• 5
  • 6
2021-08-14, 14:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Apropå län och landskap:

Här i Stockholm säger de infödda (födda inom Stockholms stads gränser, alltså) leeenet om resten av...ehm... länet.

Det beror väl på att Stockholms stad (kommunen) inte var en del av Stockholms län före 1968! Stockholms stad hade en egen administrativ statlig enhet som kallades för Överståthållarämbetet.

Sedan har uttrycket levt kvar. Men bland ungdomar används inte det uttrycket så det kommer dö ut snart.
Citera
2021-08-14, 20:02
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det beror väl på att Stockholms stad (kommunen) inte var en del av Stockholms län före 1968! Stockholms stad hade en egen administrativ statlig enhet som kallades för Överståthållarämbetet.

Sedan har uttrycket levt kvar. Men bland ungdomar används inte det uttrycket så det kommer dö ut snart.

Aha, där ser man vad man inte vet! Ibland är Flashback en enda stor kunskapskälla. Tackar!
Citera
2021-08-15, 21:17
Medlem
Främst västerbottnisk dialekt, inland, som jag känner till pga mitt sk ursprung, Jo som sagt det finns någon form av lappländska dialekter. Det är kanske som användarnamnet jvstalin antydde tidigare ovan att dialekterna i själva verket var geografiskt begränsade till älvområden. Det fanns således troligen likheter mellan dialekterna i norra västerbotten och södra norrbotten.

"Hä gå int å skriv lappländska i forume hännä, ingen förstå va man skriv. Hä begrip ni väl?"
Citera
2021-08-15, 22:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Främst västerbottnisk dialekt, inland, som jag känner till pga mitt sk ursprung, Jo som sagt det finns någon form av lappländska dialekter. Det är kanske som användarnamnet jvstalin antydde tidigare ovan att dialekterna i själva verket var geografiskt begränsade till älvområden. Det fanns således troligen likheter mellan dialekterna i norra västerbotten och södra norrbotten.

"Hä gå int å skriv lappländska i forume hännä, ingen förstå va man skriv. Hä begrip ni väl?"

Tror inte det är någon som inte förstår det.

Här finns lite bondska. Tar ut exemplen från Norrbotten som nog är svårare att förstå:

https://youtu.be/cLnN-HIAC2c?t=107

https://youtu.be/cLnN-HIAC2c?t=156

https://youtu.be/cLnN-HIAC2c?t=215

https://youtu.be/cLnN-HIAC2c?t=275

Måste nog säga att det är svårt att hitta fulare dialekter än dessa.
Citera
2021-08-16, 07:40
Medlem
PeterNosters avatar
Ja, huvva, det är skönt med egen gruvva.

Läst någonstans att på en del gruvorter i norr talas det bergslagsmål därför att arbetskraften kom därifrån.

Ljudet dessa två norrlänningar utstöter har jag funderat på.
Det låter tonlöst på något vis. Ungefär som döva talar. Det liksom krampar.
Namnet Niva är väl samiskt eller tornedalskt/finskt.

Finns det en gemensam nämnare?
Modersmål?
Sjukdom?

Margot Wallström, politiker
Kågedalen, Västerbotten

Erik Niva, fotbollsjournalist.
Malmberget, Norrbotten

Mer OT:
I tråden tas det upp om landskapstillhörighet.
Det finns ju några ställen som ligger i ett landskap men tillhör ett annat län.
Ta t.ex orten Degerfors. Det ligger i landskapet Värmland men tillhör Örebro län.
Vad kallar sig de som bor där? Värmlänningar eller örebroare.

Har en känsla av att det beror på dagsformen på det röda och vita fotbollslaget.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-16 kl. 07:57.
Citera
2021-08-16, 12:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, huvva, det är skönt med egen gruvva.

Läst någonstans att på en del gruvorter i norr talas det bergslagsmål därför att arbetskraften kom därifrån.

Ljudet dessa två norrlänningar utstöter har jag funderat på.
Det låter tonlöst på något vis. Ungefär som döva talar. Det liksom krampar.
Namnet Niva är väl samiskt eller tornedalskt/finskt.

Finns det en gemensam nämnare?
Modersmål?
Sjukdom?

Margot Wallström, politiker
Kågedalen, Västerbotten

Erik Niva, fotbollsjournalist.
Malmberget, Norrbotten

Mer OT:
I tråden tas det upp om landskapstillhörighet.
Det finns ju några ställen som ligger i ett landskap men tillhör ett annat län.
Ta t.ex orten Degerfors. Det ligger i landskapet Värmland men tillhör Örebro län.
Vad kallar sig de som bor där? Värmlänningar eller örebroare.

Har en känsla av att det beror på dagsformen på det röda och vita fotbollslaget.

Kan garantera att många som hör vissa dialekter från bergslagen, utan att veta var personen kommer från, skulle placera den till »Norrland« ospecificerat.

Ingen från degerfors ser väl sig som annat än värmlänning.
Citera
2021-08-16, 13:49
Medlem
CarolynHaxs avatar
Vi kan väl börja med nåt lite mer grundläggande (även om Norrbottensdialekterna var roliga att lyssna på)

https://www.youtube.com/watch?v=jIroaOse07A
Citera
2021-08-16, 17:59
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan garantera att många som hör vissa dialekter från bergslagen, utan att veta var personen kommer från, skulle placera den till »Norrland« ospecificerat.

Många av mina förfäder var Degerforsare! De var alltså födda i Degerfors socken i Västerbotten. Så sent som 1971 ändrades namnet till Vindeln. Antagligen var det för att slippa förväxlingar.
Citera
2021-08-16, 18:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Många av mina förfäder var Degerforsare! De var alltså födda i Degerfors socken i Västerbotten. Så sent som 1971 ändrades namnet till Vindeln. Antagligen var det för att slippa förväxlingar.

Tror nog du förstod att det är detta Degerfors som avsågs:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Degerfors

Vindeln är för övrigt det samhälle som stod som modell för det fiktiva Vindsele som figurerna Tvillingdetektiverna bodde i. Orsaken var att Sid Roland Rommerud (ena hälften i pseudonymen Sivar Ahlrud) hade sin uppväxt där.
Citera
2021-08-17, 00:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Troligtvis inte men många örebrolänare ser sig som degerforsare i medgång. Örebroare är liksom förmer än andra.

Sen har vi ju de av örebrolänarna ockuperade delarna av Västmanland. De som bor där anser sig vara bergslagsbor och hatar närkingar. Dessutom är ju dialekterna väsensskilda.

Se bara här vad de gjorde med deras lokaltidning som ett hån:

Citat:
2010 - Namnet Bergslagsposten upphör. Istället införs en deltidning i Nerikes Allehanda som kallas "Bergslagen".

"För övrigt anser jag att Närke bör förstöras".
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-17 kl. 00:31.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in