2023-12-15, 10:08
Medlem
Rusta & Matcha resp Jobb- och utvecklingsgarantin brukar man tidigast bli erbjuden när man har mindre än 70 dagar kvar av A-kassan, men kan bli det tidigare. Pengarna får du som sagt då ifrån Försäkringskassan i stället. Skickar man in sin ansökan om ersättning senast den 7:e i månaden, så får man pengarna den 26:e samma månad, annars månaden efter. Beloppen brukar vara på samma nivå.

Tackar du nej till R&M, så brukar det väl utdelas en varning till att börja med. Det är inte särskilt tungt att vara med där, du får en coach som du kan träffa när du känner för det, sen fortsätter du på samma sätt att söka jobb.

Om du går med från januari, så får du din första utbetalning i februari. Det är ju inte så att du blir utan pengar, men det släpar efter en månad, och det är en nackdel
Senast redigerad av PatricHbg 2023-12-15 kl. 10:14.
Citera
2023-12-15, 10:16
Bannlyst
Att du tror att du är klar och inte behöver någon hjälp efter att ha gjort en(1) intervju, som kändes bra och ger svar nästa år, tycker jag skvallrar om att du är i behov av ett arbetsmarknadsprogram och vägledning.

Vill inte låta otrevlig och hoppas det går bra för dig.
Citera
2023-12-15, 10:29
Medlem
Farbaute666s avatar
Rusta och Matcha som jag är med i för tillfället innebär en fysisk träff 'a en timme i veckan för mig, sedan är det ibland digitala föreläsningar eller andra aktiviteter. Gott om tid att söka jobb själv och göra andra saker, alltså.

Tacka nej skulle jag inte rekommendera dig, om du blir missnöjd med din leverantör kontaktar du bara AF och ber dem byta åt dig.
Citera
2023-12-15, 11:12
Medlem
Låter som att man ändå ska ge detta en chans

Om jag går med i rusta och matchning första januari. Kan jag ansöka redan 7 januari, få utbetalning 26 januari? Om jag inte är helt ute och cyklar, så måste man vara med i programmet en hel månad innan man kan få ersättning. Det betyder isåfall att jag ansöker 7 februari och får utbetalning 26 februari. Då står man där utan inkomst i en månad. Jag vill inte köra en "Ove Sundberg the plånkan is at home"
Senast redigerad av Fiolartisten 2023-12-15 kl. 11:15.
Citera
2023-12-15, 11:24
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolartisten

Om jag går med i rusta och matchning första januari. Kan jag ansöka redan 7 januari, få utbetalning 26 januari? Om jag inte är helt ute och cyklar, så måste man vara med i programmet en hel månad innan man kan få ersättning. Det betyder isåfall att jag ansöker 7 februari och får utbetalning 26 februari. Då står man där utan inkomst i en månad. Jag vill inte köra en "Ove Sundberg the plånkan is at home"

Ja men du går ju på a-kassa nu så du får pengar ? Tills du får ett jobb ska du följa din plan.
Citera
2023-12-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolartisten

Om du går med den 1 januari, så får du den ersättningen den 26 februari ( skicka in ansökan mellan den 1-7 februari ). Byter du från A-kassan, så blir det ett "hål", dvs du får ersättning, men den släpar efter. Så lägg undan pengar från det du får nu. Du står ju inte utan inkomst som du skriver, men du får den först efter en månad.
Citera
2023-12-15, 13:18
Medlem
Tror inte du har något val egentligen. Tackar du nej så får du ingen aktivitetsersättning när a-kassan tagit slut. Socialen kommer nog neka dig bidrag för att du inte tagit af erbjudande.

Din fritid kommer bli lite mer begränsad men du har ju haft 450 a-kasse dagar på dig att hitta ett jobb. Så passa på att använda den hjälp du kan få.

Om du inte känner att du har en bra relation med din coach så säg till af att du vill byta annars blir det bara en pina i längden.
Citera
2023-12-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Tror inte du har något val egentligen. Tackar du nej så får du ingen aktivitetsersättning när a-kassan tagit slut. Socialen kommer nog neka dig bidrag för att du inte tagit af erbjudande.

