2021-08-01, 10:14
Medlem
Markjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej bondska är det som talades förr. Det är absolut inte så att det talas bondska i Skellefteå. Pitebondska är väl den enda någorlunda levande bondskan i övre Norrland (Västerbotten, Norrbotten och Lappland). Däremot är det korrekt att benämningen -mål används. Det är dock på en högre nivå än dialekt. Ett mål innehåller oftast flera olika dialekter.

Inom Lappland finns ett flertal olika dialekter. Lappland är ju i sig ett långt område som ligger vid sidan om både Norrbotten och Västerbotten, varvid dialekterna i Lappland får lite olika inslag beroende på var i geografin man befinner sig.

Som skelleftebo kan jag säga att bondskan må vara en aning döende här, i synnerhet i områdena nära stan, men den återfinns ännu ute på landsbygden.
Citera
2021-08-01, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markjen
Som skelleftebo kan jag säga att bondskan må vara en aning döende här, i synnerhet i områdena nära stan, men den återfinns ännu ute på landsbygden.

Nej det är bara restvarianter och dialektal avvikelse från kärndialekten. Jag skulle säga att generationen född på 20-talet var de sista som talade ren bondska och de bör jar bli färre.
Citera
2021-08-07, 15:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det finns ingen som identifierar sig som lapplänning. Kanske märkligt men det beror på det landskapets brokiga historia. Har aldrig funnits som någon sammanhängande enhet varken kulturellt eller på annat vis.

Idag identifierar man sig som norrbottning eller västerbottning på sin höjd. Alltså efter vilket län man tillhör snarare än landskapet. Men oftast ligger identiteten mer lokalt än så.
Citera
2021-08-07, 19:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det finns ingen som identifierar sig som lapplänning. Kanske märkligt men det beror på det landskapets brokiga historia. Har aldrig funnits som någon sammanhängande enhet varken kulturellt eller på annat vis.

Idag identifierar man sig som norrbottning eller västerbottning på sin höjd. Alltså efter vilket län man tillhör snarare än landskapet. Men oftast ligger identiteten mer lokalt än så.

Fast Norrbotten och Västerbotten är landskap. Går du ytterligare ett snäpp söderut så är det uppenbart att de inte identifierar sig som västernorrlänningar. Däremot stämmer det ju att identiteten är betydligt mer lokalt förankrad.
Citera
2021-08-07, 19:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Fast Norrbotten och Västerbotten är landskap. Går du ytterligare ett snäpp söderut så är det uppenbart att de inte identifierar sig som västernorrlänningar. Däremot stämmer det ju att identiteten är betydligt mer lokalt förankrad.

Jo men jag menar att det är länen man identifierar sig med om man bor i Lappland. Norrbottens län eller Västerbottens län. Fast man brukar i dagligt tal bara säga "Norrbotten/Västerbotten" fast man menar då länet och inte landskapet. Kan vara förvirrande för folk utifrån. Mycket sällan någon faktiskt talar om "Lappland" i Lappland. Det är mest en grej man använder gentemot turister, grovt generellt.

Var fick du in Västernorrlands län i det hela? Jag kanske missförstår dig. Ingen del av Lappland ingår i Västernorrland län.
Citera
2021-08-07, 23:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo men jag menar att det är länen man identifierar sig med om man bor i Lappland. Norrbottens län eller Västerbottens län. Fast man brukar i dagligt tal bara säga "Norrbotten/Västerbotten" fast man menar då länet och inte landskapet. Kan vara förvirrande för folk utifrån. Mycket sällan någon faktiskt talar om "Lappland" i Lappland. Det är mest en grej man använder gentemot turister, grovt generellt.

Var fick du in Västernorrlands län i det hela? Jag kanske missförstår dig. Ingen del av Lappland ingår i Västernorrland län.

Ok, jag trodde att du menade att det är länen som identifierar alla i Sverige. Du menar bara i Lappland som specialfall eller?

Jag skulle nog säga att län/region snarare är en praktisk fråga. Det finns inget mer än det rent geografiska som är sammanbundet med landskapet. Norrbotten och Västerbotten är båda både landskap och län. Det gäller ju inte för Ångermanland och Medelpad som identifierar sig med respektive landskap även om de tillhör samma län. Tyvärr har ju landsdelsbeteckningen (Norrland) blivit en alldeles för stark (och missvisande) identitetsmarkör.

Min uppfattning är att de flesta som bor i Lappland också identifierar sig med det och att de två andra landskapen är en avskiljare. Det pratas ju om Norrbottens Lappland och Västerbottens Lappland och då är det landskapskopplingen (den geografiska, inte den administrativa) det handlar om.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-08-07 kl. 23:14.
Citera
2021-08-07, 23:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ok, jag trodde att du menade att det är länen som identifierar alla i Sverige. Du menar bara i Lappland som specialfall eller?

