2021-07-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Det är klart att Visa och Mastercard kommer sänka sina kortavgifter när de lyckas få bort kontanter och du inte har något annat alternativ att betala med.

Bankerna skulle naturligtvis inte heller ta ut högre avgifter och kräva in ränta från ditt konto när du inte längre kan ta ut något från banken.

Du menar förstås att de kommer höja sina avgifter då den enda konkurrensen kontantenra är borta så bankerna får in sina kortköps avgifter antingen på swish eller kortköp i butik och resten ut ur landet till en liten bank elit.
Citera
2021-07-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bra då finns det en stor anledning att inte åka till Liseberg nu, den dagen dom inför kontanter igen är det mer intressant att ta sej dit.

Vägrar ställen som inte tar kontanter!

Finns nöjesparker i hela europa som tar kontanter med ett smile.
på köpet slipper du stödja den svenska regimen med skattepengar.
i finland finns utmärkta nöjesparker och i tyskland.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Smittspridning är nog bara ett svepskäl. De vill slippa den enorma kostnad som det innebär att ha 50 olika anställda och platser som håller på med små kontant-belopp. Finns säkert en stöldrisk också, från personal.

Om Sverige slutade med kontanter helt skulle vi svenskar tillsammans spara några miljarder kronor per år, som kontanterna kostar att hantera. Detta kommer alla till del som t.ex lägre priser.

Swish har naturligtvis skyndat på detta, och är utmärkt eftersom VISA från USA behöver konkurrens för att hålla nere sina avgifter.

De personer som ständigt skriver på FB att de föredrar kontanter är sannolikt exakt de som borde övervakas av samhället också. Alltså två flugor i en smäll.

Du menar förstås bankerna skulle spara några miljarder på att slippa ha svensk personal och göra ännu högre megavinster som vi får betala iform av ännu fler arbetslösa=högre kriminalitet=mindre konsumtion som i sin tur skapar mindre jobb.
pengarna samlas på hög hos banken och ut ur ekonomin och resten ut ur landet till en liten elit=visa mastercard,amex osv.Gratis pengar i kortköpsavgifter dygnet runt.
Plus minusränta som kommer såfort kontanterna är på ett minimu så ingen kan ta ut sina pengar.
Plus att bankerna får beslagta kundernas pengar vid bankkris.
statens lilla insättningsgaranti som betalas av skattepengar räcker till cirka 50 tusen människor. resten är rökta.

Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Jättebra, att använda kontanter är utdaterat, krångligt och dyrt att hantera.

Dags att komma in i verkligheten. Desto snabbare NFC, Swish och diverse kortbetalning utrotar kontanter desto bättre.

Du tänkte ganska fel när du skrev.Lättlurad och hjärntvättad va.

Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Verkar väl rimligt. Om man inte jobbar som becknare finns det väl ingen anledning till att använda kontanter?

Så du menar att 8 av 10 personer i hela europa är becknare.
Du har gått på bank propagandan rejält lilla vän.
8 av 10 köp görs med riktiga pengar i europa.
i några länder tillåme 9 av 10köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Bra, kontanter är bara för pensionärer och foliehattar

så 80% av europas befolkning är foliehattar och pensionärer.
Okej du har aldrig satt din fot ut i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Nu behöver du väl inte överdriva? Jag blir så förbannad på att jag inte ska kunna få göra vad jag vill med mina pengar!
Har du aldrig varit med om att det är fel på kortterminalen när du är i affären? Visst, så särskilt ofta har det väl inte hänt mig men det har hänt och då får dom med kontanter handla men inte dom med kort.

Bra ett litet exempel.

