Citat:
Ursprungligen postat av
Brodrude
Har du något du kan sälja?
Det finns stor risk att socialen kommer krångla men då drar du dom till tingsrätten bara. Du har ju rätt till den här hjälpen så sök.
Bara och bara... det är lättare sagt än gjort. Tyvärr!
För det första, om du har en tvist om pengar och du vill stämma någon i tingsrätten så behöver du betala en ansökningsavgift som är mellan 900 kr och 2800 kr, beroende på om det saken gäller understiger eller överstiger ett halvt prisbasbelopp i värde (ett prisbasbelopp är 52500 kr för i år). Där går hans pengar upp i rök.
Du kan läsa mer här:
https://www.domstol.se/amnen/tvist-o...i-tingsratten/
För det andra, tingsrätten är fel domstol. Det är förvaltningsrätten som avgör den typen av ärenden.
"En förvaltningsrätt avgör tvister mellan enskilda personer och myndigheter och tvister mellan företag och myndigheter. Det är till förvaltningsrätten det går att överklaga ett myndighetsbeslut från till exempel Försäkringskassan, Skatteverket eller kommunens socialtjänst."
Du kan läsa mer här:
https://www.domstol.se/om-sveriges-d...ingsdomstolar/
För det tredje så behöver man inte "dra de" till domstol. Det kommer att ske automatiskt om han väljer att överklaga beslutet han får från socialtjänsten, och det kostar ingenting. Man öppnar upp Microsoft Word och skriver ett kort brev, där man anger vad man invänder mot, vilken ändring man vill se, och motiverar det. Sedan lämnar man in det så som det är på socialkontoret eller stoppar det i ett kuvert och postar eller lämnar in det i deras brevlåda. Först omprövar de själva sitt beslut, och anser de att de har gjort helt rätt, så lämnar de över det till förvaltningsrätten som ska ta ställning till det.
Jag har gjort detta själv förstår du, mer än en gång, så jag vet hur det går till. Det här var länge sedan, och jag är glad att jag slipper de gamarna. Jag har aktivitetsstöd från FK nu och jag deltar också i KROM. Nyligen har jag uppgraderat till KROM 2 och bytt leverantör också. Jag lever ett ganska normalt och sunt liv. Visst har jag en låg inkomst, men jag klarar mig, så jag vill inte klaga. Bara jag slipper gamarna på socialkontoret. Jag har tappat år av mitt liv på allt stress och jävelskap för knappa 3500 kr i månaden man fick att leva på, utöver hyran och elen. Så har jag levt i många år innan jag fick ett mer långvarigt jobb inom IT som gav mig ett arbetsvillkor så att jag kunde börja ta ut a-kassa när jag blev arbetslös.
Du har rätt i att han har rätt till att söka ekonomiskt bistånd. Det är mycket man har rätt till i lagens namn. Men gamarna som sitter på socialkontoren och godtyckligt beslutar om vem som har rätt till ekonomiskt bistånd och för vad, och deras enhetschef som säger sig "lita på sina anställda" när man riktar kritik, de bryter aktivt mot Socialtjänstlagen och det gör de utan skam och dåligt samvete. De vet ju att du är arbetslös och redan i utsatt ställning när du tvingas söka ekonomiskt bistånd av kommunen. De vet att du hinner bli vräkt innan du får rätt i sak i en domstol. Hyran måste betalas oavsett. Socialstyrelsen är staten. Socialkontoret är kommunen. Kommunen vill spara pengar, och de backar inte för att du tillhör de mest utsatta i kommunen. Om kommunerna fick bestämma så skulle vi alla gå på aktivitetsstöd, för det betalas ut av Försäkringskassan, och det är staten. Det är sanningen ingen berättar om. Det är därför de alltid hänvisar till sina "riktlinjer" i besluten. De referera inte till paragrafer i Socialtjänstlagen, för de vet att de i många fall gör avslag på avgifter som man enligt lag skulle ha fått rätt till om det prövades i domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brodrude
Min arbetsförmedlare ville att jag skulle skriva in mig själv på Rösta och matcha så fort jag kan hennes motivering "Det är inte bra för dig att bara gå hemma". Men jag såg att jag har rätt till 300 dagats A-kassa. Så jag började kolla upp det och såg att jag har rätt till att bara söka jobb och ta ut a- kassa söka jobb på egen hand så jag sa i från. Nä jag ska gå på a- kassa- och sen om jag är arbetslös 300 dagar så går jag gärna det du föreslog. ja förklarade min plan och att det stör mig bara för att jag vill sitta och plugga själv innan jag kommer in på det jag vill.
