2021-07-22, 14:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0d
Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.

Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?

För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?
Jag är ingen antivaxxare, jag tar gärna och ofta vaccin för farliga eller dödliga sjukdomar. Vaccinet har hjälpt oss utrota smittkoppor, och vi skulle kunna slippa mässling och polio också, om det inte vore för idioterna.
Jag tar dock inte influensavaccin, snabbutvecklade vaccin mot ofarliga och snabbmuterande sjukdomar låter som en dålig deal för mig. Det är obekvämt men ofarligt att få sjukdomen, och vaccinet är oprövat.
Tvärtemot smittkoppor, polio, TBE m fl, alltså.
Vi kommer aldrig att vaccinera bort influensa som vi gjort med smittkoppor, men vi riskerar fler katastrofer likt Pandemrix och narkolepsin, till ingen nytta. Vi har vaccinerat mot influensa i många år utan att få färre influensor.
Vaccinera riskgrupperna, lämna resten ifred.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det är samma typ av människor som tror att jorden är platt och att mediciner blir starkare ju mer man späder ut dem.
Nja, inte plattjordare, och verkligen inte homeopat, men med förståelse för risk/reward, se ovan.
Jag tog aldrig Pandemrix, och inte mitt barn heller, hade vi rätt eller fel, såhär i efterhand? Vi fick fö aldrig den influensan.

Tegnell var mannen som köpte 18 miljoner doser Pandemrix till Sverige, och fortfarande tycker han gjorde rätt. Ska jag ta vaccinationsråd av honom? Eller dig? Eller tänka själv?
Citera
2021-07-22, 14:42
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Men dessa vaccin som kommer ut nu mot covid vet man inte ett jävla skit om, detta är ett virus som bara är 1.5 år gammalt. Om du förstår hur jävla lång process det är att forska om verkningar av vaccin och virus så förstår du hur jävla skrämmande det är. Särskilt när man vaccinerar folk en masse.
Det här är ju dock en sanning med jääääävligt mycket modifikation och det finns två viktiga faktorer här som du verkar ignorera.

1. Man kan accelerera processen rätt duktigt om man kör vissa moment parallellt istället för seriellt. Oftast håller man på rätt länge med cellodlingar innan man går på djurförsök. Men man kan gå på djurförsöken direkt. Det kostar mer, men funkar för att snabba på processen.

2. Man började inte från scratch. Dessa vaccin bygger på vaccin som utvecklades mot ett annat virus. Man tog ett existerande vaccin och modifierade det lite.

Vi vet inte lika mycket om coronavaccinen som vi vet om vaccinen mot polio och mässlingen. Men att säga att vi "inte vet ett skit" är bara löjeväckande trams.
Citera
2021-07-22, 14:44
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Du är en sådan som är pissdålig på att värdera information ja. Ditt exempel med svininfluensan bevisar det. Tittar man med lite mer nyktra och utbildade ögon på de siffrorna så ser man att det var en storm i ett vattenglas.

Jag är inte lika hjärntvättat som er som tydligen tar vad som helst bara för att staten vill det.Skullen staten säga att ni måste ta kuk i röven för att bli friska så hade ni gjort det utan att ens blinka. Ni skulle inte ens frågasätta varför utan bara böja er fram och bli penetrerad. Säger du samma sak till dom som fick biverkningar av också att det bara va ett storm i ett glas?

Du är sån som inte kan acceptera att andra inte tycker som dig och då är dom det ena och det andra.
Citera
2021-07-22, 14:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Jag är inte lika hjärntvättat som er som tydligen tar vad som helst bara för att staten vill det.Skullen staten säga att ni måste ta kuk i röven för att bli friska så hade ni gjort det utan att ens blinka. Ni skulle inte ens frågasätta varför utan bara böja er fram och bli penetrerad. Säger du samma sak till dom som fick biverkningar av också att det bara va ett storm i ett glas?

Du är sån som inte kan acceptera att andra inte tycker som dig och då är dom det ena och det andra.
Du verkar ju ha seriösa skruvar lösa.
Citera
2021-07-22, 14:46
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Det här är ju dock en sanning med jääääävligt mycket modifikation och det finns två viktiga faktorer här som du verkar ignorera.

1. Man kan accelerera processen rätt duktigt om man kör vissa moment parallellt istället för seriellt. Oftast håller man på rätt länge med cellodlingar innan man går på djurförsök. Men man kan gå på djurförsöken direkt. Det kostar mer, men funkar för att snabba på processen.

2. Man började inte från scratch. Dessa vaccin bygger på vaccin som utvecklades mot ett annat virus. Man tog ett existerande vaccin och modifierade det lite.

Vi vet inte lika mycket om coronavaccinen som vi vet om vaccinen mot polio och mässlingen. Men att säga att vi "inte vet ett skit" är bara löjeväckande trams.

Kort sagt kan man sammanfatta det du skrev med "man vet inte" man gissar bara. Finns en anledning till varför vaccinen var i nöd.

Risken må vara liten, men kan få ödesdigra konsekvenser när man gett sig fan på att vaccinera hela jordens befolkning.

Om du inte inser detta så finns det väl ingen räddning för dig.
Citera
2021-07-22, 14:48
Medlem
TS bevisar hysterin och hur media hjärntvättar folk. Då har jag ändå tagit vaccinet.
Hade jag inte känt mig tvingad hade jag aldrig tagit det.
Undrar vilken grupp vi hamnar i som hatar sprutan och endast tagit den för vi har känt oss tvingade.

