2021-07-19, 20:39
Bannlyst
jag fick en xiami elscooter för lite över ett år sedan vid köp av en xiaomi telefon jag blev förälskad plötsligt behövde jag inte planera ärenden med buss eller taxi plötsligt kunde jag ta mig var som helst helt gratis, nyligen uppgraderade jag till en ninebot g30d och friheten är ännu mer extrem nu behöver jag inte ens ladda den på flera veckor behöver inte ens tänka om jag vill åka någonstans jag kan åka till en kaj just nu bara för att titta på havet och sitta på en bänk det tar inget annat än tid men det är terapi att åka dem så det tar inte ens tid, på detta finns det absolut inga extra kostnader ingen försäkring inget, betala 3-8k en gång sen är det gratis i all evighet speciellt om elen ingår i hyran då är det som att ha en bil där bensinen är gratis, sen kan dem förvaras i lägenhet samt olika butiker vid ärenden så det är som en bil eller moped du kan ta in, och med en räckvidd på 65 km så behövs inget mer om man bor nära eller ens utanför göteborg.

jag börjar se mycket drev mot dessa fordon aftonbladet verkar vara fixerad på det så mycket att dem kanske får som dem vill, jag ser hat för hyrscooters vilket jag förstår och detta oroar mig om att friheten kommer ta slut, snart kanske kostnad av körkort krävs snart kanske försäkring krävs, registeringskylt med mera, dessa är saker som kommer förstöra friheten med dessa underbara fordon det finns inget besvär att köpa en elscooter man betalar sen färdigt bara köra, jag tycker det är synd att det är så mycket drev mot dem, vissa bryr sig inte och kör hur som helst och då blir det olyckor fast det hjälper om man äger en egen då är man mer försiktig det tog lite tid att vänja mig själv, men alla är inte på det sätter och alla kommer straffas av det, titta på hur england gjort det där är det värdelöst att äga en elscooter

hyrscooters är en helt annan sak dessa ser jag som värdelösa, kostnaden är som en buss dem parkeras var som helst och skräpar ner och oftast råkar man köra utanför tillåtet område och måste köra tillbaka för att avsluta turen, det är inte mycket frihet där än väldigt sällan när man vill ta sig någonstans direkt då är det bra att ha, men föredrar att äga en egen, det betalar i längden extremt mycket, tror jag har sparat över 1000 kr av att äga en snart betalar den sig själv
Citera
2021-07-19, 20:41
Medlem
GoatPunks avatar
Cyklar har annars funnits ganska länge
Citera
2021-07-19, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Cyklar har annars funnits ganska länge

ja dem är stora nog att man måste låsa fast dem ute och riskera att få dem stulna man kan heller inte ha dem i sin lägenhet eller hus sen är dem jobb också och lycka till med att enkelt cyckla 20 km utan anledning när som helst på detta så är det inte speciellt roligt så man har inte samma känsla av att man inte behöver en anledning att ta dem hur som helst och när som helst
Citera
2021-07-19, 20:44
Medlem
Ducadreams avatar
Jag har haft en patient som var nära att dö pga en elsparkcykel. Elsparkcyklar kommer att hårt regleras i framtiden och friheten kommer tyvärr att försvinna.
Citera
2021-07-19, 20:46
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har haft en patient som var nära att dö pga en elsparkcykel. Elsparkcyklar kommer att hårt regleras i framtiden och friheten kommer tyvärr att försvinna.

Allt som är roligt tas bort förr eller senare för att idioter använder skiten.
Citera
2021-07-19, 20:47
Bannlyst
Citat:

precis det jag också tror, jag oroar mig för det, men självklart har jag sympati för dem som hamnar i olyckor men jag tycker inte dem som klarar det ska straffas, typ som att om man äger en egen elscooter och har gjort det innan lagarna så får man behålla den, men om man skulle köpa sin första så krävs lagarna det hade jag helt gått med på för då påverkas inte oss som är vana och redan äger dem (samt att om man köper ny så fortsätter det så utan några krav) enda kravet är att man ägt en innan lagarna kom
Citera
2021-07-19, 20:47
Medlem
saraswaras avatar
Om det kommer ett förbud, vilket jag inte tror (det är alltid olyckor förr eller senare på nya typer av fordon ) - så kan du ju alltid köpa en elcykel med vridreglage Det finns 1000w och allting så du slipper trampa över huvud taget.

