Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Tidigare har vi testat att använda kreditkort. Men det var tammefan det deppigaste vi någonsin har gjort. Så fort lönen kommer så blir man av med allt. Jag förstår inte dom som håller på med kreditkort.
Jag köper alltid allt på kreditkort om möjlighet finnes. Jag tycker att det är överlägset. Dels är man mycket bättre skyddad mot olika oförutsedda händelser än om man betalar med bankkort, och dels så får man en liten slant i bonus som tack för att man använder korten.
När jag får lön så betalar jag alltid alla räkningar samma dag, och då vill jag gärna ha en viss summa kvar på lönekontot (för att t.ex kunna swisha). Allt över den summan fördelar jag på en buffert och ett långsiktigt sparande.
Bufferten använder jag om lönen någon gång inte skulle räcka till att betala alla räkningar. Det är klart att det finns månader när utgifterna är större än inkomsterna, men jag försöker att undvika detta så långt det är möjligt.
Det långsiktiga sparandet hoppas jag kunna bygga på tills jag blir gammal, men det är klart att jag kan tänka mig att ta av det om jag behöver byta tak på huset eller nåt (fast jag höjer hellre huslånet om möjligt).