2023-01-31, 20:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja
Hur funkar det i praktiken, vet du det?
Om jag tackar nej till rusta och matcha. Hur lång tid tar det innan dom kräver att man ska in på den skiten igen och man får ytterliggare en varning?

1 vecka? 1 månad? Eller "frågar" dom bara om rusta och matcha en gång per ersättningsperioden på 300 dagar?
Brukar gå en månad...
Citera
2023-02-01, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Jasså? När hade du med dom att göra? Och hur gick det till när du var hos dom?

Sitter i samma sits som dig. Dom vill ha in mig på rusta och matcha.

Har du valt leverantör? Hur har det gått?

Jag har andra inkomster än a-kassa och är inte direkt helt beroende av dom pengarna, samtidigt fortsätter jag gärna få dom men då helst utan att flyga iväg på massa jävla möten och slösa min tid…
Citera
2023-02-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Kan jag ändra detta nu i efterhand? "Bestämde" detta med handläggaren för några timmar sedan. Får jag en varning och en fortsatt 6 månaders period där jag fortsätter göra som jag gjort som tidigare? Eller vad innebär en varning? På henne lät det som att jag kunde bli av med min ersättning.

Gick du vidare med Rusta & Matcha, eller hur gick det?

Hade mitt samtal, precis som dig, ett par dagar sen och fick samma uppfattning om att programmet var obligatoriskt för att behålla ersättningen från a-kassan (även om den nu skulle komma från FK framöver).

Ska göra ett digitalt val av leverantör och vet inte vad man kan förvänta sig om man skulle skita i detta och vänta ut ett nytt möte istället.
Citera
2023-02-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MV740
Gick du vidare med Rusta & Matcha, eller hur gick det?

Hade mitt samtal, precis som dig, ett par dagar sen och fick samma uppfattning om att programmet var obligatoriskt för att behålla ersättningen från a-kassan (även om den nu skulle komma från FK framöver).

Ska göra ett digitalt val av leverantör och vet inte vad man kan förvänta sig om man skulle skita i detta och vänta ut ett nytt möte istället.

Om du skiter i att välja leverantör så väljer AF åt dig.
Citera
2023-02-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
En polare till mig är med i Rusta och matcha. Har snart gått två år hos ett coachföretag. Vad händer sen tro? Nån som varit med om det?
Det ska finnas en maxtid på 1 år egentligen.

https://arbetet.se/2023/01/10/arbets...s-jobbcoacher/
Citera
2023-02-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Här har jag samlat en liten lista för er som eventuellt får problem med era leverantörer!

(Myndigheter)

Arbetsförmedlingen - Påtala för denna myndighet att du har problem med din leverantör
Ekobrottsmyndigheten - Om du vill grusa lite för dom med en granskning
Skatteverket - Samma som ovan
Polis - Anmäl diskriminering/hot och liknande
JO - Samma som ovan
JK - Samma som ovan
DO - Samma som ovan

(Media)

SVT - Se om dom har något intresse av hur illa du blivit behandlad utav just ditt valda bluffbolag!
Sveriges Radio - Be dom göra en story/granskning efter att du blivit diskriminerad
Aftonbladet - Älskar drama

(Övrigt)

RFSU - Perfekt att höra av sig till om du blivit diskriminerad pga din sexuella läggning t.ex
Facket - Kan hjälpa till med lite vad som helst om du får problem med din leverantör

Och till sist, driv ALLT du kan/orkar till förvaltningsrätt/kammarrätt/högsta förvaltningsdomstolen(det är helt gratis om du representerar dig själv). Då kommer media per automatik få upp ögonen för fallet, och bluffbolaget hamnar i stor knipa direkt rent medialt.

Och se till att skaffa en kontakt med en duktig jurist/advokat också om du känner att du har svårt att föra din egen talan.

Spela alltid in dina möten med din leverantör (räcker med ljud), lagra dessa. Och se till att ha så mycket kontakt som möjligt med dom på mail, och spara sedan all mail!

Det går att göra hur jävla mycket som helst för att grusa dom här jävla tattarföretagen!

