2021-07-22, 14:00
Medlem
Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.

Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?

För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?
Citera
2021-07-22, 14:06
Medlem
imsmurts avatar
Frågan är hur alla vaccinerade mår om säg 2 år?
Citera
2021-07-22, 14:11
Medlem
ormbitens avatar
Varför måste dom överhuvudtaget diskutera saken med någon annan?
Varför måste dom överhuvudtaget motivera sitt eget beslut för någon annan?

Jag har haft ett par få som har frågat om jag har vaccinerat mig, varpå jag har svarat nej och så har jag sagt att jag personligen anser att jag inte behöver något vaccin för detta.

98 procent av dom som har frågat mig har då bara sagt "Jaha".
Och sen har det inte varit något mer med det...

Men sen har vi dom sista två procenten som helst vill att man ska lägga fram papper på bordet som visar varför jag har tagit detta beslut.

Sluta bry dig för fan, säger jag till dom. "None of your business".
Citera
2021-07-22, 14:12
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag gör det av princip mot vår regering, pandemihanteringen kostar fler liv än viruset och kommer fortsätta skörda liv många år framåt, långt efter att "vårdskulden" är betald. Det blir bara skit av allt när vi har en regering som har som motto att alla ska få bestämma lika mycket, höjden är när folk ska åtalas för att ha fått slattar, dohh.

Efter regeringsskiftet kommer jag boka tid, till dess vägrar jag för att jag är en riktigt grinig surgubbe till rättshaverist IRL. Men jag är av åsikten att alla som kan ska vaccinera sig.
Citera
2021-07-22, 14:12
Bannlyst
aldrig i helvete att jag tar dessa vacciner , vet att covid är potent riktigt farligt för många , men dessa vacciner är ännu värre , många kunniga nu inom området har mardrömmar om vad som kommer för de som trodde att sprutan va lösningen
Citera
2021-07-22, 14:16
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det är samma typ av människor som tror att jorden är platt och att mediciner blir starkare ju mer man späder ut dem.

Jag tror inte jorden är platt och jag är heller ingen som röstar SD konstigt va?

Jag vill inte ta nått som man tagit fram på så pass kort tid, utan vill vänta minst 2 år innan jag tar nån spruta. Vill först se vilka biverkningar detta kommer ge och vad som händer i framtiden, kolla bara när svininfluensan kom och biverkningen narkolepsi som en del fick.
Citera
2021-07-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
... många kunniga nu inom området har mardrömmar om vad som kommer för de som trodde att sprutan va lösningen

Var får du detta ifrån? Detta är precis vad jag får höra varenda gång.
Citera
2021-07-22, 14:19
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Jag tror inte jorden är platt och jag är heller ingen som röstar SD konstigt va?

Jag vill inte ta nått som man tagit fram på så pass kort tid, utan vill vänta minst 2 år innan jag tar nån spruta. Vill först se vilka biverkningar detta kommer ge och vad som händer i framtiden, kolla bara när svininfluensan kom och biverkningen narkolepsi som en del fick.
Jag sa inte att alla som inte vaccinerar sig tror att jorden är platt. Bara att det är samma typ av människor. Precis lika pissdåliga på att värdera information.
Citera
2021-07-22, 14:22
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag sa inte att alla som inte vaccinerar sig tror att jorden är platt. Bara att det är samma typ av människor. Precis lika pissdåliga på att värdera information.

Ok vad är jag för typ av människa eftersom du verkar veta ? pissdåliga på att värdera information?
Citera
2021-07-22, 14:23
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0d
Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.

Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"

För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?

Har du haft covid? I så fall, hur var det för dig?
Citera
2021-07-22, 14:24
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0d

"Det är onaturligt"

Jag har en förklaring. Handlar om en allmän misstro.
Staten har misskött sig på andra områden så tilliten har eroderats.
I mitt fall allt från arbetsmarknadsreformer, till feminazi-politik, miljö hets, hbtq och invandrarfrågan.
Inget enskilt parti eller speciell person. Men i mitt huvud har det gått 12+ år av rent förakt från makthavare där man inskränker mer och mer rättigheter hos vanliga medborgare.

När vi då har VALET att välja en väg icke rekommenderad av staten, tar vi den. Oavsett konsekvenserna.
Precis som att man hellre röstar på före detta nazis än dessa som vi sett vad dom levererar.
Där borde politiker och makthavare istället ta sig en funderare på det förbrukade förtroendekapitalet.

Förstår att de låter helt sjukt, men så känner jag iaf, kan inte svara för alla andra.

I och med att man politiserar allt får man räkna med att medborgarna politiserar allt tillbaka.
För mig är det här inte en hälsofråga utan snarare en politisk fråga.

T.ex. När det skriks "solidaritet". Vilken solidaritet? Ni sålde ju ut oss alla till massor av olika problem.
Allt från arbetsmarknadsreformerna av Alliansen och deras invandring till sossarnas trendfrågor och repressioner av det fria ordet.

Det är en farlig väg att gå rent fakta- och kunskapsmässigt, men det är valet makthavarna har valt. Då får dom och ni som stöttat dessa makthavare leva med det.

Tror också att internet är lite bov i dramat, VILL du konfirmera ditt ställningstagande så KAN du göra det online väldigt enkelt.
Och med människor från andra delar av världen där förtroendekapitalet hos makten inte funnits på länge.

Saker blir ju inte bättre av dom som ser tillfälle att utnyttja den här situationen för att flytta fram sina positioner.
Citera
2021-07-22, 14:25
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmurt
Frågan är hur alla vaccinerade mår om säg 2 år?

Ungefär som alla andra som vaccinerat sig dom sista 40 åren.

Ny teknik och nya mediciner kommer alltid att vara skrämmande för vissa personer.

Intressant i detta är att många av dessa paranoida tomrör inte har några som helst problem med att trycka i sig och experimentera med andra droger.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-22 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in