Ibland är coachen Diab rolig och rör om lite, inte rädd att säga saker. Kul när det inte är så allvarliga problem. Men alltså, när par verkligen behöver hjälp från en psykolog och verkligen behöver gå i parterapi, då är han så jävla kass. Istället för att ge Mano och Linnea riktig terapi, hitta roten till Manos kontrollbehov, ge dem verktyg att inte få varandra att må skit (eller ge henne verktyg att palla lämna) så går han till huset och först lägger ord i munnen på Mano, för att röra upp känslor (Det där med att kontrollera sin kvinna). Sen går han dit och får deltagarna att säga att de ska sluta lägga sig i. Som om de kommer lösa problemen på lång sikt. Gör allt som man inte ska göra som seriös psykolog -
va tvungen att kolla upp vad för psykologutbildning Diab egentligen har, och chocker.. ingen alls
Philips utbildning (från hans Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/kickasscoach/ (lol))
2016 CTI Leadership
2009-2010 Coaches Training Institute
Certified Professional Coach, Professional Coaching.
Grade: CPCC
2009-2014 ICF-certification I
Professional Certified Coach, Coaching
Grade: PCC
Certification acquired 2009 and re-newed 2014.
2010 CRR - Center for right relationships
2008 CTI Core Curriculum
10 (of 10), Co-active coachin
Grade: CPCC
2005-2006 Coachutbildning Sverige
ACC-level Coaching
Grade: ICF coach
Låter som en samling buzzwords för mig, väldigt oseriöst att oftast inte en skriva ut vad för skola utbildningen va på? Och fine, om SVT hade varit tydliga med att de bara är lite coaching från någon hemma-snickrad coach som sett några videos på nätet. Men deltagarna säger “parterapi” och “träffa psykolog/terapeut” hela tiden utan att bli rättade. Diab själv, och berättar-rösten, säger dock alltid “parCOACHNING”. Men rättar aldrig deltagarna när de säger parterapi. Pirrar säkert till lite inombords när någon felaktigt råkar kalla honom psykolog istället, och han tänker på alla gånger han sökte psykologprogrammet utan att komma in.
och som grädde på moset det här stolpskottet^
Tycker fan synd om paren som är med, de får ju absolut 0 hjälp, förklätt i “terapi”, vilket gör det hela ännu värre. Sexcoachen och coachen eldar bara på problemen. Vissa deltagare börjar se igenom honom. Skönt. Allt handlar om att bara göra bra TV Men ja, det är väl det som är reality TV så den största clownen här kanske är jag, som förväntade mig något annat.