• 2
  • 3
2021-07-04, 13:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Jo men hon kan ta ut kontanter på vilken ica som helst, de betalar ut i alla mataffärer nu istället för på bankkontoren. Sen kan man fråga sig varför gammelbankerna ens ska ska sina lyxiga kontor numera då...

Kärringen har som som sina gelikar haft för vana att göra en bank run varje gång pensionen satts in på hennes konto!

Detta var standardförfarandet långt in på 80-talet för kärringar! Hela pensionen i handväskan! Det var därför väskryckningen uppfanns, varenda moppeligist visste att kärringarna hade rågat med hundralappar i handveskan när pensonsdagen passerat!
2021-07-04, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kärringen har som som sina gelikar haft för vana att göra en bank run varje gång pensionen satts in på hennes konto!

Detta var standardförfarandet långt in på 80-talet för kärringar! Hela pensionen i handväskan! Det var därför väskryckningen uppfanns, varenda moppeligist visste att kärringarna hade rågat med hundralappar i handveskan när pensonsdagen passerat!

det ska du skita i , är var och ens ensak , kontanter är lagligt att inneha , PUNKT !!!!
2021-07-04, 13:17
Medlem
frdks avatar
Citat:
Hej!

Tidningen Mitt i har en artikel om Bettina Gyllendolck, 86, som inte kan ta ut några kontanter längre eftersom SEB numera bara ger ut kontanter via bankomater.

Det är rätt att försvara kontanternas position i samhälllet men att vara en motvalskärring och vägra bankomstkort, ja då får man nog finna sig i att bli besviken.

Att ha ha vägrat och fortsätta vägra bankomatkort, ska det vara någon merit det?

"Jag vill inte ha ett bankomatkort , jag har klarat mig hela livet utan det, säger hon."

Hon får väl göra en överföring till dottern som sedan fiskar ut pengarna ur bankomaten?

Ålderskortet håller inte heller här! Bettina var 32 år när bankomaterna lanserades.

Nä vill folk leva sins amishliv så gärna för mig men ta konsekvenserna!

Har hon rätt?

Vilken bank bör hon byta till för att få ut sina cash?

Vägrar du eller någon du känner att använda bankomater när ni tar ut kontanter?

Går väll utveckla betalkort för äldre/handikappade.
Förstår inte argumentet av kontanter i samhället annat än att kriminella lovordar spårlöst samhälle.
2021-07-04, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Går väll utveckla betalkort för äldre/handikappade.
Förstår inte argumentet av kontanter i samhället annat än att kriminella lovordar spårlöst samhälle.

det handlar om att gamla ofta vill ha just kontanter , för de ser inte plastkort som pengar
2021-07-04, 13:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Kontanter är verkligen inte det rätta, staten byter ju sedlar och mynt hela tiden och gör de gamla ogiltiga. Ren stöld men de vill verkligen inte folk ska ha kontanter, Då är guld säkrare.

Sant ja guld. Att de byter är ju fan sjukt. En del av just det att folk inte ska ha kontanter. I USA kan du ju betala med en dollar från 1940.
2021-07-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant ja guld. Att de byter är ju fan sjukt. En del av just det att folk inte ska ha kontanter. I USA kan du ju betala med en dollar från 1940.

Precis helt sjukt att ett mynt eller sedel nånsin ska kunna bli utan värde, var många miljarder ton mynt som aldrig växlades in till nya sedlar och nu är skrot. De pengarna gick väl rakt in i statskassan.

Väldigt fult gjort av staten, fick dom även att folk tappade förtroendet för kontanter precis vad dom ville.
2021-07-04, 13:55
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
borde komma lag att kontanter inte får nekas som betalningsmedel , idioti det som pågår nu

Varför ska staten tvinga personer att använda ett visst betalmedel? Om jag vill ha betalt i fårskinn är det inget som staten ska lägga sig i.
2021-07-04, 14:17
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Hej!

Tidningen Mitt i har en artikel om Bettina Gyllendolck, 86, som inte kan ta ut några kontanter längre eftersom SEB numera bara ger ut kontanter via bankomater.

Det är rätt att försvara kontanternas position i samhälllet men att vara en motvalskärring och vägra bankomstkort, ja då får man nog finna sig i att bli besviken.

Att ha ha vägrat och fortsätta vägra bankomatkort, ska det vara någon merit det?

"Jag vill inte ha ett bankomatkort , jag har klarat mig hela livet utan det, säger hon."

Hon får väl göra en överföring till dottern som sedan fiskar ut pengarna ur bankomaten?

Ålderskortet håller inte heller här! Bettina var 32 år när bankomaterna lanserades.

Nä vill folk leva sins amishliv så gärna för mig men ta konsekvenserna!

Har hon rätt?

Vilken bank bör hon byta till för att få ut sina cash?

Vägrar du eller någon du känner att använda bankomater när ni tar ut kontanter?
Självklart ska banken kunna reglera sin skuld med kontanter. Ska annars långivare ta med sig bankens kontorsinredning och datorer när ett inlåningskonto ska stängas?

Tal om bankkunder och ’sätta in/ta ut pengar’ från banken är falskt. En bank jobbar med inlåning och utlåning inte förvaring.

Att banken trilskas med att återbetala sina lån via komplicerade processer är fullständigt vidrigt.

Jag skulle själv aldrig låna ut pengar till någon som öppet säger att det är deras policy att vägra betala tillbaka.
2021-07-04, 14:27
Medlem
https://www.pressreader.com/sweden/v...81487869333355

Nordea har slutat med kontanthantering i deras lokaler utan hänvisar istället till automater, swedbank verkar inte heller ha speciellt många kontor som hanterar kontanter kvar utan låter maskinerna sköta det. Hittar dock några kontor i innerstan hos handelsbanken som ännu verkar har kontanthantering så hon får byta dit.

Sen är jag positiv till att behålla kontanterna i samhället och vi ser som nu senast med COOP's haveri hur sårbart ett samhälle som enbart förlitar sig på elektronik är. Men samtidigt så måste vi kunna acceptera att själva hanteringen av kontanterna ändras och anser bankerna att det blir billigare att hänvisa till automater för att plocka ut dem så får vi nog acceptera det.
2021-07-04, 14:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Finns redan diskussion kring ämnet och fortsätt den där!
(FB) Tar du kontanter?
(FB) Lisebergs nöjesfält blir helt kontantfritt.
https://www.flashback.org/sok/?so=we...ter&f=292&sp=0

Denna låser vi / Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in