2021-07-27, 23:15
Medlem
basseakers avatar
Har en relativt liten buffert, bor i hyreslägenhet med sambon så några tusenlappar räcker. Bufferten ska helt enkelt matcha ens livssituation och ta höjd för att samtliga saker som inte får gå sönder går sönder (kyl, frys, bil etc). Nu är ju inte det ett problem för mig så bufferten behöver enbart täcka cykelreparation, trasig mobil eller diskmaskin.

Jag har däremot med sambon satt upp ett gemensamt insättningskonto där vi sätter in 500kr i månaden för att täcka diverse gemensamma utgifter som t.ex. presenter och det som blir över används sedan för något roligt på sommaren. Har också ett konto där jag sparar för större konsumtion, läs målsparande, som har gått till dator, gitarr och resor. Pengarna på det kontot används alltså lite titt som tätt, rätt skönt att redan ha sparat in det istället för att plocka ifrån lönen.

Jag tror inte att allt ska vara på börsen, enbart pengar som ska ligga där i 20år.
Citera
2021-07-27, 23:26
Medlem
Frisims avatar
Bor i villa med mina sambo. Vi lägger gemensamt 5000 på ett delat sparkonto varje månad. På detta konto har vi sagt att vi alltid ska ha som minst 80k, och ifall vi kommer över det använder vi resten till att renovera eller resa tex.

Jag sover gott av en stadig buffert. Rasar börsen och bilens växellåda på samma gång behöver jag inte realisera förlusten genom att sälja av värdepapper för att fixa bilen.
Citera
2021-07-28, 00:12
Medlem
Jag har i princip allt investerat på börsen men så har jag
koll på ekonomin, säker anställning, och brukar spara
15000 i månaden. De flesta större utgifter kan jag planera
för och spara undan till. Det har hänt mig en gång att jag
fått sälja av från börsplaceringarna då bilen bröt ihop oväntat.
Det var ingen katastrof.

Den som inte har något överskott en vanlig månad, inget börssparande
och en osäker anställning där eventuell a-kassa kan dröja månader
innan utbetalning har såklart ett större behov.

Tänkvärt är att 100k på börsen istället för 0-räntekonto ger
~8000/år × 40 år=320.000 över ett arbetsliv.
Ännu mer om man beaktar ränta på räntan.
Senast redigerad av Bushbuck 2021-07-28 kl. 00:28.
Citera
2021-07-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Skulle själv få sjuk ångest om jag behövde ta ut pengar från mina investeringskonton så jag har sisådär 9 månadsomkostnader i min buffert. Men det är väl inte logiskt så klart.

Kanske 2-3 månadsomkostnader känns rimligt att ha i buffert. Man brukar ju kunna ta ut pengar rätt fort från sin depå ändå.

Har ungefär samma
Citera
2021-07-28, 00:27
Medlem
BiggusDs avatar
Har 3månadslöner i några fonder med låg risk, som bara ska användas om det blir problem med inkomst, tänk sjukskrivning eller liknande.
Jag sitter också på lite högrisk fonder till konsumtion.

Dessutom har jag ett outnyttjat kreditkort som används som övergång vid större oförutsedda kostnader.

Varför detta upplägg?
Avkastningen på fonderna är bättre än 0 räntan på bankkontot. Kreditkort är gratis att äga, och är räntefritt i "några veckor", då hinner jag sälja av lite fonder eller få in ny lön innan det börjar ticka ränta.
Samtidigt kan jag köpa ny kyl och frys samma dag blixten slagit ner
Citera
2021-07-28, 00:46
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Jag håller med dig, har själv ingen "buffert" i den benämningen att de ligger på ett bankkonto eller liknande där de kan användas direkt.

Finns det verkligen någon utgift som behöver betalas på dagen?
I princip alla större utgifter går att få på faktura, vilket man kan betala efter lönen har kommit in på kontot eller efter man har sålt av en liten bit av sitt aktieinnehav.

I exempel trasiga vitvaror etc, så går ju även det att leva utan någon vecka, tills man har fått löst kontanter.

Om någon kan dela med sig ett exempel där man verkligen absolut måste ha pengarna på dagen så tas det gärna emot.

Vad händer om du blir arbetslös och behöver kunna leva X antal månader innan din akassa behandlar ditt ärende. Många har 2-4 veckors uppsägningstid så därför är det smart att ha åtminstone 3 månaders buffert redo i förväg.

Att sälja av sitt aktieinnehav för att släcka en brand förutsätter att man ligger på plus och att läget ligger rätt att sälja vilket knappast är en garanti när man väl behöver pengarna.

Själv ser jag min buffert som en sköld för mitt övriga sparande. Har själv hamnat i fällan av att inte ha någon buffert, hamnat i en situation där jag behövde pengarna och var tvungen att sälja värdepapper till förlust vilket jag hade sluppit om jag hade haft en sköld som kunde ta smällen istället. För att inte tala om att man sover bättre.

Annan poäng är att en buffert är en bra "fuck you" fond, ifall man skulle vantrivas på sitt jobb och har råd att säga upp sig istället för att vara fången i ett "måste ha ett jobb" fällan för att man lever enbart från lön till lön.

