Jag skulle vilja belysa något som nämndes tidigare: ett inlägg där en användare vid namn Flickfotograf slår huvudet på spiken vad gäller problemet feminism och varför det i grunden är ett problem som löser sig självt.
Jag skulle även själv vilja expandera lite på ämnet genom att ytterligare framföra hårda fakta om människans biologi i syfte att avfärda de anekdotiska och idealistiska påståendena som skrivits i denna tråd. Jag hoppas att en och annan så småningom kan börja komma till insikt om vad som fungerar i den verkliga världen, istället för att se världen genom rosafärgade glasögon och ägna sig åt önsketänkande.
Eftersom att män och kvinnor av hävd och biologiska skäl under sin mer än hundratusenåriga historia — för sin arts överlevnad — ägnat sig åt varsin av de två grundläggande områdena (barnafödande och resursskaffande), har detta i sin tur format kvinnan och mannen fysiskt, psykiskt och socialt.
Urmänniskornas kvinnor blev exempelvis beroende av sina män för deras överlevnad, och de starkaste, mest anpassningsbara män var de naturliga och logiska innovatörerna som drev utvecklingen framåt. Medan männen löste de större problemen i samhället, hade kvinnorna fullt upp med antingen barnen eller hemmet.
Feminister kan hävda att männen "förtryckte" kvinnorna och att det är "orättvist", men allt faller tillbaka på mäns och kvinnors respektive reproduktiva roller. Det naturliga urvalet har onekligen präglat kvinnors och män psykosociala utveckling, och en mer eller mindre hundraårig feministisk politik kan inte ändra på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flickfotograf
Det kallas evolutionsbiologi.Kvinnorna hade ansvaret nära hemmet och i det, medan männen bevakade de yttre territorierna mot hot. Och ansvarade för att dra hem maten genom jakt och fiske.När man blev mer bofasta kunde ibland kvinnorna hjälpa till med lättare sysslor och när man började med djurhållning fick de börja mata och mjölka.
Att kvinnor idag slår sig för bröstet och säger att de kan lika bra är därför ren historisk okunskap.
Det är bara de senaste 5 decennierna de haft en chans att konkurrera, men knappast på alla områden..
Behövs det fysik, är män bättre lämpade generellt.
Kvinnor tenderar känna mer, medan män hellre går på fakta och beprövad empiri.
Moment22x22 svarar...
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Detta säger ingenting om att män är bättre på vardagligt logiskt tänkande. Inlägget är felplacerat.
Enda anledningen till att kvinnor inte konkurrerat genom historien är för att män har haft det fysiska övertaget. Om kvinnor och män varit lika starka hade saker och ting förmodligen sett annorlunda ut.
Sen "konkurrera" är fel ordval. Du anser nämligen per automatik här att männen varit bättre (inget nytt under solen). Det anser däremot inte jag, inte överhuvudtaget. Man gjorde däremot olika saker.
Moment22x22 skriver även...
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
[...] Nej det här med logiskt tänkande anser jag att man är ute på djupt vatten när man generaliserar kring, då det är ett helt för brett begrepp. Som jag sa, visuell spatial förmåga har män bevisat en fördel gällande, men logiskt tänkande är ett stort område och det finns inga belägg för att män skulle vara bättre på det när det handlar om vardagligt logiskt tänkande, alltså förmåga att se händelseförlopp, orsak, handling, konsekvenser, att kunna dra rimliga slutsatser m.m.
Ej heller är det något jag tycker mig sett i verkligheten.
Moment22x22, det är dags att ta av sig de rosafärgade glasögonen och förstå att män och kvinnor inte är biologiskt förmögna att prestera på samma nivå. Kvinnor är exceptionellt bra på att göra det kvinnor vanligtvis gör, och män är exceptionellt bra på att göra det män vanligtvis gör. Jag säger inte att det inte finns undantag och det finns en del saker både män och kvinnor kan göra, men män tenderar att prestera bättre på de flesta områdena på gruppnivå.
Jag förstår att för dig, i hjärtat, kan det kännas rätt att säga att män och kvinnor — trots att de under lång tid gjort olika saker — skulle vara lika kapabla och kompetenta. Men det är inte så verkligheten ser ut. Varför behövs då all kvotering och stöd för kvinnor? Om ditt svar är: Patriarkatet — Fel! Rätt svar är: Idealistiska idéer grundade på marxistisk ideologi.
För att kunna dominera sin miljö har mannen varit tvungen att planera och fundera ut lösningar för att facilitera resursskaffandet. Eftersom kvinnans roll främst handlade om reproduktion behövde inte kvinnan i lika stor mängd ägna sig åt annat än familjen. Män behövde förstå sin omgivning och skapa de bästa förutsättningarna för sin familj. Av den anledningen är män överrepresenterade vad gäller bland annat vetenskap och filosofi och på gruppnivå har det funnits många fler framgångsrika, manliga uppfinnare.