Som du märkte själv i det fallet, du har rättigheter som du inte blir informerad om. Det är bra att du tog reda på det själv. För om inte du själv ser efter dina rättigheter och dina intressen, så kommer ingen annan att göra det heller. Det är min erfarenhet. Men du måste vara noga med att inte avslöja för mycket om dina planer. De du möter på olika myndigheter är inte dina vänner som vill dig väl, kom ihåg det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brodrude
Bakgrunden är så här.
Jag kollade massor innan och hittade redan innan jag var frisk en arbetsmarknadsutbildning jag vill gå så det var det som motiverar mig. Det är mitt mål.
jag har sökt nu och står på kö, när nån är färdig där nu så får jag börja.
Får jag fråga vad det är för arbetsmarknadsutbildning som du är intresserad av? Jag har själv gått en sån utbildning. Jag kan intyga att den typen av utbildning kan ge jobb. Men om sanningen ska fram så kan jag försäkra dig att enda sättet att få ett jobb efter en sådan utbildning är genom att komma in på praktik hos ett företag som har anställningsbehov. Det är lättare sagt än gjort, men om du påbörjar utbildningen, försök se till att komma till ett företag som har anställningsbehov, kanske inte "skrikande" behov för då kommer de inte vänta på att du ska bli klar med utbildningen, men företag som kan tänkas ha anställningsbehov i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brodrude
Så jag vet inte men jag tror att om du kan snacka för dig rätt så är det bara att köra på A-kassa tills den är slut eller . man hoppar nog in på R å M strax innan dom 300 dagarna är slut.
Eller missförstod jag något för jag får uppfattningen att dom av någon anledning "lurar" in dig innan - a kasedagarna är slut.
Nu är jag inte säker på det... men som jag minns det så fungerar det som så att när a-kassedagarna är slut så blir man först inskriven i ett program, där UGA och JOB är de två största. Sedan kan det dröja ytterligare ett år eller mer innan man kommer upp i AF radarn och blir "erbjuden" en insats som det heter, där "KROM 2" (ersätter KROM och STOM) är den främsta insatsen. De på AF håller käften i ett helt år, och sedan ringer de bara in som ett blixtnedslag från klar himmel, och säger att de har kommit fram till att du behöver "extra stöd" (det står under "Extra stöd, A - Ö" på deras webbplats).
Det handlar inte så mycket om att de lurar in dig, de tvingar in dig i KROM. Du kan inte tacka nej till det utan att det får ekonomiska konsekvenser för dig. Men det är en sak att långtidsarbetslösa tvingas ingå i någon "insats" där man har någon som håller en i handen (handledare), men att man inte får planera och välja en lämplig insats i samråd med någon på myndigheten, det är skandalöst! Som sagt var, det kan gå så långt som ett helt år utan att du någonsin får höra ett enda ord från en AF riddare, tills den dagen kommer då du får syn på en som står framför din egen dörrtröskel. Jag skulle tro att 90% av alla långtidsarbetslösa som har en insats idag är inne i KROM och går på något vuxendagis där man får sitta själva med en dator under en "gruppaktivitet" på schemat, eller få höra om CV och brev för hundrafemtioelfte gången i livet, och lyssna på föreläsningar om "hisspresentationen".
Citat:
Ursprungligen postat av
Brodrude
ja vist det är ett alternativ till dig, kolla genom alla arbetsmarknadsutbildningar och sök om du hittar nått du kan tänka dig. Det kostar inte en kona och lär ju vara 100 gånger roligare än att gå den där förbannade R å M eller? Vet inte om det löser din ekonomiska situation men det lär i alla fall se lite bättre ut i alla fall och det blir då lättare att motivera för din sak troligtvis.
Du kan väl motivera det med att du vill sitta hemma och söka jobb själv så länge du kan.
Man ska passa sig för vad man säger, så man inte säger vad man tänker. Som sagt var, de du möter på olika myndigheter är inte dina vänner som vill dig väl. Var inte så ärlig att du säger precis det de vill höra för att klämma åt dig. Annars håller jag med dig om att det är 100 gånger roligare att gå en utbildning, även en arbetsmarknadsutbildning, än att ta på sig tvångströjan som heter KROM.
För övrigt så står KROM för "Kundval Rusta och Matcha". Det heter så officiellt. Men i samtal med handläggare och leverantörer, och även i skrift så förkortas det i regel till "ROM" eller så säger man "Rusta och Matcha". De petar alltså bort "K" i KROM och det tycker jag säger allt. De vill inte att du ska få några idéer om att byta leverantör! Men är man missnöjd så ska man byta tycker jag. Jag har bytt två gånger. Just nu går jag hos en som är seriös, har rätt sorts kontakter och tar mig på allvar. Dessutom är det inte många inskrivna där, så jag blir både sedd och hörd, och inte en del av möbleringen, en kaktus i hörnet bara.