Citat:
Ursprungligen postat av
s0d
Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.
Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?
För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?
Jag har en förklaring. Handlar om en allmän misstro.
Staten har misskött sig på andra områden så tilliten har eroderats.
I mitt fall allt från arbetsmarknadsreformer, till feminazi-politik, miljö hets, hbtq och invandrarfrågan.
Inget enskilt parti eller speciell person. Men i mitt huvud har det gått 12+ år av rent förakt från makthavare där man inskränker mer och mer rättigheter hos vanliga medborgare.
När vi då har VALET att välja en väg icke rekommenderad av staten, tar vi den. Oavsett konsekvenserna.
Precis som att man hellre röstar på före detta nazis än dessa som vi sett vad dom levererar.
Där borde politiker och makthavare istället ta sig en funderare på det förbrukade förtroendekapitalet.
Förstår att de låter helt sjukt, men så känner jag iaf, kan inte svara för alla andra.
I och med att man politiserar allt får man räkna med att medborgarna politiserar allt tillbaka.
För mig är det här inte en hälsofråga utan snarare en politisk fråga.
T.ex. När det skriks "solidaritet". Vilken solidaritet? Ni sålde ju ut oss alla till massor av olika problem.
Allt från arbetsmarknadsreformerna av Alliansen och deras invandring till sossarnas trendfrågor och repressioner av det fria ordet.
Det är en farlig väg att gå rent fakta- och kunskapsmässigt, men det är valet makthavarna har valt. Då får dom och ni som stöttat dessa makthavare leva med det.
Tror också att internet är lite bov i dramat, VILL du konfirmera ditt ställningstagande så KAN du göra det online väldigt enkelt.
Och med människor från andra delar av världen där förtroendekapitalet hos makten inte funnits på länge.
Saker blir ju inte bättre av dom som ser tillfälle att utnyttja den här situationen för att flytta fram sina positioner.