2022-08-16, 09:12
Medlem
En coach är en person vars betyg inte räckte till för att koma in på psykologprpgrammet.
Riktigt oseriöst att gå on och hävda att han arbetat i 20 år och att han coachat hemlösa att sluta med droger. Skulle inte tro att hemlösa vänder sig till en coach frivilligt. Kan ju i och för dig vara någon flummig socialtjänst som anlitat honom.
Citera
2022-08-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarvisbarvis
Ibland är coachen Diab rolig och rör om lite, inte rädd att säga saker. Kul när det inte är så allvarliga problem. Men alltså, när par verkligen behöver hjälp från en psykolog och verkligen behöver gå i parterapi, då är han så jävla kass. Istället för att ge Mano och Linnea riktig terapi, hitta roten till Manos kontrollbehov, ge dem verktyg att inte få varandra att må skit (eller ge henne verktyg att palla lämna) så går han till huset och först lägger ord i munnen på Mano, för att röra upp känslor (Det där med att kontrollera sin kvinna). Sen går han dit och får deltagarna att säga att de ska sluta lägga sig i. Som om de kommer lösa problemen på lång sikt. Gör allt som man inte ska göra som seriös psykolog - va tvungen att kolla upp vad för psykologutbildning Diab egentligen har, och chocker.. ingen alls

Philips utbildning (från hans Linkedin: https://www.linkedin.com/in/kickasscoach/ (lol))

2016 CTI Leadership

2009-2010 Coaches Training Institute
Certified Professional Coach, Professional Coaching.
Grade: CPCC

2009-2014 ICF-certification I
Professional Certified Coach, Coaching
Grade: PCC
Certification acquired 2009 and re-newed 2014.

2010 CRR - Center for right relationships

2008 CTI Core Curriculum
10 (of 10), Co-active coachin
Grade: CPCC

2005-2006 Coachutbildning Sverige
ACC-level Coaching
Grade: ICF coach

Låter som en samling buzzwords för mig, väldigt oseriöst att oftast inte en skriva ut vad för skola utbildningen va på? Och fine, om SVT hade varit tydliga med att de bara är lite coaching från någon hemma-snickrad coach som sett några videos på nätet. Men deltagarna säger “parterapi” och “träffa psykolog/terapeut” hela tiden utan att bli rättade. Diab själv, och berättar-rösten, säger dock alltid “parCOACHNING”. Men rättar aldrig deltagarna när de säger parterapi. Pirrar säkert till lite inombords när någon felaktigt råkar kalla honom psykolog istället, och han tänker på alla gånger han sökte psykologprogrammet utan att komma in.

och som grädde på moset det här stolpskottet^

Tycker fan synd om paren som är med, de får ju absolut 0 hjälp, förklätt i “terapi”, vilket gör det hela ännu värre. Sexcoachen och coachen eldar bara på problemen. Vissa deltagare börjar se igenom honom. Skönt. Allt handlar om att bara göra bra TV Men ja, det är väl det som är reality TV så den största clownen här kanske är jag, som förväntade mig något annat.

Ja de är en skrämmande dålig kombination. Jag trodde i min naivitet att sexterapeuten som i varje fall har någorlunda adekvat utbildning skulle vara till någon hjälp i spåren av Philips galna framfart. Men hon är från en annan planet och tycker att en deltagare som har smärtor vid sex skall lära sig att älska sin vulva och tänka på sin kärlek till sin vulva. Råden mellan Mano och Filippa är som en ren idiotbomb kastad på paret för att förstöra så mycket som möjligt och förstärka det negativa.

Sexterapeuten förstör något enormt mellan Spike och Yoxx också. Där föds Spikes märkliga tankar om att Yoxx är beroende pga att hon ser dom som en enhet och Spike skall prata och är paret talesperson Yoxx mår tydligt sämre under den här vistelsen och mycket kretsar troligtvis kring det, det hanterar sexterapeuten med noll sensitivitet. Behandlarna forstätter det här temat vilket klart inte gör något bra för Yoxx eller Spike (de skall inte hålla handen etc). Spike med sinnesjuk människosyn säger att hon barnpassar Yoxx (något som mycket väl kan vara inplanterat av behandlarna) vilket i mina ögon är ett stort övertramp och hon konfronteras inte av behandlarna för detta heller. Jag tror inte att hon och Phillip förstår att de initierat det hela. Magnifikt dåligt jobbat.

Philip svänger som en pendel hit och dit. Han tydligt förstärker gruppens negativa syn av Mano på ett oproffsigt sätt (även om Mano i sak bör konfronteras så bör det inte göras på det sättet) och sedan ännu mer oproffosinellt försöker han få hela gruppen att ändra sig och sätter paus på folk som opponerar sig. Han faller alltid för smicker och skyddar den som säger bra saker om honom. Han verkar inte förstå att parterapi handlar om att få paren att prata och att identifiera och komma ut ur gamla hjulspår. Inte att prata med coachen och tysta den andra partnern när den försöker säga något.
Senast redigerad av Burgundi 2022-08-16 kl. 10:22.
Citera
2022-08-16, 10:46
Medlem
Den enda par som har en chans är de som drog så tidigt som möjligt. De är så pass starka att de identifierade att något är sjukt och att här kommer de inte att förbättra sin relation. Under den tiden fick tjejen älska vulva rådet för sin vestibulit av sexualterapeuten. Phillip sa att hon hade redan checkat ut ur förhållandet troligtvis för Phillip hamnade i despyt med Franco. Coachen beteer sig totalt oproffsig och blir tydligt arg. Under nästa ”session” totalvänder han och pratar om att de är ett starkt par.

