2021-07-22, 19:06
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns en mekanisk broms och en elektronisk. Den mekaniska låser hjulet, den elektroniska låser motorn så att hjulet inte kan stanna.

OK, uräkta en amatör nu men hur funkar det?

finns det 2 broms alternativ då man kan aktivera var för sig eller tillsammans ?

Den riktiga sitter på vänster styre handtag som vanligt?

var sitter den elektroniska o hur aktiverar man den?

Låser motorn så hjulet inte kan stanna....är det inte det man vill om man bromsar att hjulet ska stanna?
Citera
2021-07-22, 20:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
OK, uräkta en amatör nu men hur funkar det?
Du är ursäktad.

Citat:
finns det 2 broms alternativ då man kan aktivera var för sig eller tillsammans ?
Precis.

Citat:
Den riktiga sitter på vänster styre handtag som vanligt?
Den mekaniska sitter på vänster. Generellt sätt så sitter den elektroniska bromsen där också.

Citat:
var sitter den elektroniska o hur aktiverar man den?
Du har ju två "paddlar" på insidan av styret. Den till höger är gasen, den till vänster är bromsen.
Tryck ner den vänstra och du bromsar. Jag ska

Citat:
Låser motorn så hjulet inte kan stanna....är det inte det man vill om man bromsar att hjulet ska stanna?
Man behöver ju inte "trampa" bromsen i botten kanske? Precis som på en cykel eller MC så är det ju tänkt att man främst ska bromsa med frambromsen.

Hur hårt bromsen ska ta går givetvis att justera. Det är bara en fråga om hur många amps man skickar genom motorn. Ju flera amps desto kraftigare magnetfält och ju kraftigare magnetfält desto kraftigare inbromsning.
Citera
2021-07-23, 00:22
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Du är ursäktad.

Precis.

Den mekaniska sitter på vänster. Generellt sätt så sitter den elektroniska bromsen där också.

Du har ju två "paddlar" på insidan av styret. Den till höger är gasen, den till vänster är bromsen.
Tryck ner den vänstra och du bromsar. Jag ska

Man behöver ju inte "trampa" bromsen i botten kanske? Precis som på en cykel eller MC så är det ju tänkt att man främst ska bromsa med frambromsen.

Hur hårt bromsen ska ta går givetvis att justera. Det är bara en fråga om hur många amps man skickar genom motorn. Ju flera amps desto kraftigare magnetfält och ju kraftigare magnetfält desto kraftigare inbromsning.

okej, får nog kolla närmare på det, får googla lite och se om jag ser bild på dom två bromsalternativen på styret.
Citera
2021-07-23, 00:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
okej, får nog kolla närmare på det, får googla lite och se om jag ser bild på dom två bromsalternativen på styret.
Kan inte direktlänka bilden men du hittar en bild på den elektroniska bromsen här;http://www.gronabilister.se/tester/a...-for-uthyrning

Frambromsen är i regel bara en vanlig mekanisk skivbroms av samma typ som finns på cyklar.
Citera
2021-07-23, 09:49
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Kan inte direktlänka bilden men du hittar en bild på den elektroniska bromsen här;http://www.gronabilister.se/tester/a...-for-uthyrning

Frambromsen är i regel bara en vanlig mekanisk skivbroms av samma typ som finns på cyklar.
Okej, ser det reglaget nu som ser ut som gasen men sitter andra sidan o är rött.

Men det finns inte på G30 vad jag vet, och det var den jag pratade om tror jag hehe så därför jag inte hade sett den innan.

G30 har trumbroms och elektronisk broms, vet ej hur den elektroniska fungerar där om det finns reglage för det...

https://se-en.segway.com/products/ni...cooter-max-g30
Citera
2021-07-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Magnituderna elbilsladdning - elskoterladdning är dock väsenskilda just pga att batterierna slipper släpa runt en 1 tons koloss utöver föraren. Elskoterladdning i normalfart drar ungefär lika mycket ström som att ha en större platt-TV påslagen under tiden den pågår (70-100W).