Din fritid kommer bli lite mer begränsad men du har ju haft 450 a-kasse dagar på dig att hitta ett jobb. Så passa på att använda den hjälp du kan få.

Om du inte känner att du har en bra relation med din coach så säg till af att du vill byta annars blir det bara en pina i längden.

Jag har inte haft 450 dagar, endast 300. Just nu har jag strax över 150 dagar kvar. Så jag har inte haft A - Kassa så länge som du beskriver
Citera
2023-12-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du går med den 1 januari, så får du den ersättningen den 26 februari ( skicka in ansökan mellan den 1-7 februari ). Byter du från A-kassan, så blir det ett "hål", dvs du får ersättning, men den släpar efter. Så lägg undan pengar från det du får nu. Du står ju inte utan inkomst som du skriver, men du får den först efter en månad.

Jag tror att jag har fått 5 dagar på mig att godkänna en leverantör. Om jag väljer/godkänner en leverantör idag, så bör det inte ta många dagar innan jag går över till F - Kassa. Då kanske jag kan få utbetalning redan i januari?
Citera
2023-12-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Rusta och Matcha som jag är med i för tillfället innebär en fysisk träff 'a en timme i veckan för mig, sedan är det ibland digitala föreläsningar eller andra aktiviteter. Gott om tid att söka jobb själv och göra andra saker, alltså.

Tacka nej skulle jag inte rekommendera dig, om du blir missnöjd med din leverantör kontaktar du bara AF och ber dem byta åt dig.

Finns många fall där folk har tackat nej till Rusta och Matcha, varför skulle du inte rekommendera det?
De har ingen rätt att tvinga folk till det.

Och vad i helvete pratar ni om att man blir utförsäkrad från försäkringskassan för att man tackar nej till R&M när man har hälften av akassa-dagarna kvar och får betalt från akassan? Han har liksom rätt till sina dagar via de.
Inte undra på att ni är arbetslösa.
Ni låter helt dumma i huvudet med era råd.

Som någon skrev i en annan tråd:

Överklaga beslutet på AFs hemsida. Motivera att du har A kassa dagar kvar och att du inte kommer ha svårt att hitta nytt arbete.
Citera
2023-12-15, 13:48
Medlem
Knarklangarens avatar
A-kassa o F-kassa är samma, samma inkomst, det byter bara namn.

Rusta o matcha är tvång om du ska få utbetalt, en dåre kommer bli din handläggare och konstant ringa och trakassera dig varje dag tills du hittat ett jobb, sen ska du åka fram o tillbaka hela tiden för o prata med denna unga obildade idioten som leder till absolut ingenting, och så fortsätter det i all evighet tills att de dumförklarar dig, då blir det till att torka bord på IKEA genom samhall medans kunderna fnissar åt hur värdelös du är, berättar för sina barn att "så går det om man inte bäddar sängen och gör sina läxor"

Så dina sötebröds dagar liggandes i soffan och maraton runka gråtandes med en påse grillchips i vänster hand är nu över, strax börjar allvaret och portarna till skärseldens sjätte nivå öppnas.
Senast redigerad av Knarklangaren 2023-12-15 kl. 13:51.
Citera
2023-12-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarklangaren
A-kassa o F-kassa är samma, samma inkomst, det byter bara namn.

Rusta o matcha är tvång om du ska få utbetalt, en dåre kommer bli din handläggare och konstant ringa och trakassera dig varje dag tills du hittat ett jobb, sen ska du åka fram o tillbaka hela tiden för o prata med denna unga obildade idioten som leder till absolut ingenting, och så fortsätter det i all evighet tills att de dumförklarar dig, då blir det till att torka bord på IKEA genom samhall medans kunderna fnissar åt hur värdelös du är, berättar för sina barn att "så går det om man inte bäddar sängen och gör sina läxor"

Så dina sötebröds dagar liggandes i soffan och maraton runka gråtandes med en påse grillchips i vänster hand är nu över, strax börjar allvaret och portarna till skärseldens sjätte nivå öppnas.

Över är det inte, han kan fortfarande tacka nej.
Inget som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in