Hade jag hamnat på ett sådant ställe hade jag dragit direkt. Varför skulle någon vilja utsätta sig för det där. När man jobbar med sig själv eller ett förhållande så är det mycket viktigt att man har förtroende för de som utför jobbet och att man känner att det kan leda någonvart. Det kan ju vara extremt destruktivt annars.
Citera
2022-08-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lattemorsa
En coach är en person vars betyg inte räckte till för att koma in på psykologprpgrammet.
Riktigt oseriöst att gå on och hävda att han arbetat i 20 år och att han coachat hemlösa att sluta med droger. Skulle inte tro att hemlösa vänder sig till en coach frivilligt. Kan ju i och för dig vara någon flummig socialtjänst som anlitat honom.
Det är väl en terapeut som inte hade betygen för psykologprogrammet? En coach måste ju vara ännu lägre 😂 vem fan som helst kan väl vara coach, behövs det ens en utbildning eller räcker det med att någon är dum nog att lyssna på en?? Vad i helvete är det ens?
Citera
2022-08-18, 02:36
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Amanda har usel självkänsla, vilket beror på att hon var utstött som barn p.g.a att hon ansågs ful och tråkig av sina klasskamrater. På högstadiet blev hon fjortis och började hänga med white trashet. Det var också då hon började använda perverst sex som ett klister att hålla samman sina dysfunktionella relationer med. När hon till slut helt gett upp hoppet om att nånsin kunna ha ett sunt förhållande, så sprutade hon in botox i läpparna.

Blowjob-Manda befinner sig i ett tillstånd av kronisk förnekelse. Detta kan man se i hennes blick, som är snarlik blicken hos en sektmedlem, dvs självutplånande och konstant defensiv - redo att förneka allt som upplevs hotande mot sekten, eller i detta fallet relationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rollin-and-Turning
En nyfiken fråga: Känner du Amanda eller baserar du din analys på hur hon framstod och vad hon sa i programmet?

Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Jag känner henne inte i bokstavlig mening(alltså personligen). Men självklart känner jag igen hennes typ, och därmed känner jag henne

Nej, jag misstänkte det. Själv är jag uppväxt i samma lilla, lilla småländska by som Amanda, så jag blev lite konfunderad när jag läste din analys då jag inte hört det skvallras någonting om det.
Citera
2022-08-18, 09:05
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hade undvikit detta program tidigare då det verkade vara tradionell dokusåpa i stil med paradise hotel. Gjorde inte något försök att titta på det då sådant inte brukar roa mig. Men fick tips om serien och även berättat för mig att det faktiskt inte var en P H klon.

Nåväl efter något avsnitt var det uppenbart att det var en skara människor där på tv:n där det skulle kunna finnas något djupare att gräva i (förutom korkade Albin).

Tycker Philip Diab i stort gör ett bra jobb. Många här verkar ha uppfattningen att en coach/terapeut ska stryka sina klienter medhårs hela tiden medan andra upplever att han behöver provocera mer. Jag skulle tro att sanningen ligger mitt emellan. Han behöver både skapa en allians med paren och provocera fram obekväma diskussioner.
Franco och Amanda valde att lämna för att Franco inte klarar av att lösa något och Diab var tvungen att återskapa förtroendet hos Mano och Linnea för att inte samma sak skulle hända där. Tycker dock att han efter detta borde fortsatt ifrågasätta Manos värderingar istället för att bara ytligt förklara att en konflikt kan ligga på värderingsplanet.
Dock nämnde han väl att konflikter som grundar sig i skilda värderingar inte går att lösa utan bara kan accepteras (eller inte accepteras borde han tillagt).
Han håller helt klart igen för att inte tappa dem.

Han har också rätt att fokus flyttas till gruppdynamiken istället för att fokusera på det egna förhållandet när gruppen ville stoppa den psykiska misshandeln.
Dock skulle han behövt fånga Mano och Linnea bättre i samband med detta och fråga hur det kommer sig att i stort sett alla de träffar får uppfattningen att Mano har skeva värderingar. Diab borde helt klart gått djupare in på detta.

De andra som fokus ligger på är Spike och Yoxx (vad är det för historia de flyr genom dessa namn?).
Totalt okompatibla.

Samtliga par verkar vara rädda för att den andra ska lämna dem.