På grund av sitt biologiska ursprung och att män tenderar att vara mer intresserade av saker — och kvinnor tenderar att vara mer intresserade av människor — har mannen på gruppnivå haft en naturlig talang för teknik, matematik och andra vetenskapliga områden — områden som korrelerar med högre kognitiva förmågor.
Jag skulle även vilja inkludera något jag själv tidigare, I en annan tråd, nämnt om IQ- skillnader mellan könen.
Citat:
Ursprungligen postat av
skottland
[...] Det har gjorts studier om IQ-skillnader mellan könen, men som tidigare nämnts är det ett mycket kontroversiellt ämne som har lett till att få människor velat forska om det. Mig veterligen har det gjorts några ursprungliga studier inom ämnet: en studie på trettiotalet, och en och annan studie på sjuttiotalet. Men jag skulle vilja fokusera på studien som gjordes 1932 i Skottland eftersom det är mycket av vår nuvarande kunskap om IQ som bygger på den studien.² Det är bland annat den skotska studien och liknade studier på flickor och pojkar i elva-, tolv- och trettonårsåldern som gett upphov till de två välkända IQ-graferna vi alla har sett, där männen breder ut sig på sidorna och den genomsnittliga kvinnan har högst IQ.
Även om det anses vara mest rättvist och politiskt korrekt att låta den genomsnittliga kvinnan ha högst IQ, och låta männen vara av högst respektive lägst IQ, finns det dock ett stort problem med studien: den är nämligen gjord på barn och inte vuxna, fullt utvecklade människor. Flickor börjar puberteten i ungefär elvaårsåldern och slutar puberteten i sextonårsåldern, medan pojkar börjar i ungefär trettonårsåldern och slutar i artonårsåldern.
Av den anledningen ser vi att flickor ofta är lite längre och lite mer utvecklade än de jämnåriga pojkarna i elva- och tolvårsåldern. De kognitiva förmågorna och intelligenskvoten utvecklas i samband med puberteten och studier som mäter barn i elva-, tolv- och trettonårsåldern ger flickor ett litet försprång, vilket inte reflekterar faktiska skillnader mellan vuxna män och kvinnor.
På senare år har det dock gjorts studier om IQ-skillnader som bekräftar skillnaderna mellan vuxna män och kvinnor, däribland en refereegranskad studie*A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years*av Richard Lynn och Satoshi Kanazawa.³ Den nya studien tar hänsyn till puberteten och fokuserar istället på yngre vuxna män och kvinnor. I nyare studier finns två grafer som är ungefär lika stora, och där är grafen som visar mannens IQ lite längre fram än den andra grafen som visar kvinnans IQ.⁴ Detta leder till att män på gruppnivå har några enheter högre IQ än kvinnor i genomsnitt. Det ska dock påtalas att det fortfarande finns individuella kvinnor som kan ha högre IQ än individuella män, och skillnaderna gäller på gruppnivå som tidigare har nämnts.
Fotnoter:
2 -
https://www.researchgate.net/publica...al_Survey_1932
3 -https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886911001048
4 -https://www.iqcomparisonsite.com/sexdifferences.aspx
För att motarbeta feminismen räcker det med att fortsätta låta feminismen förstöra traditionella familjestrukturer och relationer för att män så småningom ska säga att kvinnor inte är värda det de säger att de är. Den feministiska politiken har bland annat lett till massimport av främmande element på grund av ett fallande antal födslar (kvinnor är nämligen upptagna med att vara män) och en censurerande och politiskt korrekt regering som kort sagt förstör vårt land. Jag säger: "Låt dem göra det, och låt dem lida av konsekvenserna."
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandalji
[...] Problemet med hela jämlikhets-grejen är att det går emot vår biologi. Kvinnor blir generellt sett attraherade av en man som leder, har självförtroende, och uppvaktar henne [...] Många kvinnor trodde helt enkelt att de kunde ta bort alla de negativa saker med traditionella könsroller, och samtidigt behålla de positiva. Men det fungerar inte så i praktiken, då detta verkligen inte ger någonting till män. De flesta män är givetvis inte intresserade av att lägga ner arbete på att uppvakta en kvinna och betala alla notor, om han inte får en traditionell kvinna. Som det ser ut idag finns det nästan inget för män att vinna. Att som man gå in i ett seriöst förhållande med en vacker kvinna mellan 20 och 25, som inte har haft sex med fler än 2-3 män, och som kan laga mat och vill skaffa barn, finns inte. Den typ av kvinna existerar knappt idag.* [...]