Jag förstår folk som inte tar den. Vaccin tar man alltid för man känner sig tvingad.
Ingen vill spruta in okända substanser i kroppen.
Citera
2021-07-22, 14:51
Medlem
Citat:

Du har antagligen tagit vaccinet, så det gör dig otroligt biased givetvis. Det känns ju som att du och flera andra behöver rättfärdiga ert beslut att ta vaccinet, vad gör du annars här i tråden?

När blev man idiot bara för att man ifrågasätter istället för att svälja allt? Allt lutar ju åt att vaccinet är relativt riskfritt och att det är vägen ut ut pandemin, men att inte ifrågasätta vaccinet efter alla rykten och osäkerhet tycker jag är väldigt naivt. Jag menar, någon röst i ert huvud måste ju också tvekat innan ni tog sprutan, allt annat vore ju väldigt märkligt.
Citera
2021-07-22, 14:52
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
"Jag är inte lika hjärntvättad" låter precis som det plattjordare och homeopater säger.

Självfallet var varje fall av narkolepsi en tragedi för den personen som drabbades. Men det var väldigt få det handlade om. Och sen är det ju alltid jävligt lätt att vara den som sitter och är efterklok.

Citat:
Jag har för länge sedan lärt mig acceptera att det finns folk som tror på felaktigheter på grund av bristande intelligens och/eller utbildning. Jag har inte svårare att acceptera att du gör som du gör än vad jag har att acceptera att någon med Downs syndrom vägrar duscha.

Strunta i att ta vaccinet du. Jag bryr mig inte om vad du gör. Jag bryr mig heller inte om du använder helande kristaller istället för att belasta sjukvården.

Men det är ju rätt typiskt sådana som er att försöka få det hela till att handla om vad man "tycker".
Citera
2021-07-22, 14:52
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Det är skillnad på vaccin och vaccin. Vet du hur vaccinet du sprutat i dig påverkar immunsystemet mot mutationer om sagda virus? Om det förbigår det vaccin du sprutat i dig och gör att du blir MER mottaglig för mutationer? Ingen jävel vet.

Här har vi ytterligare en duktig idiot som inte vet vad fan han pratar om. Öppna en jävla bok ditt jävla fanskap.

Öppna en bok själv nisse Du bara sitter där och gissar och förolämpar folk på bästa FB manér.

Här har du en liten lektion :

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag ifrågasätter inte att det också är en teori, men...
Varför skulle viruset behöva mutera bland ovaccinerade (och därmed oskyddade)?

Därför att det är någonting helt grundläggande och oundvikligt som händer vid all celldelning och virusreplikation. I virus finns, precis som i människor, enzymer (maskiner) som kopierar virusets arvsmassa (i det här fallet RNA). Enzymerna är dock inte perfekta utan gör fel ibland vilket leder till mutationer (precis som i människor, det är därför vi ser olika ut). Ju fler gånger virus replikerar (dvs ju större smittspridningen är) desto fler mutationer kommer oundvikligen att ske.

Flera betydande mutationer kom för övrigt innan vi började att massvaccinera och blev dominanta därför att de var mer smittsamma (varianten som gav första smittvågen i Europa våren 2020, alfavarianten osv). Allt det här är helt grundläggande högstadiebiologi.
Citera
2021-07-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0d
Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.

Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?

För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?

Hur sägs om följande förklaring: vi vill helt enkelt inte? Varför måste vi rättfärdiga oss för vårt val?

Kritiseras kvinnor när de tar 40000 liv varje år i abort? Då heter det att det är kvinnans kropp och hennes val.

Guess what. Det är min kropp och mitt val. Jag är inte redo att ta vaccin. På samma sätt som kvinnorna inte är redo att skaffa barn.

Förövrigt tog jag TBE-vaccin förra veckan. Detta för att det är ett vaccin som behövs på riktigt. Ert förkylningsvaccin kan ni stoppa upp någonstans.
Citera
2021-07-22, 14:54
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Du har antagligen tagit vaccinet, så det gör dig otroligt biased givetvis. Det känns ju som att du och flera andra behöver rättfärdiga ert beslut att ta vaccinet, vad gör du annars här i tråden?

När blev man idiot bara för att man ifrågasätter istället för att svälja allt? Allt lutar ju åt att vaccinet är relativt riskfritt och att det är vägen ut ut pandemin, men att inte ifrågasätta vaccinet efter alla rykten och osäkerhet tycker jag är väldigt naivt. Jag menar, någon röst i ert huvud måste ju också tvekat innan ni tog sprutan, allt annat vore ju väldigt märkligt.
När har jag sagt att man är en idiot för att man ifrågasätter? Det där är en halmgubbe.
Citera
2021-07-22, 14:54
Medlem
De litar helt enkelt inte på att det behövs 3 (lol ) doser av vaccin för ett virus med en dödlighet på 0.0002%.

Det är f.f.a unga och friska som avstår vaccinet av naturliga skäl, feta, gamla och ohälsosamma tar det för likt resten av deras livsval är det enklare att ta ett vaccin som påstås skydda mot något än att faktiskt ha ett fungerande immunsystem.

Som tur för oss unga och friska är dessa sprutluder bokstavligen en döende sort och den nya eran av hälsosamhet och friska/starka kroppar kan ta över så vi slipper alla fetton och fula avskräden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in