• 1
  • 2
2021-07-04, 10:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!

Tidningen Mitt i har en artikel om Bettina Gyllendolck, 86, som inte kan ta ut några kontanter längre eftersom SEB numera bara ger ut kontanter via bankomater.

Det är rätt att försvara kontanternas position i samhälllet men att vara en motvalskärring och vägra bankomstkort, ja då får man nog finna sig i att bli besviken.

Att ha ha vägrat och fortsätta vägra bankomatkort, ska det vara någon merit det?

"Jag vill inte ha ett bankomatkort , jag har klarat mig hela livet utan det, säger hon."

Hon får väl göra en överföring till dottern som sedan fiskar ut pengarna ur bankomaten?

Ålderskortet håller inte heller här! Bettina var 32 år när bankomaterna lanserades.

Nä vill folk leva sins amishliv så gärna för mig men ta konsekvenserna!

Har hon rätt?

Vilken bank bör hon byta till för att få ut sina cash?

Vägrar du eller någon du känner att använda bankomater när ni tar ut kontanter?
2021-07-04, 10:13
Bannlyst
kontanter är lagligt betalningsmedel i detta land

tvång att använda kort mot sin vilja , bör vara olagligt .

så stoppa upp era jävla kort där solen aldrig lyser .
Senast redigerad av minddevil 2021-07-04 kl. 10:15.
2021-07-04, 10:17
Medlem
SittFints avatar
Hon skulle ju visserligen kunna ta ut alla pengarna hon har och förvara dem hemma om hon inte vill ha med banker att göra. Det är en rimlig lösning.

Men jag antar att det är pensionen det handlar om. Så då är ju frågan om man ska vara tvungen att ha ett bankkonto för att kunna få ut sin pension.

Citat:
Ursprungligen postat av minddevil

Fast nu är det inte ett betalkort det är frågan om. Utan ett bankomatkort.
2021-07-04, 10:17
Medlem
Kan ha en åsikt om problemet staten och banken nu har total kontroll och möjlig övervakning av alla. Även möjligheten beslagta / låsa / begränsa folk tillgång till sina pengar.

Men bortsett ifrån det man kan inte hålla tillbaka den tekniska utvecklingen och även den smidighet den ger. Den sparar även tid och kostnader.

Så begära att banker och företag ska anpassa sig efter fåtal personer är korkat. Om det finns ett mervärde och extra vinst i det skulle företagen erbjudit alternativ.
2021-07-04, 10:19
Medlem
Citat:

så stoppa upp era jävla kort där solen aldrig lyser .

Jo men många ställen tar inte kontanter längre, känns bara jobbigt med kontanter nuförtiden sen alla dessa mynt som ligger och skräpar överallt. Värdelöst.
2021-07-04, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Jo men många ställen tar inte kontanter längre, känns bara jobbigt med kontanter nuförtiden sen alla dessa mynt som ligger och skräpar överallt. Värdelöst.

borde komma lag att kontanter inte får nekas som betalningsmedel , idioti det som pågår nu
2021-07-04, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Hon skulle ju visserligen kunna ta ut alla pengarna hon har och förvara dem hemma om hon inte vill ha med banker att göra. Det är en rimlig lösning.

Men jag antar att det är pensionen det handlar om. Så då är ju frågan om man ska vara tvungen att ha ett bankkonto för att kunna få ut sin pension.

Fast nu är det inte ett betalkort det är frågan om. Utan ett bankomatkort.

kort som kort , många gamla litar inte på kort , kontanter vet de vad det är och har koll på vad som kommer in och vad som går åt när man handlar

inte svårare än så , men att sparka på folk och tvinga är sverige bra på tyvärr
2021-07-04, 10:27
Medlem
triptykens avatar
Citat:
borde komma lag att kontanter inte får nekas som betalningsmedel , idioti det som pågår nu

Hur? Om du startar en butik där betalningen är att alla måste dansa en liten dans så är det helt upp till dig. Du kan också begära att folk inte ger dig en säck med mynt eller enormt stora sedlar. ELLER att bara ta kort.

Som handlare finns det inget som hindrar dig att säga nej till en försäljning, vad än det där nejet beror på.
2021-07-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Tidningen Mitt i har en artikel om Bettina Gyllendolck, 86, som inte kan ta ut några kontanter längre eftersom SEB numera bara ger ut kontanter via bankomater.

Det är rätt att försvara kontanternas position i samhälllet men att vara en motvalskärring och vägra bankomstkort, ja då får man nog finna sig i att bli besviken.

Att ha ha vägrat och fortsätta vägra bankomatkort, ska det vara någon merit det?

"Jag vill inte ha ett bankomatkort , jag har klarat mig hela livet utan det, säger hon."

Hon får väl göra en överföring till dottern som sedan fiskar ut pengarna ur bankomaten?

Ålderskortet håller inte heller här! Bettina var 32 år när bankomaterna lanserades.

Nä vill folk leva sins amishliv så gärna för mig men ta konsekvenserna!

Har hon rätt?

Vilken bank bör hon byta till för att få ut sina cash?

Vägrar du eller någon du känner att använda bankomater när ni tar ut kontanter?

Jag håller med.

1: Kontanter ska givetvis finnas kvar, allt annat tyder bara på vidare diktatursamhälle.

2: Är också trött på alla gamla kärringar & gubbar som bara klarar av kontanter och är helt hjälplösa med bankid, kort, internetbank osv. De levde när datorer, internet, bankid, internetbank osv uppfanns och utvecklades. Att de hade noll intresse av att lära sig handskas med prylarna i ett samhälle som utvecklas mer och mer inom teknik, är endast deras eget fel och de skulle inte haft någon jävla hjälp. De ville tydligen leva som amish, då får de ta konsekvenserna. Att skylla på att man är gammal, håller inte.
2021-07-04, 10:28
Medlem
Citat:

Ja det borde det verkligen annars kan dom lika gärna skrota kontanter, För de som vill använda det så är det ju bara besvärligt. Tanka eller köpa lunch är inte lätt tex. Problemet är att staten och bankerna vill ha bort kontanter för de kan inte kontrollera dom lika bra som digitala pengar. De vill kunna se alla transaktioner.
2021-07-04, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hur? Om du startar en butik där betalningen är att alla måste dansa en liten dans så är det helt upp till dig. Du kan också begära att folk inte ger dig en säck med mynt eller enormt stora sedlar. ELLER att bara ta kort.

Som handlare finns det inget som hindrar dig att säga nej till en försäljning, vad än det där nejet beror på.

tja som handlare så borde sunt förnuft gälla om man vill ha in sina slantar
2021-07-04, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Ja det borde det verkligen annars kan dom lika gärna skrota kontanter, För de som vill använda det så är det ju bara besvärligt. Tanka eller köpa lunch är inte lätt tex. Problemet är att staten och bankerna vill ha bort kontanter för de kan inte kontrollera dom lika bra som digitala pengar. De vill kunna se alla transaktioner.

exakt !
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in