Citat:
Ursprungligen postat av
abloodywar
Jag håller med dig, har själv ingen "buffert" i den benämningen att de ligger på ett bankkonto eller liknande där de kan användas direkt.
Finns det verkligen någon utgift som behöver betalas på dagen?
I princip alla större utgifter går att få på faktura, vilket man kan betala efter lönen har kommit in på kontot eller efter man har sålt av en liten bit av sitt aktieinnehav.
I exempel trasiga vitvaror etc, så går ju även det att leva utan någon vecka, tills man har fått löst kontanter.
Om någon kan dela med sig ett exempel där man verkligen absolut måste ha pengarna på dagen så tas det gärna emot.
Sen om man har ordnad ekonomi kan man ju sälja av fonder/aktier och få pengarna inom 1-2 dagar?
Trasiga vitvaror, om man ska antingen få det hemleverat eller hämta upp själv kommer man ju först göra det inom 1-3 dagar. Jobbigt om kylskåpet pajar men man klarar ju sig fint utan det i några dagar.
Jag har dock ett kreditkort utan avgift som buffert om jag akut skulle behöva en större utgift. 50k i kredit, bara att pröjsa av det man var tvungen att betala vid nästa löning eller när man fått det uttaget från min bank där jag har mitt sparande i värdepapper. Räntefritt i över en månad med kreditkort också.