om att en del av nordligaste Sverige ska kallas för Umpabumpa.

Jag tillhör folket »däruppe«.

Citat:
Du blir så jävla sur när du inte hänger med att det är komiskt. Du har troligen aldrig på 38 tusen jävla inlägg erkänt att du har fel eller inte hänger med.

Jag blir aldrig sur, men ditt försök att argumentera med »inte hänger med« är bara ett kvalificerat nonsensargument i stil med »min pappa är tusen gånger starkare än du kan säga«.

Det är förbannat enkelt egentligen. Lappland är inte enhetligt och väldigt stort. Det finns inte heller någon sammanhållande faktor. Det gör att folk där i första hand identifierar sig rent praktiskt med vilken del som ligger närmast i geografin.

Återigen: landskapsgränserna kommer att ligga kvar, men det kommer inte länsgränserna att göra.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-08-08 kl. 14:05.
Citera
2021-08-08, 14:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Jag tillhör folket »däruppe«.

Låt mig gissa: Umeå? Ni där nere har ingen koll på Norrbotten...

Citat:
Det är förbannat enkelt egentligen. Lappland är inte enhetligt och väldigt stort. Det finns inte heller någon sammanhållande faktor. Det gör att folk där i första hand identifierar sig rent praktiskt med vilken del som ligger närmast i geografin.

Ser man på. Vi är alltså helt överens om den egentliga frågan!
Citera
2021-08-08, 14:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Låt mig gissa: Umeå? Ni där nere har ingen koll på Norrbotten...

Jodå, jag har bott i Piteå under ett flertal år.

Citat:
Ser man på. Vi är alltså helt överens om den egentliga frågan!

Det var vi egentligen från början och framför allt angående att att identiteten är mer lokal. Det är platsen och, ur internationellt perspektiv, landet som folk identifierar sig med.
Citera
2021-08-08, 14:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Jodå, jag har bott i Piteå under ett flertal år.

Undrar om du är den där konstiga grannen jag hade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in