2021-07-20, 12:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja jo visst men att stupa backen kan göra asont från stillastående också om man faller på helt fel sätt. Hjälm kan därmed vara en god ide oavsett fordon, å andra sidan tycker jag att bilförarna blir klart mindre försiktiga när man har hjälm. Passeravståndet i sidled kapas till hälften.
Du har helt rätt ang stabiliteten och blinkers borde därför lagstadgas på elskotrar - det är relativt billigt att införa eller man kan sätta dit dem själv.
Nu åker jag som sagt elskateboard men jag har inte märkt någon skillnad i trafikanters beteende huruvida jag har haft hjälm på mig eller inte.
Jo, visst kan du ramla rätt illa från stillastående också, men min poäng är att smällen blir värre ju fortare det går och att stupa i backen i 20 knyck är som att springa in i en vägg i samma hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Skulle säga att 70% av Sveriges befolkning är överviktig varav 40% är direkt feta. Men så har ej heller alla en bil (är väl runt 50% av befolkningen sist jag kollade).
Och jag skulle säga att du drar dom siffrorna ur röven.

Citat:
Jag sålde till och med min bil när jag märkte att min hjärna började falla tillbaka och ville köra till jobbet (30 minuters promenad).
Det säger nog mer om dig än något annat.

Citat:
Vad jag sett så är det 2 sorters människor som kör elscooter: småbarn på typ 6-10 bast eller vuxna som ser jävligt löjliga ut
Anekdotisk bevisföring brukar anses som något mycket ofint.

Personliga elfordon har bara några år på nacken, folk har varit tjocka betydligt längre än så.
Citera
2021-07-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu åker jag som sagt elskateboard men jag har inte märkt någon skillnad i trafikanters beteende huruvida jag har haft hjälm på mig eller inte.
Jo, visst kan du ramla rätt illa från stillastående också, men min poäng är att smällen blir värre ju fortare det går och att stupa i backen i 20 knyck är som att springa in i en vägg i samma hastighet.

Personliga elfordon har bara några år på nacken, folk har varit tjocka betydligt längre än så.

Ja du ser bevisligen inte kopplingen med att mer och mer folk blir fetare och fetare samtidigt som man nu lanserar elscootrar (feta måste ju ha kul också). Finns det en efterfrågan eller hur ordspråket nu gick..
Citera
2021-07-20, 13:15
Det kanske är ngt fel på mig som blev helt slut efter att ha stått på lite huk i ett par timmar på elsparken, med efterföljande träningsvärk i ena bakre låret. Så måste man va 100% koncentrerad oxå och hålla koll på vägbana och omgivning samtidigt.
Speciellt då det är mycket trafik runtomkring, blev lite överraskad faktiskt.
Definitivt jobbigare än att sitta framför datorn, vilket jag antar är den vanligaste sysselsättningen.
Citera
2021-07-20, 13:28
Medlem
Jag tycker att det är ett utmärkt fordon som har minskat mitt bilåkande betydligt. Jag behöver heller inget SL-kort längre. Men fulla ovana människor på hyrda elsparkcyklar är ju helt förkastligt. Jag fick kliva av och gå senast jag var in till stan en fredagskväll.
Jag har skadat mig, men det har jag även gjort på MC, bil, cykel och skidor.
Citera
2021-07-20, 13:58
Förbud som i England lär knappast inträffa, tänk Eee Uhhh, dom lär sätta spelreglerna för sverige.
Citera
2021-07-20, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

ramlade nyligen på min g30d ner för en backe men det var mer mitt fel, hade ingen hjälm och bromsen tog inte i, det finns 2 reglage en elektronisk och en handbroms av impuls valde jag fel allt blev svart och jag vaknade med blod på huvudet och minnesproblem, men fortsätter ändå eftersom jag älskar dem, så det går att komma oskadd ur ett fall i en backe i 20kmh, skulle dock inte hända om den endast hade en enda handbroms och inte en svagare meningslös broms, men nu har jag vant mig vid 2
Citera
2021-07-20, 15:28
Medlem
Går utmärkt att gå, cykla, ta lokala transporter eller bil dit man ska istället för att se ut som en idiot som vill leka. Jag blir vansinnig på folk som kör sådana och inte har kunskap om trafikregler. Dessa har gjort att folk som aldrig varit ute på vägen är ute och kör.

De är utmärkt för att rensa bort skräp med.
Citera
2021-07-20, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Går utmärkt att gå, cykla, ta lokala transporter eller bil dit man ska istället för att se ut som en idiot som vill leka. Jag blir vansinnig på folk som kör sådana och inte har kunskap om trafikregler. Dessa har gjort att folk som aldrig varit ute på vägen är ute och kör.

De är utmärkt för att rensa bort skräp med.

ta lokal transport = kostar

cykla = väldigt mycket arbete om man ska ta sig över 10 km

gå = väldigt kort räckvidd
Citera
2021-07-20, 15:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det behövs regleras, men främst för de i uthyrningssyfte. Det som i storstäderna kan få det att bli problematiskt är arrogansen hos många brukare. De skiter i regler och riskerar sitt och andras liv.

Jag är all in när det kommer till idéen dock, men i storstäderna kommer det behövas regler då idioter har tillgång till detta. För att inte tala om hur innerstan ser ut på kvällstid när alla fulla idioter ska ut och åka.
Citera
2021-07-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
el ingår i hyran

Här tror jag dock det kan hända saker. I min förening var kom ett utskick att det gått onormalt mycket el och att man absolut ej får ladda elbilar i motorvärmarstolparna.

I o m att förbrukningen ökar kommer nog hyror och avgifter höjas. Även för de som ej förbrukar större mängder el!
Citera
2021-07-20, 16:05
Medlem
Placeholders avatar
De som köper en elscooter verkar mest vara feta ungar som glider omkring långsamt med en påse godis i näven eller studenter. Men precis som med alla köpta fordon så kan de inte lämna den utanför en butik, och när de tar med sig in sin scooter, skateboard, cykel osv så kan de inte hålla sig och rullar omkring inne i butiken.
Hyrscooters har inte ovan problem men de är precis lika korkade i trafiken. Du ser dagligen folk som kör rakt över en korsning utan att titta, eller ungar som vinglande transporterar ännu mindre ungar. Eller ungdomar som åker tre på samma. Med det sagt, att parkera som en nolla gör typ alla åldrar som åker scooter till jobbet. Dock kanske bara ungar kastar den mitt i vägen.
Citera
2021-07-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastarien
Här tror jag dock det kan hända saker. I min förening var kom ett utskick att det gått onormalt mycket el och att man absolut ej får ladda elbilar i motorvärmarstolparna.

I o m att förbrukningen ökar kommer nog hyror och avgifter höjas. Även för de som ej förbrukar större mängder el!

Magnituderna elbilsladdning - elskoterladdning är dock väsenskilda just pga att batterierna slipper släpa runt en 1 tons koloss utöver föraren. Elskoterladdning i normalfart drar ungefär lika mycket ström som att ha en större platt-TV påslagen under tiden den pågår (70-100W).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in