Lycka till allihop

Vad är egentligen meningen med den här listan? Arbetsförmedlingen skulle säkert inte göra någonting åt saken om man påtalade något för dem. Samma med Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket, vad tror du egentligen? Polisen gör knappast något åt "diskriminering", de bryr sig ju knappt om reella polisanmälningar om brott. JO och JK granskar myndigheter, inte privata företag.

Vad menar du att facket skulle hjälpa till med? Hur ofta bryr sig facket om någon som saknar anställning?

Mycket konstigt lista du kom med.
Citera
2023-02-07, 09:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MV740
Väljer du ingen leverantör blir du tilldelad den som ligger närmast din bostadsadress. Troligtvis är det den du skulle valt ändå då du slipper pendla längre.
Citera
2023-02-07, 09:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Vad är egentligen meningen med den här listan? Arbetsförmedlingen skulle säkert inte göra någonting åt saken om man påtalade något för dem. Samma med Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket, vad tror du egentligen? Polisen gör knappast något åt "diskriminering", de bryr sig ju knappt om reella polisanmälningar om brott. JO och JK granskar myndigheter, inte privata företag.

Vad menar du att facket skulle hjälpa till med? Hur ofta bryr sig facket om någon som saknar anställning?

Mycket konstigt lista du kom med.
Ja det heter ju "Kundval Rusta o Matcha" så du som deltagare har rätt att byta leverantör om du inte är nöjd med den du valt/tilldelats.

Upplever du några missförhållanden hos din leverantör så skall du givetvis först påtala det för leverantören och om det inte åtgärdas ta kontakt med Arbetsförmedlingen och tala om vad du upplever mindre bra eller fel.

https://arbetsformedlingen.se/kontak...ntaktuppgifter.
Citera
2023-02-07, 17:15
Medlem
Har en kompis som har fortsatt rusta och matcha på diatans hen sa bara att den planerar på att flytta till staden där rusta&matcha sker, enligt personen så är de inte alls till stor hjälp de ringer varannan vecka för att se om man sökt jobb osv dock hört att man inte får ut mer än 8000kr (rusta&matcha) stämmer detta? Lite pengar hur klarar man hyra mat bränsle och andra räkningar med så låg inkomst
Citera
2023-02-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Väljer du ingen leverantör blir du tilldelad den som ligger närmast din bostadsadress. Troligtvis är det den du skulle valt ändå då du slipper pendla längre.

Har en kompis som har fortsatt rusta och matcha på diatans hen sa bara att den planerar på att flytta till staden där rusta&matcha sker, enligt personen så är de inte alls till stor hjälp de ringer varannan vecka för att se om man sökt jobb osv dock hört att man inte får ut mer än 8000kr (rusta&matcha) stämmer detta? Lite pengar hur klarar man hyra mat bränsle och andra räkningar med så låg inkomst
Citera
2023-02-07, 19:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Är du inskriven i Rusta o matcha får du exakt samma ersättning som från a-kassan så det beror på vilken lön du hade innan, max är 1000kr/dag vilket blir 22000/mån (typ 15000kr/mån efter skatt)

Om du inte är medlem i en a-kassa eller har varit medlem kortare tid än ett år kan du få grundersättning. Du kan få högst 11 220 kronor per månad före skatt, beroende på hur mycket du har jobbat tidigare. Du ska också ha fyllt 20 år.
Senast redigerad av kimdah2002 2023-02-07 kl. 19:41.
Citera
2023-02-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är du inskriven i Rusta o matcha får du exakt samma ersättning som från a-kassan så det beror på vilken lön du hade innan, max är 1000kr/dag vilket blir 22000/mån (typ 15000kr/mån efter skatt)

Om du inte är medlem i en a-kassa eller har varit medlem kortare tid än ett år kan du få grundersättning. Du kan få högst 11 220 kronor per månad före skatt, beroende på hur mycket du har jobbat tidigare. Du ska också ha fyllt 20 år.

Då vet jag inte hur han får det till 8000kr? Han betalar A-kassa men har vart långtidsarbetslös, kan det vara en bidragande faktor till så låg inkomst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in