• 1
  • 2
2021-07-17, 20:48
Medlem
Vi glömmer dom rätt fort men inte allt för sällan sker det dödsfall som är lite sådär skumma, och ibland vissa som är väldigt brutala men eftersom mördaren kanske direkt gör sig känd så blir det inga rubriker mer än någon notis, och ibland skriver bara Kling och klang att det nog var naturlig död och så är den saken klar.

Självmord kan ju ibland va lite sådär halvskumma, samma med missbrukare som dör, var det verkligen bara driogerna, och varför saknas då saker i lägenheten?

Jag minns ju flera mord och dråp från när jag var liten som skett i lägenheter på atorp, nån som hamrade ihjäl frun och nån knarkare som kanske eller kanske inte dödade kompisen då han inte minns pga missbruk, men i den åldern la man inte exakt var det skedde på minnet, jag ger mig den på att om du tar en likhund som kan känna lukt från död människa i upp till 30år så skulle den nog ge tecken i var och varannan lägenhet här på torpet.

Mata på i tråden med mord/dråp vi glömt bort, eller bara dödsfall som egentligen borde varit tittat närmare på, eller kanske några självmord som osar lite skumt.

Kanske har någon blivit mördad i din lägenhet? Eller min, vem minns?
Citera
2021-07-17, 22:57
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Tjugo år sedan var det ju en gubbe som slog ihjäl sin fru sen tog ihjäl sig själv med en slaktmask, lite absurt.

Sedan har du ju han som sköt sin fru och dotter och granne, värsta familjemassaker vi haft i Skelleftebygden.

Sjukast är väl ändå GällivareKalle som blev ihjälhuggen av den där superkände pundaren som hade som ursäkt att han varit på kiosken då det hände.
Citera
2021-07-18, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Tjugo år sedan var det ju en gubbe som slog ihjäl sin fru sen tog ihjäl sig själv med en slaktmask, lite absurt.

Sedan har du ju han som sköt sin fru och dotter och granne, värsta familjemassaker vi haft i Skelleftebygden.

Sjukast är väl ändå GällivareKalle som blev ihjälhuggen av den där superkände pundaren som hade som ursäkt att han varit på kiosken då det hände.

Ja du det lät aningen bisarrt, vet du om det var i själva stan eller lite utanför?

Jag minns det där fallet med farsan som löpte amok och sköt nästan hela familjen och till slut sig själv i kvarteret nedanför Ica kvantum.
Jag har för mig att någon av döttrarna inte var hemma när det hände och undkom då att bli dödad, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag har ett svagt minne av att det var en styvfarsa dessutom.

Ja helt klart det var ju det, och jag har för mig att han som (kanske) mördade Gällivarekalle hade nått lite löjligt smeknamn med typ guldlock eller liknande.
Citera
2021-07-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newtionioo
Ja helt klart det var ju det, och jag har för mig att han som (kanske) mördade Gällivarekalle hade nått lite löjligt smeknamn med typ guldlock eller liknande.

Det stämmer. Han hette B*sse* P*rss*n men kallades Guldlock.
Citera
2021-07-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Haddock
Det stämmer. Han hette B*sse* P*rss*n men kallades Guldlock.

Ja juste, det namnet har man ju hört vid nått tillfälle, minns du vart på torpet det mordet skedde?
Citera
2021-07-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ja juste, det namnet har man ju hört vid nått tillfälle, minns du vart på torpet det mordet skedde?

Hemmansgatan 22 eller 24. Är inte helt säker på lägenhetsnummer men det var i alla fall i det huset.
Senast redigerad av Kapten Haddock 2021-07-18 kl. 11:49.
Citera
2021-07-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Haddock
Hemmansgatan 22 eller 24. Är inte helt säker på lägenhetsnummer men det var i alla fall i det huset.

Okej, tackar det blir alltså hörnet nere närmast Fd Handlarn eller ja ”Eriks kiosk” om man idag börjar vara gammal.
Citera
2021-07-18, 18:01
Medlem
Citat:
Okej, tackar det blir alltså hörnet nere närmast Fd Handlarn eller ja ”Eriks kiosk” om man idag börjar vara gammal.

Det stämmer bra!
Citera
2021-07-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ja du det lät aningen bisarrt, vet du om det var i själva stan eller lite utanför?

Jag minns det där fallet med farsan som löpte amok och sköt nästan hela familjen och till slut sig själv i kvarteret nedanför Ica kvantum.
Jag har för mig att någon av döttrarna inte var hemma när det hände och undkom då att bli dödad, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag har ett svagt minne av att det var en styvfarsa dessutom.

Styvpappan sköt ihjäl styvdotter, skadade en granne svårt och slutligen tog han sig själv av daga. Han hade tillgång till vapen då han var aktiv sportskytt. I något av husen utmed Kvarngatan. Allt utspelades utomhus.

Ett ganska litet omskrivet mord skedde i det då nybyggda kvarteret mittemot Coop Erikslid. Skulle tro att det var tidigt 90-tal eller sent 80-tal. Det var en invandrarman som mördade frun. Det ska ha varit blodigt värre då det hela skedde med kniv. Jag tror att NKK har en artikel om det mordet. De hade några barn. Vet ej vem som bor i den lägenheten idag.

För c:a 60 år sedan ska det visst ha skett ett mord i de gamla byggnaderna mellan hälsocentralen och husvagnsparkeringen norr om Bockholmsvägen. Det ska ha varit ett s.k fyllefestmord. Vad jag minns ska det hela aldrig ha blivit uppklarat i detalj. Om det var BO som var från Norge eller om det var den misstänkte mördaren som flydde till Norge kommer jag inte ihåg nu.

