Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2021-08-08, 08:15
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Som sagt. Det ändå argument applefanboys kan komma med är "den är bara sååååå bra".

Aldrig något konkret, bara känsloargument

Jag noterar att du helt ignorerade att du själv påstod att andra inte har koll, och så klarar du själv inte ens av att begripa skillnaden mellan batteritid och mAh….. Men du får gärna ge en djupare förklaring till ditt påstående jag fetat nedan, och du kan ju samtidigt fundera lite på det där du påstår om ”känsloargument” och fundera på hur du själv skrivit i tråden… Det luktar nämligen en hel del känsloargument om dig själv….

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag tror Du ska se vad ts efterfrågan. Ser inte "smidig och enkel" efterfrågas någonstans.

Iphone med en batteritid på ca 1800 mha är prisvärd enligt dig när en mi10 har batteritid på 4800mha?

Ända argumentet apple fanboys kan komma med är "den är bara sååååå bra". Du köper brand, inte en produkt.


Det jag sen försökte förklara var ju att iPhone INTE per automatik allltid är den bästa mobilen för alla, men det klarade du inte heller av att se eller förstå utan angriper mig som om jag skulle ha påstått att iPhone alltid är bäst, varför gör du det…?

Det finns många fördelar med iPhone, t ex så har Apple utvecklat sina egna SoC (processorer enkelt förklarat) som i många år nu haft bättre prestanda och lägre strömförbrukning än vad konkurrenterna har. Detta är vad du kallar konkret…. Men, likförbannat, så menar jag att det inte per automatik gör iPhone till bästa luren, alltid, och för alla. Därför att vad som kan vara bästa luren beror ju på vad aktuell person anser är viktigare eller inte för sig själv. Kanske det är viktigare med ett smidigt format eller nåt annat än att ha den kraftfullaste professorn?

Därför menar jag att det finns många lurar där ute som kan vara bra val, som kan vara ”bästa” luren för många om det den erbjudet är vad som eftersöks. Alltså kan även iPhone vara den ”bästa” luren för många, men även att det kan finnas flera andra lurar som för vissa personer kan vara ett bättre val för just dem av olika orsaker.

Man ska helt enkelt välja den lur (oavsett märke) som man tycker passar sina egna intressen behov och budget. Så, det är absolut inga som helst fel att välja en iPhone om man tycker den erbjuder vad man vi ha, tekniskt, upplevelsemässigt, supportmässigt etc etc. Och det är absolut inget fel i att välja nån annan lur före iPhone om man tycker den skulle passa bättre.

Att kategoriskt påstå att iPhone är bäst på allt och spöar allt annat, är korkat. Och det är precis lika korkat att påstå att iPhone är dålig och alltid får spö av andra lurar.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2021-08-08 kl. 08:23.
Citera
2021-08-10, 23:49
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Dataplanen är en avtalsfråga, den kan ändra ifrån ena stunden till annan. 5G kommer, det ser man . Var väldig skeptisk emot 5G, resonerade att kommer flera år innan det är färdig byggt, men i Stockholm får man 5G på fler och fler ställen.

Sverige har väl bra priser på data? Sedan gäller EU roaming i en begränsad tid?

Jag är inte helt övertygad om de svenska priserna på data fast det beror helt på vilken operatör man väljer. Ett av de överlägset billigaste alternativen jag någonsin funnit inom mobiltelefoni är 3 HKs Travel Data-planer och då är det eSIM man kör på.

Fördelen med eSIM rent generellt är att det öppnar dörren för internationella dataplaner där man kan välja och vraka fritt utan att det krävs pill med fysiskt SIM-kort.

Höjden av antilogik och som återfunnits i detta forum är när man först predikar att iPhone har eSIM och att det är så modernt och överlägset MEN att man "självfallet" köper den med ett abonnemang med 24 månaders bindning (vilket omedelbart eliminerar finessen med att ha eSIM).

Kör man med ett eSIM som har Travel Data går det att köpa ett paket som gäller i t.ex ett år och då i hela EU. Då har man även fördelen att man i Sverige kör roaming så mobilen kan välja det nät som har bäst täckning. Man kan således säga att eSIM med en sådan plan ger den bästa täckningen man kan få utan att man är låst till den och den operatören.

Samtidigt fungerar det sömlöst när man reser, d.v.s inget fipplande med artificiella roamingbegränsningar (t.ex att mobilt bredband endast fungerar i Sverige) och annat, exempelvis att det "krävs" speciallösningar för att aktivera roamingen (operatören anser sig behöva fakturera den delen exempelvis).

Man skulle kunna säga att en eSIM-utrustad enhet med en noga utvald dataplan med stor sannolikhet ger en lägre totalkostnad över 24 månader jämfört med en dito man köpt med 24-månadersabonnemang från de "fyra stora" i Sverige.
Citera
2021-08-11, 00:03
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
iPhone såklart, allt annat är för white trash och babbar.

Det där är ju snarare ett argument mot iPhone. När en enhets existens baseras på monetära argument och socialgrupp snarare än produktmässiga egenskaper och teknologi är det en stark indikator att enheten ifråga tilltalas av efterblivna kreatur som saknar förmåga till självständigt tänkande.

Uppenbarligen behöver följande enkla faktum påpekas:

Kvalitet, prestanda, värde och annat produktmässigt styrs INTE av köparnas socialgrupp och annat utan av produktens egenskaper.

Detta innebär att egenskaperna hos enheten inte ändras av att Svensson, 65 år eller Abdi, 35 år använder den.

Däremot finns det en aspekt kallad community som kan påverka valet men då talar vi om XDA-Developers och att enheten är populär bland tekniskt insatta användare.

Argumentkvaliteten för iPhone är låg och inte har den förbättrats genom åren. "Köp iPhone, socialgrupp X och etnicitet Y har den!" gör enbart att produkten framstår som framtagen för mentalt svaga människor som inte kan tänka själva utan måste följa flocken. Om man på fullaste allvar insinuerar att införskaffande av en iPhone är en sorts magisk nyckel till framgång och att människans utveckling styrs av detta är det dags att vidga referensramarna.

Säga vad man vill om iPhone men det är en alldeles vanlig smartphone och ingenting som påverkar vare sig det ena eller det andra. Den som tror att denna enhet på något vis har en "påverkan" och att man kan dela in populationen och livet i "har iPhone, har inte iPhone" respektive "före iPhone, efter iPhone" är inget annat än iGnorant.
Citera
2021-08-11, 00:06
  #76
Medlem
badsaltads avatar
Jag har haft min Galaxy Z flip i några månader och är helnöjd!
Citera
2021-08-17, 09:33
  #77
Medlem
Om man vill ha en snabb telefon som TS ansöker om, skulle jag rekommendera Xiaomi MI11i, en prisvärd och riktigt bra telefon, från ett växande märke.
Jag ska väl inte ge mig in i kriget, men iPhone är ju generellt både en enkel telefon, men också känd som något något dyrare per prestanda om man säger så.

Så är man öppen för Android brukar dessa vara mer prisvärda genom hela segmentet.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback