Citat:
Ursprungligen postat av
byronessa
Jo självklart ser allas förutsättningar olika ut, så är det ju alltid. Finns ju ingen som har exakt samma utgångsläge. Men jag tycker det är intressant att höra hur andra tänker/ resonerar. Även om man har olika förutsättningar, så kan man lära sig från andra eller ge mig fler perspektiv. Jag är en person som ofta gör som jag alltid har gjort och då behöver jag få lite inspiration.
Får be om ursäkt att jag lät lite dryg, det var inte riktat mot dig personligen utan mer mot fenomenet att allt från låneinstitut till ekonomiska rådgivare har så bestämda tvärsäkra exakta summor för hur mycket som ska finnas i en buffert.
Det finns så oerhört många variabler att ta hänsyn till så det blir nästan bara dumt att sätta olika summor.
Är du praktiskt lagd, har bra kontakter med hantverkare, som person inte har några problem med provisoriska tillfälliga lösningar samt äger nån snöskoter/båt/bil som snabbt går att omvandla till kontanter etc behövs ju inte många tusenlappar.
Måste du köpa in minsta lilla hantverkstjänst, har noll kontakter du kan dra nytta av, bara äger en cykel i övrigt och dessutom måste ha allt i hemmet fungerande omgående blir det ju ett helt annat läge.
För egen del har två plattor på spisen lagt av. Finns säkert folk som känt att det behövt åtgärdas omgående, jag har haft det så i två år och skulle kunna leva med det resten av livet.
Om bilen la av och det var ett dyrt/komplicerat fel skulle jag cykla eller köpa ett lik för 5000 och åka i tills den första går att laga billigare andra måste ha ut sin halvmiljon bil omgående för att må bra, kosta vad det kosta vill.
Osv