Citat:
Jag är ingen antivaxxare, jag tar gärna och ofta vaccin för farliga eller dödliga sjukdomar. Vaccinet har hjälpt oss utrota smittkoppor, och vi skulle kunna slippa mässling och polio också, om det inte vore för idioterna. Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.
Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?
För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?
Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?
För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?
Jag tar dock inte influensavaccin, snabbutvecklade vaccin mot ofarliga och snabbmuterande sjukdomar låter som en dålig deal för mig. Det är obekvämt men ofarligt att få sjukdomen, och vaccinet är oprövat.
Tvärtemot smittkoppor, polio, TBE m fl, alltså.
Vi kommer aldrig att vaccinera bort influensa som vi gjort med smittkoppor, men vi riskerar fler katastrofer likt Pandemrix och narkolepsin, till ingen nytta. Vi har vaccinerat mot influensa i många år utan att få färre influensor.
Vaccinera riskgrupperna, lämna resten ifred.
Citat:
Nja, inte plattjordare, och verkligen inte homeopat, men med förståelse för risk/reward, se ovan. Jag tog aldrig Pandemrix, och inte mitt barn heller, hade vi rätt eller fel, såhär i efterhand? Vi fick fö aldrig den influensan.
Tegnell var mannen som köpte 18 miljoner doser Pandemrix till Sverige, och fortfarande tycker han gjorde rätt. Ska jag ta vaccinationsråd av honom? Eller dig? Eller tänka själv?
Du bara sitter där och gissar och förolämpar folk på bästa FB manér.