Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Jo men jag menar att det är länen man identifierar sig med om man bor i Lappland. Norrbottens län eller Västerbottens län. Fast man brukar i dagligt tal bara säga "Norrbotten/Västerbotten" fast man menar då länet och inte landskapet. Kan vara förvirrande för folk utifrån. Mycket sällan någon faktiskt talar om "Lappland" i Lappland. Det är mest en grej man använder gentemot turister, grovt generellt.
Var fick du in Västernorrlands län i det hela? Jag kanske missförstår dig. Ingen del av Lappland ingår i Västernorrland län.
Ok, jag trodde att du menade att det är länen som identifierar alla i Sverige. Du menar bara i Lappland som specialfall eller?
Jag skulle nog säga att län/region snarare är en praktisk fråga. Det finns inget mer än det rent geografiska som är sammanbundet med landskapet. Norrbotten och Västerbotten är båda både landskap och län. Det gäller ju inte för Ångermanland och Medelpad som identifierar sig med respektive landskap även om de tillhör samma län. Tyvärr har ju landsdelsbeteckningen (Norrland) blivit en alldeles för stark (och missvisande) identitetsmarkör.
Min uppfattning är att de flesta som bor i Lappland också identifierar sig med det och att de två andra landskapen är en avskiljare. Det pratas ju om Norrbottens Lappland och Västerbottens Lappland och då är det landskapskopplingen (den geografiska, inte den administrativa) det handlar om.