2021-07-27, 20:31
Medlem
Får ofta höra att man ska ha några månads löner som buffert. Men jag vill inte ha några månadslöner på ett räntekonto. Där står det ju still?
Har allt vårt sparande utspritt på ungefär 50/50 på högrisk/ lågrisk.
Sen har jag drygt 15.000 på ett räntekonto i min bank som jag lätt för över om det behövs av någon anledning. Men skulle en diskmaskin gå sönder kan vi lätt betala den med månadslönen.
Jag är gift och vi har delad ekonomi. Har två barn. Bra inkomster och låga utgifter. Men har trots allt bostadslån, bil som kostar osv.

Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?
Citera
2021-07-27, 20:35
Medlem
RedXs avatar
Syftet med buffertspar är just det; att ha en buffert. Dvs, syftet är att pengarna ska finnas där när du behöver dem, inte att man ska tjäna på dem. Därav att pengarna (i mitt fall åtminstone) ligger på räntekonto.
Citera
2021-07-27, 20:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Varje svensk borde ha typ femti' tovor på ett järnransonkonto som inte får röras. Ransomkonto, typ.

Det kräver disi-pli-n på bitarna och karaktär.

Inga utsvävelser. Billigaste, på Bolaget. Ratta en nittiotalare fram tills trafikborgarrådet hr David H (mp) förbjuder också den.

Stå ut med rikingggrannens spefulla blickar, han som ger Tionde tiill B L M och E X P O av sin feta löning och skyter om d på Fejan.

En måst' va Tuff, för ha buff.
Citera
2021-07-27, 21:04
Medlem
Jag håller med dig, har själv ingen "buffert" i den benämningen att de ligger på ett bankkonto eller liknande där de kan användas direkt.

Finns det verkligen någon utgift som behöver betalas på dagen?
I princip alla större utgifter går att få på faktura, vilket man kan betala efter lönen har kommit in på kontot eller efter man har sålt av en liten bit av sitt aktieinnehav.

I exempel trasiga vitvaror etc, så går ju även det att leva utan någon vecka, tills man har fått löst kontanter.

Om någon kan dela med sig ett exempel där man verkligen absolut måste ha pengarna på dagen så tas det gärna emot.
Citera
2021-07-27, 21:05
Medlem
Fru och ett par barn, jag gissar att ni bor i hus. Hade jag bott i villa hade jag nog haft större buffert än jag har idag i alla fall, men jag är barn-, bil- och huslös.

Ni kan ju fundera på vad det värsta som kan hända är. Och då menar jag inte att varje pinal går sönder precis samtidigt, utan vilken händelse som kan medföra den största kostnaden och ha en buffert för den och kanske lite till. Klassikern att kylskåpet går sönder kan ju inträffa samtidigt.

Ungefär så skulle jag lägga upp en buffert om jag var i behov av en. Men det kanske blir en för låg summa, vad vet jag?
Citera
2021-07-27, 21:11
Medlem
Likvida medel som kan användas omedelbart behöver man ha. Exempelvis kan dom användas för att köpa dyra flygbiljetter hem från utlandet om något skulle hända på en semester.
Citera
2021-07-27, 21:13
Medlem
Jag brukar alltid ha som regel att ha minst 100k på ett vanligt sparkonto ifall man får för sig att vara lite spontan och boka någon resa eller liknande. Resterande kapital är investerat på börsen.
Citera
2021-07-27, 21:20
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Syftet med buffertspar är just det; att ha en buffert. Dvs, syftet är att pengarna ska finnas där när du behöver dem, inte att man ska tjäna på dem. Därav att pengarna (i mitt fall åtminstone) ligger på räntekonto.
Jepp. Spara långsiktigt gör jag med, men just buffertspar används när det behövs. Förutom att det känns tryggt att ha några månadslöner i buffert känns det skönt att inte behöva snåla under månader när oväntade kostnader dyker upp.
Citera
2021-07-27, 21:34
Medlem
welcometorealitys avatar
Räntekontona är helt värdelösa, det ger ingenting, de räcker bara med ett buffertkonto när slantarna plötsligt behövs, jag har två buffertkonton.
Citera
2021-07-27, 21:58
Medlem
FladderFarfars avatar
Jag brukar ha 60 - 70 papp på ett vanligt konto, utifall att bilen, frysen, diskmaskinen eller något annat skittråkigt skulle gå sönder.

Sedan så har jag gjort så att vid ordentliga börsnedgångar så skickar jag in min buffert lite strategiskt på aktier och fonder... som jag månadssparar på i vanliga fall.

Har kört så sedan 00 ungefär.
Citera
2021-07-27, 22:00
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?

Ser själv ingen poäng med att ha separata konton. Om jag behöver få loss lite cash, och som inte kan lösas med faktura, så säljer jag bara av en del lågriskaktier på depån och får snabbt pengarna in på kontot.

I tider med låga räntor så ska pengar investeras och växa, inte ligga och ruttna på spar -och räntekonton.
Citera
2021-07-27, 22:11
Medlem
Kör själv på 30k vanlig buffert och en separat buffert/sparkonto jag sätter in 200kr i månaden på för lägenheten såsom vitvaror eller reparationer. Största chansen att jag nallar på bufferten är boendet, och förhoppningsvis är den tillräckligt stor att täcka när väl nått går sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in