Skulle "systemet" slås ut, hur klarar du dig då utan kontanter? inte så långt kan jag ju säga.

har varit med om ett strömavbrott i halva stan. en butik sålde varor med marschaller utanför från luckan till de som hade riktiga pengar .

och en seven eleven som tog pengarna i en låda och skrev upp i ett block då hela deras kassasystem och kort pajade.

vi med riktiga pengar fick mat medans korttöntarna fick suga på kortet.
Citera
2021-07-03, 22:37
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du menar förstås att de kommer höja sina avgifter då den enda konkurrensen kontantenra är borta så bankerna får in sina kortköps avgifter antingen på swish eller kortköp i butik och resten ut ur landet till en liten bank elit.

Japp! Swish som de svenska storbankerna äger tillsammans har dessutom sagt att Swish ska vara gratis tills kontanterna har avskaffats. Sedan blir det dyrt att swisha.
Citera
2021-07-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Perfekt, bara kriminella använder kontanter.

OCh du e korkad helt enkelt.

8 av 10 köp i europa görs med kontanter.

De är inte fredsskadade som svensken och vet vad ett kontrollsamhälle och stasi och gestapo innebär.

Kontanter skapar jobb för vanligt folk och kort gör att pengarna går ut ur ekonomin till en liten elit som dessutom inte behöver ha anställda i sverige som vi får betala en gång till genom skattsedeln och mindre konsumtion.

varje gång du betalar med kortet göder du en liten elit utomlands och banken som tar pengarna ur ekonomin.
Citera
2021-07-03, 22:50
Avslutad
Hur man ska köpa biljett om man inte ha sån bankkort.
Jag bara ha stor rulle med pengar

Allt bli väldigt svårt. Mycket dum förslag
Citera
2021-07-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det klubbslaget skulle rimligen kosta samhället 10 miljarder och försätta alla små frisörer och pizzerior i den orimliga sitsen att tvingas montera en kassaapparat a 10.000 kr + månadskostnad på 1000 kr. Så det kommer inte att ske.

Ingen här som uppskattar att rånrisken försvinner med ett kontantfritt samhälle? En ensam tjej som jobbar på stranden i glasskiosken full med sedlar?...

Den största delen av denna kostnaden kommer tillbaks till staten iform av mindre socialbidrag=mindre bidrag=mer konsumtion=mer jobb=mer skatteintäkter och massa punktskatter.

Med skillnaden att kontanter skapat en massa jobb till folk i landet.

det var ju denna kostnad skatteverket påtvingade butiker att köpa kassapparat och skatteverkets gestapo kontrolldosa.

Medans stora affärer och kedjor som redan tjänar stora pengar slapp köpa in såna.
så kedjor kan i princip fuska med skatten om de vill.
Fast de skatteplanerar ofta för att slipa skatt istället som ikea och ica butiker.

Rånrisken försvinner inte innan man skickar tillbaks dom som kommit till sverige för att råna andra och låser in resten.

den förflyttas bara från övervakad miljö med folk runtomkring till obevakad miljö hemma hos svensken eller ute på gatan och drabbar istället privatpersoner i allt högre grad.
Citera
2021-07-03, 23:13
Medlem
slemmigsnigels avatar
Glömde säga att Swish är inte det enda bolaget som bankerna äger tillsammans i en kartell. Bankomat AB är också samägt.

Swish är gratis men bankerna klagar på att deras egna dotterbolag Bankomat höjer priset för kontanthanteringen.

Svenskar verkar inte ha en susning om att samma kartell äger både Swish och Bankomat.

Det finns dessutom fler bolag som kartellen, förlåt Sveriges Bankförening äger tillsammans.

Kreditupplysning m.m. delas mellan alla bankerna.
Citera
2021-07-04, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Hur man ska köpa biljett om man inte ha sån bankkort.
Jag bara ha stor rulle med pengar

Allt bli väldigt svårt. Mycket dum förslag

Hur får man ut kontanter utan bankkort? Många bankkontor idag är ju kontantfria, så oftast behöver man använda ett bankkort och plocka ut pengar i en bankomat. Om man tex inte swishar någon som får plocka ut pengar istället.