Att ha en buffert på åtminstone 3 mån får mig att sova tryggare. Men jag rekommenderar alla att ha åtminstone 10k redo för oförutsägbara utgifter så man åtminstone slipper ta sms-lån eller liknande om något oförutsägbart händer och man behöver snabba cash. Gäller i synnerhet om man bor i villa eller äger en bil som man är beroende av.
Senast redigerad av Nordoxen 2021-07-28 kl. 01:08.
Citera
2021-07-28, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Får ofta höra att man ska ha några månads löner som buffert. Men jag vill inte ha några månadslöner på ett räntekonto. Där står det ju still?
Har allt vårt sparande utspritt på ungefär 50/50 på högrisk/ lågrisk.
Sen har jag drygt 15.000 på ett räntekonto i min bank som jag lätt för över om det behövs av någon anledning. Men skulle en diskmaskin gå sönder kan vi lätt betala den med månadslönen.
Jag är gift och vi har delad ekonomi. Har två barn. Bra inkomster och låga utgifter. Men har trots allt bostadslån, bil som kostar osv.

Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?
Jag ligger personligen 40% likvid som det ser ut just nu. Dels vill jag ha en trygg likvid position. Om vi hamnar i en svacka så är jag redo att handla. Dels vill jag kunna investera i andra saker än börsen. Silver/guld/krypto eller andra potentiella samlarföremål som jag kan använda som hedge mot en framtida börskrasch.

Ligger du 100% investerad och vi hamnar i en lång svacka så blir det mentalt stressigt. Föreställ dig röda siffror dag in och dag ut i månader, kanske tom år och fråga dig själv: klarar jag av att hålla 100% av mitt kapital i den brinnande elden utan att få ett psykbryt?
Citera
2021-07-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Jo självklart ser allas förutsättningar olika ut, så är det ju alltid. Finns ju ingen som har exakt samma utgångsläge. Men jag tycker det är intressant att höra hur andra tänker/ resonerar. Även om man har olika förutsättningar, så kan man lära sig från andra eller ge mig fler perspektiv. Jag är en person som ofta gör som jag alltid har gjort och då behöver jag få lite inspiration.

Får be om ursäkt att jag lät lite dryg, det var inte riktat mot dig personligen utan mer mot fenomenet att allt från låneinstitut till ekonomiska rådgivare har så bestämda tvärsäkra exakta summor för hur mycket som ska finnas i en buffert.

Det finns så oerhört många variabler att ta hänsyn till så det blir nästan bara dumt att sätta olika summor.

Är du praktiskt lagd, har bra kontakter med hantverkare, som person inte har några problem med provisoriska tillfälliga lösningar samt äger nån snöskoter/båt/bil som snabbt går att omvandla till kontanter etc behövs ju inte många tusenlappar.

Måste du köpa in minsta lilla hantverkstjänst, har noll kontakter du kan dra nytta av, bara äger en cykel i övrigt och dessutom måste ha allt i hemmet fungerande omgående blir det ju ett helt annat läge.

För egen del har två plattor på spisen lagt av. Finns säkert folk som känt att det behövt åtgärdas omgående, jag har haft det så i två år och skulle kunna leva med det resten av livet.

Om bilen la av och det var ett dyrt/komplicerat fel skulle jag cykla eller köpa ett lik för 5000 och åka i tills den första går att laga billigare andra måste ha ut sin halvmiljon bil omgående för att må bra, kosta vad det kosta vill.

Osv
Citera
2021-07-28, 06:22
Medlem
Germanofils avatar
Bor i villa med fru och två barn. Vi brukar ha någonstans mellan 10k EUR och 15k EUR i likvida medel på sparkonto. Det räcker bra. Den dyraste oväntade utgift jag kan tänka mig är om värmen (gasbrännare) pajar vilket skulle kosta oss 8-9k EUR i ett slag.

Vi har även ett bosparande med syfte att användas för renoveringar av huset.
Citera
2021-07-28, 06:34
Medlem
65 000 på ett sparkonto, resten ligger på Avanza.

Passar bra vid spontana resor eller andra plötsliga inköp.
Citera
2021-07-28, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Syftet med buffertspar är just det; att ha en buffert. Dvs, syftet är att pengarna ska finnas där när du behöver dem, inte att man ska tjäna på dem. Därav att pengarna (i mitt fall åtminstone) ligger på räntekonto.
Hos vilken bank har du räntekonto som är rörlig sparkonto?
Citera
2021-07-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Buffert hit och buffert dit. Alla familjer och alla förutsättningar ser olika ut.

Är man akademiker med två vänstertummar (och är högerhänt) och bor i villa behövs det väl nästan en årslön i buffert som någon gammal moderat på fullt allvar menade att alla skulle ha på banken.

Är man lite praktiskt lagd och har lite kontakter kan man väl fixa även att taket blåser av villan utan att bli ruinerad.

Anne Wibble, folkpartist.
https://www.svd.se/anne-wibble-och-en-arslon-pa-banken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in