Ja, givetvis. Jag syftar snarare till en generell förhöjd elförbrukning som jag antar, i samband med försämrad produktion, kommer höja avgifterna.

Personligen är jag för (privata) eldrivna scootrar/skateboards utan att ha testat dem, även om de förmodligen leder till försämrad folkhälsa, samt att jag inte förstår hur de kan (nöd)bromsa!
Citera
2021-07-23, 10:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Okej, ser det reglaget nu som ser ut som gasen men sitter andra sidan o är rött.

Men det finns inte på G30 vad jag vet, och det var den jag pratade om tror jag hehe så därför jag inte hade sett den innan.

G30 har trumbroms och elektronisk broms, vet ej hur den elektroniska fungerar där om det finns reglage för det...

https://se-en.segway.com/products/ni...cooter-max-g30
Att du pratar om G30 är inte det minsta tydligt. Jag pratar dock om elscootrar i allmänhet. Jag har inte åkt på fantastiskt många, men alla har haft två paddlar.

Det står faktiskt inte ett ord om elektronisk broms i manualen så jag har inte den blekaste om hur man aktiverar den. Spontan tanke är att den helt enkelt är ihopkopplad med frambromsen. Kanske bara ett relä som känner av om vajern spänns och engagerar då bromsen. Och i så fall så förutsätter jag att bromsverkan är inställd på förhållandevis låg effekt så att det inte kan låsa sig i maxfart.

Men det är som sagt bara spekulationer.
Citera
2021-07-23, 10:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastarien
Personligen är jag för (privata) eldrivna scootrar/skateboards utan att ha testat dem, även om de förmodligen leder till försämrad folkhälsa, samt att jag inte förstår hur de kan (nöd)bromsa!
Genom att antingen låsa motorerna helt, eller bara öka motståndet så att dom hjulen inte kan snurra så snabbt. Och med den mekaniska bromsen.
Sen får man så klart lära sig sitt fordons bromsegenskaper och sen lära sig att planera sin körning efter det. Sen kan man ju alltid baila om det ser ut att gå åt helvete. Plus att man kan alltid trycka ner foten i marken samtidigt som man bromsar med motorn.

Grejen är ju att jag inte så mycket åker bräda istället för att gå, utan det är istället för att åka buss eller tub. Eller istället för att sitta inne vid datorn.
Citera
2021-07-23, 10:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Din patient höll på att dö på grund av sina egna handlingar, scootern hade inget att göra med det. Dock, hatar fanskapen, i vägen överallt och körs av rejält debila människor.

Dock, så länge bara en person riskerar att skadas/dödas är det ok med mig.

Alla förbud som skall skydda enskilda personer mot att råka illa ut på grund av sina egna dåliga beslut saknar existensberättigande.

Att försöka lagstifta bort det naturliga urvalet leder till en försvagad fokstam.

Problemet är inte sparkcykeln i sig utan problemet är människorna som använder den.

-Begränsa så det endast går att åka en person på dessa.
-Se till att de måste stå inom en speciell ruta när de lämnas. Idag ligger det sparkcyklar överallt i både diken och mitt på cykelvägar som ställer till stora problem.
-Begränsa så de inte går att använda nattetid. Får då bort en hel del fyllekörningar.
-Begränsa hastigheten på cykeln om personen kör vårdslöst. För att få köra full fart igen så krävs det ett visst antal resor eller timmar. Appen och gps:en i sparkcykeln borde rätt snabbt känna av om det är hopp, många snabba riktningsförändringar och liknande.
Citera
2021-07-23, 10:39
Medlem
herrhermelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det behövs regleras, men främst för de i uthyrningssyfte. Det som i storstäderna kan få det att bli problematiskt är arrogansen hos många brukare. De skiter i regler och riskerar sitt och andras liv.