Jimmy (ie?) och Maja: här är det en man som klänger sig fast för kung och fosterland för att han vore totalt ensam utan Maja. Det är bättre att Maja får hitta någon i samma fas i livet.
Han verkar inte ens uppskatta henne och hon verkar vara splittrad.
De verkar bägge vara rejält svartsjuka. Blev förvånad när Maja trodde att J skulle flörta in sig hos Linnea under partnerbytet. Maja verkar dessutom helt sluten och omöjlig att komma in på djupet med och det kanske var därför hon kände sig hotad av att Linnea och Jimmy kunde prata om t ex uppväxten...
Citera
2022-08-18, 09:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Den enda par som har en chans är de som drog så tidigt som möjligt. De är så pass starka att de identifierade att något är sjukt och att här kommer de inte att förbättra sin relation. Under den tiden fick tjejen älska vulva rådet för sin vestibulit av sexualterapeuten. Phillip sa att hon hade redan checkat ut ur förhållandet troligtvis för Phillip hamnade i despyt med Franco. Coachen beteer sig totalt oproffsig och blir tydligt arg. Under nästa ”session” totalvänder han och pratar om att de är ett starkt par.

Hade jag hamnat på ett sådant ställe hade jag dragit direkt. Varför skulle någon vilja utsätta sig för det där. När man jobbar med sig själv eller ett förhållande så är det mycket viktigt att man har förtroende för de som utför jobbet och att man känner att det kan leda någonvart. Det kan ju vara extremt destruktivt annars.
Tycker du Franco gett coachningen en chans?
Är terapeuten någon magiker som ska trolla fram en lösning och att det ska vara helt smärtfritt för klienten? Ska klienten bara prata om en massa gulliga saker och ska ingen utmana denne?
Förtroendet är förstås fundamentalt men utan jobbiga frågor är det knappast någon form av terapi.

Att du skulle dra betyder att du flyr dina problem istället för att ta tjuren i hornen. Heter du möjligtvis Franco?
Citera
2022-08-18, 11:44
Medlem
JayJayAdamss avatar
Man kan ju bara älska Albin. Alla behöver inte vara intellektuella bokslukare utan man får ta honom för vad han är.
Han är fullt kapabel till att se sina brister, ta åt sig av konstruktiv kritik, han är snäll och vill alla väl. En stor nallebjörn helt enkelt som har potential att mognas.

Måste tillägga att det är skönt att vi har så många experter här inne som vet precis hur coaching går till, förstår vad det är terapueten och coachen vill få ut av sina övningar, hemläxor m.m.
Flashback måste vara mer fyllt av kompetens än Linkedin.
Citera
2022-08-18, 12:50
Medlem
Jag skummade igenom de två sista avsnitten då de egentligen var helt ointressanta. Var tydligt sen många avsnitt tillbaka att inget par skulle göra slut förutom möjligtvis Yoxx och Spike som var ett frågetecken, samt att Diab slutade försöka lösa riktiga problem och bara ville snällcoacha in i det sista.

Yoxx brev var fint, nu höll de ihop men jag hoppas att hon hittar en mysig teaterlebb som är lika finkänslig som henne och inte grabbiga Spike som verkar vilja knulla runt men hon älskar känslan av makt som hon får av att vara älskad av yoxx. Spike kunde ju inte ens hålla sig från att leka med yoxx känslor när spike läste sitt brev.
Senast redigerad av hejsanjohnny1 2022-08-18 kl. 12:54.
Citera
2022-08-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tycker du Franco gett coachningen en chans?
Är terapeuten någon magiker som ska trolla fram en lösning och att det ska vara helt smärtfritt för klienten? Ska klienten bara prata om en massa gulliga saker och ska ingen utmana denne?
Förtroendet är förstås fundamentalt men utan jobbiga frågor är det knappast någon form av terapi.

Att du skulle dra betyder att du flyr dina problem istället för att ta tjuren i hornen. Heter du möjligtvis Franco?

Vad menar du med att någon skulle tro terapeuten skall vara en magiker och trolla? Det har ju ingenting med min kritik eller någon annan heller för den delen. Det låter som en plattityd.

Det handlar om att få paren att prata och inte någon löjligt utmaningar som kräver myckeet högre skicklighet och försåelse än vad den där coachen har. Sedan om du har lätt att fastna för falska profeter är upp till dig.

Förövrigt tycker jag inte att Franco var det som skötte sig väl utan hans tjej. Det hon sa var väldigt adekvat och ovanligt moget för den här miljön och det här programmet.
Senast redigerad av Burgundi 2022-08-18 kl. 15:15.
Citera
2022-08-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Man kan ju bara älska Albin. Alla behöver inte vara intellektuella bokslukare utan man får ta honom för vad han är.
Han är fullt kapabel till att se sina brister, ta åt sig av konstruktiv kritik, han är snäll och vill alla väl. En stor nallebjörn helt enkelt som har potential att mognas.

Måste tillägga att det är skönt att vi har så många experter här inne som vet precis hur coaching går till, förstår vad det är terapueten och coachen vill få ut av sina övningar, hemläxor m.m.
Flashback måste vara mer fyllt av kompetens än Linkedin.

Jo för coaching är ju det närmaste hjärnkirurgi. Därför går det absolut inte att kritisera dem.
Citera
2022-08-18, 19:45
Medlem
Tinoss avatar
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/pWJB7X/vi-eller-aldrig-sasong-tva-sa-gick-det-sen

Någon som kan länka artikel bakom aftonbladet plus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in