2021-07-22, 17:21
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0d
Har flera vänner och kollegor som vägrar ta vaccin utan någon direkt anledning, de kan sällan bidra med fakta eller bevis som styrker deras beslut.

Även fast deras nära bekanta har varit mycket sjuka i Covid-19 så vägrar de ta vaccin för olika anledningar.
"Det är onaturligt"
"Det har tagits fram så snabbt"
"Jag kommer inte bli så sjuk ändå"
"Det är överdrivet att man ska ta vaccin för en liten förkylning"
"Jag har läst att man kan få X biverkningar" -Jaha? Var läste du det?

För övrigt så har jag tagit båda doserna och jag mår precis som vanligt. Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?
Fast så många som avstår är det ju inte. I en region nära mig är det nu 81% som tagit minst en dos.

Men orsaken är nog faktaresistens och avsaknad av källkritik.

Här på flashback är det bara några fåtal källarrunkare som är extremt högljudda.
Citera
2021-07-22, 17:21
Medlem
vad är det då
Citera
2021-07-22, 17:22
Medlem
imsmurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja covid är ett bättre stridsmedel. Dock har det den nackdelen att det även drabbar egen trupp/ befolkning. Så att kontaminera några vattentäkter är klart bättre. Även bombning med F gas är ett bättre val. Atombomb har en rad nackdelar även för den lede fi om en invasion är målet.
Klart men man har andra mål än att döda så många som möjligt, kanske det va en olyckshändelse att det började spridas från början men man bestämmer sig att göra det bästa av katastrofen och utnyttja kaoset till sin fördel.
Citera
2021-07-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsmurt
Klart men man har andra mål än att döda så många som möjligt, kanske det va en olyckshändelse att det började spridas från början men man bestämmer sig att göra det bästa av katastrofen och utnyttja kaoset till sin fördel.

Så skulle det kunna vara. Förhoppningsvis får vi en rimlig förklaring framöver.
Citera
2021-07-22, 17:32
Medlem
Soetbavers avatar
* FDA har ej ännu godkänt detta utan har blott dispens för ”emergency use”. Emergency för mig är något mer allvarligt än att ett par tusen pensionärer och Adam Alsing dör. Gå in på SCB och räkna dödsfall/capita i Sverige sedan 2000, år 2020 var långt ifrån det dödligaste.

* Jag är ung och somatisk frisk, varvid risken för att jag skulle fara illa av Covid är nästintill obefintlig. Det är större risk att jag dör/skadar mig i en bilolycka än av detta virus.

* Den enorma propagandan och den totalt ensidiga mediarapporteringen får mig att känna olust, historiskt sett har det sällan vart gynnsamt att vara på propagandans sida. Att inte ens en skämtbild på Instagram kan få stå orörd utan att det kommer upp någon ”click here for real information….” känns helt bisarrt i min värld.

* Jag försöker vara punkare i allt jag gör, hellre kättare än bokstavstroende.

* Censur är inget jag gillar, och det censureras friskt mot vaccinskeptiker, jag tänker mig att det är ungefär som med invandringsfrågan för tio år sedan. Hade det funnits rent mjöl i påsen hade man tagit debatten istället för att tysta och mörka.

* Vi börjar närma oss en punkt där vi bryter mot Nürnbergstadgarna som vidtogs efter förintelsen.

* Experter/professorer som är för vaccinet säger olika saker, det finns inte en konsekvent konsensus.

* Min kropp mitt val, fuck you Karen.

Med allt detta sagt har jag inte stängt dörren för att ta vaccinet, kommer det mutationer som är dödliga på riktigt så tar jag det gärna. Men tills dess ser jag inga logiska argument alls för att unga och friska personer ska ta det.
Citera
2021-07-22, 17:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
När är ett preparat färdigt ?

Covidvaxxet är väl helt klart tidigast 2023. Jag kan vänta till dess. Men alla får göra som de vill.
Citera
2021-07-22, 17:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Det finns en rapport från Folkhälsomyndigheten med publiceringsdatum 24 juni. Vaccineringsviljan anses vara hög.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ion/?pub=95540

- 75 procent har eller planerar att vaccinera sig

- 8 procent kommer ej att vaccinera sig och 5 procent troligen inte

- Vaccinationsviljan är högre bland äldre, lägre bland yngre.

