2021-07-27, 22:17
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Jag håller med dig, har själv ingen "buffert" i den benämningen att de ligger på ett bankkonto eller liknande där de kan användas direkt.

Finns det verkligen någon utgift som behöver betalas på dagen?
I princip alla större utgifter går att få på faktura, vilket man kan betala efter lönen har kommit in på kontot eller efter man har sålt av en liten bit av sitt aktieinnehav.

I exempel trasiga vitvaror etc, så går ju även det att leva utan någon vecka, tills man har fått löst kontanter.

Om någon kan dela med sig ett exempel där man verkligen absolut måste ha pengarna på dagen så tas det gärna emot.
Sen om man har ordnad ekonomi kan man ju sälja av fonder/aktier och få pengarna inom 1-2 dagar?

Trasiga vitvaror, om man ska antingen få det hemleverat eller hämta upp själv kommer man ju först göra det inom 1-3 dagar. Jobbigt om kylskåpet pajar men man klarar ju sig fint utan det i några dagar.

Jag har dock ett kreditkort utan avgift som buffert om jag akut skulle behöva en större utgift. 50k i kredit, bara att pröjsa av det man var tvungen att betala vid nästa löning eller när man fått det uttaget från min bank där jag har mitt sparande i värdepapper. Räntefritt i över en månad med kreditkort också.
Citera
2021-07-27, 22:25
Medlem
Skulle själv få sjuk ångest om jag behövde ta ut pengar från mina investeringskonton så jag har sisådär 9 månadsomkostnader i min buffert. Men det är väl inte logiskt så klart.

Kanske 2-3 månadsomkostnader känns rimligt att ha i buffert. Man brukar ju kunna ta ut pengar rätt fort från sin depå ändå.
Citera
2021-07-27, 22:26
Medlem
Cameltotems avatar
Har mellan 30-50k i buffert.

Mer än så behöver man ju egentligen inte.

Resten på Avanza.
Citera
2021-07-27, 22:33
Medlem
Bankdosas avatar
Lite nyfiken på hur ni gör vid större renovering eller bilköpdär det kan röra sig om hundratusentals kronor. Har ni dessa pengar liggandes eller blir det till att låna/sälja av värdepapper?
Citera
2021-07-27, 22:34
Medlem
Fru med barn och villa.

Vi har en buffer på 150k som ligger på sparkonto. Resten är investerat på börsen. Strategin är att 50% följer index, och 50% är mer högrisk och trackar investmentbolag. Varit en bra strategi i 10+ år nu.
Citera
2021-07-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har mellan 30-50k i buffert.

Mer än så behöver man ju egentligen inte.

Resten på Avanza.

Ja, det är en summa som känns rimlig…

Både min man och jag har ett kreditkort som vi aldrig använt, men som är en extra säkerhet vid tex utlandsvistelse.

I min värld känns det främmande att hamstra pengar på ett räntekonto.
Citera
2021-07-27, 22:40
Medlem
SoundBlasters avatar
Har en månadslön netto i buffert på ett vanligt sparkonto, har svårt att se varför man behöver mer. Bättre att investera pengarna. Har dessutom kreditkort att ta till om jag mot förmodan skulle få en enorm utgift som måste betalas direkt.
Citera
2021-07-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Lite nyfiken på hur ni gör vid större renovering eller bilköpdär det kan röra sig om hundratusentals kronor. Har ni dessa pengar liggandes eller blir det till att låna/sälja av värdepapper?

Vi leasar bil och har lånat vid renoveringar som kräver större summor.
Citera
2021-07-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Jag brukar alltid ha som regel att ha minst 100k på ett vanligt sparkonto ifall man får för sig att vara lite spontan och boka någon resa eller liknande. Resterande kapital är investerat på börsen.
Men då har du ju ingen buffert... En resa är ju inte plötslig, oväntad eller nödvändig.
Citera
2021-07-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Får ofta höra att man ska ha några månads löner som buffert. Men jag vill inte ha några månadslöner på ett räntekonto. Där står det ju still?
Har allt vårt sparande utspritt på ungefär 50/50 på högrisk/ lågrisk.
Sen har jag drygt 15.000 på ett räntekonto i min bank som jag lätt för över om det behövs av någon anledning. Men skulle en diskmaskin gå sönder kan vi lätt betala den med månadslönen.
Jag är gift och vi har delad ekonomi. Har två barn. Bra inkomster och låga utgifter. Men har trots allt bostadslån, bil som kostar osv.

Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?

Buffert hit och buffert dit. Alla familjer och alla förutsättningar ser olika ut.

Är man akademiker med två vänstertummar (och är högerhänt) och bor i villa behövs det väl nästan en årslön i buffert som någon gammal moderat på fullt allvar menade att alla skulle ha på banken.

Är man lite praktiskt lagd och har lite kontakter kan man väl fixa även att taket blåser av villan utan att bli ruinerad.
Citera
2021-07-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Buffert hit och buffert dit. Alla familjer och alla förutsättningar ser olika ut.

Är man akademiker med två vänstertummar (och är högerhänt) och bor i villa behövs det väl nästan en årslön i buffert som någon gammal moderat på fullt allvar menade att alla skulle ha på banken.

Är man lite praktiskt lagd och har lite kontakter kan man väl fixa även att taket blåser av villan utan att bli ruinerad.

Jo självklart ser allas förutsättningar olika ut, så är det ju alltid. Finns ju ingen som har exakt samma utgångsläge. Men jag tycker det är intressant att höra hur andra tänker/ resonerar. Även om man har olika förutsättningar, så kan man lära sig från andra eller ge mig fler perspektiv. Jag är en person som ofta gör som jag alltid har gjort och då behöver jag få lite inspiration.
Citera
2021-07-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Får ofta höra att man ska ha några månads löner som buffert. Men jag vill inte ha några månadslöner på ett räntekonto. Där står det ju still?
Har allt vårt sparande utspritt på ungefär 50/50 på högrisk/ lågrisk.
Sen har jag drygt 15.000 på ett räntekonto i min bank som jag lätt för över om det behövs av någon anledning. Men skulle en diskmaskin gå sönder kan vi lätt betala den med månadslönen.
Jag är gift och vi har delad ekonomi. Har två barn. Bra inkomster och låga utgifter. Men har trots allt bostadslån, bil som kostar osv.

Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?

Köp lite fysiskt guld. Det brukar behålla värdet i inflationer och öka i värde på 1st, 20års period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in