Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Du klyver verkligen hårstrån för att tvinga fram din poänglösa poäng
Okej, jag ger dig rätt i att det är dåligt att äta ensidigt, vilket jag också hävdat hela tiden och visst, pasta med en tomatskiva och en köttbulle är absolut näringsfattigt. Däremot så är pasta liktförbaskat bra källa till bra kolhydrater och det är en bra måltid att äta pasta med t.ex. köttfärssås eller oxfilé tillsammans med grönsaker. 100 gram malet kött och blandade grönsaker är näringsrik kost, precis som jag skrev så innehåller det en stor mix av näringsämnen.
Ingen enskild komponent av en måltid är "bra mat" om man bara äter den och inget annat till. Pasta är bra i kombination med annat. Potatis är bra i kombination med annat. Ris är bra i kombination med annat. Rent socker, godis, fikabröd är däremot inte bra i kombination med annat då socker till skillnad från pasta oftast saknar fibrer och ger en instabil rusning av blodsockret istället för en stabil långsam stegring.
Nej det är bara så enkelt som att pasta är näringsfattigt, det är i princip tomma kalorier.
Kost som har väldigt dåligt näringsvärde är inte bra kost.
Hur svårt ska det egentligen vara för dig att acceptera det enkla faktumet?
Det finns massor av källor till kolhydrater som också ger gott om näring istället för bara tomma kolhydrater.
Du måste väl ändå inse hur tandlöst det är att försöka försvara pasta som bra kost?
Näringsvärdet är förövrigt mycket viktigare än vilket glykemisk-index maten har.
Din vikt kommer ju va likadan om du får 2000 kcal ifrån långsamma som "snabba kolhydrater".
Däremot kan kroppen inte skapa näring ur dina kolhydrater.
Potatis som exempel är helt enkelt ett bättre alternativ än pasta.
Listan skulle ju kunna göras hur lång som helst om vi ska hitta alternativ till kalorier istället för pastan med bättre näringsvärden.