2024-07-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Jag har använt mig av en del av min buffert. Det är det den är tänkt för men jag minns inte när jag nallade från bufferten sist. Givetvis så ska jag fylla på bufferten men hur snabbt ska det gå? Har legat på motsvarande 3 månaders utgifter. I och med att jag inte rör bufferten så ofta så ser jag det inte som livsviktigt att den alltid är full.

Nu är läget så att jag har fått en duktig löneökning, bör jag då öka buffertens storlek? Jag hoppas på att ligga kvar på samma månadsutgifter som tidigare och öka på sparandet.

Jag ser bufferten som snabbt tillgängliga pengar som ska användas vid behov, behövs det mer än så så finns sparandet men det är några dagar bort.

Bufferten kan ju i praktiken omöjligt alltid vara full direkt efter man behövt ta därifrån, då faller ju hela syftet med den. Fyll på i den takt du brukar anser jag.

Om du inte ökar dina levnadskostnader när du får högre lön finns det ingen anledning att äga på bufferten, utan kör på långsiktigt sparande istället!
Citera
2024-07-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Får ofta höra att man ska ha några månads löner som buffert. Men jag vill inte ha några månadslöner på ett räntekonto. Där står det ju still?
Har allt vårt sparande utspritt på ungefär 50/50 på högrisk/ lågrisk.
Sen har jag drygt 15.000 på ett räntekonto i min bank som jag lätt för över om det behövs av någon anledning. Men skulle en diskmaskin gå sönder kan vi lätt betala den med månadslönen.
Jag är gift och vi har delad ekonomi. Har två barn. Bra inkomster och låga utgifter. Men har trots allt bostadslån, bil som kostar osv.

Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?

Jag har familj och hus, har 400k på räntebärande konto som buffert. Det händer grejer i livet och jag vill inte vara tvungen att budgetera för alla saker eller ta lån när det krävs investeringar.
Citera
2024-07-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Bufferten kan ju i praktiken omöjligt alltid vara full direkt efter man behövt ta därifrån, då faller ju hela syftet med den. Fyll på i den takt du brukar anser jag.

Om du inte ökar dina levnadskostnader när du får högre lön finns det ingen anledning att äga på bufferten, utan kör på långsiktigt sparande istället!

Tack, var lite det jag var inne på
Citera
2024-07-22, 12:20
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag har hela sparandet hos avanza. Jag har dessutom kreditkort utan några som helst lån så skulle jag behöva pengar snabbt använder jag krediter och tar senare ut ur mitt sparande och betalar tillbaka allt. Det passar mig.

Men mitt sparande har ju passerat min buffert.
Citera
2024-07-22, 20:49
Medlem
I början tar vi allt från den lekfulla sidan om buffert. Själv har jag några miljoner i buffert. Ser olika möjligheter med buffertsparande. Buffert på räntekonto o buffert i fond eller aktier. Det är bara att dela upp. Däremot ser jag inte amorteringar som sparande.
Citera
2024-07-23, 00:16
Medlem
Jag ser tragiska människor som inte vet nåt om ekonomi. Svenskar är ekonomiska buffert idioter.
Ta ett lån till semestern osv.
Citera
2024-07-26, 11:10
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Har 200K buffert på sparkonto 3,7% ränta vilket känns alldeles för magert (inga värdepapper f.n)

Har renoverad villa som är i ganska bra skick med 10% belåning + obelånad Fritidshus från 2020-talet

När jag säljer villan och flyttar till fritidshuset så blir det ca 2,5milj över, och jag kommer nog ha 1milj på
sparkonto som inflationen äter upp.. varför? jag klarar mig gott på det jag har, och vill inte gambla med
allt. Skulle egentligen vilja ha max 500K på sparkonto/räntekonto men inte mindre

Vet inte hur man skall få in ex 2milj nytt kapital på börsen smartast.. uppdelar på 8 kvartal, men då
tappar man tidsvärde iaf historiskt. Men så hade jag nog ändå valt att göra

OBS: vill tillägga att jag har sjukpension och svårt att låna nytt kapital om det krisar. Får nästan
maxtaket och har knappt några utgifter, speciellt när jag flyttat
Senast redigerad av Fritidsforskarn 2024-07-26 kl. 11:54.
Citera
2024-07-26, 11:31
Avstängd
Takpapps avatar
En så personlig fråga att det inte finns något generellt svar. När bilen var gammal var min buffert stor, när jag köpt en ny behöver den inte vara lika stor. Men självklart ska man ha pengar så man kan köpa vadhelst som kan behövas utan att ta lån, det gör bara fattigt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Tidigare har vi testat att använda kreditkort. Men det var tammefan det deppigaste vi någonsin har gjort. Så fort lönen kommer så blir man av med allt. Jag förstår inte dom som håller på med kreditkort.