Sedan har du mordet i Skelleftehamn 1994. En missbrukare blev ihjälskjuten hemma på föräldragården. Troligtvis knarkskulder. Kanske att BO hade initialerna L.E men jag är inte säker.

MoröBackemordet för inte så många år sedan. En yngre man blev ihjälstucken i en narkotikauppgörelse. Skedde vid torgparkeringen vid fritidsgården.

.........................

Om vi har specifikt med A-torp att göra så finns det ett märkligt försvinnande som skedde för kanske 15 år sedan. En äldre man, 80+?, cyklade iväg österut från A-torp och är så vitt jag vet sedan dess försvunnen.

Edit:

Hittade t.o.m en artikel om denna händelse:

https://sverigesradio.se/artikel/1335565

Jag har då aldrig hört att det hela blev uppklarat.

................................

Det är väl vad jag kommer ihåg på rak arm.
Senast redigerad av Konrad 2021-07-20 kl. 19:47.
Citera
2021-07-20, 20:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

(FB) Olöst mord/dråp: Rupert Lundmark, Skellefteå, 1977.
Citera
2021-07-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Styvpappan sköt ihjäl styvdotter, skadade en granne svårt och slutligen tog han sig själv av daga. Han hade tillgång till vapen då han var aktiv sportskytt. I något av husen utmed Kvarngatan. Allt utspelades utomhus.

Ett ganska litet omskrivet mord skedde i det då nybyggda kvarteret mittemot Coop Erikslid. Skulle tro att det var tidigt 90-tal eller sent 80-tal. Det var en invandrarman som mördade frun. Det ska ha varit blodigt värre då det hela skedde med kniv. Jag tror att NKK har en artikel om det mordet. De hade några barn. Vet ej vem som bor i den lägenheten idag.

För c:a 60 år sedan ska det visst ha skett ett mord i de gamla byggnaderna mellan hälsocentralen och husvagnsparkeringen norr om Bockholmsvägen. Det ska ha varit ett s.k fyllefestmord. Vad jag minns ska det hela aldrig ha blivit uppklarat i detalj. Om det var BO som var från Norge eller om det var den misstänkte mördaren som flydde till Norge kommer jag inte ihåg nu.

Sedan har du mordet i Skelleftehamn 1994. En missbrukare blev ihjälskjuten hemma på föräldragården. Troligtvis knarkskulder. Kanske att BO hade initialerna L.E men jag är inte säker.

MoröBackemordet för inte så många år sedan. En yngre man blev ihjälstucken i en narkotikauppgörelse. Skedde vid torgparkeringen vid fritidsgården.

.........................

Om vi har specifikt med A-torp att göra så finns det ett märkligt försvinnande som skedde för kanske 15 år sedan. En äldre man, 80+?, cyklade iväg österut från A-torp och är så vitt jag vet sedan dess försvunnen.

Edit:

Hittade t.o.m en artikel om denna händelse:

https://sverigesradio.se/artikel/1335565

Jag har då aldrig hört att det hela blev uppklarat.

................................

Det är väl vad jag kommer ihåg på rak arm.

Tackar tackar,

Ja juste Kvarngatan det stämmer, rysligt det där när det fullständigt slår slint för någon, jag kan helt förstå folk som blir deprimerade och plockar bort sig själv från folkbokföringen men att skjuta barnen känns bara helt off på nått vis, det går ju helt mot allt evolutionärt som finns i oss, nu var det ju visserligen en styvförälder men oavsett.

Den på Erikslid har jag inte hört talas om men det går ju lite i linje med det jag tänkte med tråden, det var säkert bara nån liten notis i tidningen ett par dagar eller så sen glöms det bort av alla utom de anhöriga eller de som på något annat sätt blev inblandade, lite som farsan på moröbacke typ 2006 som nästan högg och slog ihjäl frun (men hon överlevde) och tog sonen med i bilen och körde mot Norge men blev prejad av vägen utav polisen innan han kom så pass långt (då de nog missat att han hade barnet med i bilen.) klipp klapp klopp så utvisades han till något land i nordafrika och så blev det tyst.

Okej, sjukt att jag bott nästan bredvid ”elevhemmet” eller herrgården/Södergård eller vad man nu ska kalla det under rätt många år utan att veta om det där mordet fast det var ju som sagt ganska många år sedan det skedde.

Jo mordet där i hamn minns jag rätt väl, L*rs Enm*rk stämmer bra det, jag tror det var något ännu löjligare än en knarkskuld bakom det där, det var knark med i bilden men så vitt jag förstått så var svartsjuka gällande nån flickvän egentliga motivet.

Moröbacke är väl lite som på torpet, det händer grövre brott lite nu och då men man glömmer dom fort.

Den där gubben på cykel lät intressant, det borde ju vara en pågående utredning ifall han inte påträffats, det är ju mycket märkligt isf då så gamla individer inte tenderar att ta sig nå vidare långt ut i terrängen utan isf måste vara så illa placerad någonstans där ingen människa rört sig sedan 2007.

Lite utanför ämnet, finns det ingen skyldighet att berätta om mord och självmord osv vid husförsäljning och sånt? I USA verkar det vara så, nu är jag inte en sån som tror på spöken och osaliga andar nödvändigtvis (innan jag ser ett) men oavsett så vill man ju veta när man flyttar in någonstans.
Citera
2021-07-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
(FB) Olöst mord/dråp: Rupert Lundmark, Skellefteå, 1977.

Ja juste det där minns jag att jag satt och hörde några lite äldre folk satt och spekulerade om nån gång för längesedan, han var väl lite av nån halvsupis den där, han blev säkert mördad av någon han kände väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in