Biljetterna borde väl vara den "enkla" biten att lösa. Man kan exempelvis ge någon kontanter, i utbyte mot att den personen genomför köp på hemsidan (entre plus åkpass). Som man själv får hämta ut. Eller så betalar man via faktura (Klarna), om man har den möjligheten. Det blir lite svårare att vara där en hel dag och ordna något att äta om man endast vill/kan betala kontant då även restaurangerna är kontantfria.
Citera
2021-07-04, 06:16
Medlem
Sjuka lilka sverige.

Inga kontanter. Svårt att komma in till ett bankkontor. Post ska delas ut varanan dag.

De mest elementära i ett samhälle försvinner.

Lycka till sverige.
Citera
2021-07-04, 09:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Den största delen av denna kostnaden kommer tillbaks till staten iform av mindre socialbidrag=mindre bidrag=mer konsumtion=mer jobb=mer skatteintäkter och massa punktskatter.

Med skillnaden att kontanter skapat en massa jobb till folk i landet.

det var ju denna kostnad skatteverket påtvingade butiker att köpa kassapparat och skatteverkets gestapo kontrolldosa.

Medans stora affärer och kedjor som redan tjänar stora pengar slapp köpa in såna.
så kedjor kan i princip fuska med skatten om de vill.
Fast de skatteplanerar ofta för att slipa skatt istället som ikea och ica butiker.

Rånrisken försvinner inte innan man skickar tillbaks dom som kommit till sverige för att råna andra och låser in resten.

den förflyttas bara från övervakad miljö med folk runtomkring till obevakad miljö hemma hos svensken eller ute på gatan och drabbar istället privatpersoner i allt högre grad.
Det är ju sant. På samma sätt som att om vi förbjöd bilar och tvingade alla åka hästskjuts så behövdes antagligen 10.000 man att plocka hästskit. Eller varför inte förbjuda digitalla telefoner. Televerket hade på sin tid 50.000 anställda. En gammal fin period för dig att tindrande minnas.
Citera
2021-07-04, 09:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du menar förstås bankerna skulle spara några miljarder på att slippa ha svensk personal och göra ännu högre megavinster som vi får betala iform av ännu fler arbetslösa=högre kriminalitet=mindre konsumtion som i sin tur skapar mindre jobb.
pengarna samlas på hög hos banken och ut ur ekonomin och resten ut ur landet till en liten elit=visa mastercard,amex osv.Gratis pengar i kortköpsavgifter dygnet runt.
Plus minusränta som kommer såfort kontanterna är på ett minimu så ingen kan ta ut sina pengar.
Plus att bankerna får beslagta kundernas pengar vid bankkris.
statens lilla insättningsgaranti som betalas av skattepengar räcker till cirka 50 tusen människor. resten är rökta.
Nej, jag menar att de kladdiga vikta sedlarna i min ficka tillhör dinosaurietiden nu när jag kan betala med swish. Så kan jag sedan automatiskt få min månadskostnad summerad.
Citera
2021-07-04, 09:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du verkar va helt borta i huvudet.

8 av 10 köp görs med kontanter i europa och vi förlorar helvetes massa turistintäkter och jobb då folk från tilelxempel tyskland inte vill komma hit nästa gång förutom om de har sommarstuga och spenderar mindre pengar här eftersom ingen vill ta riktiga pengar.
Gäller det turister? Källa på det? Så att du bevisar att du har kvar huvudet.

Jag och vår familj har inte växlat en krona på 10 år, vi har varit i kanske 10-15 olika länder jorden runt, inte ett enda problem någonstans. Jag kan se att alla andra gör likadant, växelkursen på forex har blivit parodisk och de grundlurar gamla stofiler som dig. Växla in USD för 9.01 kr och tillbaka för 7.79 kr och sätt sedan på dig en dumstrut. Om du betalar med VISA i USA kostar USD 8.61...
Senast redigerad av Paris24 2021-07-04 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in