Jag skulle nog säga att län/region snarare är en praktisk fråga. Det finns inget mer än det rent geografiska som är sammanbundet med landskapet. Norrbotten och Västerbotten är båda både landskap och län. Det gäller ju inte för Ångermanland och Medelpad som identifierar sig med respektive landskap även om de tillhör samma län. Tyvärr har ju landsdelsbeteckningen (Norrland) blivit en alldeles för stark (och missvisande) identitetsmarkör.

Min uppfattning är att de flesta som bor i Lappland också identifierar sig med det och att de två andra landskapen är en avskiljare. Det pratas ju om Norrbottens Lappland och Västerbottens Lappland och då är det landskapskopplingen (den geografiska, inte den administrativa) det handlar om.

Ja jag menar Lappland som specialfall. Talar bara om hur det är i Lappland.

Har bott i eller bor du i Lappland? Jag har bott där och är där ofta. Min erfarenhet är att ingen jävel säger "vi i Lappland" eller "hem till Lappland" eller alls pratar om sitt landskap på det sättet. Givetvis är alla medvetna om att de bor i Lappland och talar gärna om det för utomstående. Men internt bland folk som bor i Lappland pratar man aldrig (mycket sällan! - autistsäkrat) om Lappland. Det finns ingen lappländsk identitet alls. Däremot ser man sig alltså som västerbottningar eller norrbottningar och då är det LÄNET man menar.
Citera
2021-08-08, 00:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja jag menar Lappland som specialfall. Talar bara om hur det är i Lappland.

Har bott i eller bor du i Lappland? Jag har bott där och är där ofta. Min erfarenhet är att ingen jävel säger "vi i Lappland" eller "hem till Lappland" eller alls pratar om sitt landskap på det sättet. Givetvis är alla medvetna om att de bor i Lappland och talar gärna om det för utomstående. Men internt bland folk som bor i Lappland pratar man aldrig (mycket sällan! - autistsäkrat) om Lappland. Det finns ingen lappländsk identitet alls. Däremot ser man sig alltså som västerbottningar eller norrbottningar och då är det LÄNET man menar.

Jag bor nära och har varit väldigt mycket i Lapplands olika delar. Inte minst i »Lappstockholm«. Att identifiera sig med en administrativ enhet är ju fullkomligt själlöst och det är det ingen som gör egentligen. Men Lappland är ett specialfall och det finns naturligtvis en besvärlighet i att det närmast är ett skällsord att vara »lapp« i flera bemärkelser.

På ett internationellt plan är Lappland närmast en exotisk företeelse vilket marknadsförarna förstått. Swedish Lapland försöker gå åt andra hållet och göra Norrbotten och Västerbotten till Lappland.
Citera
2021-08-08, 00:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Norrbotten och Västerbotten är båda både landskap och län.
Mnja. Jag skulle säga att Norrbotten är en i sen tid påhittad landskapsanalogi som aldrig har fungerat som ett äkta landskap - det har till exempel aldrig funnits någon lagman över Norrbotten, trots att lagmansinstitutet inte upphörde förrän 1849 och Norrbottens län bildades redan 1810. Norrbotten definieras som delen av det ursprungliga Västerbotten som tillhör Norrbottens län, men har åtnjutit anseende som fullvärdigt landskap bara de senaste typ sjuttio åren.

Citat:
Att identifiera sig med en administrativ enhet är ju fullkomligt själlöst och det är det ingen som gör egentligen.
Tja. De gamla traditionella landskapen var ju fram till och med äldre vasatid administrativa enheter, och likafullt identifierade folk sig som upplänningar och västgötar minst lika mycket nu som då. Det var förstås inte den administrativa enheten i sig som man identifierade sig med då, och det är det naturligtvis inte för dagens väster- och norrbottningar heller. Men däremot känner man samhörighet med folk som bor i hela länet. Det är alltså länets territorium som utgör basen för samhörighetskänslan.
Senast redigerad av Hamilkar 2021-08-08 kl. 00:29.
Citera
2021-08-08, 00:24
Medlem
Jo men visst! Att folk identifierar sig med länen beror ju på den koloniala infrastrukturen. Alla vägar bär till kusten och hamnarna där.
Gäller hela världen
Jag säger att jag kommer från Lappland. Jag har fått lära mig att ordet lapp har med lappar, stakar som man framdrivit stockbåtar och sydda "äspingar" med. Vi var båtbyggare, runt kuster och inlandsälvar och sjöar. Fiskar- och jägarfolket.

Ju äldre jag blir desto mer kommer min barnadialekt fram, det finns ingen som tvivlar på att jag är från Lappland när jag säger det.
Citera
2021-08-08, 00:42
Medlem
Hä ä nog int så mycke dialekt nuförtin eftersom undomen flytt till storstädera å de som återvänd upp dit glöm bort dialektn. Hä är mer en blandning av rikssvenska å bydialekt.
Citera
2021-08-08, 01:29
Medlem
Steff83s avatar
Lappland är ju samiskt språkområde från början och inte svenskt. Det är utifrån den grunden som dialekterna där formats till stor del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in