Citat:
Ursprungligen postat av
Ghandi
Vad menar du med 2 bromsar? Handbroms på styret på vänster sida antar jag som är huvudbroms? var sitter den andra då hur aktiverar man den. Och den ger alltså ingen eller liten bromseffekt?
för att förklara lite tydligare, g30d som jag köpte istället för g30 eftersom g30 inte fanns i lager har 2 broms reglage
1.handbroms (den som fungerar att stoppa skotern)
2.motorbroms som är ett litet reglage som acc reglaget vilket är extremt lätt att använda och krävs ett finger istället för en hel hand, den bromsar men den är inte stark alls så den är endast bra när man tänker innan)
tänk en bil med 2 bromspedaler där en broms bara drar ner kraften på motorn, det är lätt att välja fel när man måste tänka snabbt, den är hackig också och om man drar den så hårt man kan så hackar skotern till ett stopp, den är inte heller speciellt känslig så man måste trycka ganska långt ner, så den bromsen är endast för långt innan förplanerade bromsningar.
eftersom broms 2 är så enkel och bekväm så vänjer man sig vid att endast använda den, men i en impuls situation så fungerar den inte, den fungerar endast vid planerade bromsningar och när jag körde ner för en smal stig så märkte jag att det gick för fort och var för många svängar så jag använde bromsen och det fungerade inte och vid det fallet så var det redan för sent antingen skulle jag köra rakt ner för en typ klippa eller skadat skotern helt så jag fick panik eftersom jag trodde skortern skulle skadas fortsatte ner för en backe och tappade kontrollen tror faktiskt jag kunde dött vid otur, efter detta så vaknade jag upp, jag har inget minne av krashen hörde bara en röst i krashen i mitt huvud och kände inte ens av något det var som att jag sov och drömde medan krashen hände, vaknade upp utan någon smärta men hade stora minnesproblem i typ 10 min men i princip ingen smärta, sen åkte jag hem och såg att mitt huvud blödde, skotern klarade sig helt oskadd och stödet tog all skada samt ett gummihandtag kostar typ 400 att ersätta, i övrigt är den repfri, försökte kontakta ninebot men det var omöjligt
jag anser att inte detta var mitt fel eftersom jag tycker att 2 stycken bromsar där en inte ens fungerar i nödsituationer är livsfarligt, men jag har börjat vänja mig nu och har märkt att jag klarar av att använda båda olika vid rätt tillfälle.