Jag är all in när det kommer till idéen dock, men i storstäderna kommer det behövas regler då idioter har tillgång till detta. För att inte tala om hur innerstan ser ut på kvällstid när alla fulla idioter ska ut och åka.

Håller med till 100%. Hyr-elsparkar är där det förekommer mest problem och som ger det fordonet ett oförtjänt dåligt rykte. Det är helt enkelt ett för lättillgängligt fordon för personer som ej bör framföra dem, vare sig det är pga onykterhet eller rent idioti. Cyklister är i många fall precis lika idiotiska när dem framför sitt fordon men är mindre läggtillgängliga/attraktiva i vardagen. För mig är det helt ofattbart att man kör in i en korsning i full fart utan att ens vrida på huvudet om man får mötande, ändå ser jag detta nästan dagligen och olyckor därefter.

Personligen har jag kört egen elspark i snart två år för att pendla till och från jobbet (istället för bil), kör både respekt- och ansvarsfullt och älskar det! Ser verkligen fram emot Transportstyrelsens lättnader av motoreffekt vilket kommer öppna upp betydligt roligare och bättre lagliga alternativ än idag.
Citera
2021-07-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastarien

En del modeller som enbart har elektromagnetisk-och friktionsbroms kan tyvärr inte det i praktiken. Är några meters stoppsträcka från fullt dunder. Dessa får man köra i lägre fart och med marginaler. Bromsarna är i vilket fall mera effektiva än skivbromsarna på min vanliga cykel, om det kommit enbart ett par regndroppar emellan som minskar friktionen....
Citera
2021-07-23, 13:20
Bannlyst
Citat:
Vad menar du med 2 bromsar? Handbroms på styret på vänster sida antar jag som är huvudbroms? var sitter den andra då hur aktiverar man den. Och den ger alltså ingen eller liten bromseffekt?

för att förklara lite tydligare, g30d som jag köpte istället för g30 eftersom g30 inte fanns i lager har 2 broms reglage

1.handbroms (den som fungerar att stoppa skotern)
2.motorbroms som är ett litet reglage som acc reglaget vilket är extremt lätt att använda och krävs ett finger istället för en hel hand, den bromsar men den är inte stark alls så den är endast bra när man tänker innan)

tänk en bil med 2 bromspedaler där en broms bara drar ner kraften på motorn, det är lätt att välja fel när man måste tänka snabbt, den är hackig också och om man drar den så hårt man kan så hackar skotern till ett stopp, den är inte heller speciellt känslig så man måste trycka ganska långt ner, så den bromsen är endast för långt innan förplanerade bromsningar.

eftersom broms 2 är så enkel och bekväm så vänjer man sig vid att endast använda den, men i en impuls situation så fungerar den inte, den fungerar endast vid planerade bromsningar och när jag körde ner för en smal stig så märkte jag att det gick för fort och var för många svängar så jag använde bromsen och det fungerade inte och vid det fallet så var det redan för sent antingen skulle jag köra rakt ner för en typ klippa eller skadat skotern helt så jag fick panik eftersom jag trodde skortern skulle skadas fortsatte ner för en backe och tappade kontrollen tror faktiskt jag kunde dött vid otur, efter detta så vaknade jag upp, jag har inget minne av krashen hörde bara en röst i krashen i mitt huvud och kände inte ens av något det var som att jag sov och drömde medan krashen hände, vaknade upp utan någon smärta men hade stora minnesproblem i typ 10 min men i princip ingen smärta, sen åkte jag hem och såg att mitt huvud blödde, skotern klarade sig helt oskadd och stödet tog all skada samt ett gummihandtag kostar typ 400 att ersätta, i övrigt är den repfri, försökte kontakta ninebot men det var omöjligt

jag anser att inte detta var mitt fel eftersom jag tycker att 2 stycken bromsar där en inte ens fungerar i nödsituationer är livsfarligt, men jag har börjat vänja mig nu och har märkt att jag klarar av att använda båda olika vid rätt tillfälle.
Senast redigerad av zzcool 2021-07-23 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in