Citat:
Ursprungligen postat av
Extrapris12354
Låt säga att ökat tryck på långtidsarbetslösa kan minska arbetslösheten något, vad är en realistisk siffra? 1%? 5%?10%? Mer än så verkar mycket iaf.
Då har vi kvar ~160 000 som man ska anordna diverse verksamhet flr till ingen nytta alls. Då känns det bättre att försöka hitta extratjänster eller nåt liknande, men vad vet jag, det har väl prövats och pratas inte mycket om längre.
Moderaterna har bl.a. pratat om tvångsskolning. Med det antar jag att även Socialdemokraterna kan komma att stuva in mängder med folk på olika utbildningar. Hur dessa utbildningar är utformade, eller vilken kvalité de har, det kan man bara spekulera kring. Men de skulle vara helt nödvändiga. För då undviker man undanträngningseffekter på den ordinära arbetsmarknaden.
Går det att sätta in ett gradvis växande batteri av åtgärder allteftersom deltagaren utvecklas, i kombination med en ständigt öppen utbildningslinje, då borde man rimligen kunna fixa till statistiken ordentligt. Kvar blir väl då de allra, allra, svåraste fallen. Som kriminella och människor med skört psyke. Hur många det rör sig om kan jag absolut inte gissa fram mig till. Men de grupperna borde väl ändå kommunen kunna fånga upp, tänker jag.
Sen blir det intressant att se vad den nya "pengatrappan" för jobblotsföretagarna kan utmynna i. Är man pessimistiskt lagd så kan en lätt föreställa sig att jobbcoacherna sätter orimligt hög press på sina arbetslösa klienter. Eller så blir det bara ganska likt den tidigare verksamheten; där man tydligen hade störst fokus på de med potential (s.k. cream skimming), och lämnade övriga vind för våg.