Edit: Det är typ dubbelt så dyrt, minst, men då sitter du också bekvämt. Kommer det förbud, så blir det nog mot antalet hyrscootrar som får drälla omkring i storstäder, och inte mot själva användandet.

Jag tror inte du behöver oroa dig.
Senast redigerad av saraswara 2021-07-19 kl. 20:52.
Citera
2021-07-19, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saraswara
Om det kommer ett förbud, vilket jag inte tror (det är alltid olyckor förr eller senare på nya typer av fordon ) - så kan du ju alltid köpa en elcykel med vridreglage Det finns 1000w och allting så du slipper trampa över huvud taget.

ja men det är inte likadant inte alls, dem är inte ens lika portabla och smidiga och inte alls lika roliga att köra det är för mig inte alls likadant lycka till med att ta en hel elcyckel in i ett tåg eller en bil eller en buss, med en scooter så är det nästan omöjligt med ett tåg men med en cyckel så är det 100% omöjligt, samt bil, jag kan åka till min pappa helt utan anledning för att äta middag och han bor runt 30 km bort.
Senast redigerad av zzcool 2021-07-19 kl. 20:50.
Citera
2021-07-19, 20:49
Bannlyst
Citat:

Jag känner en läkare som hade en patient som också var nära på att dö, nära döden hade dock inget att göra med eldrivna sparkcyklar.

@TS Fint att du har fått lite frihetskänsla med din elsparkcykel, kan tänka mig att du upplever samma sak som en annan gjorde när man började köra moped.
Smidigt också att man lätt kan bära med och in.
Citera
2021-07-19, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Jag känner en läkare som hade en patient som också var nära på att dö, nära döden hade dock inget att göra med eldrivna sparkcyklar.

@TS Fint att du har fått lite frihetskänsla med din elsparkcykel, kan tänka mig att du upplever samma sak som en annan gjorde när man började köra moped.
Smidigt också att man lätt kan bära med och in.

ja precis, jag känner också att staten kommer använda allt detta som ursäkt för att lägga skatt på dem, som sagt jag betalar 0 för att ta mig runt hela göteborg det är för bra för att vara sant så jag räknar inte med att det varar det är omöjligt att känna sig trygg att det skulle vara

dem kan vikas ner sen är det som en väska man bara bär in, och jag har flertalet gånger rullat en in i lidl och hängt matkassen på den och använt den som kundvagn sen rakt ut igen.
Senast redigerad av zzcool 2021-07-19 kl. 20:59.
Citera
2021-07-19, 20:58
Medlem
saraswaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
ja men det är inte likadant inte alls, dem är inte ens lika portabla och smidiga och inte alls lika roliga att köra det är för mig inte alls likadant lycka till med att ta en hel elcyckel in i ett tåg eller en bil eller en buss, med en scooter så är det nästan omöjligt med ett tåg men med en cyckel så är det 100% omöjligt, samt bil, jag kan åka till min pappa helt utan anledning för att äta middag och han bor runt 30 km bort.

Ah Off topic, men, hur långt kommer du maximalt på en laddning? Nyfiken, då jag har en elcykel som tar mig ca 35 km på ren elektricitet, utan att trampa.
Citera
2021-07-19, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saraswara
Ah Off topic, men, hur långt kommer du maximalt på en laddning? Nyfiken, då jag har en elcykel som tar mig ca 35 km på ren elektricitet, utan att trampa.

60 km brukar jag få ut av min ninebot g30d den klarar 65 men 60 känns mer realistiskt, cyklar har sin egna fördel med att om batteriet tar slut så kan man fortsätta, men dem är också mycket större och klumpigare och inte du bara kan rulla in en butik, tog nyligen en båt över till andra sidan av göteborg tänkte wow här behövde jag inte ta någon spårvagn jag kunde ta scootern hela vägen, så istället för att betala 80 kr så hade jag sluppit det, och 80 kr varje gång blir pengar i längden sen kan 80 läggas på något bättre som mat eller kanske restaurang det är gratis pengar eftersom transport är ett måste ibland
Senast redigerad av zzcool 2021-07-19 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in