Va? Om du blir av med allt så har du förköpt dig med kortet. Har du ett shoppingberoende? Eller saknar du ekonomisk mognad att förstå pengars värde? Vitsen med kreditkort är att du betalar efteråt istället för att sitta och trycka på pengarna tills det ska handlas.
Citera
2024-07-26, 11:49
Medlem
Har cirka 20k buffert på min vanliga bank för spontana utgifter.

Därtill cirka 50-100k på sparkonto hos Avanza. Används mest för att köpa värdepapper vid nedgångar, så dessa pengar omsätts regelbundet. Försöker dock aldrig tömma detta kontot helt, trevligt med lite extra buffert.

Egentligen räcker 20k gott och väl för mig i buffert. Bor i hyresrätt, bilen är betalt, inga lån och inga dyra hobbies.

Ser ingen mening med att ha flera hundra tusen i buffert på ett sparkonto som aldrig används. Då kan pengarna ligga investerade istället.
Citera
2024-07-26, 12:56
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
En så personlig fråga att det inte finns något generellt svar. När bilen var gammal var min buffert stor, när jag köpt en ny behöver den inte vara lika stor. Men självklart ska man ha pengar så man kan köpa vadhelst som kan behövas utan att ta lån, det gör bara fattigt folk.

Va? Om du blir av med allt så har du förköpt dig med kortet. Har du ett shoppingberoende? Eller saknar du ekonomisk mognad att förstå pengars värde? Vitsen med kreditkort är att du betalar efteråt istället för att sitta och trycka på pengarna tills det ska handlas.

Istället för att pröjsa med pengar vi redan har tog vi någon bilreparation på kortet.
Citera
2024-07-26, 14:23
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Tidigare har vi testat att använda kreditkort. Men det var tammefan det deppigaste vi någonsin har gjort. Så fort lönen kommer så blir man av med allt. Jag förstår inte dom som håller på med kreditkort.

Jag köper alltid allt på kreditkort om möjlighet finnes. Jag tycker att det är överlägset. Dels är man mycket bättre skyddad mot olika oförutsedda händelser än om man betalar med bankkort, och dels så får man en liten slant i bonus som tack för att man använder korten.

När jag får lön så betalar jag alltid alla räkningar samma dag, och då vill jag gärna ha en viss summa kvar på lönekontot (för att t.ex kunna swisha). Allt över den summan fördelar jag på en buffert och ett långsiktigt sparande.

Bufferten använder jag om lönen någon gång inte skulle räcka till att betala alla räkningar. Det är klart att det finns månader när utgifterna är större än inkomsterna, men jag försöker att undvika detta så långt det är möjligt.

Det långsiktiga sparandet hoppas jag kunna bygga på tills jag blir gammal, men det är klart att jag kan tänka mig att ta av det om jag behöver byta tak på huset eller nåt (fast jag höjer hellre huslånet om möjligt).
Citera
2024-07-27, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
I början tar vi allt från den lekfulla sidan om buffert. Själv har jag några miljoner i buffert. Ser olika möjligheter med buffertsparande. Buffert på räntekonto o buffert i fond eller aktier. Det är bara att dela upp. Däremot ser jag inte amorteringar som sparande.

Får jag fråga vad du har tänkt använda din buffert till? Är lite nyfiken då de flesta antagligen inte behöver några miljoner i buffert. Sparande, fonder, aktier etc kan absolut vara bra att ha. Inklusive större belopp, då det även kan användas som kontantinsats när man vill köpa en ny bostad osv. Men några miljoner i buffert verkar vara ovanligt hög. Inte för att jag klagar eller något. Det sticker bara ut från mängden.
Senast redigerad av Amberfly 2024-07-27 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in