2021-07-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det behövs regleras, men främst för de i uthyrningssyfte. Det som i storstäderna kan få det att bli problematiskt är arrogansen hos många brukare. De skiter i regler och riskerar sitt och andras liv.

Jag är all in när det kommer till idéen dock, men i storstäderna kommer det behövas regler då idioter har tillgång till detta. För att inte tala om hur innerstan ser ut på kvällstid när alla fulla idioter ska ut och åka.

Avsaknad av parkeringsplatser för elsparkcyklarna skulle jag nog säga är det största problemet just nu. Parkeringsplatser i kombination med att man hämtar upp dåligt uppställda elsparkcyklar borde kunna få bukt med detta. Lägg till laddningsmöjligheter på dessa parkeringsplatser och man slipper upphämtning med bil för laddning av alla hyrscootrar.

Att folk sedan åker fulla eller fler än en person på dessa beror nog till stor del på polisens bristande resurser att göra kontroller.
Citera
2021-07-20, 18:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
ja dem är stora nog att man måste låsa fast dem ute och riskera att få dem stulna man kan heller inte ha dem i sin lägenhet eller hus sen är dem jobb också och lycka till med att enkelt cyckla 20 km utan anledning när som helst på detta så är det inte speciellt roligt så man har inte samma känsla av att man inte behöver en anledning att ta dem hur som helst och när som helst
Visst FINNS det cyklar som är svåra att få in i en lägenhet,men är det en någorlunda normal cykel,så är det inga problem att få in en cykel. Ja,om man inte bor på typ 12kvadratmeter då..
En elscooter har säkert sina fördelar och charm också..själv är det cykel i alla lägen..på en timme kommer jag mellan 15 och 25km,beroende på orsaken/ändamålet med resan..
Citera
2021-07-20, 18:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Magnituderna elbilsladdning - elskoterladdning är dock väsenskilda just pga att batterierna slipper släpa runt en 1 tons koloss utöver föraren. Elskoterladdning i normalfart drar ungefär lika mycket ström som att ha en större platt-TV påslagen under tiden den pågår (70-100W).
Jag laddar mitt stora batteri som är på runt 10 Ah med 2,5A, det är 550 watt och jag vågar gissa på att scooterladdarna ligger på 2 amps och uppåt. 2 amps struket ger 440 watt. Så 70-100 är bra i underkant.
Citera
2021-07-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag laddar mitt stora batteri som är på runt 10 Ah med 2,5A, det är 550 watt och jag vågar gissa på att scooterladdarna ligger på 2 amps och uppåt. 2 amps struket ger 440 watt. Så 70-100 är bra i underkant.

Laddar du batteriet med 550W har du en enormt kraftfull eller snabbladdande elskoter.

2,5 ampere är mycket riktigt ca 550W - om dessa 2,5 ampere dras direkt ur vägguttaget!!! Vågar påstå att så gott som inga elskotrar har 220 volt i motorelsystemet, utan någonstans mellan 30-70 volt. Konverteringen i laddelektroniken är i regionen 95% effektiv.

Jag laddar också min elskoter med ca 2A. Men 42 volt. Så vi är uppe i ca 80 watt.
Citera
2021-07-20, 18:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Laddar du batteriet med 550W har du en enormt kraftfull eller snabbladdande elskoter.

2,5 ampere är mycket riktigt ca 550W - om dessa 2,5 ampere dras direkt ur vägguttaget!!! Vågar påstå att så gott som inga elskotrar har 220 volt i motorelsystemet, utan någonstans mellan 30-70 volt. Konverteringen i laddelektroniken är i regionen 95% effektiv.

Jag laddar också min elskoter med ca 2A. Men 42 volt. Så vi är uppe i ca 80 watt.
D'oh! Jag räknade ju med volten från väggen. Du har givetvis rätt.

Jag har ingen elscooter alls eftersom elskateboards är mycket coolare.
Citera
2021-07-20, 20:05
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har haft en patient som var nära att dö pga en elsparkcykel. Elsparkcyklar kommer att hårt regleras i framtiden och friheten kommer tyvärr att försvinna.
Jag skulle nog våga betta en slant på att det är fler som blir allvarligt skadade i cykelolyckor varje år än de som åker elscooter.
Citera
2021-07-20, 22:50
Medlem
Ser man till hur den globala agendan ser ut, med att man vill minska trängsel, sänka hastigheterna på vägarna, minska buller och förbättra luftkvaliteten i städerna. Så tror jag att detta fordon snarare är något man vill utveckla ytterligare.

Nu pratas det om att man ska höja effektgränsen på 250W eller kanske t.o.m. avskaffa effektbegränsningen helt och hållet och bara begränsa på hastighet.
Citera
2021-07-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Det är väl fan så mycket sämre för miljön jämfört med cykel.

Jo men bättre än bil, eller mopeder som går på bensin för den delen...
Citera
2021-07-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Nu pratas det om att man ska höja effektgränsen på 250W eller kanske t.o.m. avskaffa effektbegränsningen helt och hållet och bara begränsa på hastighet.

Effektbegränsningen är totalt idiotisk, och diskriminerande mot överviktiga eller dem som vill köra en liten transportvagn. Det är avancerad styrelektronik i så gott som alla elskotrar, så man kan helt enkelt begränsa accelerationen till t.ex. 2m/s^2 för små körkortsfria fordon. En lämpligare typ av begränsning.
Citera
2021-07-21, 12:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Yrvaket eller med låtsad förvåning har VOI hittat vissa "användare med vad vi kallar anti-socialt beteende, exempelvis de som använder våra sparkcyklar mer som en leksak", ur artikel i Di som handlar om att dessa stängts av vilket givit upphov till skrik, tandagnisslan och diskussioner om användaravtal (i vilken det också framgår att 549 kr per månad är vad föräldrarna tycker det är värt att deras barn använder trafiken som lekplats).
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-07-21 kl. 12:07.
Citera
2021-07-22, 10:01
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
ramlade nyligen på min g30d ner för en backe men det var mer mitt fel, hade ingen hjälm och bromsen tog inte i, det finns 2 reglage en elektronisk och en handbroms av impuls valde jag fel allt blev svart och jag vaknade med blod på huvudet och minnesproblem, men fortsätter ändå eftersom jag älskar dem, så det går att komma oskadd ur ett fall i en backe i 20kmh, skulle dock inte hända om den endast hade en enda handbroms och inte en svagare meningslös broms, men nu har jag vant mig vid 2

Vad menar du med 2 bromsar? Handbroms på styret på vänster sida antar jag som är huvudbroms? var sitter den andra då hur aktiverar man den. Och den ger alltså ingen eller liten bromseffekt?
Citera
2021-07-22, 10:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Vad menar du med 2 bromsar? Handbroms på styret på vänster sida antar jag som är huvudbroms? var sitter den andra då hur aktiverar man den. Och den ger alltså ingen eller liten bromseffekt?
Det finns en mekanisk broms och en elektronisk. Den mekaniska låser hjulet, den elektroniska låser motorn så att hjulet inte kan stanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in