- Lågutbildade är mindre positiva till att vaccinera sig.

Av de som är positiva till att vaccinera sig uppger som skäl att skydda sin omgivning eller sig själva. De som är negativa uppger att de är att de är rädda för biverkningar, att de vill ha mer information om vaccinet, att de vill vänta. En mindre del uppgav att de inte trodde sig bli särskilt sjuka i covid-19.
Citera
2021-07-22, 17:42
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast så många som avstår är det ju inte. I en region nära mig är det nu 81% som tagit minst en dos.

Men orsaken är nog faktaresistens och avsaknad av källkritik.

Här på flashback är det bara några fåtal källarrunkare som är extremt högljudda.
Jag får inte riktigt ihop det med rubrikerna i tidningarna och all reklam jag får i min brevlåda att jag måste vaccinera mig. Verkar nästan vara panik om en enda avstår? Men om vi som står över är ett fåtal så spelar det ingen som helst roll.

Jag tror det är så att de som tagit vaccinet är rigida rädda människor alternativt sådana som böjer sig för överheten. Och de ser sin världsbild krackelera när vi antivaxare säger som det är. Vi behöver inte vaccinera oss för denna milda sjukdom. De måste t.o.m. kalla oss fula ord.
Senast redigerad av Paris24 2021-07-22 kl. 17:44.
Citera
2021-07-22, 17:43
Medlem
Keith-Richardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Så du menar att sjukhusen har så lite att göra med andra sjuka så de sysslar bara med Covid-19 för att få extrainkomster, eller ...?

Snarare en fråga om resursbrist i vården än att mängder av människor är sjuka. Om det anses vara kris när några hundra vårdas på IVA av en befolkning på drygt 10 miljoner anser jag att de största problemen är bristen på IVA platser samt att vi har för lite personal i vården. Detta är dock inga nyheter utan har varit ett faktum under många år. Du kanske missat att läkemedelsbolagen tjänar äckliga pengar på dessa vacciner?
Citera
2021-07-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det finns en rapport från Folkhälsomyndigheten med publiceringsdatum 24 juni. Vaccineringsviljan anses vara hög.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ion/?pub=95540

- 75 procent har eller planerar att vaccinera sig

- 8 procent kommer ej att vaccinera sig och 5 procent troligen inte

- Vaccinationsviljan är högre bland äldre, lägre bland yngre.

- Lågutbildade är mindre positiva till att vaccinera sig.

Av de som är positiva till att vaccinera sig uppger som skäl att skydda sin omgivning eller sig själva. De som är negativa uppger att de är att de är rädda för biverkningar, att de vill ha mer information om vaccinet, att de vill vänta. En mindre del uppgav att de inte trodde sig bli särskilt sjuka i covid-19.

du vet att alla dessa undersökningar är väldigt beroende på vilka som svara och speglar inte riktigt verkligheten. Det kan vara åt båda håll
Citera
2021-07-22, 17:52
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
99% av alla du kallar antivaxxare (inkl mig själv) är fullvaccinerade.

Det handlar inte om det. Trodde detta var allmänt känt, men tydligen inte bland drönare.
Så, vad handlar det om då, menar du? :-)
Citera
2021-07-22, 17:54
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Där kom den igen.
Har den funkat bra på SD-röstarna tycker du?

- Åh nej! Dom tror att jag är lågutbildad om jag inte tar vaccinet. Då MÅSTE jag ju ta vaccinet, för det är ju så himla viktigt för mig vad dom tror och tycker...

Tror du att du själv framstår som smart så ska du nog tänka om.
Sved den? Det är ett faktum att vaccinmotståndet är väsentligt mycket vanligare hos de som har problem med svenska språket och sen om det beror på dålig utbildning eller att man har kommit till vårt land från ett annat land eller inte spelar i sammanhanget mindre roll.

Jag struntar i om någon SD-röstare tar vid sig eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in